marcinfire Posted November 27, 2007 Share Posted November 27, 2007 Mam takie pytanko, małe z resztą... Które migi 21 PF były u nas w Polsce?? wiem że wogóle były wersje 76 i 77. Patrząc na migi ze spisu 26 PLM i 9 PLM Zegrze Pomorskie widać że tylko 76, ale może w innych jednostkach mieli 77?? przeleciałem tabelkę co gdzie i kiedy doszło do Polski i w jakich ilościach i dla PF są lata 1964-szt.21 i 1965 szt.63, ale nie jest opisane która była to wersja. Moje pytanie wyniknęło z chęci zakupu Fujimowskiego Miga 21 PF w 1/72, jednak po przestudiowaniu dokładniej dostępnej mi literatury i zdjęć znalazłem jedynie info o wer 76 (smuklejsze ustrzeżenie pionowe), wer 77 nie odnalazłem, ale moje zasoby nadal są za skromne, raptem kilka książek i artyk., a na oku miałem PF ale w nawiasie na pudełku było chyba Late napisane czyli późniejszy, a jeśli tak, to nie mam pewności co do trafności pozyskania tego modelu jeżeli ma on być wykonany w barwach Polskich. pozdro FIRE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hellvis Posted November 27, 2007 Share Posted November 27, 2007 Wersja 77 to PFM a nie PF i była uzywana w Polsce od 1966 r. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imt Posted November 27, 2007 Share Posted November 27, 2007 MiG 21 PF to wer 76, pod nazwą wer. 77 co prawda jest MiG-21PFM (nazwa eksportowa to MiG-21 FL) ale że tak powiem nieco inny. Ma już szersze usterzenie i system SPS, ale nadal posiada fotel SK i co za tym idzie osłonę kabiny jak w Mig'u-21 PF oraz stację radiolokacyjną jak PF. Natomiast w użyciu w Polsce była MiG-21 PFM wer. 94a oraz wer. 94n. (w Polsce 12 szt ) posiadała instalację do przenoszenia ładunku jądrowego Początkowe serie wer. 94 Miały tylko zmodyfikowaną stację RL-21M a od 15 serii fotel KM-1 i inną osłonę. edit 26 PLM to Zegrze Pomorskie a 9 PLM to Debrzno. Dopiero w latach 90 ubiegłego wieku rozwiązano 26 PLM, a 9 PLM przeniesiono do Zegrza. Przynajmniej na papierze, bo w rzeczywistości wyglądało to inaczej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hellvis Posted November 27, 2007 Share Posted November 27, 2007 Ops napisałem na szybko i źle napisałem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcinfire Posted November 27, 2007 Author Share Posted November 27, 2007 Ops napisałem na szybko i źle napisałem Dzięki za odpowiedź w temacie, ja chyba też nie do końca dobrze się wypowiedziałem, a jak wiadomo tyle tego wszystkiego było, że na prawdę trzeba mocno kopać. Znalazłem w moich publikacjach "Samoloty Mig" oraz TBiU Mig-21 tegoż samego autora info o Mig-21 PF i PFM czyli dokładnie to, co napisał IMT, w PKL jest szerzej napisane, co gdzie i kiedy trafiło. Zbiło mnie z tropu oznaczenie napisane na pudełku Mig-21PF Fujimi, gdzie w nawiasie podali "late", wyjmując z pudełka wypraski od razu rzuca się w oczy większe niż w "normalnym" PF ustrzeżenie pionowe, czyli wskazuje to na wer. PFM 77, nie wnikałem w dalsze szczegóły tego modelu, mało brakuje żebym go zakupił, być może pozyskam ten model, ale wtedy żeby wszystko było 'prawie ok trzeba by np. pozyskać "kabinkę" od PFM ale wer. 94. Hmm sporo zawiłości, ale im więcej typów danej maszyny tym bardziej ciekawsze poszukiwania. pzdr Fire Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hellvis Posted November 27, 2007 Share Posted November 27, 2007 A nie lepiej zamiast fujimi kupić pfma ze zviezdy? Z tego co czytałem to ponoc całkiem przyzwoity model i chyba właśnie w wersji 94. