tombie01 Napisano 29 Lipca 2012 Autor Share Napisano 29 Lipca 2012 Rozpocząłęm klecenie mojego LIM-ka - wszystko wskazuje że zdecyduję się na wersję 6bisR z nr bocznym 627 - mam tutaj najwięcej dokumentacji (za co dziękuję uprzejmie kolegom); generalnie rozstrzygnąłem problem zasobnika, nie wiem czy standardowe karabiny pod wlotem powietrza były takie jak w zestawie AZ Model (tu proszę ewentualnie o pomoc) kolejene pytanie dotyczy działek doczepianych pod skrzydła - czy ten egzemplarz je posiadał?; poszukuję również sprawdzonego przepisu bądz linku na zrobienie szablonu cyferek - bo z kalek chyba ich nie skompletuję - tym bardziej że o ile mnie wzrok nie myli to na największym zdjęciu które przysłał Leszek Sz widać żółtą obwódkę - choć spotkałem się gdzieś z opisem iż obwódka była biała Będę wdzięczny za okazaną pomoc zacząłem od fotelika - pierwszy raz się spotkałem aby fotel w tak małej skali składał się z tylu części (5) ale wygląda nieźle tablicę pomalowałem na biało - następnie położyłem lakier bezbarwny błyszczący a następnie pomalowalem na czasny błyszczący nastepnie nieco przyciętą wykałaczką zamoczoną w słabym rozpuszczalniku starłem farbę w zegarach zczcząłem malowanie elementów kolorze szarym - z mojego magazynku zastosowałem farbę XF24 następnie zacząłem prace z brudzeniem do tego urzyłem pigmentów z pasteli jano szarej wymiesznej z grafitem z ołówka -po ich wyschnięciu nałożyłem washa z farb olejnych rozpuszczonych w benzynie do zapalniczek - brąz i umbra palona- wszystko po to aby uzyskać stary zastany muzealny modeltego samolotu chyba muszę trochę 'przykurzyć' tablicę Moim rozwiązaniem na zasobnik na spadochron hamujący będzie bomba z PZL ŁOŚ 37 z zestawu Mirage 1:48 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikolaj75 Napisano 29 Lipca 2012 Share Napisano 29 Lipca 2012 Nie bardzo wierzę, że podoba Ci się ten kokpit. To nie Messerschmitt, którego wyciągnęli z jeziora po 50 latach. Przymus brudzenia może być niekiedy zgubny. Przecież w tym Limie nie mogło się znaleźć tyle rdzy, piachu, pyłu, kurzu itp. Ktoś tym latał i chciał żyć... Jak wyczerpię limit uwag, daj mi znać Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 29 Lipca 2012 Share Napisano 29 Lipca 2012 nie wiem czy standardowe karabiny pod wlotem powietrza były takie jak w zestawie AZ Model (tu proszę ewentualnie o pomoc) kolejene pytanie dotyczy działek doczepianych pod skrzydła - czy ten egzemplarz je posiadał?; Podstawowe uzbrojenie Lim-6bis było takie samo jak MiG-15/17F - 2 działka 23mm i 1 działo 37mm, nie było żadnych działek doczepianych pod skrzydłami - pod skrzydłem były wysięgniki na bomby lub wyrzutnie MARS (te bliżej kadłuba), a na zewnętrznych najczęściej przenoszono dodatkowe zbiorniki paliwa. Nie zapomnij o przeniesieniu reflektora pod skrzydłem :-) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tombie01 Napisano 29 Lipca 2012 Autor Share Napisano 29 Lipca 2012 (edytowane) Nie bardzo wierzę, że podoba Ci się ten kokpit. To nie Messerschmitt, którego wyciągnęli z jeziora po 50 latach. Przymus brudzenia może być niekiedy zgubny. Przecież w tym Limie nie mogło się znaleźć tyle rdzy, piachu, pyłu, kurzu itp. Ktoś tym latał i chciał żyć... Jak wyczerpię limit uwag, daj mi znać Masz rację że przesadziłem - szkoda że na forum nie mamy zdjęcia