maszynista93 Napisano 10 Grudnia 2012 Share Napisano 10 Grudnia 2012 Witam Tak, T-43 skończony, VT-34 wystawił Przemo1CK więc zgodnie z obietnicą czas chyba na coś mniej wymagającego, a może nie ... już od dawna kusi mnie temat tej panterki (DRAGON Panther ausf.A), no i te ostatnie modele na forum jednak przez brak dostatecznej wiedzy na temat niemieckiej pancerki mogę mieć ciężki start może się tez okazać że to totalna klapa, gdyż zimmeritt jaki wybrałem do tego modelu to wzór nakładany pionowo na pancerz podczas gdy większość znanych mi Panther A ma zim nakładany poziomo (wzdłuż pojazdu) chcę też zaznaczyć iż mam świadomość tego że to zim dedykowany dla wersji D - sądzę jednak że nie ma to większego znaczenia gdyż liczy się tylko wzór, resztę się dopasuje nieoficjalnie wiem jednak że taki wzór mógł występować na wersji A potwierdzać to mogą te dwie fotografie są jednak dość niewyraźne dla tego też trudno jednoznacznie stwierdzić osobiście sądzę że występuje na nich zimmeritt nakładany pionowo, stwierdzam to patrząc między innymi na osłonę jarzma armaty ale bardzo możliwe że to tylko moja autosugestia Bardzo proszę o pomoc znawców tematu Pozdrawiam Damian Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bazylms Napisano 10 Grudnia 2012 Share Napisano 10 Grudnia 2012 Zimmerit to Atac? Bardzo się zdziwiłem że wziąłeś się za niemiaszka - myślałem że tylko ruskie klepiesz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
madeira Napisano 11 Grudnia 2012 Share Napisano 11 Grudnia 2012 No to będę się slinił patrząc na ten wątek. Robiłem kiedys ten model i do dziś mam bardzo pozytywne zdanie o nim. Co do Twojego modelu -zimm faktycznie jest od wersji D. No i problem pojawia się z włazem komunikacyjnym i otowrem pistoletowym w boku wieży. Część jesteś w stanie zasłonić dodatkowymi ogniwami gąsienic, ale nie sądzę by udało się całość zakryć. Druga wątpliwość, to jarzmo MG-34 na przodzie. Wersje D i wczesne A miały tylko szczelinę w pancerzu, przez którą karabin był wsuwany. Trochę d..., że kupiłeś zimm do D... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
author21 Napisano 11 Grudnia 2012 Share Napisano 11 Grudnia 2012 Przerobić zimmerit da się zrobić, ubytki dorobić. Wzór pionowy zauwazyłem, że występował na wszystkich wersjach panther D,A,G. Generalnie zimmerit Atack nie jest najszczęśliwszym rozwiązaniem, na ochyba ze sporo pracy się włoży w jego obróbkę (jest bardzo powtarzalny, eręcz idealny), czego nie można zaobserwowac na zdjęciach archiwalnych, moze z wyjątkiem panther D w fabrycznym zimmericie. Polecam milliputa - wychodzi ekstra, super cienko i wzór niepowtarzalny, tylko czasu więcej trzeba poświęcić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JSJ Napisano 11 Grudnia 2012 Share Napisano 11 Grudnia 2012 Zimmerit... nie ma lekko. Jeśli odłożyć na bok bardzo trudne do interpretacji (j.w.) fotografie, to dla panter A z zimmeritem w pionowe pasy są dwie pewne możliwości: 1. Wczesna wersja prod. MAN. Właściwie niemal identyczna zewnętrznie z wersją D, bo z klapką przed karabinem kadłubowym i z kopułką starego typu (ale na wieży z już zmodyfikowanym przodem) 2. Pantery prod. Demag. Takież wczesne wykonanie kadluba, ale już z całą nową wieżą (odlewana kopułka). Podobno wyprodukowano tylko dwadzieścia kilka szt.; rzadkość fotografii by to potwierdzała. Cechy charakterystyczne praktycznie na podstawie zdjęć dwóch egzemplarzy: - otwory strzelnicze na bokach i tyle wieży, - na tylnej płycie kadłuba pokrywa bez sprzęgu, a mała klapka pod lewym wydechem niemal pionowo usytuowana - jak na Panther D, - klamry do mocowania lewara umieszczone na osłonach wydechu, - oczywiście klasyczne rury wydechowe, z poziomym płaskownikiem łączącym górne zamocowania, - sprzęg pierwotnego typu mocowany do dna i tylnej płyty; jedyne potwierdzone zdjęciowo użycie tego patentu na panterach (pomijając Bergepanther). Z tych dwu opcji wynika, że do takiego wzoru zimmeritu lepiej mieć kadłub wersji D. "Prawdziwe" (nie przejściowe) pantery A miały te częściej rozpoznawane wzory: - MAN poziome pasy żłobkowane w poprzek, czasem przecinane liniami skośnymi, - MNH i Daimler - kratkę (można się doszukiwać różnic fakturowych - generalnie jest to "krowi placek"). Z tymi pionowymi pasami jest ciekawie, bo panter G Demag już nie produkował, a wzór przetrwał. Wszystko wskazuje na to, że przejęto go dla Ausf. G w MNH, aby mieć "własny", odróżnialny od MAN-a i Daimlera (tam zostały wzory z Ausf. A). Jeszcze dwie małe uwagi. 1. Zimmerit kratkowy, w zależności od oświetlenia i kąta widzenia może być brany za ciągi pionowe lub poziome. Na byle niewyraźnym zdjęciu opierać się więc nie można. 2. Spotyka się egzemplarze mające w niektórych miejscach układ pasów w poprzek ogólnego (np. pionowe przy przeważających poziomych). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