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piotrek.S. Posted November 27, 2007 Share Posted November 27, 2007 Jeżeli się nie mylę to kadłub PFa Fujimi ma ten sam błąd co kadłub bisa czyli jest za długi o 6 mm. Obciąć należy w miejscu połączenia przedniej części i tylnej zdejmowanej do przeglądu silnika. Przy czym 5-6 mm należy zebrać z przedniej części a później dokleić z powrotem tył. Do poprawy nadaje się również obrys lotek na skrzydłach, stateczniki poziome najlepiej wymienić na jakiekolwiek inne. Porada: Zainwestuj w Zvezde jeżeli chcesz zrobić PFMa (izd. 94) bądź w Bileka jeżeli ma być PF (izd.76) izd 77 vel FL chyba była przeznaczony w oryginale dla Indii. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcinfire Posted November 28, 2007 Author Share Posted November 28, 2007 Co do foteli w PF i PFM wyczytałem, że w PFM był system SK-3 z fot. KM-1, ale jak się domyślam już w wer. PFM 94, tam owiewka była otwierana na bok. PFM wer. 77 miał system sk-1 i owiewka była otwierana do góry do przodu....... Coś mi się widzi że jak tak dalej będę wnikał... znowu nic nie skleję.... hahahahhahaa duże dla wszystkich pomocnych w tym temacie!! pzdr FIRE p/s wpadł mi do głowy PF z academy w 1/48 dosłownie przed momentem więc ten pójdzie na warsztat, jedynie muszę pomyśleć nad jakimś kokpitem do niego i fotelem, wiem że Eduard i Part coś w tym temacie popełnił. Stoi taki u nas w priv muzeum na Lublinku więc walk'a do niego będę miał jak znalazł, oczywiście jak tylko popełnię kilka fotek, podzielę się na 1:1 na fotce Mig-21 PF 761803 który trafił do 26PLM w Zegrzu Pomorskim 6 kwietnia 1965 roku, jako jedna z pierwszych 7 maszyn tego typu dla 26PLM, obecnie stoi u nas na Lublinku w prywatnej kolekcji... muszę się dokładnie porozglądac, co jeszcze z PF'ów tam jest bo mam wrażenie że to nie jest jedyny, na 100% jest też Mig-21F13 który niegdyś był w kamuflażu, obecnie nie wiele z tego kamo na nim zostało, może ma ktoś foty tego miga w kamo?? stał kiedyś na WAT, na Bemowie. i znowu edit.... kurcze, czy ta wer. z Academy to aby na pewno PF wer. 76?? bo coś mi się zdaje że może być inaczej?? widziałem gotowca z tego zestawu (zdjęcie z jakiejś tam strony sklepowej) i wyglądał jak PFM tzn kabina otw. do przodu do góry a ogonek już większy czyli wer. PFM... oświecicie mnie dobrzy ludzie?? już mnie oświecono... w zestawie są dwa ogony... luksik!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcinfire Posted November 28, 2007 Author Share Posted November 28, 2007 Natomiast w użyciu w Polsce była MiG-21 PFM wer. 94a oraz wer. 94n. (w Polsce 12 szt ) posiadała instalację do przenoszenia ładunku jądrowego Ja znowu znalazłem takie info: Od lutego 1966 zaczęły się dostawy Mig-21 PFM wer94... na stan 40 PLM przyjęto 12 Mig-21 PFM typ 94N, 2 plm otrzymał w 1970-1971 21 sztuk wszystkie wer 94N od 40PLM.... czyli tych 94N było więcej... Ogólem wer. PFM było najwięcej bo aż 132 sztuki, z czego 35 sztuk dostarczono w 1966, 42 w 1967, 55 w 1968... ...ale to już tylko takie moje skromne wnikanie, info powyższe odczytałem w PKL'u 4/95 MiG-21, ale ja mogę się mylić, tak samo jak i wydawnictwo z tamtych czasów, nie jest powiedziane, że po prostu jedynka z dwójką nie zostały zamienione miejscami w gazecie... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imt Posted November 28, 2007 Share Posted November 28, 2007 wg moich informacji 25.09.1968 roku do Polski trafiło 12 samolotów MiG-21 PFM wer. 94N o nr. : 94N7809 nr boczny 7809 94N7810 nr boczny 7810 94N7811 nr boczny 7811 94N7812 nr boczny 7812 94N7813 nr boczny 7813 94N7814 nr boczny 7814 94N7815 nr boczny 7815 94N7901 nr boczny 7901 94N7902 nr boczny 7902 94N7903 nr boczny 7903 94N7904 nr boczny 7904 94N7905 nr boczny 7905 o innych nic mi nie wiadomo (nie występują w wykazach), inne źródła również mówią o 12 szt. wersji 94N Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcinfire Posted November 28, 2007 Author Share Posted November 28, 2007 Czyli to moje dane a raczej dane zamieszczone w PKL Mig-21 4/95 są błędne... Dzięki za tak szczegółowy spis, na pewno się przyda Czy takowy wykaz posiadasz może do wer. PFM??? W hangarze w muzeum na Lublinku udało mi się obfocić takowy egzemplarz, mam nadzieję, że się nie mylę i jest to PFM (nawet sobie w nim posiedziałem), ale za diabła ciężkiego nie mogłem na nim odnaleźć żadnych nr'ów fabr., nr boczny też pozostaje dyskusyjny... 