takiego egzemplarza - w 'Walkaround' jest tutaj Lim 5 ale to dobrze utrzymany egzemplarz muzealny - choć nie ukrywam że to jedyne zdjęcia jakie przeglądałem - spróbuję to trochę poprawić Podstawowe uzbrojenie Lim-6bis było takie samo jak MiG-15/17F - 2 działka 23mm i 1 działo 37mm, nie było żadnych działek doczepianych pod skrzydłami - pod skrzydłem były wysięgniki na bomby lub wyrzutnie MARS (te bliżej kadłuba), a na zewnętrznych najczęściej przenoszono dodatkowe zbiorniki paliwa.Nie zapomnij o przeniesieniu reflektora pod skrzydłem :-) Andzin czy to jest to 37? Edytowane 29 Lipca 2012 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Toyo Napisano 29 Lipca 2012 Share Napisano 29 Lipca 2012 A propos czystości kabiny, trochę ich widziałem, aczkolwiek nie Lima, ta z walkaround wygląda na zaniedbaną. Zazwyczaj kabiny są czyste bez paprochów czy innego brudu, jedynie co się spotyka to wytarcia farby na podłodze. Nie spotyka się zacieków czy rdzy, nie ma mowy o paprochach w innym przypadku pilot miałby to na twarzy podczas walki czy kręcenia akrobacji. Pytanie nie do mnie, ale odpowiem. Zaznaczony jest wylot luf zasobnika Mars, taki sam widoczny jest pod drugim samolotem stojącym w tle. Wylot lufy działka N-37 masz w lewym górnym rogu, widać hamulec odrzutu, lufa działka NR23 nie miała takiego hamulca, widać ją po drugiej stronie kadłuba. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tombie01 Napisano 29 Lipca 2012 Autor Share Napisano 29 Lipca 2012 Poprawiłem kabinę - teraz wygląda jak stara (a nie jak stara we wraku wyciągniętym z wody) - mam taką nadzieję; Faktycznie spasowanie elementów pozostawia wiele do życzenia a niedoskonałości formy znacznie opóźniają pracę mam pytanie czy te stateczniki są źle odlane i mam coś tu zeszlifować Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Robert Ostrowski Napisano 29 Lipca 2012 Share Napisano 29 Lipca 2012 mam pytanie czy te stateczniki są źle odlane i mam coś tu zeszlifować Tomek nic nie szlifuj Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Toyo Napisano 29 Lipca 2012 Share Napisano 29 Lipca 2012 Jeżeli mogę wtrącić w Twoim warsztacie wątek edukacyjny. Ruchome powierzchnie sterowe na skrzydłach nazywa się lotkami, odpowiadają one za przechylenie samolotu, dodatkowo występują klapy poprawiające charakterystyki samolotu w locie z małą prędkością (start i lądowanie). Nazwa statecznik odnosi się zazwyczaj do nieruchomej części usterzenia, ruchoma zaś nazywa się sterem. Nie dotyczy to lotki, która zawsze pozostaje lotką. W samolotach bez nieruchomej części usterzenia poziomego odpowiadającego za wysokość, element sterowy nazwany jest stabilizatorem. Czyli nieruchome - statecznik, ruchome ster, całość ruchoma - stabilizator, na skrzydle - lotka. Wskazany przez Ciebie element jest listwą trymerującą (wyważającą - różnie to jest nazwane). Służy ona do wyeliminowania sił na na drążku generowanych przez lotki w czasie kiedy jest on w pozycji neutralnej, tzn. pilot nie przechyla samolotu. Normalnie (teraz normalnie) lotki posiadają trymer, którym pilot steruje z kabiny i niweluje równoważy siły, na Lim-ach zgłaszał to technikowi samolotu a ten wg ustalonej procedury odginał te listwę w góry lub w dół. Działała ona jak taka mini klapa, podczas następnego lotu pilot sprawdzał jak to