Jump to content
Rack

JAGDPANZER 38(t) HETZER "CHWAT" 1:35 Academy

Recommended Posts

Witam.

Postaram się zbudować kopię "Chwata", oczywiście na miarę moich skromnych umiejętności i wiedzy, jaką jestem w stanie ogarnąć ...

Liczę na Waszą pomoc i rady.

 

Dlaczego wybrałem ten pojazd?. Ponieważ uważam jego historię za trochę tajemniczą i dość przewrotną.

Okoliczności zdobycią Hetzera przez Powstańców nie są do końca jasne. Podobno został obrzucony butelkami z benzyną, stanął w płomieniach, załoga zginęła ( oprócz jednego pancerniaka ). Kłóci się to trochę z faktami - pojazd wkrótce po zdobyciu uruchomiono, a na zachowanych zdjęciach nie widać zbyt wielu skutków pożaru ( brak wybuchu amunicji przykładowo, chyba, że jej nie bylo... ).

Kolejna teoria mówi o zaatakowaniu Hetzera brytyjskim granatem typu Gammon. Miałby on spaść na płytę stropową Hetzera i jego wybuch spowodował wyrwanie obrzeża płyty pancernej nieco do góry ( tego akurat nie mogę dostrzec na zachowanych zdjęciach ). Ponadto butelka benzyny miała spowodować pożar w komorze, gdzie znajdował się akumulator - mały pożar, niewielkie uszkodzenie ( wymiana akumulatora ) to może tłumaczyć, że pojazd po zdobyciu udało się szybko uruchomić. I ta wersja do mnie bardziej przemawia.

A przewrotność widzę w fakcie, że pojazd został wyremontowany w zakładach Poczty Polskiej i będąc sprawnym, skutecznym środkiem walki nie odegrał większej roli w Powstaniu. Postanowiono zostawić go na dziedzińcu Poczty, gdyż zrezygnowano z rozbiórki kilku barykad, co było konieczne by móc użyć go w boju. Dalsze losy "Chwata" też są intrygujące. Pojazd przetrwał Powstanie pod gruzami budynków Poczty. Po wojnie wydobyto go i trafił do muzeum. I gdy mogło się wydawać, że pozostanie już po "wieki" eksponatem, około 1950 roku, najpewniej z przyczyn politycznych, trafił na pocięcie na "żyletki". Ostało się jeno koło...

 

Szperając w necie natrafiłem na bardzo ciekawy wątek, dyskusję o "Chwacie":

http://www.modelarstwo.org.pl/forum/viewtopic.php?f=85&t=1685

 

Mam nadzieję, że pomożecie swoimi uwagami i radami w moich zmaganiach z tym bardzo wymagającym dla mnie tematem .

 

Kilka słow o samym modelu. Z bardzo dużymi obawami zdecydowałem się na model firmy Academy:

01_01_r_DSCF2402.thumb.jpg.1bfbfb2a9a2bdd078b45b0d377b78b6a.jpg

Obserwując warsztaty z budowy Panzer IV lub Stug IV od Academy widziałem, jak te modele są uproszczone i ile wymagają pracy, by coś z nich uzyskać.

Po otrzymaniu paczki, nie mogłem się więc powstrzymać i zacząłem wycinać i składać.

Powiem tak, w szoku jestem. Jak na model za 89zł, jego jakość jest dla mnie rewelacyjna.

Praktycznie brak przesunięć formy, wypychacze jeśli są to w miejscach niewidocznych, elementy bardzo subtelnie mocowane do ramek - łatwo się wycina. Detal naprawdę niezły i co najważniejsze - spasowanie wanny z górą wprost fenomenalne, można powiedzieć na "klik".

Chwila i miałem złożoną wannę z zawieszeniem, górę z całym jarzmem, powycinane koła i sporo większych elementów.

Model idealny jak dla tak "młodego" sklejacza jak ja .

 

Kilka zdjęć na szybko:

 

01_02_r_DSCF2397.thumb.jpg.2ec74239a93b8ccdfa39223bb7a334d8.jpg

 

01_03_r_DSCF2400.thumb.jpg.e17e77549dfbb6de47d866f51753c06e.jpg

 

01_04_r_DSCF2398.thumb.jpg.2173a28cbb367e4219f0227f766822a2.jpg

 

Buda złożona na sucho:

01_05_r_DSCF2401.thumb.jpg.d065a5ca934f3c9d97b3936b1f351309.jpg

 

Nie zdecydowałem jeszcze z jakiego etapu Powstania będę próbował zbudować "Chwata". Muszę ogarnąć model Academy i zobaczyć co tam poprawić.

