Skocz do zawartości

MiG-23MF - 28 PLM , 1:48 - Relacja od połowy


marek2g

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich.

 

Zdecydowałem się na założenie tego warsztatu gdyż starając się wrócić do modelarstwa los co chwila jest przeciwko mnie. Zła karma jakaś chyba.

 

Jakiś czas temu zdecydowałem się na kupno MiGa-23 wydanego przez ITALERI. Głównym motywatorem były polskie kalki. Plan był taki że szast – prast machnę model prosto z pudełka jako model treningowy.

Okazało się że to tak naprawdę nie MF a bardziej wersja S , że nie ITALERI a ESCI że wypukłe linie itd. ( o uzbrojeniu nie wspomnę ).

 

In-box tego zestawu był prezentowany na forum:

viewtopic.php?t=179&highlight=mig23

 

Oczywiście nie był bym sobą gdybym nie zaczął go usprawniać i modyfikować przez co perspektywa zakończenia prac przesunęła się daaaleko w czasie. Mógłbym powiedzieć że „zikła” za horyzontem czasowym . A model z treningowego uzyskał status eksperymentalnego.

 

Po zakupieniu monografii Polskie Skrzydła No 10 poświęconej Migowi nabrałem ochoty na wielokolorowy kamuflaż. Była tam też zajawka zastawu kalek Techmodu więc wszystko wydawało się proste. Niestety kalki okazały się na razie nie osiągalne na rynku a firma nie mogła określić bliżej czasu ich wydania. W związku z tym wybór padł na 149-kę gdyż te kalki były dostępne z zeszytem Kagero Top-Shots. numery kolorów wg FS podane są w elegancko w monografii Stratusa. Są tam tez dwa eleganckie rzuty boczne 149-ki. Rzut z góry znalazłem na forum w jednym z wielu wątków poświęconych MiG-owi 23MF w polskich barwach.

Największym problemem było dla mnie dobranie jasno brązowego. Pierwsza próba się nie powiodła. Co gorsza podczas budowy modelu wpadłem na pomysł by oprócz pierwszego w życiu trasowania linii ( tylko te główne z pominięciem statecznika pionowego ) część paneli wykonać z samoprzylepnej taśmy aluminiowej. Rezultat tych prac był taki sobie – ciężko było mi te panele wyciąć symetrycznie i były tez dość wrażliwe na zarysowania, zadrapania np. paznokciem. Jakoś to przełknąłem i przeszedłem do malowania. Do maskowania użyłem Patafixu UHU i maskolu Humbrola . Podczas zdejmowania maskowania okazało się że farba pięknie odlazła z aluminiowych powierzchni ( przed malowaniem całość pociągnąłem surfercerem) …

Patafix okazał się stary i zostawił piękne plamy oraz farfocle po sobie a w niektórych miejscach źle zamaskowałem powierzchnie i miałem piękne mazy z innych kolorów. W kwestii tychże to wyszedł mi jakiś Afgańczyk czy inny Libijczyk bardziej niż nasz MIG. Gdybym miał psa to by go pewnie zeżarł na dodatek.

 

IMG_8390.JPG

 

 

Przez jakiś czas mieliśmy z Migiem ciche dni ale przemogłem się , poczytałem na forum jak usunąć farbę i w przeciągu 45 minut załatwiłem sprawę CLEANLUXEM ( malowałem akrylami )

 

Jak dotąd w drugim podejściu położyłem dwa kolory ( części z foli aluminiowej zagruntowałam Metal Primerem Gunze ) do maskowania użyłem Blu-Tacka i taśmy Tamiyi.

 

 

IMG_8620.JPG

 

IMG_8623.JPG

 

 

Efekt mnie zadowala ale mam dwa problemy do rozwiązania i zwracam się do was z prośbą o pomoc :

 

1) Blu-Tac zostawił po sobie tłuste ślady które widać na fotce powyżej. Jak to usunąć? Na opakowaniu Pisza ze zmywaczem do gumy do żucia… na forum znalazłem informację że wodą. Ale jak to zadziała na Akryle?

 

2) Druga kwestia to pojawiająca się gdzieniegdzie chropowata powierzchnia po malowaniu. Za pierwszym razem tez taki efekt wystąpił ale na większą skalę. Znalazłem informację że może być to spowodowane zbyt dużą ilością farby nakładaną za jednym razem. Model przed malowaniem był gładki. próbowałem to przejechać filcem ale chyba mam nie taki jak trzeba i zostają jakieś dziwne ślady.

 

Będę wdzięczny ze wszelkie wskazówki.

Marek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 51
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Plamy po bluetacku powinny zniknąć jak położysz jakiś bezbarwny.

Co do chropowatej powierzchni, może to być spowodowane za dużym ciśnieniem, zwłaszcza jeżeli malowałeś olejnymi farbami (bo nie wiem czym malowałeś 2 raz)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedzi i zainteresowanie.

