Skocz do zawartości

LIM 6bis R '627'


tombie01

Rekomendowane odpowiedzi

Rozpocząłęm klecenie mojego LIM-ka - wszystko wskazuje że zdecyduję się na wersję 6bisR z nr bocznym 627 - mam tutaj najwięcej dokumentacji (za co dziękuję uprzejmie kolegom);

 

generalnie rozstrzygnąłem problem zasobnika, nie wiem czy standardowe karabiny pod wlotem powietrza były takie jak w zestawie AZ Model (tu proszę ewentualnie o pomoc) kolejene pytanie dotyczy działek doczepianych pod skrzydła - czy ten egzemplarz je posiadał?;

 

poszukuję również sprawdzonego przepisu bądz linku na zrobienie szablonu cyferek - bo z kalek chyba ich nie skompletuję - tym bardziej że o ile mnie wzrok nie myli to na największym zdjęciu które przysłał Leszek Sz widać żółtą obwódkę - choć spotkałem się gdzieś z opisem iż obwódka była biała

 

Będę wdzięczny za okazaną pomoc

 

zacząłem od fotelika - pierwszy raz się spotkałem aby fotel w tak małej skali składał się z tylu części (5) ale wygląda nieźle

10ac141e237420f9med.jpg

802f1d85cfda2a37med.jpg

f9b9d61e61978c4fmed.jpg

 

tablicę pomalowałem na biało - następnie położyłem lakier bezbarwny błyszczący a następnie pomalowalem na czasny błyszczący

4ba1239e4b5298f7med.jpg

nastepnie nieco przyciętą wykałaczką zamoczoną w słabym rozpuszczalniku starłem farbę w zegarach

93ff3229e283d580med.jpg

zczcząłem malowanie elementów kolorze szarym - z mojego magazynku zastosowałem farbę XF24

ad0f794946f0a604med.jpg

następnie zacząłem prace z brudzeniem do tego urzyłem pigmentów z pasteli jano szarej wymiesznej z grafitem z ołówka -po ich wyschnięciu nałożyłem washa z farb olejnych rozpuszczonych w benzynie do zapalniczek - brąz i umbra palona- wszystko po to aby uzyskać stary zastany muzealny modeltego samolotu

2dadc15c8869ddcdmed.jpg

84dcf0bfdfc195e1med.jpg

77615d0a4eb44df1med.jpg

549acaac7b6377d8med.jpg

chyba muszę trochę 'przykurzyć' tablicę

8ae198e486d6066fmed.jpg

 

Moim rozwiązaniem na zasobnik na spadochron hamujący będzie bomba z PZL ŁOŚ 37 z zestawu Mirage 1:48

7a0b2968180e25acmed.jpg

 

39e3bafe22722f0amed.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie bardzo wierzę, że podoba Ci się ten kokpit. To nie Messerschmitt, którego wyciągnęli z jeziora po 50 latach. Przymus brudzenia może być niekiedy zgubny. Przecież w tym Limie nie mogło się znaleźć tyle rdzy, piachu, pyłu, kurzu itp. Ktoś tym latał i chciał żyć...

Jak wyczerpię limit uwag, daj mi znać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie wiem czy standardowe karabiny pod wlotem powietrza były takie jak w zestawie AZ Model (tu proszę ewentualnie o pomoc) kolejene pytanie dotyczy działek doczepianych pod skrzydła - czy ten egzemplarz je posiadał?;

 

Podstawowe uzbrojenie Lim-6bis było takie samo jak MiG-15/17F - 2 działka 23mm i 1 działo 37mm, nie było żadnych działek doczepianych pod skrzydłami - pod skrzydłem były wysięgniki na bomby lub wyrzutnie MARS (te bliżej kadłuba), a na zewnętrznych najczęściej przenoszono dodatkowe zbiorniki paliwa.

Nie zapomnij o przeniesieniu reflektora pod skrzydłem :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie bardzo wierzę, że podoba Ci się ten kokpit. To nie Messerschmitt, którego wyciągnęli z jeziora po 50 latach. Przymus brudzenia może być niekiedy zgubny. Przecież w tym Limie nie mogło się znaleźć tyle rdzy, piachu, pyłu, kurzu itp. Ktoś tym latał i chciał żyć...

Jak wyczerpię limit uwag, daj mi znać

 

Masz rację że przesadziłem - szkoda że na forum nie mamy zdjęcia takiego egzemplarza - w 'Walkaround' jest tutaj Lim 5 ale to dobrze utrzymany egzemplarz muzealny - choć nie ukrywam że to jedyne zdjęcia jakie przeglądałem - spróbuję to trochę poprawić

 

Podstawowe uzbrojenie Lim-6bis było takie samo jak MiG-15/17F - 2 działka 23mm i 1 działo 37mm, nie było żadnych działek doczepianych pod skrzydłami - pod skrzydłem były wysięgniki na bomby lub wyrzutnie MARS (te bliżej kadłuba), a na zewnętrznych najczęściej przenoszono dodatkowe zbiorniki paliwa.

