Skocz do zawartości

Jedyny latajacy samolot II RP - czyli RWD-13 w Brazylii


Warka Bear

Rekomendowane odpowiedzi

Jestem bardzo rozczarowany absolutnym brakiem zainteresowania sz. towarzystwa rodzimymi ptaszkami. Chcialem sie podzielic z Wami moimi zbiorami i wiedza. Skoro nikomu to niepotrzebne, nie bede sie wiecej wysilal.

 

Na koniec kilka wybranych fotek kolejnego rodzynka z mojego archiwum, czyli ostatni latajacy samolot II RP ....

Zdjecia zrobione w czerwcu 2001 w Brazylii. Byl planowany lot, jednak ze wzgledu na nadciagajacy front burzowy i silny wiatr, wlasciciele drogocennego egzemplarza nie wypuscili go w powietrze.

 

6f1e09c1a4411ed6med.jpg

 

5d1e77139aed2853m.jpg 73314d7ed9ca119cm.jpg 4088b9b9393ea3b7m.jpg

 

01387e278f0fd56cm.jpg 2c58574869e564ccm.jpg 6f1e09c1a4411ed6m.jpg a15334469c76cf92m.jpg

 

Szlag mnie trafia! Na swiecie jest 6 zachowanych polskich przedwojennych konstrukcji lotniczych. W MLiA mamy 4 - nieloty. Jesli chcecie zobaczyc "Polacco" w locie i uslysyszec Gipsy Major, trzeba udac sie do dalekiej Brazylii!

Warto. Oni wciaz wiedza, kim byl Stanislaw Skarzynski i pamietaja Jego wielkie dokonania.

W przeciwienstwie do rodakow w Polsce. Ciekawe, ilu uczestnikow forum wie, jak zginal ten zapomniany bohater narodowy i gdzie znajduje sie jego grob?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak zginol-tak. Gdzie jest jego grob - nie.

Wydaje mi sie ze z ta frustracja troche przesadzasz. O Brazylijskim RWD widzialem kilka artykulow w ciagu ostatnich kilku lat. Pojawil sie nawet we FlyPast'cie ze trzy lata temu, w artykule o brazylijskim muzeum. Bylo tez cos na http://www.lotnictwo.net ale teraz nie moge tam znalezc artykulow (ktos cos wie?) poza tym replika RWD-5 lata a RWD-6 ma szanse latac. Nie ma sie co excytovac bo w okresie miedzywojennym potega przemyslowa nie bylismy, a po wojnie to co sie zachowalo to bylo BEEEE i poszlo do kosza. Mnie raczej smieszy to co sie dzieje teraz z przemysle lotniczym. Tak komicznego braku supportu wlasnych projektuw w przemysle nigdzie nie widzialem (a na codzien widze sporo na ten temat), np Mardanski Orka - ciekawe czy za 60lat bedzie chociaz jedna w muzeum. A Czesi sie ciesza!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Oj myslę że nie potrzebnie tak emocjonalnie podchodzisz do tematu. To że nie ma za dużo postów w twoich tematach to nie znaczy że nikomu jest to nie potrzebne. Wręcz przeciwnie. Dla mnie jako fana polskiego lotnictwa i chyba nie tylko dla mnie to co prezentujesz to wielka gratka. Musisz wiedzieć że temat polskiego lotnictwa a zwłaszcza z okresu międzywojennego i z okresu zaraz po wojnie to niestety temat niszowy . Widać to chociazby po tematach na naszym forum w działach galerie i warsztat. My fani polskich skrzydeł jesteśmy tobie wdzięczni za to że dzielisz się z nami swymi zbiorami bo niestety na rynku wydawniczym nic w tych tematach nie znajdziemy. Przykład to chociazby nasza Wilga. Żeby taki samolocik nie doczekał się jakies publikacji monograficznej u nas w kraju to wstyd. No ale po co . Ludzie wolą czarne krzyże i amerykańskie gwiazdy i w ta stronę jest skierowany rynek wydawniczy bo na tym można zarobić.

To co nasze polskie to beee.

Ale właśnie dzięki takim ludzom jak ty pamięć o polskich konstrukcjach zwłaszcza tych które się nie doczekały produkcji seryjnej nie zaginie. I chwała za to Wam.

Dziękujemy za to co nam juz pokazałeś i prosimy o jeszcze. Ja osobiście czekałbym na fotki BŻ-4 Żuk z okresu prób tej konstrukcji. Może jakieś zdjęcia szczegółów się zachowały bo to co stoi w MLP w krakowie to już niestety egzemplarz bardzo zrujnowany.

Pozdrawiam

Darek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

 

Jestem bardzo rozczarowany absolutnym brakiem zainteresowania sz. towarzystwa rodzimymi ptaszkami.

 

Z tym "absolutnym" brakiem zainteresowaniem to lekka przesada. Sam mam w swojej kolekcji 9 samolotów w 100% polskich, przedwojennych konstrukcji. Wszystkie do obejrzenia na forum. A takich kolekcji jest tutaj kilka. Spytaj kolegi ZIO_BY_NAITT ile poloników zebrał

 

Także, aż tak źle nie jest. Zgodzę się z tym, że rynki wydawnicze traktują ten temat drugorzędnie ale dla chcącego nic trudnego. Do każdego modelu miałem jakąś dokumentację.

 

Co do RWD-13 to bardzo fajnie, że pokazałeś te fotki. Jeszcze fajniej, że "erwudziak" wciąż lata. Pewnie zainteresuje cię fakt, że Ardpol lada moment wyda piękny, żywiczny model tego samolotu. Będzie znacznie lepszy do Asterowego short-runa.

 

Chcialem sie podzielic z Wami moimi zbiorami i wiedza. Skoro nikomu to niepotrzebne, nie bede sie wiecej wysilal

 

No cóż, będziemy musieli radzić sobie sami.

