Skocz do zawartości

Pomoc w doborze farb Pactra do Academy 12267 F4U-4B CORSAIR


sjr

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Jest to mój pierwszy post tematyczny dlatego z góry przepraszam jeżeli gdzieś popełniłem błąd.

 

Po 12 latach chciałbym powrócić do modelarstwa. Na pierwszy ogień idzie F4U-4B CORSAIR.

 

Chciałbym prosić o poradę odnośnie zakupu farb Pactry. Czy będą one dobre na pierwsze kroki z aerografem czy polecicie innego producenta?

 

Poniżej kolory jakie udało mi się skompletować pod ten model:

 

A05 Sea Blue (G)

A08 Yellow (G)

A14 Brown (G)

A39 Neutral Gray FS 36270

A46 Black (M)

A47 White (M)

A71 Silver (G)

A35 Interior Green FS 34151

A65 Clear Red

A50 Green Zinc Chromate

 

Czy mógłby ktoś sprawdzić czy wszystko jest OK? Jakiś kolorów brakuje, może któreś są tutaj niepotrzebne?

Z góry dziękuję za pomoc.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok akryle po aktualizacji:

 

Gunze:

326 Blue FS 15044 (Gloss) US

 

Tamiya:

X-7 Red

X-2 White

X-24 Clear Yellow

X-32 Titanium Silver

 

Pactra:

A04 French Blue (G)

A14 Brown (G)

A39 Neutral Gray FS 36270

A46 Black (M)

A50 Green Zinc Chromate

A35 Interior Green FS 34151

 

Czy jakiś kolor powinienem jeszcze dodać/usunąc/zamienić?

 

Model planuje malować aerografem tg130

 

Jako opóźniacza mogę używać zmywacza Wamodu a rozcieńczalnika wody destylowanej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem pierwszy wariant był bardziej prawidłowy. Zgadzajac się z tym, że np. srebrana Pactra słabo kryje, uważam, że mieszanie do jednego modelu trzech producentów nie jest zbyt dobrym pomysłem. Tamiy'i nie rozcieńczysz wodą. Poza tym nigdy nie wiesz co sie ze sobą może pożreć.

Rozcieńczanie farb wodą do aero to jednak kiepski pomysł, jeśli już to dobry podkład pod spód. Farba clear yellow do niczego Ci chyba nie jest potrzebna, a Clear Red to pewnie 1 kropla na światełko, wiec obojętnie z jakiej firmy. Pierwszy model i tak za 2 lata wyrzucisz bo Ci będzie wstyd, więc staraj się nie komplikować malowania. Chyba, że Twoim celem jest porównanie jak maluje się farbami różnych producentów to wtedy ma to sens (tylko teoretycznie).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdecydowałem się na poniższy zestaw Pactry:

 

A120 Dark Sea Blue FS 15042

A08 Yellow (G)

A14 Brown (G)

A39 Neutral Gray FS 36270

A46 Black (M)

A47 White (M)

A71 Silver (G)

A35 Interior Green FS 34151

A65 Clear Red

A50 Green Zinc Chromate

 

Czy mógłbym mi ktoś jeszcze doradzić jaki opóźniacz i rozcieńczalnik do tego dokupić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Rozcieńczalnik - do pędzla woda destylowana. Do aero należałoby użyć dedykowanego rozcieńczalnika, tylko, że Pactra chce nas z torbami puścić.

Rozcieńczalnik kosztuje tyle co farba, więc ja używam z Gunze (Mr Hobby) Aqueous Hobby Color Thinner 110 (błękitna etykieta).

2. Retarder (opóźniacz) - Kiedyś kupiłem Paint Retarder Acrylic z Tamiyi i używałem go do wszystkich akryli. Obecnie mam zasadę, że opóźniacz daję tylko w upały powyżej 25 stopni.

3. Podkład - Surfacer lub z lenistwa podkład samochodowy z puszki, ale przy lotnictwie 1:72 ryzyko, że pozalewasz szczegóły.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam się nad podkładem pomiędzy szarą emalią Humbrola + Wamod a dedykowanym podkładem do aerografu?

