Leszek.Sz. Posted December 1, 2012 Share Posted December 1, 2012 Witam, pierwsza 48-ósemka zrobiona, czas na kolejną. Jak-1b(lub jak kto woli Jak-1M ) z zestawu Eduarda. W pudełku wygląda to bardzo przyzwoicie, barwione blaszki do kokpitu + siatki do chłodnic, dodatkowo blaszka Part ( klapy). Kalki zestawowe oferują kilka atrakcyjnych malowań ale ja zrobię białą 4 Chromego. Przez lata nasze Jaki-1b kojarzyły mi się z zielono-brązowym kamo, ale po konsultacji z Mikołaj75 stanęło na tym że nasze były szaro-szare. Mniej więcej w takim schemacie jak poniżej: Zawartość zestawu: Mało jest zdjęć naszych jak-1b wiec jakby ktoś miał wiarygodne informację odnośnie malowania to proszę pisać. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robert Ostrowski Posted December 1, 2012 Share Posted December 1, 2012 Witam, pierwsza 48-ósemka zrobiona, czas na kolejną. . a gdzie galeria ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grzes Posted December 1, 2012 Share Posted December 1, 2012 No i jak się czujesz Leszku w tej skali? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jacko Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Pamiętam, że jakieś zdjęcia miałem we wkładce w którymś z późniejszych wydań Chromego - "Szachownice nad Berlinem". Niestety książka zaginęła mi gdzieś w odmętach historii, ale można ją kupić w antykwariatach czy na allegro za kilka złotych. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leszek.Sz. Posted December 2, 2012 Author Share Posted December 2, 2012 Robert - galeria będzie jakoś w tygodniu. Grześ- 1/48 jest ok. Cenowo prawie zbliżona do 72, zwłaszcza profipaki Eduarda a efekt dużo lepszy niż 1/72 + blaszki i żywice. Za często już musiałem używać lupy dlatego przeszedłem na większą skalę. Jacko - zakupiłem na allegro Lotnictwo Polski Ludowej 1944-1947 Koliński, może coś tam wyczytam istotnego w temacie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
letalin Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Mało jest zdjęć naszych jak-1b wiec jakby ktoś miał wiarygodne informację odnośnie malowania to proszę pisać. Królikiewicz w wydanej już w 1981 roku książce "Polski samolot i barwa" po raz pierwszy chyba zamieścił planszę z malowaniem w kamuflażu z dwóch odcieni szarego. Ten problem jest rozwiązany na 100%. To na pewno znasz: http://www.polishairforce.pl/1plmzdj.html http://www.polishairforce.pl/ludowego.html http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/115-lotnictwo_wojskowe_do_ii_wojny_swiatowej_wlacznie/48913-1_1_mysliwski_pulk_warszawa_w_radzieckiej_fotografii.html Warto przyjrzeć się szczegółom malowania podwozia, umiejscowienia oznaczeń, granicom kolorów i typowym miejscom powstawania przetarć i uszkodzeń lakieru. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leszek.Sz. Posted December 2, 2012 Author Share Posted December 2, 2012 Warto przyjrzeć się szczegółom malowania podwozia, umiejscowienia oznaczeń, granicom kolorów i typowym miejscom powstawania przetarć i uszkodzeń lakieru. Tak, ale to już na fotkach innych Jaków. Nie mam żadnego zdjęcia białej 4 Chromego. Kamo szaro-szare to już mam ustalone. Dzięki za linki, część już przeglądałem wcześniej. Pozdr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leszek.Sz. Posted December 9, 2012 Author Share Posted December 9, 2012 Wstępne pasowanie elementów, z kadłubem nie będzie problemów jest dobrze spasowany: W kołpaku nawierciłem wylot działka: Skrzydła, tu jest gorzej słabo spasowane góra-dół. Ale to pikuś. Klapy wg. planów stykają się z lotkami, w modelu niekoniecznie: Reflektor do lądowania, nie ma go w planach - na modelu jest. Światła