Nie zapomnij o przeniesieniu reflektora pod skrzydłem :-)

 

Andzin czy to jest to 37?

d0d78eead66b74a0.jpg

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A propos czystości kabiny, trochę ich widziałem, aczkolwiek nie Lima, ta z walkaround wygląda na zaniedbaną. Zazwyczaj kabiny są czyste bez paprochów czy innego brudu, jedynie co się spotyka to wytarcia farby na podłodze. Nie spotyka się zacieków czy rdzy, nie ma mowy o paprochach w innym przypadku pilot miałby to na twarzy podczas walki czy kręcenia akrobacji.

 

Pytanie nie do mnie, ale odpowiem.

Zaznaczony jest wylot luf zasobnika Mars, taki sam widoczny jest pod drugim samolotem stojącym w tle.

Wylot lufy działka N-37 masz w lewym górnym rogu, widać hamulec odrzutu, lufa działka NR23 nie miała takiego hamulca, widać ją po drugiej stronie kadłuba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poprawiłem kabinę - teraz wygląda jak stara (a nie jak stara we wraku wyciągniętym z wody) - mam taką nadzieję;

c27d0cfee9763741med.jpg

 

Faktycznie spasowanie elementów pozostawia wiele do życzenia

 

14458111bc84709fmed.jpg

95cc2e1271b81f74med.jpg

 

a niedoskonałości formy znacznie opóźniają pracę

 

e61741ac07625d96med.jpg

 

mam pytanie czy te stateczniki są źle odlane i mam coś tu zeszlifować

ce223358fbebbc8bmed.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli mogę wtrącić w Twoim warsztacie wątek edukacyjny.

Ruchome powierzchnie sterowe na skrzydłach nazywa się lotkami, odpowiadają one za przechylenie samolotu, dodatkowo występują klapy poprawiające charakterystyki samolotu w locie z małą prędkością (start i lądowanie). Nazwa statecznik odnosi się zazwyczaj do nieruchomej części usterzenia, ruchoma zaś nazywa się sterem. Nie dotyczy to lotki, która zawsze pozostaje lotką. W samolotach bez nieruchomej części usterzenia poziomego odpowiadającego za wysokość, element sterowy nazwany jest stabilizatorem. Czyli nieruchome - statecznik, ruchome ster, całość ruchoma - stabilizator, na skrzydle - lotka.

Wskazany przez Ciebie element jest listwą trymerującą (wyważającą - różnie to jest nazwane). Służy ona do wyeliminowania sił na na drążku generowanych przez lotki w czasie kiedy jest on w pozycji neutralnej, tzn. pilot nie przechyla samolotu. Normalnie (teraz normalnie) lotki posiadają trymer, którym pilot steruje z kabiny i niweluje równoważy siły, na Lim-ach zgłaszał to technikowi samolotu a ten wg ustalonej procedury odginał te listwę w góry lub w dół. Działała ona jak taka mini klapa, podczas następnego lotu pilot sprawdzał jak to działa i albo pozostawiano tak jak jest, albo poprawiano. Taki dość prymitywny sposób trymerowania. Co do samego słowa trymerowanie, poprawnie powinno być trymowanie, jednak nie wiem dlaczego w odniesieniu do samolotu używa się wersji niepoprawnej, choć sam spotykałem i tę popraną.

Jeszcze uwaga do ewentualnego wykonania tej "listwy", miała ona kształt płaskownika, czyli była pozbawiona profilu.

To tyle, zawsze uważam, że modelarstwo jest najlepszą szkołą lotniczą jeżeli chodzi o poznawanie konstrukcji i specyfiki budowy samolotu, stąd moje trzy grosze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tego nie wiem, przeglądam właśnie zdjęcia Lim-ów i na lewej lotce widzę coś na wzór trymera (od wewnętrznej strony), być może ta listwa ma jakieś inne zadanie. Klasycznym przykładem tego co napisałem wcześniej jest nasza poczciwa TS-11 Iskra, ona ma ten element tylko na jednej lotce na prawym skrzydle.

Poszperam w necie, a jak nie to zapytam znajomych co latali Limkiem jak w nim było z trymerowaniem w kanale poprzecznym, może coś poputałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Klasycznym przykładem tego co napisałem wcześniej jest nasza poczciwa TS-11 Iskra, ona ma ten element tylko na jednej lotce na prawym skrzydle.

 

 

nie znam sie na tym za bardzo ale czy to zaznaczone na prawym skrzydle to nie jest trymer? a nie symetryczne to listy trymujące?