 

Plamy po bluetacku powinny zniknąć jak położysz jakiś bezbarwny.

Co do chropowatej powierzchni, może to być spowodowane za dużym ciśnieniem, zwłaszcza jeżeli malowałeś olejnymi farbami (bo nie wiem czym malowałeś 2 raz)

 

Czyli lepiej nie grzebać przy tych plamach? Czy jak po położeniu trzeciego koloru całość pociągnę Sidoluxem to powinno być ok?

Drugi raz też malowałem akrylami - jedna warstwa. Ciśnienie ok 2,7 Bara a chropowata robiła się głownie Pactra - jasnobrązowy. drugi kolor to Gunze i z tym było lepiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym to zostawił, te plamy mogą sie brać z tego że powierzchnia jest chropowata.

2,7 bar to sporo nawet jak na akryle, ja osobiście maluje ok 2 i takich problemów nie mam.

Pactre odpuściłem sobie już dawno temu i wole dołożyć parę zł i malować Gunze i nie martwić się niczym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Witam po przerwie.

Wszystkim zaglądającym do mojej relacji dziękuję za zainteresowanie.

Zbliżam się powoli do końca prac malarskich. Będę musiał wykonać kilka podmalówek gdyż w paru miejscach farba odeszła razem z maskowaniem.Potem zamierzam doklejić drobne elementy i pokryć model Sidoluksem.

Na chwilę obecną zaawansowanie prac przy 23-cim wygląda następująco:

 

IMG_8907.JPG

IMG_8908.JPG

 

Tak jak radził Timi zostawiłem ślady po Blu-Tacku bez żadnej ingerencji z mojej strony. Co ciekawe po 6 tygodniach prawie ich już nie widać. Dalej zmagam się z chropowatą powierzchnią będącą efektem malowania... Musi to być jakiś mój błąd podczas przygotowywania farby do malowania - wychodzi tu brak doświadczenia z akrylami. Pozostaje nie poddawać się i ćwiczyć dalej.Niestety będzie to model "metrowy" czyli wyglądający dobrze z odległości jednego metra

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hello. Ja chropowatości usuwam papierem wodnym + woda i delikatnie przetrzeć. Papier o gradacji 2000, potem sido wash kalki i mat. Powinieneś być zadowolony .

Pozdrawiam.

Przemek.

 

p.s. Delikatnie tylko z tym papierem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie jest brak doświadczenia z akrylami, owszem inaczej się zachowują jak farba olejna, ale masz stanowczo za duże ciśnienie. Obniż o połowę i będzie dobrze. Ja maluję akrylami (Pactra,Lifecolor) przy ciśnieniu ok. 1 bar, farba łagodnie się rozprowadza i nie ma chropowatości. Aha, trzeba pamiętać o dobrym rozcieńczeniu. Jeżeli nie posiadasz reduktora, to polecam, ułatwia regulacje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję wszystkim za porady i witam kolejnych miłośników Mig-a 23 na mojej relacji.

 

Będę dalej eksperymentował z ciśnieniem. Tak jak wcześniej radził Timi obniżyłem ciśnienie do 2bar ale widać że w pewnych sytuacjach jest to ciągle za dużo. Zapewne zależy to głównie od stopnia rozrzedzenia farby.

Jak na razie doszedłem do wniosku iż Pactrę rozrzedziłem ostatnio chyba za bardzo ( po pomalowaniu osłony radaru farba popękała i stworzyła marmurkowy wzór ) a przy malowaniu kamo ciemno zielonym Vallejo Model Color wyszła chropowato - sądzę że była za gęsta. Tak jak radzicie spróbuję lekko ją przejechać drobnym papierem.

 

szkoda,że nie ma z wcześniejszych prac relacji

 

Uznałem że nie bardzo było czym się chwalić i nie chciałem pokazywać się na forum z niczym .

Wcześniejsze prace ograniczały się do wielokrotnego szpachlowania i szlifowania . W niektórych miejscach wyszło fajnie a w innych niekoniecznie...Wpakowałem się też w panele z foli aluminiowej ale okazały się one zbyt dużym wyzwaniem jak na moje obecne umiejętności. A teraz farba co rusz mi z nich odłazi przy zdejmowaniu maskowania.Masakra.Liczba detali będzie minimalna i ogranicza się głownie to tego co jest w zestawie. Kabina - pustostan to samo wnęki podwozia. Moim głównym celem jest ukończenie modelu jako wizualnie przypominającego oryginał.Mam nadzieję że mi się to uda i jeżeli będą z mojej strony kolejne relacje to na pewno zacznę od początku

 

Jeżeli nie posiadasz reduktora, to polecam, ułatwia regulacje.