pozycyjne chyba trochę za wielki na wypraskach. Usunąłem pokrywy wnęki kółka ogonowego - były odlane razem z kadłubem. Zrobię je z kawałka blaszki. Wyczytałem że w jak-1b usuwano mechanizm wciągania koła ogonowego i blokowano je na stałe. W takim przypadku usunąłbym również pokrywy. Zbędny opór powietrza. Ale na wielu jakach te pokrywy są, więc je zostawię. Kratownica kadłuba była zrobiona z rur, w modelu(kabina) mają przekrój kwadratowy( trza to wymienić) Potrzebuję informacji odnośnie reflektora na lewym skrzydle( był-nie był) i świateł pozycyjnych na końcach skrzydeł. Pozdrawiam Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikolaj75 Posted December 9, 2012 Share Posted December 9, 2012 Cześć Leszek, zarówna ML jak i opracowanie Z. Luranca przewidują niewielki odstęp pomiędzy lotkami i klapami (ok. 1 mm) Plany z airwar.ru też - choć nieco mniejszy, ale jest. Reflektora w lewym skrzydle nie stwierdziłem (rzuć okiem nie tylko na plany, ale choćby na słynne zdjęcie "12" z Bydgoszczy). Światła w postaci małych "żarówek" na końcówkach płatów. Tu należy uważać, bo w innych wersjach były na zasadzie "wpuszczonych" w obrys płata. Także tu pomocne będzie zdjęcie "12". Pozdrawiam - Mikołaj Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leszek.Sz. Posted December 10, 2012 Author Share Posted December 10, 2012 Dzięki, wydrukowałem sobie rysunki i plany z ''Skrzydła w miniaturze Jak-1M'' Luranca i tego się będę trzymał. Pozdr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zibi85mig Posted December 18, 2012 Share Posted December 18, 2012 Nie ma to jak jak Jak :p a będzie kiedyś IŁ 2? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leszek.Sz. Posted December 18, 2012 Author Share Posted December 18, 2012 a będzie kiedyś IŁ 2? pewnie kiedyś tak, chwilowo Jak daje w kość - zwichrowane skrzydła, szpary we wnękach podwozia, po wstępnym pasowaniu chłodnic w kadłubie kolejne niedopasowanie. Muszę podklejać rożne pręciki i płytki plastikowe i pasować elementy. Na razie nie mam co pokazywać bo walka z pilnikiem trwa. Zamówiłem klapy z Airesa żywiczne bo montaż wnęk z blaszek Parta kompletnie zawiódł. Wykorzystam wnęki klap z Airesa a same klapy zrobię z Parta. Po luzackim Me-109 Eduarda, tu przeciwnik daje w kość. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leszek.Sz. Posted January 1, 2013 Author Share Posted January 1, 2013 Powoli będę zamykał kadłub. Kokpit wymaga jeszcze trochę poprawek( drążek), przetarty suchym pędzlem. Zaszpachlowałem reflektor na skrzydle, pitot z igły strzykawkowej. Zgubiłem wlot powietrza na lewym skrzydle, trzeba będzie dorobić. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikolaj75 Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Cześć Leszek, ładnie to wygląda. Kwestie drobiazgów zawsze do jakiejś tam dyskusji, ale drążek powinieneś zmienić na ten z "owalną" rączką. Pozdrawiam Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leszek.Sz. Posted January 2, 2013 Author Share Posted January 2, 2013 ale drążek powinieneś zmienić na ten z "owalną" rączką. Pozdrawiam Myślałem chwilę nad tym, ale w monografi wyczytałem że jak-1b dostał drążek który był kopią z Bf-109, wcześniej był problem z otwarciem ognia z obu luf, pilot musiał zdjąc lewą rękę z manetki gazu i obsługiwać obiema rękoma drążek. Pozdr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikolaj75 Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Leszku, zrobisz jak uważasz, chociaż obstaję przy "owalnym". Tak pokazują wszystkie rysunki 1b oraz fotki wnętrza kabiny z monografii Z. Luranca. Co więcej, także np. 9-tki miały ten owalny drążek. Zauważyłem przy