spiton Napisano 13 Grudnia 2007 Share Napisano 13 Grudnia 2007 To nawet fajny samolocik.Tylko to podwozie jakieś wyjątkowo niezgrabne.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marwaw Napisano 14 Grudnia 2007 Autor Share Napisano 14 Grudnia 2007 Czemu niezgrabne? Popatrz na Vala albo Karasia nie mówiąc o Ju-87 A. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
spiton Napisano 14 Grudnia 2007 Share Napisano 14 Grudnia 2007 Najbardziej mnie denerwuje,że podwozie jest tak wąsko roztawione. A poza tym val, i karas i sztukas mieli naprawdę ładne gondole podwozia. W sztukasie było zamontowane w najniższym punkcie skrzydła, val miał poteżne owiewki korespondujące z "eliptyczna naturą tego samolotu, a karas też miał fajne. A jak patrze na suma, to mnie ewidentnie nie leża :-)))))))) Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marwaw Napisano 14 Grudnia 2007 Autor Share Napisano 14 Grudnia 2007 To oczywiście kwestia gustu, a już się bałam że coś spartoliłem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marwaw Napisano 19 Grudnia 2007 Autor Share Napisano 19 Grudnia 2007 Podłubałem trochę, myślałem, że skończę go przed Świętami ale już wiem że nie dam rady. Kabina wygląda tak: Reszta tutaj: http://www.modelarstwo.koszalin.pl/index.php?option=com_rsgallery2&Itemid=12&catid=23&limit=9&limitstart=54 Pozdrawiam, Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
spiton Napisano 21 Grudnia 2007 Share Napisano 21 Grudnia 2007 Dzięki za cynk o książce :-))) No to sprawa sie rozwiązała. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marwaw Napisano 22 Grudnia 2007 Autor Share Napisano 22 Grudnia 2007 Również dzięki za info o książce, chociaż mnie to do końca nie przekonuje. Z kilku powodów. Po pierwsze, Sum był samolotem o stosunkowo dużym udźwigu 600 - 800kg, według różnych źródeł. Podwieszenie tego wszystkiego po dosyć cienkie skrzydła było mało prawdopodobne, nawet przy najbardziej genialnych wyrzutnikach, konstrukcja płata mogłaby nie dać rady. Przy najmniejszej opcji musiałoby to dawać po 3x100kg pod każde skrzydło. Po drugie, po co tyle miejsca pod kabiną pilota? Sum był średniopłatem, bomby oświtleniowe o których pisał Arek nie były dużych rozmiarów, według mnie były zamontowane w wyrzutnikach usytuowanych obok gondoli kadłubowej (w modelu wykonałem je jako zamknięte, rozważałem możliwość ich otwarcia). zbiornik paliwa, a i owszem ale przeznaczenie całej tej przestrzeni na jego zabudowanie czyniłoby z Suma latającą cysternę. Normalny zbiornik z powodzeniem zmieściłby się pomiedzy oboma komorami jak to zrobiłem w swojej miniaturze. Po trzecie Sum był konstrukcją pod wieloma względami zbiżoną do Łosia, po co zatem kolejny anchronizm w postaci bomb na zewnątrz? Po co zwiększać opór czołowy maszyny. Jużeli miałaby mieć cechy myśliwca to lepiej niech bomby będą schowane w kadłubie i osłabiaja osiągi tylko masą a nie i oporem aerodynamicznym. Czytałem ale już nie pamiętam gdzie, że komory Suma były wzorawane na komorach kadłubowych Łosia. Ponadto w linku od Spitona (w wątku o komorze bombowej) jest napisane, że Komory bombowe Suma były opracowywane z myślą o bombach nowego typu, o kształcie cylindrycznym, które miały zastąpić dotychczas stosowane "wrzeciona". Dlatego na razie mój Sum bedzie miał komory, a jeśli się