Jump to content

Me 109 biplane - pytanie


Nobbs
 Share

Recommended Posts

Witam.

Na jednej ze stron - nie pamiętam juz jakiej - znalazłem jedno bardzo niewyraźne zdjęcie stojącej na płycie lotniska eksperymentalnej wersji 109. Z drugim (górnym płatem) - wg tekstu był to planowany dodatkowy zbiornik paliwa który miał byc odrzucany, prócz zwiększenia pojemności zbiorników dawał zwiększenie pow nośnej.

Czas zdjęcia - Bitwa o Anglię. Projekt został zarzucony. Ma ktoś może więcej informacji na temat tego cudaka?

Link to comment
Share on other sites

Też bym się chętnie dowiedział czegoś więcej na ten temat. Jako żyję o takim samolocie nie słyszałem. Może jednak uda Ci się odszukać to zdjęcie? Skąd wiadomo, że był to na pewno Bf 109 skoro jak sam piszesz zdjęcie było bardzo niewyraźne?

Jedyne co mi się udało odnaleźć to taki hipotetyczny model z podkreśleniem, że to fantazja autora:

http://www.airwar1946.nl/whif/images/me109e-4dd-1.jpg

 

No i po co taki niewydarzony pomysł, skoro w trakcie Bitwy o Anglię Bf 109 od wersji E-7/E-8 zyskały możliwość podwieszania dodatkowego zbiornika paliwa?

Link to comment
Share on other sites

Adres strony mi wcieło :(

Była poświęcona 109 w całości było na niej jedno zdjęcie zrobione z góry, samolot stał przed hangarem.

Mocno niewyraźne - opis z wyjaśnieniem był taki jaki w skrócie zamieściłem.

109 E z dodatkowym górnym płatem. Zwiększał powierzchnie nośną, zwiększał zasięg, po odrzuceniu odzyskiwał normalną manewrowość

Link to comment
Share on other sites

Po krótkich poszukiwaniach znalazłem trochę informacji na:

http://www.airwar1946.nl/whif/L46-me109e-4dd.htm

Problem w tym, że to zdjęcie to na 100% falsyfikat wykonany na bazie modelu zamieszczonego poniżej zdjęcia. Ktoś po prostu umieścił wyciętą sylwetkę z tego zdjęcia na tle lotniska:

http://www.airwar1946.nl/whif/images/me109e-4dd-6.jpg

Podróbka jest dość nieudolna, bo widać wyraźnie jaśniejszy cień pod samolotem (cień raczej powinien być ciemniejszy) a kadłubowy krzyż jest zbyt wyraźny (u innych samolotów na lotnisku prawie go nie widać).

Na szybko zrobiłem takie porównanie:

PULPIT01.jpg

Reszty informacji na temat rzekomej historii tego egzemplarza nie jestem w stanie zweryfikować, bo wszystkie poważne źródła o tym milczą. Ale skoro w jednym przypadku mamy do czynienia z fałszerstwem to reszta też jest nic nie warta. Pozostaje podstawowe pytanie: po co testować w listopadzie i grudniu 1940 r. jakieś dziwne skrzydła ze zbiornikiem, jeśli seryjne Bf 109E z podwieszanym zbiornikiem były produkowane od sierpnia!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eksperymentowanie to jedna z dróg inżynierskich, aczkolwiek patrząc na sam koncept więcej tu widać plusów ujemnych niż plusów dodatnich. Zresztą i w tekście, który przytoczyłeś nawet wspomniane jest, że główny plus, czyli zwiększenie siły nośnej, nie rekompensowały ryzyka uszkodzenia ogona przy zrzucie górnego płata a w przypadku problemów z jego zrzutem samolot byłby wyjątkowo podatny na zestrzelenie ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.