 

Skala modelu to 1:48

 

Samochodowego z puszki nie chce za bardzo, ostatnio lakierowałem lusterko emalią i niestety puszka była na wykończeniu przez co strasznie zachlapało lusterko i jest całe do spolerowania i ewentualnie ponownego położenia jednej warstwy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam się nad podkładem pomiędzy szarą emalią Humbrola + Wamod a dedykowanym podkładem do aerografu?

Wojskowa definicja mówi, że "chlebak, jak sama nazwa wskazuje, służy do noszenia granatów", więc jeśli jesteś wojskowym możesz emalię dawać jako podkład. Jeśli nie jesteś, kup podkład. Podkład ma za zadanie wgryźć się w plastik i dlatego najczęściej jest na osnowie celulozowej, a nie olejnej.

Ponadto dobry podkład jak np. surfacer fajnie zalewa drobne niedoskonałości, a uwypukla grube.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok zdecydowałem się na taki zestaw:

 

Model Academy F4U-4B skala 1:48

 

Aerograf tg130 + kompresor

Farby pactra 10szt.

Pędzle Italeri 00, 2, 4

Klej Revell contact,

Szpachlówka Plasto,

Gunze Leveling Thinner

Gunze mr. Surfacer 1200

Gunze mr. Aquos Color Thinner

 

Papier, nożyki, pincety, pilniki i inne narzędzia ręczne posiadam z poprzednich doświadczeń.

 

Czy jeszcze coś powinienem uwzględnić na tej liście? np. płyn do nakładania kalkomanii?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bo czytałem że Pactra jest dobra na rozpoczęcie przygody z Aero, podkład i rozpuszczalniki Gunze to akurat przypadek,

do tej pory malowałem tylko emaliami i pędzlem, ale czasami po całym dniu siedzenia w tym zapachu byłem nieźle zakręcony. Teraz chce się przerzucić na akryle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

podkład i rozpuszczalniki Gunze to akurat przypadek

 

To akurat najlepsze produkty

 

bo czytałem że Pactra jest dobra na rozpoczęcie przygody z Aero

 

No nie wiem , czy zatykanie się , plucie , parchanie , fukanie aerografu i tym podobne urozmaicenia są fajne na początek przygody malowania aerografem .... Rób oczywiście jak chcesz , ale proponuję Ci jeszcze w takim razie :

 

1.Zakup jednej dowolnej farby Gunze lub Tamki do tego kompletu, który wylistowałeś . Następnie rozcieńcz ją levelingiem i wlej do aerografu . Ustaw ciśnienie na kompresorze rzędu 0,5 , 0,7 bara , zbliż aerograf do modelu i zacznij malować .

 

2.Zrób to samo z Paktrą , rozcieńcz wodą wedle współporad , które wyczytałeś , ustaw ciśnienie jak wyżej , zbliż aerograf do modelu i maluj

 

3. Odszukaj prace po internetach dobrych modelarzy lotniczych , popatrz jakie efekty są na ich modelach i postaraj się doczytać jakich farb używają i czy są to Paktry .

 

Jeżeli zechcesz spełnić punkt pierwszy i drugi , to podziel się spostrzeżeniami .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, dziękuję za porady, co polecacie zamiast Pactry z akryli?

Tamiya, Gunze, czy jeszcze coś innego?

 

Odnośnie projektów i farb doświadczonych popatrzę wieczorem

 

Efekt jaki chciałbym uzyskać po skończeniu projektu:

 

F4U4_014.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, dziękuję za porady, co polecacie zamiast Pactry z akryli? Tamiya, Gunze, czy jeszcze coś innego?
Wystarczy poszukać na tym forum.

