Wojciech Butrycz Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kasanga Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Kolejna wariacja na temat : Jak naprawdę wyglądała Airacobra Połynina? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tytus Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Miło ze strony Pana Roberta. Teraz mały "off top". Wojciech, czy orientujesz się jak było z tym sterem kierunku na "naszej" Airacobrze? Spotkałem się z różnymi wersjami: czerwony, żółty, inny odcień zielonego, kolor niczym się nie różnił. Mam na składzie model Hasegawy w 48 z przeznaczeniem na polską wersję, ale z powodu sprzecznych informacji na temat ogona jakoś nie mogę się zabrać za ten samolocik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kasanga Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 (edited) Podpinam się pod pytanie Tytusa. Jak dla mnie najbardziej prawdopodobana jest wersja: Statecznik pionowy ,oraz pas poniżej na kadłubie żółty Ster kierunku czerwony. Edited December 2, 2012 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wojciech Butrycz Posted December 2, 2012 Author Share Posted December 2, 2012 Wersja jaką przedstawił p. Robert jest, według mnie, prawdziwa. Może tylko nr 01 jest za ciemki, zobaczymy jaki będzie na kalkach. Dobre odbitki zdjęć samolotu Połynina pokazują, że nie było żadnych odstępstw od tradycyjnego amerykańskiego schematu Olive Green/Neutral Grey. Gwiazdy zamalowano szachownicami, a sterze kierunku namalowano 01, choć mógł to być też kolor biały (nieco sfatygowany). Takie zdjęcie znajduje się w tomie II, str. 560 książki Jerzego B. Cynka pt. "Polskie Siły Powietrzne w Wojnie 1939-1945" - wyd. AJ-Press, 2002. o ciekawe, na drugim planie jest Pe-2, który ma na stateczniku też 01 białe, lub żółte obok szachownicy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kub Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 http://www.kartonwork.pl/forum/viewtopic.php?t=3609&postdays=0&postorder=asc&start=0 Na zdjęciach w tym wątku widać (moim zdaniem) że kolor statecznika jest inny od kadłuba, ale czy jest to zółty czy niebieski to nie mam pojęcia. Ster kierunku jest niewidoczny z powodu zacienienia Wracając do koloru statecznika porównajcie go i osłonę koła wydają. Moim zdaniem wyklucza to kolor zielony. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wojciech Butrycz Posted December 2, 2012 Author Share Posted December 2, 2012 Z powyższego zdjęcia wynika tylko, że statecznik jest wychylony w lewo i jest w cieniu. Pogoda musiała być wspaniała-proszę zwrócić uwagę na cień lewego statecznika poziomego na kadłubie. W załączeniu zdjęcie, o którym pisałem wcześniej, ale nie tak dobre jak w książce. Standardowy Olive to oczywiście Olive Drab, a nie Olive Green, sorki. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kasanga Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Spotkałem się z informacją mówiącą o przemalowaniu rzeczonego samolotu i usunieciu dodatkowych kolorów z płatowca. Tak więc wariant malowania proponowanyprzez Pana Roberta moim zdaniem jest prawidłowy, ale odnosi się do samolotu w późniejszym okresie eksploatacji, po przemalowaniu. z ksiazki A.Morgaly " Samoloty mysliwskie w lotnictwie polskim " - Biblioteczka SP -1979 . Lotnictwo z szachownicą nr 22, str.13: -"Z tego okresu zachował się opis malowania płatowca, sporządzony przez jednego ze słuchaczy TSWL-kpr.techn.lotn. Adama Borowczyka. Powierzchnia samolotu była pokryta oryginalnym amerykańskim lakierem, natryskanym jeszcze w wytwórni Bella. Wierzch był koloru wypłowiałego khaki, podobnego do spełzłej jesiennej trawy. Można go było określić jako oliwkowy ze znacznym odcieniem piaskowego. Spód był szaro-błękitny, jasny. Po lewej, w spodzie przedniej części kadłuba namalowano czerwony napis znamionowy: US ARMY AIR FORCE P-39-Q-21-BE-SERIAL NO A.C. 44-3.......... Statecznik pionowy i pas pod nim na kadłubie były żółte. Ster kierunku czerwony. Liczba 01 żółta (lub biała ?)" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Banny Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Powoływanie się na wydawnictwo sprzed ponad ćwierć wieku jest dość ryzykowne, bo w literaturze tego czasu roi się od błędów (o zielono-brązowej kolorystyce Jaka-1M, który okazał jasno-ciemnoszarym Jakiem-1b nie wspominając...) Jeszcze jedno foto: (fotka z wątku: http://www.kartonwork.pl/forum/viewtopic.php?t=3609) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kub Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Nie siedzę w lotnictwie tego typu ale kiedyś szukałem info o tym temacie. Więc pytanie może być dla was banalne. Czy radzieckie samoloty malowano z takimi barwami na ogonie ? i skąd pochodził ten samolot? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kasanga Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 (edited) Inna barwa statecznika pionowego moim zdaniem pojawiła się na skutek prac remontowych zalecanych przez CAGI na tym typie płatowca. Wzmacniano statecznik pionowy , który ulegał odkształceniu na skutek przeciążeń powstających przy wychodzeniu z nurkowania w zakręcie na dużej prędkości. Tak więc naprawiono, pomalowano cały statecznik i ster , na żółto i tyle. W Powojennej Polsce zaś pomalowano na czerwono sam ster kierunku, bo tak robiono w ramach różnych eskadr, aby wyróżnić "swoje" samoloty. Ten konkretnie był na stanie 2 Specjalnego Mieszanego Pułku Lotniczego. RAV odnośnie szachownic: W powojennym lotnictwie był przepis, iż malowano je w miejscu rosyjskich gwiazd. Powojenne lotnictwo nie miało szachownic na górnej powierzchni skrzydeł z prozaicznego powodu, bo nie było co zamalowywać ( Rosjanie ich tam nie malowali, z wyjątkiem zamalowywania czerwonymi gwiazdami znaków na samolatach pozyskanych w ramach Lend Lease) Przedmiot naszej dyskusji pierwotnie posiadał jedną gwiazdę amerykańską, którą to Rosjanie przemalowali na czerwono dodając druga dla symetrii, a nastepnie w myśl polskiego powojennego przepisu..... namalowano tam szachownice. Edited December 2, 2012 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kub Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Ten konkretnie był na stanie 2 Specjalnego Mieszanego Pułku Lotniczego. Tylko mi chodzi skąd się w nim wziął. Z jakiej jednostki radzieckiej go przydzielono? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kub Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Wzmacniano statecznik pionowy , który ulegał odkształceniu na skutek przeciążeń powstających przy wychodzeniu z nurkowania w zakręcie na dużej prędkości. Czy modyfikacja obejmowała tylko statecznik czy grzebano też w sterze? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kasanga Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Kub. Ten egzemplarz przyleciał razem z Fiodorem Połyninem, który był dowódcą 6 Armii Lotniczej w październiku 1944. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kub Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Właśnie jak malowano tam aircobry/inne myśliwce? A taki fajny pomysł mi wpadł. Może w jednym czasie zrobimy model tej aircobry tak jak każdy uważa wtedy któraś na pewno będzie poprawna -taki mały projekcik grupowy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wojciech Butrycz Posted December 2, 2012 Author Share Posted December 2, 2012 Z powyższej dyskusji coraz bardziej skłaniam się do faktu, że były dwie wersje malowania. Nie ma powodów nie wierzyć świadkowi przytoczonemu z imienia i nazwiska (Lotnictwo z Szachownicą nr 22), ale też nikt mi nie wmówi, że na zdjęciu, które przesłałem ( z Pe-2 w tle) Airacobra Połynina ma żółty statecznik pionowy! Do wersji z zółtym statecznikiem i czerwonym sterem kierunku mam pytanie, czy tak samo postąpiono ze stecznikami poziomymi i sterami wysokości. Zółto-czerwone? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kasanga Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 (edited) Wojtku. To zdjęcie o którym piszesz najprawdopodobniej dotyczy juz przemalowanego samolotu. Odnośnie usterzenia, to jak sobie przypominam, problem dotyczył tylko statecznika pionowego, tak więc sądzę , iż nie ingerowano w usterzenie poziome, a tym samym nie malowano go . Edited December 2, 2012 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kub Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Właśnie mam taką teorię że... 1 przyleciała do nas już taka i tylko zostały zamalowane gwiazdy szachownicą 2 w późniejszym czasie kiedy Połynin wrócił do ZSRR przemalowano ją na jednolity zielony. Co do statecznika steru pytałem się czy przypadkiem nie zostawiono go w oryginalnym kolorze bo może tylko przez cień wydaje się jako czerwony Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kub Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Więc tak według pierwszej wersji mamy trzy możliwe teorie 1 żółty statecznik, czerwony ster 2 żółty statecznik i ster 3 niebieski statecznik i zielony ster Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
okonek Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Przerabiałem już parę lat temu ten temat na Kartonworku. Linki do tego tematu zostały tu nawet podane. Dawno się tym nie zajmowałem ale teraz chętnie poczytam co Wam z tego wyjdzie. Może wypłyną jakieś nowe fotki, opisy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
letalin Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Ster kierunku jest niewidoczny z powodu zacienienia Moim zdaniem nie jest zacieniony. I to nie cień sprawia, że ma inny odcień. Pytanie: Gdzie jest słońce? Odp: Na godzinie siódmej, albo nawet dalej w bok w kierunku godziny ósmej. Można to stwierdzić patrząc na cień rzucany przez goleń podwozia. Jak bardzo musiałby być wychylony ster, żeby był zacieniony, a jednocześnie nie rzucać cienia na statecznik poziomy? Moim zdaniem ster jest na pewno innego koloru niż statecznika pionowego i nie jest znacząco wychylony. Prawdopodobnie OD lub czerwony, bo tak go pamięta późniejszy modelarz z Krakowa Adam Borowczyk , który w 1949, lub później widział ten samolot będąc słuchaczem TSWL w Boernerowie. Przy czym zdjęcie z 1945 roku nie ujawnia żadnej anomalii i jest to jak sądzę cały samolot w OD z białym numerem na sterze. Pamiętajmy, że maszyna przez 2 lata była w rękach Połynina, a potem jeszcze rok jako dyspozycyjna w w Dow. Wojsk Lot. Potem dopiero trafia jako eksponat do szkoły i tam ją opisuje pan Borowczyk. Nie można wykluczyć, że Połonin w czasie eksploatacji zechciał upiększyć swoją Kobrę, albo jest to ślad naprawy. 1 żółty statecznik, czerwony ster 2 żółty statecznik i ster 3 niebieski statecznik i zielony ster Ad1. Żółty statecznik, czerwony ster jak opisuje stan z 1949/1950 roku pan Borowczyk i A. Morgała w książce z lat 80-tych. Wersja godna zaufania, chociaż nie możemy jej powstania jakoś precyzyjnie datować. Ad.2 Moim zdaniem nie ma takiej możliwości. Ad.3 Tak pokazywał ten samolot zeszyt TBiU. Nie wiem na jakiej podstawie. Jest tam też uwaga o szachownicach na górze skrzydeł. 4. Standardowe malowanie OD całego samolotu w 1945 roku z prawdopodobnie białym numerem. 5. Indywidualne malowanie steru kierunku w kolorze czerwonym w późniejszym czasie, gdy samolot należał do Połonina. 6. Żółty, lub jakiś kolor, który wypłowiał do żółtego jako warstwa farby, która zakryła gwiazdę z usterzenia, lub była użyta w zastępstwie OD po naprawie. O tym, że statecznik był przemalowany dowodzi brak na nim numeru seryjnego. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wojciech Butrycz Posted May 13, 2013 Author Share Posted May 13, 2013 Właśnie buduję Airacobrę od RS Model, rzeczywiście spora różnica w kształtach w porównaniu do modeli Academy i Heller, ale na co innego chciałbym zwrócić uwagę. Otóż w artykule w numerze 22 Lotnictwa z Szachownią jest ewidentny błąd. Zdjęcie podpisane jakoby było najstarszym zdjęciem "polskiej" P-39Q 21, jeszcze z okresu wojny, wcale nie przedstawia Airacobry. Proszę zwrócić uwagę na owiewkę (witarochron) oraz pokrywy podwozia głównego. Toż to jak byk, Któryś z Jaków, ze zdjętymi górnymi pokrywami podwozia (goleni). Airacobra takowych nie miała, wszystko było w jednej części. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.