dewertus Napisano 14 Lutego 2011 Share Napisano 14 Lutego 2011 Model powstał w ramach serii "Front Północny 1939-44" i jest to pierwszy model prezentujący samolot sowiecki z początku konfliktu Fińsko-Sowieckiego czyli Wojny Zimowej 39/40. Model przedstawia jadną z maszyn pierwszej eskadry 7 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego stacjonującego w zimie 1939 roku na przesmyku Karelskim. Malowanie wzorowałem na maszynie A. Brazowca / A.Y.Żuewa z 7 IAP oraz innych I-16 z tego okresu i miejsca (dlatego sam traktuję je z dużą ostroznością i oceniam jako lekki SF). Rys historyczny 7 IAP został sformowany 4 kwietnia 1938 w Krasnogwardyjsku. Jako jeden z najlepszych pułków zdobył prawo do uczestnictwa w wielkiej paradzie na Placu Czerwonym w Moskwie w 1938. Jednostka brała udział w kampanii przeciwko Zachodniej Ukrainie i Białorusi (tak w oficjalnych materiałach Rosjanie określają atak na Polskę we wrześniu 1939 roku!!!). Następnie walczy w Wojnie Zimowej w ramach 59 IAB 7 Armii Północno-Zachodniego Frontu. W tym czasie pułk był wyposażony w samoloty I-16 (1-sza eskadra) i I-153 (2-ga i 3-cia eskadra). Chrzest bojowy 7 IAP przechodzi w dniu 01.12.1939. Jak na standardy radzieckie pułk nadzwyczaj często bierze udział w walkach – znajduje to także potwierdzenie w publikacjach opisujących działania fińskich jednostek. Jednym ze sprawców zmieszenia ilości I-16 w składzie 7 IAP był St.Sier. Pentti Tili, który dwa takie samoloty zestrzelił na Fokkerze D.XXI FR-103 (niestety są sprzeczności dotyczące daty: 23 albo 31 grudnia 1939). Na koncie pilotów 7 IAP figuruje dość rzadkie trofeum: fiński Bristol Bulldog zestrzelony nad Helsinkami (pilot Sier. Jttu wyskoczył na spadochronie). Jednym ze strzelców, któremu przyznano udział w zwycięstwie był F.I. Szinkarenko. Szkoda tylko, że w zapiskach rosyjskich pomija się drobny szczegół: Fin walczył sam przeciw siedmiu I-16, a chwilę wcześniej piloci LLv 26 (latający na Bulldogach) zestrzelili dwa SB-2 osłaniane przez 7 IAP… Do najlepszych strzelców pułku podczas Wojny Zimowej należeli: A.F. Siemienow – 4 zestrzelenia W.M. Kuroczkin – 3 zestrzelenia G.P. Łarjonow – 3 zestrzelenia P.A. Michiljuk – 3 zestrzelenia (1 indywidualne, 2 zespołowe) F.I. Szinkarenko – 3 zestrzelenia P.A. Pokryszew – 2 zestrzelenia E.G. Turenko - ? zestrzeleń Jedną z ciekawszych „przygód” jakie przeżyli piloci 7 IAP wydarzyła się 10 lutego 1940 roku. W tym dniu piloci pułku osłaniali wyprawę dziesięciu SB-2 z 44 SBAP. Eskortą dowodził por. F.I. Szinkarenko. W trakcie ataku jeden z bombowców zostaje trafiony przez artylerią p-lot. Początkowo z samolotu wydobywał się tylko dym, ale chwilę później pojawiają się płomienie. Pilot nie ma wyjścia i postanawia awaryjnie wylądować na terenie zajętym przez Finów. Udaje mu się gładko posadzić SB-2 na zamarzniętym jeziorze. Zaraz po tym Finowie zaczynają ostrzał samolotu i załogi. I-16 na rozkaz Szinkarenki ostrzeliwują pozycje Finów z broni maszynowej. W tym samym czasie obok uszkodzonego bombowca ląduje dowódca wyprawy kapt. Trusow i zabiera na pokład swojego SB-2 załogę zestrzelonej maszyny. Pomimo kilku trafień udaje mu się wystartować i szczęśliwie powrócić do bazy. Piloci 7 IAP cały ten czas atakowali Finów niepozwalając im na opuszczenie pozycji i pochwycenie załogi i samolotu. Następnego dnia do pułku przyszedł oficjalny telegram z dowództwa brygady bombowej z podziękowaniem za pomoc w uratowaniu załogi. Za zasługi podczas Wojny Zimowej 6 pilotów otrzymało Czerwoną Gwiazdę Bohatera ZSRR: N.D. Antonow (30 lotów bojowych), W.M. Kuroczkin (3 zestrzelenia indywidualne), G.P. Łarjonow (120 lotów bojowych, 3 zestrzelenia indywidualne), A.F. Siemienow (dowódca eskadry, 75 lotów bojowych, 4 zestrzelenia indywidualne, 1 zestrzelenie zespołowe), E.G. Turenko (dowódca pułku, 35 lotów bojowych), F.I. Szinkarenko (dowódca eskardy, 46 lotów bojowych, 2 zestrzelenia indywidualne, 1 