MartiniOCP Napisano 5 Maja 2013 Share Napisano 5 Maja 2013 (edytowane) Jak to mówili redaktorzy starego dobrego Secret Service:D - "Żarty się skończyły a zaczęła ciąża"...czy tam ciężarówki. Nieważne:D. Generalnie, modelik jest nam dobrze znany. Nie tak dawno kolega elefantes uraczył nas super wykonaniem tej maszynki. Jako, że Honda jest na ostatniej prostej, postanowiłem zamieścić kolejny warsztat i, od razu, mam do was kilka pytań. Najpierw koncepcje. 1. Wersja pudełkowa, nic nie zmieniam tylko waloryzacja. Znalazłem taki oto egzemplarz, który całkiem mi się podoba pod kontem zużycia i kolorków. Link do innych zdjęć tego truck'a:http://www.donovansusedtrucks.com/vehicle_pages/1326811562-1977-Kenworth-Cabover.shtml 2. Zmiana kabiny i przedłużenie ramy. Nie będę ukrywał, że wersje z kabiną 110" strasznie mi się podobają (model - z moich wliczeń - ma kabinę ok. 80", trzeba by przedłużać o 3cm, rozstaw osi wersji długiej 190"). I teraz pytanie do specjalistów: Czy motor, który jest w modelu (cummins 370) mógłby być użyty w wersji k100C (zdjęcie poniżej), z dłuższą kabiną i ramą, czy będzie to już poważny S-F? Widzę też, że klamki w nowszych ciężarówkach są umieszczone niżej (ten kwadracik). Model to chyba starsza wersja bo ma klamkę a'la osobówka. Męczy mnie jeszcze rozmieszczenie wsporników na ramie (te takie poprzeczne:D). Poszukam zdjęć gdzie to ma dokładnie być. To samo zbiorniki z paliwem - fajnie byłoby dokładnie znać miejsce mocowania. No nic, wrzucam kilka zdjęć tych ślicznotek: link:http://www.marketbook.ca/listingsdetail/detail.aspx?OHID=4113755&LP=TRK Biały jakoś fajnie pasuje do tej wersji pzdr. PS. Właśnie zauważyłem, że te k100 mają jakieś "torowe" oponki, szczególnie przód. Edytowane 5 Maja 2013 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Inskript Napisano 5 Maja 2013 Share Napisano 5 Maja 2013 Woow. Moja naj-ulubieńsza ciężarówka "bez przodu". Super. Czekam na jakieś postępy i powodzenia w budowie! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grubyjg Napisano 5 Maja 2013 Share Napisano 5 Maja 2013 Zasiadam w pierwszy rzędzie i nikt mnie nie wygoni. Będę tu częstym gościem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Łukasz_G Napisano 6 Maja 2013 Share Napisano 6 Maja 2013 Kibicuję P.S. Może Ci się przyda ;) http://public.fotki.com/modeltrucks25thscale/truck_brochures/kenworth/ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Apache Napisano 6 Maja 2013 Share Napisano 6 Maja 2013 Będę zaglądał. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
regis Napisano 6 Maja 2013 Share Napisano 6 Maja 2013 Hej, Tym powitaniem z 'Secret Service' to mnie rozwaliłeś Wracając do tematu. Z ciężarówkami z US jest tylko niewiele mniejszy problem niż z Australijczykami. Na początek musisz sobie odpowiedzieć na pytanie jaki model chcesz zbudować, ortodoksyjnie poprawny lub prezentujący konkretny egzemplarz, czy może coś co będzie Ken'em K123/K100 i lekko przymknąć oko na rozmieszczenie sprężarki, koloru podłogi itp. Trik polega na tym, że im model dłużej na rynku, tym więcej modyfikacji przeszedł. Tak jak zauważyłeś na przykładzie klamek. Starsze modele z początku produkcji miały umieszczone je wysoko, później (i do końca produkcji) już niżej. Podobnie ma się temat ze zderzakiem, światłami. Jeśli ciężarówka była składana na 'półkę', albo klientowi nie zależało, to np. miała montowane stalowe felgi z 2-ma otworami (fotka z pomarańczową kabiną), ale równie dobrze ciężarówka 'za' lub 'przed' na taśmie produkcyjnej miała