Skocz do zawartości

ZJAWISKO...


Maciej

Rekomendowane odpowiedzi

Największy wpływ ma wilgotność powietrza. Na pierwszym zdjęciu u Okonka z F-14 to jest efekt oderwania się strug przy dużych kątach natarcia. Efekt podobny, ale powstaje tylko na górnej powierzchni z charakterystycznymi smugami na powierzchni skrzydła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...

Kiedy statek powietrzny przekracza granicę dźwięku, wytwarza się przed nim duża różnica ciśnień (jest to fala uderzeniowa).Rozchodzi się ona w kierunku tylnym i zewętrznym obiektu (tworząc tzw. stożek Macha). Jm wyższa prędkość tym stożek większy.

Innymi słowy samalot leci tak szybko że powietrze nie nadąża z jego opływem. W rezultacie nawarstwia się tworząc przy tym właśnie taki wizualny efekt. Przy prędkości 1 Macha, stożek staje się prawie całkowicie płaski właśnie tak jak na zdjęciach 1, 2, 3.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Za... rabiste... Jak to sie stalo, ze on nie powalil tych ludzi na pokladzie i ze oni w ogole nie pogluchli... Czy mnie sie tylko zdaje, czy ten Tomcat w pewnym momencie tak dziwnie podskakuje? Jak juz filmik zwolni do poklatkowej predkosci, kiedy samolot jest praktycznie na wprost kamerzysty, roobi takiego hopka... Tez to zauwazyliscie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego mieliby ogłuchnąć..?

Do samolotu było około 90-100m a w powietrzu ciśnienie ( jego różnica ) rozpręża się najszybciej. W artylerii chłopaki strzelają i gadają i... słyszą się nawzajem, choć do wylotu lufy mają bliżej... Może są tylko troche "przymuleni"

 

Pozdrawiam,

Maciej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nie wiem... Na wszelkich pokazach lotniczych i w ogole na obszarze zamieszkanym i w poblizu ludzi, samoloty maja absolutny zakaz przekraczania bariery dzwieku. Takie sa regulacje ruchu lotniczego. Ma to zwiazek z tym wlasnie, ze moglyby leciec szyby w oknach, niesamowity huk, itd... Dlaczego Concorde'y lataly tylko jedna trasa, a predkosc naddzwiekowa osiagaly dopiero na b. wysokim pulapie i po "opuszczeniu" kontynentu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oj, no nie wiem... Granice bolu przyjmuje sie na 130dB. Powyzej tego natezenia sluch moze sie juz tylko uszkadzac... A sadze, ze przy takim przelocie, na takim pulapie, gdzie powietrze jest relatywnie geste, przy takiej odleglosci od widowni, energia kinetyczna czastek powietrza nie zdazy sie calkowicie rosporszyc i do ludzi dociera calkiem pokazna fala uderzeniowa... No ale nie jestem specem, tylko sobie gdybam. Mysle, ze kolega Marecki moglby sie wiecej wypowiedzec na ten temat...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.