działa i albo pozostawiano tak jak jest, albo poprawiano. Taki dość prymitywny sposób trymerowania. Co do samego słowa trymerowanie, poprawnie powinno być trymowanie, jednak nie wiem dlaczego w odniesieniu do samolotu używa się wersji niepoprawnej, choć sam spotykałem i tę popraną. Jeszcze uwaga do ewentualnego wykonania tej "listwy", miała ona kształt płaskownika, czyli była pozbawiona profilu. To tyle, zawsze uważam, że modelarstwo jest najlepszą szkołą lotniczą jeżeli chodzi o poznawanie konstrukcji i specyfiki budowy samolotu, stąd moje trzy grosze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Robert Ostrowski Napisano 29 Lipca 2012 Share Napisano 29 Lipca 2012 Toyo a dlaczego ta listwa jest nie symetryczna:innej długości na lewym i prawym skrzydle? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Toyo Napisano 29 Lipca 2012 Share Napisano 29 Lipca 2012 Tego nie wiem, przeglądam właśnie zdjęcia Lim-ów i na lewej lotce widzę coś na wzór trymera (od wewnętrznej strony), być może ta listwa ma jakieś inne zadanie. Klasycznym przykładem tego co napisałem wcześniej jest nasza poczciwa TS-11 Iskra, ona ma ten element tylko na jednej lotce na prawym skrzydle. Poszperam w necie, a jak nie to zapytam znajomych co latali Limkiem jak w nim było z trymerowaniem w kanale poprzecznym, może coś poputałem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Robert Ostrowski Napisano 29 Lipca 2012 Share Napisano 29 Lipca 2012 Klasycznym przykładem tego co napisałem wcześniej jest nasza poczciwa TS-11 Iskra, ona ma ten element tylko na jednej lotce na prawym skrzydle. nie znam sie na tym za bardzo ale czy to zaznaczone na prawym skrzydle to nie jest trymer? a nie symetryczne to listy trymujące? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kornik_69 Napisano 30 Lipca 2012 Share Napisano 30 Lipca 2012 Tytuł zmieniony na prośbę autora. Pozdrawiam Kornik Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Toyo Napisano 30 Lipca 2012 Share Napisano 30 Lipca 2012 Właśnie o tym pisałem, wygląda na trymer, w związku z tym wywód o listwie do trymerowania nie ma zastosowania w Limku. Dowiem się i dam znać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek Świderski Napisano 30 Lipca 2012 Share Napisano 30 Lipca 2012 Trymer trymerem a listwa listwą, jedno drugiemu nie przeszkadza. Listwa służyła do tzw wyważenia samolotu. Czasami było tak ze samolot miał skłonności do samoczynnego wprowadzania się w baaaardzo powolna beczkę, lub jak mówili piloci "ściągał" w prawo lub w lewo i w takiej sytuacji podginana była listwa. Trymer natomiast służył do chwilowego poprawienia położenia samolotu np na skutek bocznego wiatru itp przyczyn [w czasie lotu]. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Toyo Napisano 30 Lipca 2012 Share Napisano 30 Lipca 2012 OK, znalazłem w instrukcji. Na lewej lotce jest trymer o powierzchni 0.034 m. kw. kąt wychylenia +/-15 stopni. Nie ma nic o owych listwach, w związku z tym podejrzewam, że nie służyły one do tego, mało tego, prócz braku ich opisu nie są uwzględnione na dość dokładnych rysunkach. Coś mi podpowiada, ale proszę przyjąć to jako daleko idące domysły, być może ktoś ma na ten temat wiedzę lub spotka się z tym w opisie, co potwierdzi lub wykluczy tę hipotezę. Owe listwy są dość wąskie, co przy ich długości