madeira Napisano 11 Grudnia 2012 Share Napisano 11 Grudnia 2012 Buba. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maszynista93 Napisano 11 Grudnia 2012 Autor Share Napisano 11 Grudnia 2012 i w co ja się znowu wpakowałem a miało być tak pięknie Zimmerit... nie ma lekko. powrócił Pan JSJ i cytat stał się rzeczywistością znów taki nawał informacji, że do teraz wstać nie mogę ale to dobrze no nic, trzeba będzie jakoś ratować sytuację wielokrotnie robiłem już ręcznie zimmeritt ale na tym modelu jakoś się nie odważyłem, a wybrałem taki bo mi się podobał dopiero potem zacząłem dochodzić do wniosku że może być wtopa ale nie koniecznie ... PS: wszelkie uwagi mile widziane, jednak z racji mojej skromnej wiedzy w miarę możliwości proszę o pomoce naukowe w postaci ilustracji (do mnie o "niemcach" jak do cepa ) Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
madeira Napisano 11 Grudnia 2012 Share Napisano 11 Grudnia 2012 Moja rada jest taka: zedrzyj ten zimm co masz i zrób samemu odpowiedni. Wtedy możesz zrobić porządną wersję A. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bazylms Napisano 11 Grudnia 2012 Share Napisano 11 Grudnia 2012 Robi się extreme. Nie wywołuj fachowców z lasu. A na poważnie to dobrze że się tu takie wyjaśnienia pojawiają, bo gdzies tam w zakamarkach mam panterę z Tamki i to dopiero będzie jazda. Szkoda trochę kasy, więc nie doradzam co robić - sam musisz się zdecydować. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rujewit Napisano 12 Grudnia 2012 Share Napisano 12 Grudnia 2012 Z tym zimmeritem to sobie samobója pan strzelił. Można kombinować od tego jest modelarstwo, ale ja zrobiłbym jak koledzy radzą albo położyłbym całkiem nowy albo zrobił mega szczątkowy ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maszynista93 Napisano 13 Grudnia 2012 Autor Share Napisano 13 Grudnia 2012 no cóż łatwo nie jest ale samobója to może nie do końca... jest światełko nadziei bo jak się okazuje na wczesnych wersjach panter mógł występować omawiany zimmeritt jednak na późniejszych wersjach raczej nie za bardzo znalazłem jednak jeszcze jedno zdjęcie, które również chciał bym poddać dyskusji z tego co zdążyłem się zorientować jak rozpoznać A to zgadza mi się - kopułka dowódcy późniejszej konstrukcji - brak otworów na bokach wieży - duża ilość śrub na kołach nośnych oraz dekielek na kole napędowym - i jeśli dobrze widzę to wizjer na wieży nie wiem też czy osłona KM nie sugerowała by że to raczej późniejsza wersja ? jak mówiłem - nie znam tematu ...ale to tak dodatkowo, bo co do samego modelu to możliwe że będzie on całkiem nowej koncepcji Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JSJ Napisano 14 Grudnia 2012 Share Napisano 14 Grudnia 2012 Nie uwierzę, że ktoś na tym zdjęciu (tym skanie) rozpozna trafnie wzór zimmeritu. Ja mam wrażenie, że to jest jednak kratkowy, ale poza wrażeniem nic nie mam do zaoferowania. Wiem, jak nawet o niebo wyraźniejsze obrazki potrafią wprowadzać w błąd i to różnie, w zależności od fragmentu. Co do cech panter A (tych w formie skrystalizowanej w końcu 1943.), to się zgadza. Właściwie dokładniej tego obiektu opisać się nie da, bo widać niewiele. Wszelkie klasyfikacje należy traktować jako dość umowne, a jakiś konkretny egzemplarz daje się trochę "oswoić", gdy mamy kilka jego fotografii. Tylko nie potraktuj tych uwag jako zniechęcających, broń Boże. W uzupełnieniu - kwestia peryskopu (ładowniczego) na wieży jest o tyle istotna, że to bardzo ważny wyróżnik dla wszelkich panter A. Wg ostatnich odkryć, gdy daje się zaobserwować go na wieży ze starą kopułką, to określa czołg już jako wariant A, a nie D. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.