Skocz do zawartości

Me 109 biplane - pytanie


Nobbs

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Na jednej ze stron - nie pamiętam juz jakiej - znalazłem jedno bardzo niewyraźne zdjęcie stojącej na płycie lotniska eksperymentalnej wersji 109. Z drugim (górnym płatem) - wg tekstu był to planowany dodatkowy zbiornik paliwa który miał byc odrzucany, prócz zwiększenia pojemności zbiorników dawał zwiększenie pow nośnej.

Czas zdjęcia - Bitwa o Anglię. Projekt został zarzucony. Ma ktoś może więcej informacji na temat tego cudaka?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też bym się chętnie dowiedział czegoś więcej na ten temat. Jako żyję o takim samolocie nie słyszałem. Może jednak uda Ci się odszukać to zdjęcie? Skąd wiadomo, że był to na pewno Bf 109 skoro jak sam piszesz zdjęcie było bardzo niewyraźne?

Jedyne co mi się udało odnaleźć to taki hipotetyczny model z podkreśleniem, że to fantazja autora:

http://www.airwar1946.nl/whif/images/me109e-4dd-1.jpg

 

No i po co taki niewydarzony pomysł, skoro w trakcie Bitwy o Anglię Bf 109 od wersji E-7/E-8 zyskały możliwość podwieszania dodatkowego zbiornika paliwa?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adres strony mi wcieło :(

Była poświęcona 109 w całości było na niej jedno zdjęcie zrobione z góry, samolot stał przed hangarem.

Mocno niewyraźne - opis z wyjaśnieniem był taki jaki w skrócie zamieściłem.

109 E z dodatkowym górnym płatem. Zwiększał powierzchnie nośną, zwiększał zasięg, po odrzuceniu odzyskiwał normalną manewrowość

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po krótkich poszukiwaniach znalazłem trochę informacji na:

http://www.airwar1946.nl/whif/L46-me109e-4dd.htm

Problem w tym, że to zdjęcie to na 100% falsyfikat wykonany na bazie modelu zamieszczonego poniżej zdjęcia. Ktoś po prostu umieścił wyciętą sylwetkę z tego zdjęcia na tle lotniska:

http://www.airwar1946.nl/whif/images/me109e-4dd-6.jpg

Podróbka jest dość nieudolna, bo widać wyraźnie jaśniejszy cień pod samolotem (cień raczej powinien być ciemniejszy) a kadłubowy krzyż jest zbyt wyraźny (u innych samolotów na lotnisku prawie go nie widać).

Na szybko zrobiłem takie porównanie:

PULPIT01.jpg

Reszty informacji na temat rzekomej historii tego egzemplarza nie jestem w stanie zweryfikować, bo wszystkie poważne źródła o tym milczą. Ale skoro w jednym przypadku mamy do czynienia z fałszerstwem to reszta też jest nic nie warta. Pozostaje podstawowe pytanie: po co testować w listopadzie i grudniu 1940 r. jakieś dziwne skrzydła ze zbiornikiem, jeśli seryjne Bf 109E z podwieszanym zbiornikiem były produkowane od sierpnia!

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Eksperymentowanie to jedna z dróg inżynierskich, aczkolwiek patrząc na sam koncept więcej tu widać plusów ujemnych niż plusów dodatnich. Zresztą i w tekście, który przytoczyłeś nawet wspomniane jest, że główny plus, czyli zwiększenie siły nośnej, nie rekompensowały ryzyka uszkodzenia ogona przy zrzucie górnego płata a w przypadku problemów z jego zrzutem samolot byłby wyjątkowo podatny na zestrzelenie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.