 

mig172.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trymer trymerem a listwa listwą, jedno drugiemu nie przeszkadza. Listwa służyła do tzw wyważenia samolotu. Czasami było tak ze samolot miał skłonności do samoczynnego wprowadzania się w baaaardzo powolna beczkę, lub jak mówili piloci "ściągał" w prawo lub w lewo i w takiej sytuacji podginana była listwa. Trymer natomiast służył do chwilowego poprawienia położenia samolotu np na skutek bocznego wiatru itp przyczyn [w czasie lotu].

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK, znalazłem w instrukcji. Na lewej lotce jest trymer o powierzchni 0.034 m. kw. kąt wychylenia +/-15 stopni. Nie ma nic o owych listwach, w związku z tym podejrzewam, że nie służyły one do tego, mało tego, prócz braku ich opisu nie są uwzględnione na dość dokładnych rysunkach.

Coś mi podpowiada, ale proszę przyjąć to jako daleko idące domysły, być może ktoś ma na ten temat wiedzę lub spotka się z tym w opisie, co potwierdzi lub wykluczy tę hipotezę.

Owe listwy są dość wąskie, co przy ich długości stwarzałoby problematycznym ich wychylanie (porównajcie na Iskrze), MiG-17 był samolotem zbliżającym się do bariery dźwięku, powstająca fala uderzeniowa powoduje powstawanie szeregu drgań na konstrukcji samolotu, szczególnie wrażliwe są stery i lotki. Być może, podkreślam - być może, listwa ta znalazła się tam, aby uporządkować przepływ strumienia na spływie lotki.

Ileż to człowiek sam się musi dowiedzieć, a miało być tak edukacyjnie

Przepraszam za małe zamieszanie, a Autora za wykorzystanie tematu do teoretycznych rozważań.

Tak czy inaczej pogadam z kimś kto latał na Lim-5, bo z Lim-6bis nikogo nie znam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Toyo, jesli masz dokumentacje Lim-5 spojrz na strone 74 na ,,noz,, i akapit na stronie 73 przed ,,Gorna czesc steru kierunku,,

 

Tomek , polecam Model fan 3/2002 a w nim artykul p.Marka Toporowicza ,,Lubuskie Limy,, w roli glownej 627 oraz 635

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

....Przepraszam za małe zamieszanie, a Autora za wykorzystanie tematu do teoretycznych rozważań.

Tak czy inaczej pogadam z kimś kto latał na Lim-5, bo z Lim-6bis nikogo nie znam.

 

 

Jak najbardziej Toyo przy okazji każdego warsztatu jestem otwary na wstawki edukacyjne - a przecierz również rozwiązaliście moją wątpliwość

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak na szybko -z" Instr. eksploatacji UTI-MIg-15-15bis -17 wszystkich wersji. " [ a rzeczywiscie w opisie i budowie s-tu LiM-5 jest tylko zaznaczony i omówiony trymer -o listwie ani słowa .] Podejrzewam że tych instr, trochę wyszło i mogą się one różnić w szczegółach .

document1q.th.jpg

document2.th.jpg

document2a.th.jpg

document3q.th.jpg

document4n.th.jpg

Jeśli chodzi o długośc listew , to jak widać nie ma ona specjalnego znaczenia , bo i przyrząd też jest "uniwersalny " W ostateczności sprawdzał się klucz francuski [ na 21 też ]

A tak wogóle to może by stworzyć temat w dziale 1:1 odnosnie LiMów , MiG-15 itd . Jest 21 , są Suczki , tylko te biedne piękne Limy porozrzucane po całym Forum

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
  • 2 months later...

szczerze mowiąc jeszcze mi się to nie przytrafiło ale będę zmuszony zrobić restart warsztatu

 

pomimo iż miałem na uwadze podpowiedzi Roberta po przyklejeniu skrzydeł okazało się na czym polega nie symentryczność kadłuba (połówek) prawe skrzydło wychodzi dużo niżej niż lewe (zauwazyłem to ale zamało spiłowałem miejsce łączenia skrzydla z kadłubem, a miejsce na dyszę silnika nie jest kółkiem tylko jajkiem (leżącym pod kątem 45 stopni- nie iwdać tego za bardzo na zdjęciu)

 

d581585f00a9ec94med.jpg

 

na szczęście mam jeszcze jeden model z którego pozyskam kałub

 

0e695b431545e089med.jpg

 

- postanowiłem tę kolejną próbę odrobinę zwaloryzować

 

ec4251c581dbe887med.jpg

 

 

tak więc zabieram się do roboty - szkoda że nie kroi się nam kolejny długi weekent ale może jakoś popołudniami zrealizuję swoje marzenie o 'poobijanym' LIMie 6

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.