Są ludzie, którzy uważają, że Agama jest bardziej opłacalna. Pactr używałem przez circa osiem lat i jeszcze mam jakieś resztki. Mam bardzo miłe wspomnienia z akrylowymi ModelMaster. Ktoś ci powie, że LifeColor są świetne. Aktualnie maluję głównie Tamiya i Vallejo. Zaraz znajdą się miłoścnicy Gunze. Jak staranie poszukasz to znajdziesz ludzi uważających, że AK Interactive, MIG Production, czy Bilmodel biją wszystko wymienione wcześniej na głowę.

Kupiłeś już jakieś, czy ciągle rozważasz teoretycznie?

 

Efekt jaki chciałbym uzyskać …F4U4_014.jpg
Wysoko mierzysz! Zamierzasz aerografem, czy pędzlem?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na razie zrobiłem zamówienie w "Koszyku" w sklepie mojehobby.pl i od 3 dni cały czas coś zmieniam/dodaje/usuwam.

 

Mierzę wysoko gdyż sklejałem już trochę, 12 lat temu głównie malowałem lotnictwo i żaglowce, poniżej resztki jakie zostały do dziś:

 

2rdzvkg.jpg

 

Później przerzuciłem się na akryle i pędzel, malowałem tylko figurki ale niestety przy przeprowadzce wszystkie oddałem przez co nie mam zdjęć, aczkolwiek byłem z nich bardzo zadowolony, widać było duży progres w malowaniu.

 

Obecnie zastanawiam się znów nad sensem malowania akrylami.

 

Model wykonany będzie aerografem oraz pędzlem, pasy i detale malować będę ręcznie, większe powierzchnie aero.

Znów zastanawiam się nad sensem bawienia się w Akryle + wszelkiej maści podkłady, rozcieńczalniki i opóźniacze kosztem emali.

 

Firmy w które mierze:

Emalie: Humbrol, Revell, ModelMaster,

Akryl/celuloza: Tamiya, Gunze, ModelMaster

 

Przy emaliach odpada też chyba problem "gryzienia się" przy mieszaniu farb różnych producentów?

 

Vallejo nie biorę pod uwagę gdyż bardzo słabo u nich z przyczepnością z tego co czytam na forum.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na razie zrobiłem zamówienie w "Koszyku" w sklepie mojehobby.pl i od 3 dni cały czas coś zmieniam/dodaje/usuwam.
Czyli teoretycznie.
… Obecnie zastanawiam się znów nad sensem malowania akrylami.
Ja wiem dlaczego wolałem akryle. Wiem za co ludzie kochają olejne.
… pasy i detale malować będę ręcznie, większe powierzchnie aero. …
W tej skali pasy spokojnie można malować aerografem przy zastosowaniu masek. Dodatkowo Montex, lub Eduard mogą mieć maski do oznaczeń.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja Ci trochę namieszam. Zacznę od tego co wcześniej pisałeś. Na Twoim miejscu zamiast TG130 kupiłbym Adlera dwufunkcyjnego typ (o ile pamiętam 7790).

Co do listy. Jeśli farby Tamiya to i rozcieńczalnik raczej od Tamiyi, choć Gunze jest dość uniwersalny.

Pędzelki wziąłbym więcej i te z trójkątnymi rączkami (mają lepsze włosie). Do kabiny będziesz potrzebował najdrobniejszy 000, Potem 00 i 0, 1,2. Czwórka może się czasem przydać ale niekoniecznie.

Jeśli chcesz na poważnie sklejać, odpuść klej contacta. Ja wolę kleje CA, ale chyba Tamiya extra będzie najlepszym wyborem.

Farba Gunze H326. Jesli tylko ta jedna farba z Gunze to może spróbować serię C, żeby nie kupować oddzielnego rozpuszczalnika, a jeszcze sensowniej do kompletu dobrać coś z Tamiyi. Tylko farby "C" lepiej kłaść pod farby wodne, a nie na wierzch.

Ponieważ model ma duże kalki więc płyny do kalek, Set i Sol. Ponadto pod kalki musisz dać sidolux, więc na wierzch z kolei lakier bezbarwny matowy.