 

Pozdrawiam Ipkinss

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aż tak źle z nami nie jest, obecnie zbieram powoli co się da do RWD 13 i mam sygnał, że krakowskie muzeum posiada i co ważne udostępni dokumentację do 13-ki - jeszcze ich o to nie pytałem - jak masz coś o wnętrzu ww. to daj znać na priw, z chęcią przygarnę.

Model 13-ki żywiczny mam od Krzysztofa Skibickiego.

Pozdro Jarek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Warka Bear - czyżby wiosną misie były rozdrażnione? ;) Ja w każdym razie bardzo dziękuję Ci za fotki i proszę o kolejne Wberw pozorom sympatyków polskich konstrukcji jest naprawdę wielu. Modeli znacznie mniej, niestety..

...krakowskie muzeum posiada i co ważne udostępni dokumentację do 13-ki

W sklepiku Muzeum Lotnictwaw Krakowie możesz zakupić książkę Glassa i Woźniaka "Samolot turystyczny RWD-13". Ponad 100 stron zdjęć, planów, rysunków, plansz - moim zdaniem warto.

Pozdrawiam!

Przemek Klimala

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Skoro jednak znalazlo sie grono "zaciekawionych" , to jest dla kogo pisac. Moje "opasle" archiwum oryginalnych zdjec przedwojennych (samego RWD-9 mam ponad 90 fotografii, w tym takie, ktore od czasu Challange´u nigdy nie ogladaly swiatla dziennego) zawiera material, ktory nie zabardzo nadaje sie do publikacji w tym temacie. Pokaze Wam samoloty rzadkie. PZL P.11c, PZL-P.23 PZL-P.37 odpuszcze sobie, bo na ich temat jest wystarczajaco duzo literatury. Jednak chcialbym wiedziec, czy forma publikacji zdjec z historia danej konstrukcji i opisem technicznym odpowiada Wam?

 

Skoro zaczalem od samolotow powojennych, to w kolejnych przedstawieniach zamkne ten rozdzial. Dopiero pozniej przejdziemy do przedwojennych. W nastepnej odslonie przedstawie historie i unikalne fotki z powstajacego w LWD (jeszcze w czasie dzialan wojennych) "Szpaka" i "Szpaka 2", z archiwum inz. konstr. Kuczewskiego.

 

P.S

Na dobra sprawe, posiadany material przerasta delko ramy tego forum. Jesli kos ma ochote pobawic sie" Joomla! "i przerobic zawartosc bylego "sampol.de", udostepnie calosc. Domain i server sa wolne. Zawsze bedzie mozna tu podlinkowcac fotografie. Chetnie zrezygnuje z uslug Fotosika.

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sklepiku Muzeum Lotnictwa w Krakowie możesz zakupić książkę Glassa i Woźniaka "Samolot turystyczny RWD-13". Ponad 100 stron zdjęć, planów, rysunków, plansz - moim zdaniem warto.

Przemo dzięki za informacje.

Czy ktoś z kolegów jest z Krakowa i co ważne mógłby zakupić i wysłać mi tę książkę?

Szczegóły byśmy dogadali w e-mail'u. gorja_2@o2.pl

 

 

Warka Bear- zainteresowałeś mnie strasznie stwierdzeniem "opasłe archiwum"- będę czekał niecierpliwie na część przedwojenną.

Nie wytrzymałem- co masz o RWD 5,6?

 

Pozdrawiam Jarek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@ Botan

Czy moga byc np. RWD-8 i RWD-13 w barwach Izraela ?

 

Nie spodziewaj sie niewiadomo jakiej bogatej dokumentacji. Najczesciej zachowaly sie pojedyncze fotografie.

 

 

Pewnie, będę robił RWD-8 izraelskiego, być może i 13.

Sam też mam trochę ich zdjęć, węgierskich RWD-8 też coś mam ale z neta wszystko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

 

 

Warka Bear- zainteresowałeś mnie strasznie stwierdzeniem "opasłe archiwum"- będę czekał niecierpliwie na część przedwojenną.

Nie wytrzymałem- co masz o RWD 5,6?

 

Pozdrawiam Jarek

 

RWD-5 malo. RWD 6- duzo!

 

Ksiazke o RWD-13 warto zakupic, jednak musicie przyjac do wiadomosci, ze kazdy egzemplarz z DWL byl inny. To byla manufaktura. Nie tak jak w PZL - seryjna produkcja na maszynach. Polozenie listew profilujacyh kadluba na kazdym samolocie bedzie inna, w zaleznosci od tego "co oko majstra" widzialo!

Mam odreczne rysunki i opis dzialania napedu klap i slotow w tym samolocie, wykonane osobiscie przez p. Zurakowskiego, przeslane w odpowiedzi na moje zapytanie.

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Witam,

wszelkie materiały związane z przedwojennym lotnictwem RP

oraz niszowymi konstrukcjami powojennymi zawsze będa mile widziane, tego nigdy mało, pozdrawiam i czekam,

Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Witam,

Trochę późno trafiłem na ten wątek.... JAK TO "absolutnym brakiem zainteresowania sz. towarzystwa rodzimymi ptaszkami"? No nie!!! Sam robiłem RWD-5 SP-ARP, a w pudle mam drugi (data produkcji 1988 ) z blaszkami PARTA - i to będzie właśnie samolot Skarżyńskiego.

Teraz od dwóch miesięcy przeczesuję wszystko co się da, aby znaleźć jakieś informację (zdjęcie, numery) RWD-8 z 3 Pułku Lotniczego w Poznaniu (33 eskadra obserwacyjna -> 6 pluton łącznikowy). Może ktoś pomoże?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 months later...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.