zestrzelenie zespołowe). Historia 7 IAP zakończyła się w dniu 04 kwietnia 1942 roku, gdy pułk został przemianowany w 14 Gwardyjski Pułk Lotnictwa Myśliwskiego. Do tego czasu pułk wykonał 6500 lotów bojowych, zestrzelił 90 samolotów przeciwnika, zniszczył: 46 samolotów na ziemi, 510 pojazdów, 85 czołgów, 18 cystern, 3 lokomotywy i 287 wagonów, 38 baterie dział, 153 stanowiska kaemów, 7 barek i statków oraz 7 magazynów amunicji i zaopatrzenia. W walkach utracił 26 samolotów i pilotów (straty bojowe). Budowa modelu Budowa modelu w fotograficznym skrócie: Model malowany pędzlem z zastosowaniem farb i lakierów akrylowych Agamy. Kalki pochodzą z zestawu Traversa (Ukraina) oraz ZST Plastyk. Niestety jak widać na załączonych poniżej zdjęciach coś mi się stało i kalki nie wszędzie siadły tak jak bym sobie tego życzył: gwiazdy na górze skrzydeł w jednym ramieniu lekko srebrzą, a kadłubowe (Travers) są tak koszmarnie grube i odporne na każdą chemię, że uskok jest wyraźnie widoczny. Numer i gwiazdy na spodzie siadły bardzo dobrze i to chyba jedyne pocieszenie związane z kalkami w tym modelu. Wash i brudzenie to Neutral Wash MIG’a, odrapania to Humbroll 11 nałożony bardzo cieniutkim „suchym” pędzlem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Seba_The_Eye Napisano 14 Lutego 2011 Share Napisano 14 Lutego 2011 O! A tak niedawno było jeszcze w fazie...ekhm, bardzo produkcyjnej:) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wuwumaster Napisano 14 Lutego 2011 Share Napisano 14 Lutego 2011 fajnie popatrzyć jak wyglądał revellowski oryginał sprzed tal, składałem to maleństwo ale jako kopię chyba z ukrainy, modelik wyszedł bardzo urokliwy ! (jedyne co to można było jakoś zaślepić wnęki, ale to już takie tam moje marudzenie, nie przejmuj się nim - jest super ) pozdrawiam! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MrDyzio Napisano 14 Lutego 2011 Share Napisano 14 Lutego 2011 Ech wspomnień czar Sklejałem właśnie takiego jakieś 20-25 lat temu. Faktycznie te wnęki mogłeś zasklepić... A maluch ci wylazł całkiem uroczy. pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kornik_69 Napisano 15 Lutego 2011 Share Napisano 15 Lutego 2011 Nie wiem czy to wina zdjęć czy też samego modelu, ale z przykrością stwierdzam, że w porównaniu z Twoimi poprzednimi zacnymi modelikami ten I-16 wypada słabiej. Powierzchnia wygląda nieco plastelinowo, widać na niej smugi po malowaniu. Rama oszklenia wymalowana jest grubiej niż powinna i trochę nierówno. Otarcia lakieru nie są złe, ale następnym razem spróbuj wykonać je kawałkiem gąbeczki maczanej w dobrze rozmieszanej 11-tce Humbrola. Daje to całkiem niezłe efekty. Na pewno materiał z którym się zmagałeś nie był łatwy, ale to samo można powiedzieć o części Twoich poprzednich prac. Ja wiem, że stać Cię na więcej i dlatego mam nadzieję, że nie będziesz miał mi za złe powyższego komentarza. Lubię Twoje modele i mam nadzieję, że wkrótce uraczysz nas kolejną produkcją Pozdrawiam Kornik Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Adamo722 Napisano 15 Lutego 2011 Share Napisano 15 Lutego 2011 Nawet fajnie ci to maleństwo wyszło Tylko nie trzeba się było tak śpieszyć przy tym modelu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dewertus Napisano 15 Lutego 2011 Autor Share Napisano 15 Lutego 2011 ten I-16 wypada słabiej. Niepoważne było by zaprzeczanie - zgadzam się z oceną... mam nadzieję, że nie będziesz miał mi za złe powyższego komentarza. Konstruktywnych i kulturalnych uwag za złe mieć nie można Tylko nie trzeba się było tak śpieszyć przy tym modelu Wbrew pozorom wcale się nie spieszyłem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Banny Napisano 15 Lutego 2011 Share Napisano 15 Lutego 2011 Miła pchełka. Choć schemat malowania może nieco sztampowy. Jak zwykle fajny wstęp! Czy osłona silnika się zdejmuje, bo nie pokazałeś tego na zdjęciach? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.