już chromowane felgi - bo takie było życzenie klienta. Nie studiowałem Kenworth'ologii zbyt długo (maks drugi rok ;) ), ale wydaje mi się, że model od AMT czyli Twoja baza to model z początku produkcji. Kabiny 110" pojawiły się później. No i powrót do początkowego pytania, jeśli jakaś replika to warto by poszukać jakiegoś katalogu z lat '70-'74 ale jeśli chcesz mieć po prostu Ken'a zrobionego na podstawie AMT to nie sądzę, żeby jakieś straszne S-F z tego wyszło. Zawsze może przyjąć koncepcję odbudowy i lekkiej modyfikacji starej ciężarówki. Co do silnika, Kenworth nie produkuje swoich, więc pod maską/kabiną znajdziesz silnik Cummins, Detroit Diesel czy CAT'a. Mieszanka rocznika czy modelu jest na prawdę pokaźna więc o S-F chyba raczej trudno. Tutaj błędu raczej nie popełnisz. IMO ważne żeby silnik miał kolor odpowiedni, no chyba że będziesz robił coś 'wystawowego' więc i wtedy znika problem. Co do tematu ramy. Jeśli robisz kabinę 110" rama automatycznie musi być dłuższa, nie wiem czy przedłużenie proporcjonalne do wydłużenia kabiny się tu sprawdzi, logika mówi że może tak być. Postaram się pokopać za wymiarami ram, ale ciężarówki w US oferowane są/były z różną ich długością. Otworów montażowych na ramie jest całe multum - właśnie po to żeby można przypasować różne elementy. Opony na osi kierowanej mają inny bieżnik (na Twoich fotkach świetnie to widać), tak aby łatwiej się skręcało, koła napędowe mają (a przynajmniej powinny mieć) mocniejszą rzeźbę bieżnika - aby łatwiej trzymały podłoże. Czasem można zauważyć, że opony na mostach napędowych się różnią. Powodów jest kilka. W US z grubsza obowiązuje przepis, że opony mają być takie same per oś, ale niektórzy oszczędzają i na moście który nie pracuje (w sensie nie napędza - jest odłączony bo niekiedy jest taka opcja) zakładają 'lżejsze' (tańsze) opony. Temat zapowiada się interesujący, więc czekam aktualizacji i newsów z warsztatu. Powodzenia! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MartiniOCP Napisano 6 Maja 2013 Autor Share Napisano 6 Maja 2013 Wow, dziękuje wszystkim za odzew i chęć pomocy (i kibicowania) P.S. Może Ci się przyda ;) http://public.fotki.com/modeltrucks25thscale/truck_brochures/kenworth/ Podziękował Tym powitaniem z 'Secret Service' to mnie rozwaliłeś Aż się łezka w oku kręci, nie? Gulash podobno chory jakoś mocniej:( Na początek musisz sobie odpowiedzieć na pytanie jaki model chcesz zbudować, ortodoksyjnie poprawny lub prezentujący konkretny egzemplarz, czy może coś co będzie Ken'em K123/K100 i lekko przymknąć oko na rozmieszczenie sprężarki, koloru podłogi itp. Jestem na 88,76% pewny, że porwę się na wersję 110 - konkretnie tę ze środkowego zdjęcia (granatową). Wymiary kabiny i rozstaw osi mam ze stronki: http://www.marketbook.ca/listingsdetail/detail.aspx?OHID=4113755&LP=TRK, czyli 110"kabina i 190" wheelbase. Oczywiście będę bardzo wdzięczny za wszelkie wrzutki. Co do poprawności - chciałbym zrobić to w miarę poprawnie. Tak jak zauważyłeś na przykładzie klamek. Podobnie ma się temat ze zderzakiem, światłami Lustruję kabinę i te detale łatwo zmienić. Wydaje mi się, że dużo zmian w samej "budzie" nie było (przynajmniej do 84'). Dorzuciłbym jeszcze oponki (przód) i zbiorniki - wydają się większe w 110. (choć ta wersja na ostatnim zdjęciu ma już takie jak k123 - pewnie kwestia gdzie jeździł) Co do silnika, Kenworth nie produkuje swoich, więc pod maską/kabiną znajdziesz silnik Cummins, Detroit Diesel czy CAT'a. Mieszanka rocznika czy modelu jest na prawdę pokaźna