stwarzałoby problematycznym ich wychylanie (porównajcie na Iskrze), MiG-17 był samolotem zbliżającym się do bariery dźwięku, powstająca fala uderzeniowa powoduje powstawanie szeregu drgań na konstrukcji samolotu, szczególnie wrażliwe są stery i lotki. Być może, podkreślam - być może, listwa ta znalazła się tam, aby uporządkować przepływ strumienia na spływie lotki. Ileż to człowiek sam się musi dowiedzieć, a miało być tak edukacyjnie Przepraszam za małe zamieszanie, a Autora za wykorzystanie tematu do teoretycznych rozważań. Tak czy inaczej pogadam z kimś kto latał na Lim-5, bo z Lim-6bis nikogo nie znam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano 30 Lipca 2012 Share Napisano 30 Lipca 2012 (edytowane) Toyo, jesli masz dokumentacje Lim-5 spojrz na strone 74 na ,,noz,, i akapit na stronie 73 przed ,,Gorna czesc steru kierunku,, Tomek , polecam Model fan 3/2002 a w nim artykul p.Marka Toporowicza ,,Lubuskie Limy,, w roli glownej 627 oraz 635 Edytowane 30 Lipca 2012 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tombie01 Napisano 30 Lipca 2012 Autor Share Napisano 30 Lipca 2012 ....Przepraszam za małe zamieszanie, a Autora za wykorzystanie tematu do teoretycznych rozważań. Tak czy inaczej pogadam z kimś kto latał na Lim-5, bo z Lim-6bis nikogo nie znam. Jak najbardziej Toyo przy okazji każdego warsztatu jestem otwary na wstawki edukacyjne - a przecierz również rozwiązaliście moją wątpliwość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 30 Lipca 2012 Share Napisano 30 Lipca 2012 Tak na szybko -z" Instr. eksploatacji UTI-MIg-15-15bis -17 wszystkich wersji. " [ a rzeczywiscie w opisie i budowie s-tu LiM-5 jest tylko zaznaczony i omówiony trymer -o listwie ani słowa .] Podejrzewam że tych instr, trochę wyszło i mogą się one różnić w szczegółach . Jeśli chodzi o długośc listew , to jak widać nie ma ona specjalnego znaczenia , bo i przyrząd też jest "uniwersalny " W ostateczności sprawdzał się klucz francuski [ na 21 też ] A tak wogóle to może by stworzyć temat w dziale 1:1 odnosnie LiMów , MiG-15 itd . Jest 21 , są Suczki , tylko te biedne piękne Limy porozrzucane po całym Forum Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano 31 Sierpnia 2012 Share Napisano 31 Sierpnia 2012 em - do tej drugiej planszy masz widok z boku? 619- http://galeria.aviateam.pl/photo/10181 438- http://galeria.aviateam.pl/photo/10055 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tombie01 Napisano 5 Listopada 2012 Autor Share Napisano 5 Listopada 2012 szczerze mowiąc jeszcze mi się to nie przytrafiło ale będę zmuszony zrobić restart warsztatu pomimo iż miałem na uwadze podpowiedzi Roberta po przyklejeniu skrzydeł okazało się na czym polega nie symentryczność kadłuba (połówek) prawe skrzydło wychodzi dużo niżej niż lewe (zauwazyłem to ale zamało spiłowałem miejsce łączenia skrzydla z kadłubem, a miejsce na dyszę silnika nie jest kółkiem tylko jajkiem (leżącym pod kątem 45 stopni- nie iwdać tego za bardzo na zdjęciu) na szczęście mam jeszcze jeden model z którego pozyskam kałub - postanowiłem tę kolejną próbę odrobinę zwaloryzować tak więc zabieram się do roboty - szkoda że nie kroi się nam kolejny długi weekent ale może jakoś popołudniami zrealizuję swoje marzenie o 'poobijanym' LIMie 6 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.