okaże że jednak było inaczej nie problen będzie je zaślepić. Mój sum będzie pomalowany tak jak drugi prototyp - z szachownicami. SF-a może kiedyś zdobię - myslałem o wersji torpedowej w malowaniu z MDLotu, jak Spiton zrobi komiks o zatopieniu Bismarcka przez eskadrę torpedowych Sumów to jestem gotów znowu piłować plastik Pozdrawiam, Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JBZ Napisano 23 Grudnia 2007 Share Napisano 23 Grudnia 2007 Żeby trochę namieszać wrzuciłem dwie znalezione fotki. Dopiero teraz zwróciłem uwagę że w obu prototypach reflektory do lądowania były w różnych miejscach. Można tylko przpuszczać że skoro listwy na kadłubie miały ukryć niechlujnie wykonane nitowanie podczas wystawy w Paryżu więc PZL.46/II ich nie miał. http://www.odkrywca-online.pl/zdjecie-naszego-samolotu-czesc-8,448233.html Na pierwszej fotce przy łopacie śmigła widać chyba otwarte prawe drzwi komory bombowej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marwaw Napisano 23 Grudnia 2007 Autor Share Napisano 23 Grudnia 2007 Jak jest z tymi rewelacjami widać na podstawie zdjęć zamieszczonych przez kolegę JBZ - na dobrą sprawę tylko zdjęcia moga potwierdzić lub zaprzeczyć jakiejś tezie, a tych na razie nie ma. Temat zostaje więć otwarty, nie ma również (prezynajmij ja na takie nie trafiłem) zdjęć drugiego prototypu, więc będzie wykonany według dotychczas obowiązującego schematu. Poza tym pragnę zeaznaczyć, że zeszlifowanie ich z kadłuba mogłoby teraz skutkować zniszczeniem całego kadłuba - cienkie ścianki vacu. Dlatego postanowiłem pójść na pewne kompromisy - a wnętrze w dużej mierze wymyślone przeze mnie, bradzo mało prawdopodobne że tak wygladało. Najważniejsze że będę miał model Suma na półce. Pojawią się jakies nowe materiały, może skleję kolejnego, to piękna maszyna a model w sumie niezły. Pozdrawiam, Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
spiton Napisano 23 Grudnia 2007 Share Napisano 23 Grudnia 2007 Mnie się też wydaje, że wypowiedż konstruktora jest niepodważalnym dowodem w sprawie. Co zupełnie nie powoduje,że Twój "sum" traci na wartości. Wiem ,że pewnie lepiej było by trafić niż nie trafić . Ale dzięki Twojemu modelowi "spenetrowaliśmy" ten temat, i dowiedzieliśmy sie o fajnej książce. Żebyś przypadkiem nie stracił energii do roboty :-)) Poza tym Twój "sumik" jest świetnym modelem, i wiele osób czeka, żeby go zobaczyć skończonego :-)) Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
hadzi Napisano 23 Grudnia 2007 Share Napisano 23 Grudnia 2007 Chcę dodać moje 3 grosze. Zdjęcie kolorowe to eksportowy Karaś czyli P.43 a nie Sum. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marwaw Napisano 23 Grudnia 2007 Autor Share Napisano 23 Grudnia 2007 Oczywiście w pełni się zgadzam, temat mamy przewentylowany, ale jeszcze zwrócę uwagę na jedną rzecz. W wątku o komorze bomobowej Suma jest link do forum o IIWŚ i obszerna dyskusja na ten temat, tam również powoływano się na książke P. Sołtyka i jego koncepcja była mocno skrytykowana pomimo, że był współkonstruktorem Suma. Mój Sum zostanie wykończony tak jak mówiłem, pomimo że z podwieszeniami (3x100kg pod każdym skrzydłem) powinien wygladać ciekawiej, a zapału do roboty nie straciłem i po Świętach ruszam dalej z produkcją. Pozdrawiam Wszytkich i Wesołych Świąt. Teraz idę do kuchni zająć sie inną rybą Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