Nie wiem do czego Ci farba Clear Yellow. W lotnictwie potrzebowałem zawsze na światła clear red i clear green.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do listy. Jeśli farby Tamiya to i rozcieńczalnik raczej od Tamiyi, choć Gunze jest dość uniwersalny.

 

Mam problemy z dobraniem odpowiednika z Tamki do Gunze 15042, jest xf-17 ale matt :/

 

Pędzelki wziąłbym więcej i te z trójkątnymi rączkami (mają lepsze włosie). Do kabiny będziesz potrzebował najdrobniejszy 000, Potem 00 i 0, 1,2. Czwórka może się czasem przydać ale niekoniecznie.

 

Ok to akurat mogę jeszce podmienić

 

Jeśli chcesz na poważnie sklejać, odpuść klej contacta. Ja wolę kleje CA, ale chyba Tamiya extra będzie najlepszym wyborem.

 

Dlaczego contact jest średni? Revella z igłą i tak muszę zakupić do innych celów niż modelarstwo

 

Ponieważ model ma duże kalki więc płyny do kalek, Set i Sol. Ponadto pod kalki musisz dać sidolux, więc na wierzch z kolei lakier bezbarwny matowy.

 

Dużych kalek nie chce kłaść, oznaczenia chce sam malować za pomocą kupionych mask Montexa.

 

Nie wiem do czego Ci farba Clear Yellow. W lotnictwie potrzebowałem zawsze na światła clear red i clear green.

 

Do obmalowania końcówek śmigła samolotu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy o coś jeszcze powinienem uzupełnić te zamówienie?
Zadziwia mnie, że taki duzy chłop, z takim doświadczeniem a zadaje pytania jak by nie ufał swojej wiedzy.

Chociaż. Wiem jak to wkurza ludzi kiedy ja się tak zachowuję w pracy.

P.S. Ucięło maski które też dorzuciłem do zamówienia

Jeśli używasz FireFox to do zrzutów całej strony polecam FireShot.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam problemy z dobraniem odpowiednika z Tamki do Gunze 15042, jest xf-17 ale matt :/

O ile dobrze widzę to Twój model jest matowy, więc nie staraj się go malować farbami błyszczącymi, tym bardziej, że nie dajesz kalek.

Dlaczego contact jest średni? Revella z igłą i tak muszę zakupić do innych celów niż modelarstwo

Bo rozpuszcza plastik. Bardzo małe elementy np. golenie podwozia - potrafi przeżreć na wylot. Ale przede wszystkim taka rozpuszczona spoina jest miękka, i bardzo trudno ją potem oszlifować. Pod surfacerem ciągle ją widać i trzeba praktycznie zawsze szpachlować. Przy dużych elementach np. połówki kadłuba w 1:32 zanim posmarujesz już stwardnieje. Klejem CA, czy Tamiyą, złożysz połówki kadłuba, spasujesz, zepniesz gumką, czy klamerkami i posmarujesz po wierzchu. Klej sam wpłynie w spoinę.

Dużych kalek nie chce kłaść, oznaczenia chce sam malować za pomocą kupionych mask Montexa.

OK. Potem i tak pewnie dojdziesz do wniosku, że płyny są potrzebne.

Nie wiem do czego Ci farba Clear Yellow. - Do obmalowania końcówek śmigła samolotu