tym, że zestaw zawiera kombinację szczegółow wnętrza kabiny z obu wersji tj 1 i 1b, stąd być może jest jakaś niekonsekwencja producenta. Zwróć tez uwagę, iż w 1b był tylko jeden km a nie dwa jak w 1 i tam były takie retro rękojeści do karabinów, co być może wymusiło zmiany w drążku. Powyższe nie zmienia faktu, że detale w Twoim wykonaniu wyglądają ładnie, choć na obecnym etapie kabina zawiera nieprawidłowe merytorycznie pomieszanie drobiazgów z obu wersji - np. potrójne wskaźniki na prawej burcie. Pozdrawiam - Mikołaj Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leszek.Sz. Posted January 2, 2013 Author Share Posted January 2, 2013 Drążek zmienię, i tak miałem go przemalować, dorobię ten uchwyt ala Spitfire. Odnośnie goleni kół głównych - w zestawie są imitacje gumowych osłon na amortyzatory( podobne do tych z wuesek), usunę to i wstawię normalne amory z igieł strzykawkowych, na fotkach róznych jaków nie widać tych osłon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leszek.Sz. Posted January 4, 2013 Author Share Posted January 4, 2013 Przerobiłem drążek: Próbuję zamknąć kadłub, jest problem z wlotem do chłodnicy wody, są spore szpary i trzeba je jakoś zniwelować. Jak dojdą do mnie żywiczne wnęki klap to myślę że pójdzie z górki. Góra ładnie sie spasowała z kokpitem Szpary w kanale chłodnicy, trzeba będzie coś porobić w tym temacie: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leszek.Sz. Posted January 27, 2013 Author Share Posted January 27, 2013 Wlot powietrza do gaźnika( zagubiłem ten element) odtworzony za pomocą spłaszczonej rurki i obszpachlowany. W oczekiwaniu na wnęki klap będę dopieszczał całą bryłę i dłubał detale. Pozdr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leszek.Sz. Posted February 1, 2013 Author Share Posted February 1, 2013 Nadal nie doszły do mnie klapy więc stoję z robotą. Postanowiłem pomęczyć trochę śmigło.Trochę przesadziłem ale kiedyś trzeba zacząć się bawić w zdrapki. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robert Ostrowski Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 kołpak akuratny a łopaty nie za dużo wydarte ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leszek.Sz. Posted February 1, 2013 Author Share Posted February 1, 2013 Zobaczę jak to będzie wyglądać całościowo z kadłubem, ostatecznie mogę jeszcze raz prysnąć łopaty i spróbować delikatniej powycierać. W przypadku jaka można sobie trochę pofantazjować, brak dobrych zdjęć naszych jaków. Ciekawostka, kołpak nówka, a łopaty obdarte na maxa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radziu83 Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 kołpak akuratny a łopaty nie za dużo wydarte ? Chyba jedno i drugie trochę za mocno. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikolaj75 Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 Też mam wrażenie, że za mocno. W ogóle ze śmigłem następujące kwestie: - uważam, że nie powinno być żółtych końcówek; - otarcia łopat na większości zdjęć są znikome, widać raczej coś w rodzaju spolerowania matowej farby. Jedyne znane mi zdjęcie Jaka z mocnymi otarciami (mówię o 1 z 1 Pułku) jest na str. 27 monografii pułkowej cz.1, przy czym prezentują się mocno odmiennie. W tej sytuacji zachęcam do przemalowania (kołpaka chyba też)... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leszek.Sz. Posted February 1, 2013 Author Share Posted February 1, 2013 Pomyślę nad tym, najbardziej mi żal żółtych końcówek. Moja córka po obejrzeniu śmigiełka stwierdziła - ''zrobiłeś to bardzo niestarannie, farba ci odpadła i brzydko to wygląda'' Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.