Tak na gorąco, to na pewno muszę zrobić otwór rozrusznika ( w modelu jest on zakryty osłoną ).

Postaram się dodać trochę uchwytów z drucików ( model ma kilka odlewów je imitujące ). Ponadto wymienie rurę wydechową i kilka jeszcze drobiazgów...

Wątpliwości budzi też samo jarzmo, ale o tym może w kolejnej relacji z budowy.

Model będzie miał lufę z RB.

 

Na dziś to tyle, postaram się sprężyć i zdążyć na czas .

Dziękuję i zapraszam do udziału w warsztacie .

 

Edited by Rack

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na chwilę obecną jedynie mogę napisać że będę zaglądał - jeszcze nie studiowałem tego popojazdu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

akurat kwestię podważonej płyty mocno udokumentowałem w swoim warsztacie powstańczym tyle że w1:72 .

 

Na Twoją obronę jest fakt,że też na początku tego nie dostrzegłem.

Zerknij na prawy przedni róg,tak już było na barykadach i w trakcie remontu.

 

Przypominam o kilku detalach "Chwata" ,ktorych nie powinienes wykorzystać tj.

stanowisko k.m,brak skrzynki na prawym przednim błotniku,brak ogniw na tylnej ścianie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Piotr_P napisał:
akurat kwestię podważonej płyty mocno udokumentowałem w swoim warsztacie powstańczym tyle że w1:72 .

 

Na Twoją obronę jest fakt,że też na początku tego nie dostrzegłem.

Zerknij na prawy przedni róg,tak już było na barykadach i w trakcie remontu.

 

Przypominam o kilku detalach "Chwata" ,ktorych nie powinienes wykorzystać tj.

stanowisko k.m,brak skrzynki na prawym przednim błotniku,brak ogniw na tylnej ścianie.

 

Nie neguję podważenia płyty, po prostu ciężko mi było to zauważyć na zdjęciach. Z chęcią zajrzę do Twojego wątku, poczytam .

 

Odnośnie wspominianych przez Ciebie detali, to tak, mam je na uwadze. Z tym, że na prawym przednim błotniku to był chyba klocek drewna, nie skrzynka.

Mnie zastanowiła jeszcze inna kwestia, może mi pomożesz. Chodzi o skrzynie na lewym tylnym błotniku.

Z poniższych zdjęć:

01_06_HETZERCHWATWarszawa1.thumb.jpg.f0a5ee5b013c50f46b2a9b8a57bae5ed.jpg
 
01_07_ps4910f61b.jpg.3a92c7264c6e9b505a4b10ad13b49040.jpg

wynika, że skrzynia z tyłu miała "gładką" scianę, klapa od góry była powiedzmy "perforowana", frontowa "gładka" a co było z tylną, od kadłuba?.

Tu mam zdjęcie, ale nie widzę tego jednoznacznie:

01_08_hetzerchwat5.thumb.jpg.3788dc2758ca7e5f16c5f3b475c58b6b.jpg

 

W modelu Academy są dwa zestawy. Wynika z nich, że jak front perforowany, to tył też. I na odwrót, jak front gładki, to tył też. Może tak było i w "Chwacie"? ...

Edited by Rack

Share this post


Link to post
Share on other sites

szczerze mówiąc nie zagłebiałem się w tą kwestię z blachego powodu.

w 1:72 ta skrzynka ma wymiar jakies 5x2mm.

 

może to kwestia wersji wczesna/późna i wspõlnej ramki dla tych wersji?

tu jest perforowany tył

 

www.primeportal.net/tanks/dmitry_kiyatkin/hetzer/index.php?Page=2

 

uważaj na fotki muzealne bo ogromna ilosć egzemplarzy muzealnych to wersje szwajcarskie G70 czy jakoś tak.

 

to jakby mieszanka dwóch tych wersji.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam,

mała aktualizacja tematu .

 

bazylms napisał:
Na chwilę obecną jedynie mogę napisać że będę zaglądał - jeszcze nie studiowałem tego popojazdu.

Dzięki Krzysztof za zaintersowanie, liczę na opinie i rady .

 

Piotr_P, dziekuję za pomocny link, sporo podejrzałem.

Odnośnie tej skrzynki, to na tym zdjęciu troszkę lepiej widać i przyjąłem, że tył jest gładki.