więc o S-F chyba raczej trudno. O, to już jestem spokojniejszy. Otworów montażowych na ramie jest całe multum - właśnie po to żeby można przypasować różne elementy. Takie 2 linki z YT, gościu biega z kamerką i można podejrzeć otwory i inne graty. Bardzo dziękuje raz jeszcze. Pod koniec tygodnia postaram się coś wrzucić. Zacznę od złożenia ramy w celu jej pocięcia:D pzdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pmroczko Napisano 9 Maja 2013 Share Napisano 9 Maja 2013 Cześć! Nie ma to jak jakiś Amerykaniec od czasu do czasu! Ta długa kabina czasem jest nazywana VIT (Very Important Trucker - dział marketingu się popisał!) i wprowadzono ją w drugiej połowie lat siedemdziesiątych. Zgodzę się z Tobą, że jest to kusząca opcja do zbudowania! Tak sobie myślę - a może zamiast przedłużać ramę, to wziąć jakąś od W900? Z tego co widziałem to są one bardzo zbliżone, a W900 zawsze będzie miała dłuższą ramę i potencjalnie dokładniej wykonaną niż w modelu AMT... Tak czy inaczej życzę powodzenia w budowie i pozdrawiam Paweł Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MartiniOCP Napisano 9 Maja 2013 Autor Share Napisano 9 Maja 2013 Delikatny up. Zacząłem grzebać przy ramie i....nie wiem jak jest z modelami Italeri i innymi z Europy, ale AMT...no powiedzmy, że papier ścierny-gruby to teraz mój najlepszy przyjaciel. Poza tym, postanowiłem wykonać od podstaw 2 wsporniki (czy jak to tam się fachowo nazywa). Chodzi o toto: AMT daje mocno gruby plastik i cały ten ceownik, z którego jest to wzmocnienie nie wygląda za dobrze. Dodatkowo, pousuwam odlewy śrubek (lub raczej sutków) z ramy i niektórych elementów, i zastąpię je odlewami żywicznymi do 1/35 (wyglądają dokładnie tak jak te ze zdjęcia 1:1). Guzik widać, ale światło się skończyło:D Przy okazji zauważyłem, że dodane śrubki są do poprawki - wchodzą pod ramę. Tak sobie myślę - a może zamiast przedłużać ramę, to wziąć jakąś od W900 Pomysł fajny, ale czy ta rama będzie miała 190"? Nie mam pojęcia, a właśnie w taki rozstaw osi celuję. Poza tym, nie chcę inwestować za dużo w ten projekt - zobaczę co da się zrobić z polistyrenu za 5zł Skoro jesteśmy przy ramie, może poradzicie mi gdzie zrobić cięcie? Odnoszę wrażenie, że na sieci, te długie ramy są przedłużone w pkt. 1, tzn. większość wzmocnień idzie na tył. Może jednak się mylę. pzdr i dzięki za sugestię. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pmroczko Napisano 10 Maja 2013 Share Napisano 10 Maja 2013 Cześć! W sumie fabrycznie to ramy nie są przedłużone, bo te podłużnice są, można powiedzieć, cięte "z metra". Z tego co zaobserwowałem, to na ramie masz odcinek "silnikowy" i odcinek odpowiedzialny za montaż tylnego zawieszenia. Pomiędzy nimi zwykle powtarza się "uniwersalna" poprzeczka (ang. crossmember) charakterystyczna dla danego producenta - w odcinkach "silnikowym" i "zawieszeniowym" zwykle występują poprzeczki specjalnie przystosowane np. jako wspornik silnika . Z tego co widziałem ramy od szosowych maszyn serii K i W z porównywalnych roczników są bardzo podobne - jeśli nie inwestujesz w nowa ramę, to możesz przynajmniej zdjąć sobie wymiary z jakiejś, a już na pewno skopiować kształt poprzeczki. Przy okazji mały trik - w skali 1:24 i 1:25 jeden cal to z dobrą dokładnością 1mm. Czyli twój rozstaw osi musi być zbliżony do 190mm w modelu. Z tego co wiem, modele W900 tyle mają. Uwaga - przy maszynach trzyosiowych rozstaw osi mierzy się pomiędzy przednią osią i środkiem tylnego wózka. Mam nadzieję, że to pomoże, pozdrawiam i życzę