meser111 Napisano 30 Grudnia 2007 Share Napisano 30 Grudnia 2007 Przeczytałem waszą dyskusję z wielkim zainteresowaniem. Podobnie jak i tę: http://www.dws.org.pl/viewtopic.php?t=2686&postdays=0&postorder=asc&start=50 Polecam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marwaw Napisano 31 Grudnia 2007 Autor Share Napisano 31 Grudnia 2007 Właśnie tę dyskusję miałem na myśli. Mam teraz potwornego zgryza czy przerabiać model który jest już pomalowany do opcji co do której nie jestem w pełni przekonany, czy dać sobie z wozu. Swoja drogą Sum z podwieszonymi pod skrzydłami cylindrycznymi bombami nowego typu wyglądałby bardzo bojowo, może jeszcze coś wymyślę. Na razie zostaje jak jest. Zdjęcia wkrótce. Pozdrawiam Do Siego Roku Koledzy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
meser111 Napisano 3 Stycznia 2008 Share Napisano 3 Stycznia 2008 A co z zastrzałami podwozia głównego? Nie ma ich w tym modelu? Gdzieś również przeczytałem, że osłona kabiny pilota otwierała się na bok tak jak i w Karasiu. Natomiast to co widać na zdjęciach z Paryża to efekt wykręcenia osłony kabiny i położenia jej na dalszej nieruchomej części aby ułatwić oglądanie zwiedzającym. Zgadzam się z hadzi, że kolorowe zdjęcie załączone przez JBZ na stronie to PZL 43. A to drugie poniżej? Czy to Sum? Ja nie znam tego zdjęcia. Na jakimś forum zidentyfikowano ten samolot jako jakiś typ litewski ANBO? Nic mi to nie mówi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marwaw Napisano 3 Stycznia 2008 Autor Share Napisano 3 Stycznia 2008 Na razie raport słowny, Sum pomalowany, zastrzały przy podwoziu są, dziś walczyłem z kaemami. Zdjęcia w przyszłym tygodniu, mam nadzieję że również galeria gotowego modelu. Meser111, gdzie wyczytałeś o tej osłonie kabiny? Przypomnij sobie bo to ważne, będę niedługo ją wklejał i powiem tyle, że za nic nie pasuje jakby miała otwierać sie do tyłu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
spiton Napisano 3 Stycznia 2008 Share Napisano 3 Stycznia 2008 JBZ niestety dwa razy nie trafiłeś. Zdecydowanie na fotkach nie ma Suma :-(((((, ale namieszałeś. Bardzo ciekawe z ta kabiną. To forum detektywów nie modelarzy!!! Szkoda, że nikt sie nie zna na He-177 ......I jego klapach.... Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marwaw Napisano 3 Stycznia 2008 Autor Share Napisano 3 Stycznia 2008 Oczywiście, że na obu fotkach nie było Suma, co wcale nie umniejsza ich wartości poznawczej. To kolorowe zdjęcie P-43 to rewelacja, a ten drugi, samolot, sam jestem ciekaw co to za konstrukcja. Z kabiną to wręcz odkrycie i czekam niecierpliwie na dalsze informacje na ten temat. Wstrzymam się z wklejeniem jej do kadłuba. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
meser111 Napisano 3 Stycznia 2008 Share Napisano 3 Stycznia 2008 Witam. W sprawie osłony kabiny Suma to niestety ale nie pamiętam gdzie o tym przeczytałem. Mam kilka książek gdzie są wzmianki i zdjęcia tego samolotu ale w tej chwili nie do wszystkich mam dostęp. Możliwe też, że czytałem o tym na jakimś forum. Z tego co wiem nie ma też żadnej monografii tego samolotu a wielka szkoda Gdzieś widziałem monografię LWS Mewa więc nie widzę powodu aby taka o Sumie nie powstałą, tym bardziej, że Sum miał bardzo ciekawy epizod w Kampanii Wrześniowej z przelotami do Rumunii i na Litwę. A co do osłony to wydaje się również logiczne, że skoro ta z tyłu otwierała się na bok to z przodu też powinna. Kompletnie niepraktyczne ale tak było. A nieznany samolot ze strony 4 to konstrukcja litewska ANBO-VIII http://www.samoloty.ow.pl/str285.htm Szczena mi opadła, nie wiedziałem że Litwini cokolwiek skonstuowali! A wy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