01_08_hetzerchwat5.thumb.jpg.da4ddedbebe84737ed3ad990a4efc8b1.jpg

 

Póki co przerobiłem tylną płytę, by była bliższa originałowi, popracowałem nad wydechem ( trochę śrubek, blaszka Al, linia podziału ) oraz założyłem siatkę z ruchomym "szybrem":

01_10_r_DSCF2442.thumb.jpg.ba9bb904a79ab4b862d237637a984e89.jpg

 

01_11_r_DSCF2441.thumb.jpg.e7c11beb44124295bb378e2c47ccdd47.jpg

 

01_12_r_DSCF2445.thumb.jpg.13c71d5ed248df9da0573036192574fc.jpg

 

01_13_r_DSCF2444.thumb.jpg.33a580b471b2517b096607cc697c5974.jpg

Tłumnik trzeba będzie jeszcze nieco pospawać ...

01_14_r_DSCF2446.thumb.jpg.b84f4e0ee59967003cdd6205401c0a8d.jpg

Góra założona jest na sucho.

 

Gąski także się zrobiły :

01_15_r_IMG_2521_gaski.thumb.jpg.c672614821dcc3a98c7c751cbd402134.jpg

Troszkę drobniejszych elementów też już pomontowane. Teraz zastanawiam się nad cięciem płyty stropowej oraz zrobieniu pęknięcia prawej płyty bocznej.

Zapraszam do komentowania, wszelkie uwagi i opinie mile widziane .

Dzięki

 

 

Edited by Rack

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

...Teraz zastanawiam się nad cięciem płyty stropowej oraz zrobieniu pęknięcia prawej płyty bocznej.

Zapraszam do komentowania, wszelkie uwagi i opinie mile widziane .

Dzięki

 

o co chodzi z pęknięciem prawej płyty? zaintrygowałeś mnie tym....

 

 

 

ja w swoim stoję na razie....co prawda koła doszły i dunkelgelb na całość ale jakoś nie mogę się przemóc...pewnie przez oczekiwanie na lufę z innym przodem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zupełnie to przeoczyłem....faktycznie gdy przejrzałem zgromadzone zdjęcia to jest to widoczne z okresu postoju na barykadzie...

swoja drogą ciekawe co spowodowało takie pęknięcia....zwykły granat? do tego prowizoryczny? może amunicja do km-u bo ta do działa bo go rozerwała.....

gdyby nie zdjęcia z okresu barykady to sądziłbym ,ze to powstało od przygniecenia ścianą poczty po bombardowaniu bo miałem gdzieś to zdjęcie ale nie mogę znaleźć chwilowo...

 

 

jest...znalazłem

 

th_chwat_1945_zps935e6f01.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Może to też od tego Gammona. Jego materiał wybuchowy miał sporą moc. Mimo wielu zdjęć, opisów zdobycia i świadków, pojazd ten kryje nadal sporo tajemnic ...

O, tego zdjęcia chyba nie widziałem .

Share this post


Link to post
Share on other sites

jesteś już zdecydowany na kolory kamuflażu? tj czy brązowe plamy z zielonymi obwódkami czy odwrotnie?

Ja w zasadzie jestem już prawie na tym etapie i chyba padnie na pierwszą wersję wg zdjęcia kola z muzeum...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeśli chodzi o malowanie, to czym dłużej przypatruję się temu kołu, tym bardziej nie wiem jak to było pomalowane.

Najbardziej mi wychodzi, że to "normalny" trójkolorowy kamuflaż.

Przyglądając się natomiast zdjęciom "Chwata" widać, że obwódki są ciemniejsze od plam wewnętrzynych. I teraz pytanie, czy zieleń obwódek była ciemniejsza od brązu plam, czy jednak obwódki były z ciemnego brązu...

Chyba zdecyduję dopiero jak będę miał już farbki Vallejo ( zamówię po 2 kolory z brązu i zieleni ). Zastanawiam się jeszcze czy bazę dać z Pactry, czy też z Vallejo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja kupiłem Pactrę Dunkelgelb i jak dla mnie jest zbyt zielonkawa...lekko ją rozjaśniałem żółtą vallejo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ja kupiłem Pactrę Dunkelgelb i jak dla mnie jest zbyt zielonkawa...lekko ją rozjaśniałem żółtą vallejo.

Ja jeszcze tym kolorem nic nie malowałem, będę musiał potestować .

 

 

Pamiętajmy, że ten pojazd ma za sobą pożar w przedziale silnika.

Tak, będę pamiętać , spróbuję zrobić efekt spalonej farby na klapach i płycie górnej.