miłego dnia Paweł Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MartiniOCP Napisano 10 Maja 2013 Autor Share Napisano 10 Maja 2013 Cześć! Uwaga - przy maszynach trzyosiowych rozstaw osi mierzy się pomiędzy przednią osią i środkiem tylnego wózka. Mam nadzieję, że to pomoże, pozdrawiam i życzę miłego dnia Paweł 100 krotne dzięki za tą informację bo już miałem odmierzać od osi przedniej do pierwszej-tylnej. Ramę natnę gdzieś w okolicach pkt. 1, a poprzeczki się wstawi wg zdjęć. Co do kształtu poprzeczek, w kenworthie widziałem 2 rodzaje - jedne z górą i dołem trójkątnymi, drugi rodzaj - pół trójkąty (takie jak na zdjęciu z YT powyżej). Ponieważ i takie, i takie są w Keniach, zostane przy swoich. PS. Tutaj widać ramę od w900 - układ tych crassmember'ów jest dosyć podobny to tego z k123. Jeszcze raz podziękował. pzdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MartiniOCP Napisano 10 Maja 2013 Autor Share Napisano 10 Maja 2013 Mały up. Wszystko na sucho. Rozstaw osi w tej ramie to 170mm, czyli jak mówił pmroczko - 170". Zostaje przedłużyć ją o 2cm. pzdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pmroczko Napisano 11 Maja 2013 Share Napisano 11 Maja 2013 Cześć! To widzę wszystko jest na dobrej drodze - tylko tak dalej. Cieszę się, że mogłem pomóc, życzę powodzenia i pozdrawiam Paweł Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
regis Napisano 11 Maja 2013 Share Napisano 11 Maja 2013 Hej, tak jak pisał Paweł, ramy od K i W są takie same (rocznikowo) jeśli chodzi o standardowe długości i zastosowanie (ciągnik, krótki/długi). Najlepiej będzie wstawić te 2 cm w przedniej części ramy i wycelować w część sypialną kabiny. Powodzenia! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MartiniOCP Napisano 11 Maja 2013 Autor Share Napisano 11 Maja 2013 Hej, Najlepiej będzie wstawić te 2 cm w przedniej części ramy i wycelować w część sypialną kabiny. Powodzenia! Tak właśnie zrobię - dzisiaj operacja:D W międzyczasie pobawiłem się przednią osią - będzie skrętna. Jeśli chodzi o zawieszenie tylne, to są to resory. Ten granatowy egzemplarz z I wątku też takie ma (tzn. tak mi się wydaję) Taka ciekawostka - może kogoś zainteresuje. http://forums.aths.org/PrintTopic122143.aspx pzdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
regis Napisano 11 Maja 2013 Share Napisano 11 Maja 2013 Przepraszam, za zamieszanie z pytaniem o zawieszenie. Spytałem, wysłałem posta a wtedy przypomniało mi się, że Elefantes robił K123 i że tam mogę znaleźć odpowiedź jakie zawieszenie zaproponowało AMT (i zmieniłem treść postu). Link zacny! Sporo informacji w jednym miejscu. Przyda się! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MartiniOCP Napisano 12 Maja 2013 Autor Share Napisano 12 Maja 2013 Up. Rama przedłużona. Zostało dorobić poszycie zew., ale ogólnie, jest raczej ok. A tutaj z innej baczki: Chyba zmienię trochę tylne zawieszenie, tzn. to od AMT jest beznadziejnie puste od wew. strony. Odlałem sobie na próbę kawałek, żeby mieć na czym testować koncepcję ..i jeszcze postępy nad przednią osią. pzdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