Więc raczej yellow, a nie clear yellow. Farby typu clear są przeźroczyste. Służą do malowania np. świateł pozycyjnych na elementach przeźroczystych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja Ci trochę namieszam. …
A ja podyskutuję.
Jeśli farby Tamiya to i rozcieńczalnik raczej od Tamiyi, choć Gunze jest dość uniwersalny.
Ja stosuję Tamiya X-20A do wszystkich farb jakie mam. A wcześniej stosowałem Testors Thinner, izopropanol i jeszcze jakieś dwa, których nie pamiętam. Nie było i nie ma problemów.
Pędzelki wziąłbym więcej i te z trójkątnymi rączkami (mają lepsze włosie).
Nie zauważyłem, żeby „te z trójkątnymi rączkami” miały lepsze włosie. W mojej dłoni leżą pewniej niż z okrągłym trzonkiem, ale dłoń ma wtedy mniejszą ruchomość.
Do kabiny będziesz potrzebował najdrobniejszy 000, Potem 00 i 0, 1,2. Czwórka może się czasem przydać ale niekoniecznie.
Po jednej próbie malowania owiewki pędzelkiem przeszedłem przy owiewkach na maskowanie i malowanie aerografem. Chyba, że kabina znaczy wnętrze. Wnętrze maluję raczej pędzlem.
Jeśli chcesz na poważnie sklejać, odpuść klej contacta. Ja wolę kleje CA, ale chyba Tamiya extra będzie najlepszym wyborem.
Używałem contacta. Są gorsze kleje. Są mniej wygodne. Ale ja sklejam nie na poważnie, tylko dla przyjemności. Fuj!
… Ponieważ model ma duże kalki więc płyny do kalek, Set i Sol.
Stosuję MicroSet wtedy gdy się boję, że będę musiał kalkę przesuwać. Stosuję MicroSol kiedy widzę, że kalka nie chce „usiąść” na nierównej powierzchni. Stosować dlatego, że kalki są duże?
Ponadto pod kalki musisz dać sidolux,
W dwóch trzecich przypadków nie daję bezbarwnego połysku przed kalkami. To jest niezgodne ze sztuką! Fuj! Bywa, że tak położone kalki srebrzą. Zwłaszcza na brzegach.
więc na wierzch z kolei lakier bezbarwny matowy. …
Bezbarwny na koniec raczej daję. Szkoda całość pracy zostawić niezabezpieczoną na kurz i paluchy zwiedzających. Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do kjp_a_man

Nie chciałem pisać książki więc, oczywiście, używałem skrótów myślowych. Czyli pisząc kabina miałem na myśli drobne elementy wewnątrz. Pisząc o lakierze matowym miałem na myśli, że kolega musi dopisać do listy lakier matowy, a nie to czy go dawać bezpośrednio na kalki. W wielu sprawach każdy z nas może mieć swoje zdanie, ale dwie muszę sprostować. Italeri wyraźnie pisze, że w pędzelkach z okrągła rączką jest włosie syntetyczne (barwione na żółto), a w tych z trójkątną rączką jest włosie naturalne, więc trudno nie zauważyć różnicy. Choć ktoś może napisać, że jemu syntetycznym maluje sie lepiej.

I druga sprawa, piszesz "W dwóch trzecich przypadków nie daję bezbarwnego połysku przed kalkami. To jest niezgodne ze sztuką! Fuj! Bywa, że tak położone kalki srebrzą. Zwłaszcza na brzegach."

To już pojechałeś po bandzie. Wszyscy stosują połysk by kalki nie srebrzyły, a Tobie srebrzą po położeniu połysku. Ciekawa teoria... i chyba raczej nieprawdziwa. Ja zostaję przy swoim. Pod kalki daję sidolux jako najprostszą odmianę lakieru bezbarwnego. Zresztą sidolux ma jeszcze jedną zaletę. Jest lakierem bardzo obojętnym, tzn. nie gryzie się raczej z żadnym innym lakierem i można go dawać nawet na farby metaliczne. Czyli dobrze oddzielić farby bazowe od np. washu by mieć pewność, że coś się nie rozpuści.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...

Tak jak pisałem, zdecydowałem się na farby akrylowe Tamiya + Gunze i wyboru nie żałuję.

 

Dostałem w prezencie w międzyczasie też 3 farbki Pactra ale jakos nie potrafię nimi malować. Co jakiś czas zatyka mi dyszę.

 

Na pierwszy ogień poleciał F4U-5 od Revella który trafiłem przypadkowo na promocji w hipermarkecie.

 

33c3n9e.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.