 

p.s. Płyta górna już wycięta ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trochę później wrzucę zdjęcia sdk-a. Malowałem go Tamką Dark yellow.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam,

bazylms napisał:
Trochę później wrzucę zdjęcia sdk-a. Malowałem go Tamką Dark yellow.

Podoba mi się kolor, który uzyskałeś, problem w tym, że będę pędzelkował swój model i muszę wybrać pomiędzy Pactrą i Vallejo .

 

Póki co, mały update prac.

- rzecz najważniejsza, strop wycięty i wygięty:

02_01_r_DSCF2430.thumb.jpg.c5fe80b3d0e3830ad46dd80bfae9b4cb.jpg

 

- dodane drucikowe uchwyty mocujące oraz dwie rurki ( w sumie nie wiem do czego te rurki służyły 😞

02_02_r_DSCF2431.thumb.jpg.508604cd8aba8aa37829bb42b53f420f.jpg

 

- przewód lampy wraz z "puszką":

02_03_r_DSCF2432.thumb.jpg.66ef0274e3a105a8f64eeb0a1b57a7ce.jpg

 

- dorobiłem płytę działową pomiędzy silnikiem a przedziałem bojowym:

02_04_r_DSCF2433.thumb.jpg.3e8b08edb184992f57f63bf67a3deffc.jpg

Może pokuszę się o częściowe wykonanie wnętrza przedziału silnikowego, zobaczymy, jak z czasem będzie.

 

- usunięte trzy uchwyty Pilzen z płyty stopowej:

02_05_r_DSCF2435.thumb.jpg.4297a2c662b8927587514a18a0e52ef4.jpg

 

Walczę powoli jeszcze z jarzmem. Academy dało, co prawda, jarzmo z okresu wczesnego, ale były dwa typy. Ten z zestawu ma za "krótkie wąsy", że tak powiem .

Powolutku zmierzam do położenia podkładu .

Edited by Rack

Share this post


Link to post
Share on other sites

No mam nadzieję że do sierpnia się wyrobisz. Ładnie wygląda.

Share this post


Link to post
Share on other sites
No mam nadzieję że do sierpnia się wyrobisz. Ładnie wygląda.

Dzięki Krzysztof .

 

Z czasem może być faktycznie problem, bo lipiec zapowiada mi się bardzo pracowity ale będę się starał zdążyć.

Dziś już dorobiłem uchwyty na tylną prawą stronę ( chyba łom tam był ), wizjer kierowcy oraz wkleiłem jarzmo i lufę.

Dokleiłem też uchwyty na osłony gąsienic.

Może dziś uda się jeszcze umyć cały model i będzie gotowy na zadanie podkładu .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

Bomba, obserwuję oba tematy z 'chwatami' z nieukrywaną ciekawością. Dotychczasowa praca bardzo mi się podoba, do tego stopnia że też zamówiłem sobie ten model, choć na konkurs nie mam szans bo za późno to. Fajnie gdybyś zamieszczał trochę więcej zdjęć z budowy, to byłoby bardzo przydatne 'kompendium' do tego co poprawiać w tym modelu

 

Pozdrawiam

Dziękuję za opinię, cieszę się, że moje dłubanie podoba się .

Odnośnie modelu Academy, to jest naprawdę niezły, jak za takie pieniądze ( wydaje mnie się, że to jest wręcz przepak Tamiya 2 x droższej prawie... ). Od wersji Chwata najbardziej odstaje jarzmo oraz troszeczkę płyta tylna.

Jeśli chodzi o poprawki, to porównując ze zdjęciami Chwata, płyta stropowa w modelu jest trochę za gruba - tu trzeba by przy następnej okazji wyciąć cały strop i scieniować - ja już sobie to odpuszczam, za mało czasu.

Dziś położyłem podkład, jutro postaram się zamieścić zdjęcia i opisać co dorobiłem/przerobiłem .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam,

 

PaRazo napisał:
Udało mi się wyhaczyć ten model za 70 zł na allegrze, z tego co widziałem to chyba w schematach malowania są już kalki do zrobienia chwata

Trzymam kciuki za dalszy rozwój sytuacji i wyrobienie się w ramach czasowych

To trafileś na okazję, to już zupełnie po taniości .

Odnośnie kalek, to są do Chwata .

Czasowo będzie trudna sprawa, więcej pracy mi się zapowiada, ale postaram się wyrobić...

