Banny Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Zródło: Squadron Signal 1019 "FW-190 in action". Zdjęcia powyżej przedstawiają dość nietypowo oznaczone samoloty ze Stab II./SG 4. Front Wschodni, jesień 1944. Schlachtgeschwader 4 jako typowa jednostka szturmowa, przewidziana do wsparcia wojsk lądowych, była traktowana jak strażak wzywany do pilnych pożarów. W całości lub w składzie poszczególnych Gruppen interweniowała w czasie desantów pod Anzio i w Normandii. Próbowała powstrzymać sowiecką ofensywę na Froncie Wschodnim, wspierała niemieckie uderzenie w Ardenach... Wojnę jednostka kończyła walcząc nad Śląskiem i Czechami. Ostatnim dowódcą SG 4 był Maj Werner Dörnbrack. Choć nie jest tak znany jak Rudel, to prawdziwy as lotnictwa szturmowego! Walczył od pierwszego do ostatniego dnia wojny, ma na koncie imponującą ilość 1118 lotów bojowych i... 29 zwycięstw powietrznych. Służbę w Luftwaffe Werner Dörnbrack rozpoczął w 1936. W 1939 skierowano go do II.(S)/ Lehr-Geschwader 2. Latajac na lekkim Hs-123 walczył w kampaniach polskiej i francuskiej, brał także udział w Bitwie o Anglię, ataku na Bałkany i Związek Radziecki. Na początku 1942 otrzymał dowodzenie 1. Staffel StukaGeschwader 1. Od 20 grudnia 1942 awansował na dowódcę II./Schlacht-Geschwader 2, która działała w rejonie Morza Śródziemnego. Jesienią przekształcono tę jednostkę w I./SchlachtGeschwader 4, którą wyposażono w szturmową wersję FW-190F. 1 maja 1944 Dörnbrack otrzymuje stopień majora, a jego Gruppe zostaje przeniesiona z Włoch na połnocną część Frontu Wschodniego. Po zrzuceniu ładunku bomb FW-190F stawał się pełnowartościowym myśliwcem i tak doświadczony pilot jak Dörnbrack może wykazać swój ukryty talent myśliwski. Np 04.08.1944 na wysokości 2.500m zestrzeliwuje Miga-3. W paździeniku 1944 przekracza nie tylko magiczną liczbę 1000 lotów bojowych, ale zaczyna częściej punktować w walkach powietrznych. Seria zaczyna 09.10.1944 Jakiem-9, ale prawdziwy popis daje tydzień później. 16 pażdziernika w pierwszym wylocie zestrzeliwuje Ła-5 (g. 11:00), Ił-2 (g. 11:08). Druga misja i kolejny dublet: Jak-9 (g. 12:50) , Mitchell (g. 12:54). Tytuł asa dnia zalicza w wieczornej akcji zestrzeliwując kolejnego Jaka-9 (g. 15:22). Osiągnięcia Dörnbracka doceniono przyznając mu 25 listopada 1944 Wieniec Dębowy do Krzyża Żelaznego, a od 3 lutego 1945 powierzono dowodzenie całością SG4. Po kapitalucji trafił do amerykańskiej niewoli. Kiedy się dowiedział, że ma zostać przekazany Rosjanom, po dwóch dniach po prostu uciekł z obozu. Werner Dörnbrack zmarł 16 marca 1981 w Getyndze. O modelu To dobrze znany model Revella, wykonany bez większych ingerencji. Moja inwencja ograniczyła się do wymiany oszklenia (ruchoma część osłony zapożyczona od Dory Academy) oraz kalkomanii (dość stary arkusk Techmodu z polskiej edycji Designu foki Academy). Tak na marginesie, to w zestawie Revella też było oznakowanie do maszyny SG4, ale z Frontu Włoskiego. Malowanie 74/75/76 olejnymi Model Masterami z serii autentyków, do tego wash i akrylowy werniks. Model malowany oczywiście natryskowo, ale spiralkę na stożku śmigła musiałem wymalować od ręki pędzelkiem, bo po latach składowania kalki Techmodu stały się cokolwiek kruche i miały tendencję do pękania. Mam nadzieję, że model się Wam spodoba! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pedros Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 Ogólnie podobie się. Ale mam pytanie - jesteś pewien tych żółtych lotek? Na "E" są niebieskie i podejrzewam, że to był schemat dla całej jednostki. To tylko taka luźna dywagacja - tak też jest fajnie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karambolis8 Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 Z technicznych uwag to wash nierówno rozlany/miejscowo za bardzo wytarty. To jest reguła na twoich modelach, może warto nad tym popracować? Poza tym model prezentuje równy, wysoki poziom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Banny Posted June 18, 2014 Author Share Posted June 18, 2014 Hej! Dzięki za wpisy i uwagi! Co do washa na moich modelach, to dość regularnie jest mi "wyciągany" heh... Już odpisywałem obszernie w tej sprawie, nie chce się powtarzać, także odsyłam do wątku tu: http://www.modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=40849 . Ale mam pytanie - jesteś pewien tych żółtych lotek? Na "E" są niebieskie i podejrzewam, że to był schemat dla całej jednostki. No właśnie trzeba być ostrożnym z takim uogólnianiem dla całej jednostki... Zerknij na pierwszą fotkę (tu kiepskiej jakości co prawda, w książce Squadron Signala widać to wyraźniej) , która na pierwszym planie przedstawia portretowany egzemplarz z literą "D". W tle widać inną maszynę (zapewne "E") i mimo odległości łatwo zauważyć, że lotka się odcina innym kolorem. Tego nie widać w "D", a jest na pierwszym planie, prawda? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Banny Posted June 18, 2014 Author Share Posted June 18, 2014 roztarty wash na bardzo "płaskim" malowaniu wygląda na to czym jest czyli brud po farbie olejnej:) Chyba przestanę publikować takie zbliżenia... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Banny Posted June 18, 2014 Author Share Posted June 18, 2014 Chętnie obejrzę Wafelss Twoje dokonania, żeby mieć się na czym wzorować! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Banny Posted June 18, 2014 Author Share Posted June 18, 2014 Ok, jeszcze raz dzięki za uwagi. Dzięki krytyce możemy się doskonalić, choć granica między krytyką a czepialstwem bywa czasem dość umowna. Ja staram się jej nie przekraczać. A moje intencje źle odczytujesz. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pepociufakers Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 Co do washa to rację przyznam Banny'emu. Przez wiele lat kleiłem kartonówki i to co mi nie dawało spokoju, że te linie podziałowe były bardzo wyraźne[w porównaniu do rzeczywistości]. I kiedy się przeniosłem na plastik nagle co widzę - celowe zalewanie linii[noszzz ja pierr...;)], w niektórych modelach to jest tak wyraźne, że przypominają kartonowe modele. Także umiar i nieregularność w zalewaniu linii podziałowych wg. mnie jest dobrym rozwiązaniem. Pzdr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pedros Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 No właśnie trzeba być ostrożnym z takim uogólnianiem dla całej jednostki... Zerknij na pierwszą fotkę (tu kiepskiej jakości co prawda, w książce Squadron Signala widać to wyraźniej) , która na pierwszym planie przedstawia portretowany egzemplarz z literą "D". W tle widać inną maszynę (zapewne "E") i mimo odległości łatwo zauważyć, że lotka się odcina innym kolorem. Tego nie widać w "D", a jest na pierwszym planie, prawda? Banny, ja tylko chciałem wiedzieć, czy jakieś kwity na tego D. Chyba źle się napisałem A co do uogólniania, to znacznie ułatwia robotę Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polski_Czołgista Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 Piękny wilczek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Desaxe Posted June 19, 2014 Share Posted June 19, 2014 piękna maszyna, bardzo udany model, gratulacje! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GRUMCAJS Posted June 19, 2014 Share Posted June 19, 2014 Fajnie ci ten model wyszedł podobają mi się fw-190tki . Ja tam żadnych błędów z washem nie widzę sam bym chciał taki robić;) . Spirala na kolpaku bardzo ładnie ci wyszła jak na własnoręczne wykonanie. Jaki następny model ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcin1212 Posted June 19, 2014 Share Posted June 19, 2014 Świetna praca A i zdjęcia też bardzo dobre Gratuluję Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sdk_uk Posted June 22, 2014 Share Posted June 22, 2014 Cześć .Ciekawy rys historyczny i jak zawsze udany model...dupy nie urywa ale zły tez nie jest ;) Pozdrawiam Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Banny Posted June 23, 2014 Author Share Posted June 23, 2014 Dzięki za wpisy Panowie! Cieszę się, że mimo takich czy innych mankamentów modelik może się podobać! Jaki następny model ? W dość zaawansowanym stadium budowy mam Ju-88 (nowy Revell), Arado 234 (Dragon) i Bf-109G (AZ Model) i chyba w takiej kolejności je wkrótce pokaże. Choć trwające mistrzostwa świata i nadchodzące wakacje nie sprzyjają modelowaniu heh... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GRUMCAJS Posted June 23, 2014 Share Posted June 23, 2014 W takim razie czekam na warsztat Ju-88 ;) . Albo chociaż galerie ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerd Posted June 27, 2014 Share Posted June 27, 2014 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.