Nobbs Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Witam. Na jednej ze stron - nie pamiętam juz jakiej - znalazłem jedno bardzo niewyraźne zdjęcie stojącej na płycie lotniska eksperymentalnej wersji 109. Z drugim (górnym płatem) - wg tekstu był to planowany dodatkowy zbiornik paliwa który miał byc odrzucany, prócz zwiększenia pojemności zbiorników dawał zwiększenie pow nośnej. Czas zdjęcia - Bitwa o Anglię. Projekt został zarzucony. Ma ktoś może więcej informacji na temat tego cudaka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
letalin Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Jesteś pewien, że chodziło o niemiecką konstrukcję? Był dwupłatowy Hurricane, o Bf 109 nie pamiętam. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
net_sailor Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Też bym się chętnie dowiedział czegoś więcej na ten temat. Jako żyję o takim samolocie nie słyszałem. Może jednak uda Ci się odszukać to zdjęcie? Skąd wiadomo, że był to na pewno Bf 109 skoro jak sam piszesz zdjęcie było bardzo niewyraźne? Jedyne co mi się udało odnaleźć to taki hipotetyczny model z podkreśleniem, że to fantazja autora: http://www.airwar1946.nl/whif/images/me109e-4dd-1.jpg No i po co taki niewydarzony pomysł, skoro w trakcie Bitwy o Anglię Bf 109 od wersji E-7/E-8 zyskały możliwość podwieszania dodatkowego zbiornika paliwa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moloszek28 Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nobbs Posted November 12, 2014 Author Share Posted November 12, 2014 Adres strony mi wcieło :( Była poświęcona 109 w całości było na niej jedno zdjęcie zrobione z góry, samolot stał przed hangarem. Mocno niewyraźne - opis z wyjaśnieniem był taki jaki w skrócie zamieściłem. 109 E z dodatkowym górnym płatem. Zwiększał powierzchnie nośną, zwiększał zasięg, po odrzuceniu odzyskiwał normalną manewrowość Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
net_sailor Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 (edited) Po krótkich poszukiwaniach znalazłem trochę informacji na: http://www.airwar1946.nl/whif/L46-me109e-4dd.htm Problem w tym, że to zdjęcie to na 100% falsyfikat wykonany na bazie modelu zamieszczonego poniżej zdjęcia. Ktoś po prostu umieścił wyciętą sylwetkę z tego zdjęcia na tle lotniska: http://www.airwar1946.nl/whif/images/me109e-4dd-6.jpg Podróbka jest dość nieudolna, bo widać wyraźnie jaśniejszy cień pod samolotem (cień raczej powinien być ciemniejszy) a kadłubowy krzyż jest zbyt wyraźny (u innych samolotów na lotnisku prawie go nie widać). Na szybko zrobiłem takie porównanie: Reszty informacji na temat rzekomej historii tego egzemplarza nie jestem w stanie zweryfikować, bo wszystkie poważne źródła o tym milczą. Ale skoro w jednym przypadku mamy do czynienia z fałszerstwem to reszta też jest nic nie warta. Pozostaje podstawowe pytanie: po co testować w listopadzie i grudniu 1940 r. jakieś dziwne skrzydła ze zbiornikiem, jeśli seryjne Bf 109E z podwieszanym zbiornikiem były produkowane od sierpnia! Edited November 12, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nobbs Posted November 12, 2014 Author Share Posted November 12, 2014 Tak, to to zdjęcie ale widziałem je na innej stronie. Szoda że w dużej mierze to fejk.... choć z drugiej strony patrząc na "radosną inwencje twórczą" konstruktorów III Rzeszy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
net_sailor Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Moim zdaniem reszta historii to też wymysł. Brak jakichkolwiek konkretów: dziennych dat lotów, nazwiska pilota itp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikele Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Brak w tym logiki przede wszystkim. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
letalin Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Brak w tym logiki przede wszystkim. Może to nie dowodzi istnienia jakiejś logiki, ale w rzeczywistości taki samolot powstał, tylko nie w 1940 i nie u Niemca: http://www.vintagewings.ca/VintageNews/Stories/tabid/116/articleType/ArticleView/articleId/448/Biplane-Hurricane.aspx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikele Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Eksperymentowanie to jedna z dróg inżynierskich, aczkolwiek patrząc na sam koncept więcej tu widać plusów ujemnych niż plusów dodatnich. Zresztą i w tekście, który przytoczyłeś nawet wspomniane jest, że główny plus, czyli zwiększenie siły nośnej, nie rekompensowały ryzyka uszkodzenia ogona przy zrzucie górnego płata a w przypadku problemów z jego zrzutem samolot byłby wyjątkowo podatny na zestrzelenie ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nobbs Posted November 12, 2014 Author Share Posted November 12, 2014 Dzięi za info. Swoją drogą jako "zlepiacz" 1-0 zaczyna mi się ulewać kolejną wersją E; F; G.... a gdzie wersje X, V, W, projekt TL.... :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.