regis Napisano 12 Maja 2013 Share Napisano 12 Maja 2013 Hej, te poprzeczki są na prawdę tak blisko siebie, czy to tylko przymiarka? Możesz podzielić się informacją czego i jakiej metody używasz do odlewów? Powodzenia! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MartiniOCP Napisano 12 Maja 2013 Autor Share Napisano 12 Maja 2013 Hej Racja, racja, - poprzeczki to tylko przymiarka, i to nieudolna - powinny być, oczywiście, oddalone od siebie. Do odlewów używam silikonu formierskiego (allegro) i żywicy do odlewów (też allegro). Te resory zrobiłem akurat niechlujnie, bo z jednoczęściowej formy. Powinienem zrobić to z formy 2 częściowej, tzn. zalać silikonem do połowy, poczekać, aż silikon wyschnie, zalać resztę, i byłoby znacznie ładniej. Ale, ogólnie, chodziło mi o krzywiznę resorów i mocowania. Póki co nie mam polistyrenu o odpowiedniej grubości więc zawieszenie chwilkę poczeka. Nic to, zabawa z kabiną szybko się nie skończy:D pzdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MartiniOCP Napisano 13 Maja 2013 Autor Share Napisano 13 Maja 2013 Pociąłem kabinę, dałem podkład na ramę, żeby powychodziły babole. Cięcie kabiny spoko, ale na pewno zmarnuję nity przy szlifowaniu łączenia - będzie trzeba chyba dorabiać rządek albo dwa. pzdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pmroczko Napisano 13 Maja 2013 Share Napisano 13 Maja 2013 MartiniOCP - bardzo dobry ten link z informacjami. Postępy też wyglądają dobrze - życzę powodzenia w dalszych pracach i pozdrawiam Paweł Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Krzychu126 Napisano 14 Maja 2013 Share Napisano 14 Maja 2013 Tak sobie czytam i oglądam i dochodzę do wniosku, że w twoim wykonaniu to wszystko jest takie proste, raz dwa i już gotowe Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MartiniOCP Napisano 15 Maja 2013 Autor Share Napisano 15 Maja 2013 Tak sobie czytam i oglądam i dochodzę do wniosku, że w twoim wykonaniu to wszystko jest takie proste, raz dwa i już gotowe Dzięki Krzychu, ale zapewniam Cię, że z tą ciężarówką eksploruje nowy rodzaj tortury zwany szlifowaniem do (chyba) us......ej śmierci. Rama to jedno, ale ta cholerna kabina to zupełnie coś innego. Tak to mniej więcej idzie. Najpierw wklejenie wydłużenia z 1 kawałka (i to był błąd bo się porobiły jakieś naprężenia) Szlifowanie No i podkład - oczywiście tylko dla sprawdzenia Problem jest taki, że nie chcąc uszkodzić nitów, wycieram rynienkę obok nich. Chyba będę musiał zetrzeć nity, nawiercić dziury, i, po równomiernym przetarciu całej kabiny, podorabiać z czegoś same łebki. Linię dachu bez problemu odtworzę z kawałka cieniutkiego polistyrenu. Może coś takiego by się nadało? Jak myślicie? pzdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pmroczko Napisano 15 Maja 2013 Share Napisano 15 Maja 2013 Cześć! Myślę, że nity dorobisz bez trudu, wklejając wyciągniętą ramkę w powiercone otwory (i potem obcinasz nadmiar). Uważaj na miejsce łączenia - porządnie je usztywnij i podklej od spodu, żeby nie było przez lakier potem widać miejsc, gdzie było cięte. Na razie wszystko wygląda bardzo dobrze - życzę powodzenia w dalszych pracach i pozdrawiam Paweł Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MartiniOCP Napisano 15 Maja 2013 Autor Share Napisano 15 Maja 2013 Hej Myślałem o ramce i o "zarabianiu" końców gorącym ostrzem, ale grzybki pewnie nie byłyby regularne - dlatego koncepcja z żywicznymi śrubkami do 1:35. Przewidziałeś sprawę z łączeniami - nakłuwając kolejne miejsce jedna strona delikatnie się rozlazła;( Nic to, się zaleje CA:) BTW, do nakłuwania nieźle sprawdza się złamane wiertło 0,3. Dopiero potem rozwiercam. Mało to eleganckie, ale jak dojdę ładu z kabiną to się część zeszlifuję, część przykryje tapicerka. Aha, jeszcze jedno. Może te nity wsadzać, powiedzmy, przed przed-ostatnią warstwą clearu? Nie byłby takie zalane. pzdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.