 

Mam lodówkowca z "wkrętem regulującym ciśnienie" . nie ma zbiornika wyrównawczego. Czyli jak maluję to ciśnienie spada.Czy reduktor mi pomoże w takim wypadku? Sorry za to niezbyt błyskotliwe pytanie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months later...

Powoli ale do przodu... Pokryłem model 3-ma warstwami Sidoluksu i dla urozmaicenia zacząłem nakładać kalki. Równolegle trwają prace nad podwoziem.Drobne elementy wyposażenia zamierzam dokleić na samym końcu prac, przed nakładaniem lakieru matowego. ( belki uzbrojenia udało mi się pourywać już kilkanaście razy )

 

Nie udało mi się rozwiązać w pełni problemów z chropowatością farby i to widać bardzo. Niestety chęci są większe niż umiejętności ale zamierzam się rozwijać dalej

 

IMG_9613.JPG

 

IMG_9617.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poprawiłem fotki. Powinno być ok teraz ( dzięki za info ). Jeśli chodzi o szachownice to poprzedni układ jest dla mnie tym "normalnym". Do nowego nie mogę się przyzwyczaić .

Cieszę się że się podoba moje "dzieło" . Męka straszna ale mam sporo radochy z dłubania przy nim.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miło będzie usłyszeć głoś fachowca. Korzystając Marku z twojej tu obecności mam pytanie odnośnie koloru anteny prętowej ( może lepszym określeniem było by mieczowej ? ) na grzbiecie kadłuba. Tuż przed statecznikiem pionowym. Powinna być biała czy srebrna? Pamiętam że w którymś z postów na temat Miga-23 pisałeś o tym. A oto fotki:

 

DSC08229.JPG

DSC08233.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Marku za wskazówki i informacje. Wprowadzę odpowiednie poprawki. Jedno pytanie - czy ta część grzebienia która zachodzi na dyszę silnika ma być też w kolorze luków czy ma barwę metalu? Przyznam że miałem problem przy doborze kolorów na luki silnikowe. Opieram się głównie na Monografii Stratusa oraz schemacie znalezionym na forum ( niestety nie wiem skąd on pochodzi) oraz na fotkach. Wahałem się czy powinien to być biały czy jasno szary. W końcu użyłem białego Pactry a po posidoluksowaniu uzyskałem taki efekt. Osłony anten pomalowałem białym Vallejo stąd ta różnica.

 

PWstr24.jpg

(Schemat ten pochodzi z monografii Polskie Skrzydła No. 10 wydawnictwa Stratus )

96a640571680ef07.jpg

 

Jak widać na powyższych schematach oba są nie zgodne z prawdą w kwestii koloru grzebienia aerodynamicznego a na dolnym grzebień jest nie przymierzając "pistacjowy" . W każdym bądź razie ani w kolorze luków ani spodu kadłuba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...

Ostatnio na forum działa silna grupa w temacie Miga-23 więc i ja wpasowując się w ten trend pośpieszam z aktualizacją mojej relacji. Tak jak radził Marek Świderski we wcześniejszych postach zmieniłem kolor grzebienia pod kadłubowego. Mig stanął już na własnych kołach ale moim zdaniem jest niewystarczająco pochylony na tył. Będę chciał to zmienić poprzez przedłużenie goleni przedniego podwozia. Było trochę zabawy z mocowaniem osłon podwozia głównego i tak naprawdę jest to luźna wariacja na ten temat w moim wykonaniu.

Długo się zastanawiałem jaki zestaw uzbrojenia podwiesić pod mojego Miga. Edek robi fajny ( R-60 + R-23 ) ale na samym początku budowy modelu przegapiłem sprawę belek APU-23M ( nie ma ich w zestawie ale mogłem próbować wykonać je sam ) więc było już pozamiatane. W rezultacie zdecydowałem się na 2 x UB-16 i 2 x UB-32 ( pochodzą od Miga-21MF Academy ). Trochę szkoda bo jest to zestaw mało "myśliwski" ale było to lepsze rozwiązanie niż nie podwieszanie niczego w dodatku poparte dokumentacją.

Zmajstrowałem też podstawkę w międzyczasie.

Następnym etapem będzie kontynuacja nakładania kalek potem wash. Informacja dla tych którzy będą budować 149-ke. Samolot ten po wylataniu 1000 godzin otrzymał oznaczenie symbolizujące ten fakt w czterech miejscach na kadłubie - po obu stronach statecznika pionowego oraz przedniej części kadłuba przed kabiną. Zestaw kalek od Kagero zawiera tylko 2 sztuki...

 

IMG_0059.JPG

IMG_0060.JPG

IMG_0067.JPG

DSC08334.JPG

DSC08338.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyłączam się do prośby Roberta.

UB-32 i UB-16 Faktycznie trochę niedopracowane. Wyloty śmiało można by ponawiercać, Na pewno poprawi to wygląd. Od pewnego czasu nieśmiało podglądam warsztat. Taki sam model mam na warsztacie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.