Dziś zamieszczam zdjęcia po podkładzie ( góra i dół złożone na sucho do zdjęć 😞

02_06_r_DSCF2441.thumb.jpg.60c7602bb0ba8a5dfa02546dab88e1de.jpg

Wizjery kierowcy pomalowałem Pactrą dunkelgelb - z kolorem jeszcze pokombinuję. Na lewym błotniku pręt mocujący klocek.

Na jarzmie po bokach dorobiłem "wąsy" oraz dodałem charakterystyczną skazę na odlewie jarzma Chwata nad otworem.

02_07_r_DSCF2439.thumb.jpg.ed83c2d6766fe38b62672ee2f4141d0e.jpg

Jarzmo z przeróbką z boku:

02_08_r_DSCF2438.thumb.jpg.a12d52d8ffcbcd5a26082469c6216cbb.jpg

 

Na końcówce lewego błotnika dodałem blaszkę zgodnie ze zdjęciami Chwata:

02_09_r_DSCF2446.thumb.jpg.21e374e32480bb454ab7bfd6fdc0dd2e.jpg

 

02_10_r_DSCF2445.thumb.jpg.a1c537e2e9259f61ca865b1998fb1a0c.jpg

 

Tu dorobiłem uchwyty pod łom:

02_11_r_DSCF2444.thumb.jpg.7c6ae9c3d40ec6a86575e15d8a6e6d7d.jpg

 

02_12_r_DSCF2443.thumb.jpg.5c3fbb1cc3008076f60f7c48168231f9.jpg

 

02_13_r_DSCF2442.thumb.jpg.01bc9369d0133950064c14167ab19b37.jpg

 

02_14_r_DSCF2451.thumb.jpg.2f3c0596939028f49edb1ba69da6701a.jpg

 

02_15_r_DSCF2450.thumb.jpg.c88f6528bfd573696878883a1a4085c0.jpg

 

02_16_r_DSCF2449.thumb.jpg.edcd7343d1a3393ec597fbf982ca92e0.jpg

Troszkę zbliżeń:

02_17_r_DSCF2452.thumb.jpg.4e1887640d6974718303c05bfe43604c.jpg

 

02_18_r_DSCF2455.thumb.jpg.0dbb5105739be85391dd6adeaa9b0999.jpg

Troszkę trzeba jeszcze doszlifować i poczyścić ale podkład z głowy - ciężko się malowało na balkonie, jak tylko się za to brałem, to zaczynało jak na złość wiać . Stąd te niedomalowania miejscami .

 

Mam jeszcze wątpliwość odnośnie osłony przedniego peryskopu . Czy Chwat ją miał? . Na zdjęciach nie bardzo widać...

Edited by Rack

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wiam,

dzięki Koledzy za dobre słowa .

Zdjęcia troszkę za ciemne wyszły, ale nie miałem już sił waczyć z oświetleniem. Pozyskałem ostatnio, co prawda, mocną 85W lampę do kompletu posiadanych 2 x 36W ( wszytkie energooszczędne ) ale coś ciężko mi to wszystko ustawić... .

 

Dziś, korzystając z ładnego słoneczka, pstryknąłem kilka fotek na balkonie.

Popędzelkowałem model Pactrą Dunkelgelb z dodatkiem żółtego i białego, nie wiem czy uzyskany kolor jest do końca właściwy, oceńcie jak to wygląda:

02_19_r_DSCF2435.thumb.jpg.740bae4032e6ddc5d150e43ffed5aa8c.jpg

 

02_20_r_DSCF2430.thumb.jpg.8546b2ac4edc00cc502d3bb44c7c9323.jpg

 

02_21_r_DSCF2429.thumb.jpg.5e9a24dce2f762bf62cce09380e856d3.jpg

 

02_22_r_DSCF2431.thumb.jpg.b987cb7c66d6acd0b52c2888235a4bd8.jpg

 

02_23_r_DSCF2433.thumb.jpg.7c914383ce1e4caeaf176c6aa753d09b.jpg

 

Koła też pomalowane oraz wstępnie gąsienice:

02_24_r_DSCF2436.thumb.jpg.e5da02bbf16646ed597dc932ecf73c3f.jpg

 

02_25_r_DSCF2437.thumb.jpg.26958e3e149dda62511dfe31390cf93c.jpg

 

Miejscami trzeba jeszcze domalować, szczególnie tylną płytę ale najważniejsze pytanie, czy kolor bazowy może być?.

A odnośnie osłony peryskopu, wychodzi na to, że powinienem ją usunąc...

Edited by Rack

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na mój gust może być. I tak się zróżnicuje w dalszych zabiegach.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.