meser111 Napisano 3 Stycznia 2008 Share Napisano 3 Stycznia 2008 Jeszcze uwaga do Suma. Jest taka książka 'Uzbrojenie polskiegp lotnictwa 1918-1939' niejakiego Popiela zdaje się. Tam są dobre zdjęcia wsyuwanej kołyski i górnego stanowiska a może nawet i wnętrza kabiny pilota. Teraz nie mam do niej dostępu :( Może ją masz Marwaw? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
meser111 Napisano 3 Stycznia 2008 Share Napisano 3 Stycznia 2008 Jeszcze uwaga do osłony Suma (pamięć mam dobrą ale wolno działą): Osłona nie mogła się otwierać do tyłu. Nie ma żadnych prowadnic, które by to umożliwiały. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
meser111 Napisano 3 Stycznia 2008 Share Napisano 3 Stycznia 2008 Jeszcze kilka (być może pomocnych) linków: http://www.jurek.com.pl/bron2ws/index2.php?kraj=pl&rodzaj=sam&nr=009 http://www.kartonwork.pl/forum/viewtopic.php?p=163875#163875 http://www.modelarstwo.org.pl/_OLD/lotnicze/galeria/rzeszut/pzl-46/index.html W tym ostatnim jest o osłonie kabiny! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
meser111 Napisano 3 Stycznia 2008 Share Napisano 3 Stycznia 2008 http://www.modelarstwo.org.pl/_OLD/lotnicze/galeria/kedzierski/pzl46/index.html http://pspbis.fm.interia.pl/pzl46.htm http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Hangar/7252/sum.htm http://www.airwar.ru/enc/bww2/pzl46.html Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gulus Napisano 3 Stycznia 2008 Share Napisano 3 Stycznia 2008 Litości, kilka postów w kilka minut? Na prawdę opcja Zmień została tak głęboko ukryta? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marwaw Napisano 4 Stycznia 2008 Autor Share Napisano 4 Stycznia 2008 Meser111, ty to prawie karabin maszynowy jesteś ale ile wiedzy dzięki temu było. Książkę o uzbrojeniu polskiego lotnictwa oczywiście mam i są tam te zdjęcia o których wspominałeś, niestety zdjęć wnętrza nie ma. Są tam natomiast zdjęcia bomb nowego typu, które miały zastąpić "wrzeciona". Co do kabiny wolałem się upewnić, też zwróciłem uwagę na brak prowadnic. Teraz jestem całkowicie pewien i wkleję ja otwartą na bok. Kartonowego Suma kol. Piterskiego miałem okazję podziwiać i wymienić parę uwag na forum. Jeszcze raz stwierdzam, że powstaje wielkie dzieło ANBO VIII zauważcie, że koncepcją i osiągami nawiązuje do Suma (podobny udźwig i uzbrojenie) A rozmieszczenie bomb - takie jak starałem się lansować w przypadku Suma. Sama sylweta nawiązuje do konstrukcji japońskich, chetnie bym coś takiego skleił. Wrzuciłem dziś na stronę kilka fotek: reszta jest tu: http://www.modelarstwo.koszalin.pl/index.php?option=com_rsgallery2&Itemid=12&catid=23&limit=9&limitstart=63 Na dzień dzisiejszy model praktycznie skończony, został tylko werniks, jak się z tym uporam zamieszczę jakąś galerię. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.