06... jedyny ciekawy znaczek to z tyłu pod ogonem ozn. WZL-3 gdzie zapewne prowadzili "serwis" tejże maszyny. inna sprawa... widział ktoś kiedyś coś takiego w 1/48?? to UM, słyszałem o czeskim wyrobie ciut na podstawie OEZ czyli HiPM, ale tu coś napisali o academy... http://www.modellversium.de/galerie/8-flugzeuge-jets/956-mig-21-um.html Wygląda na to, że koleś coś zupełnie poprzerabiał?? niestety po niemiecku opis... pzdr Marcin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imt Posted November 28, 2007 Share Posted November 28, 2007 owszem mam. nr boczny 06 istniał w rzeczywistości. Były to pierwsze MiG'i-21PFM jakie zostały dostarczone do Polski nr seryjny to 94ML-06 i były z numerami bocznymi 01, 03, 04, 06, 06, 07, 08, 09, 10, 022. Ten ostatni był o numerze seryjnym 94MO-022. Wszystkie przyleciały 04.02.1966 r. i trafiły do Świdwina na stan 40 PLM. edit numer boczny powinien być napisany na wielu elementach. Ze względu na warunki atmosferyczne mógł się nie zachować, ale z całą pewnością jest na wewnętrznej stronie odkrywanych paneli. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcinfire Posted November 28, 2007 Author Share Posted November 28, 2007 Dla IMT!!!! Dzięki za takie info W takim razie miałem okazję udokumentować, a co najważniejsze zasiąść za sterami jednego z pierwszych Migów 21 PFM jakie zawitały do Polski!!! SUPER!! Toż to Rarytas ten samolot... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hellvis Posted November 28, 2007 Share Posted November 28, 2007 widział ktoś kiedyś coś takiego w 1/48?? to UM, słyszałem o czeskim wyrobie ciut na podstawie OEZ czyli HiPM, ale tu coś napisali o academy... http://www.modellversium.de/galerie/8-flugzeuge-jets/956-mig-21-um.html pewnie academy + ten zestaw do konwersji http://www.modellshop.ch/doc/modellshop/map/MIG21%20UM.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imt Posted November 28, 2007 Share Posted November 28, 2007 W hangarze w muzeum na Lublinku udało mi się obfocić takowy egzemplarz Chętnie zobaczymy w dziale Walkaround Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcinfire Posted November 28, 2007 Author Share Posted November 28, 2007 Oczywiście Walkaround obiecuję na 100%, jednak fotek tego mam całkiem dużo i muszę znaleźć nieco czasu żeby to obrobić i każdy na spokojnie mógł z tego w 100% skorzystać. Pozdrawiam Marcin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imt Posted November 28, 2007 Share Posted November 28, 2007 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcinfire Posted November 29, 2007 Author Share Posted November 29, 2007 Walkaround PFM'a 06 w drodze... Jednak zupełnie przypadkowo wyjaśniłem tak mi się przynajmniej wydaje moje początkowe pytanie-zagwozdkę... chyba wyjaśniłem... Czyli czy w Polsce były w użytkowaniu samoloty Mig-21 PFM wer77 otóż były!!! Najprawdopodobniej przez 1 PLM, nr boczny jednego z nich to 4115, jeśli można kogoś prosić o sprawdzenie tegoż samolotu będę wdzięczny, być może ma ktoś w swoim spisie taką maszynę?? Jak opanuję złośliwe oprogramowanie wkleję fotkę tej dyskusyjnej maszyny. pzdr Marcin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imt Posted November 29, 2007 Share Posted November 29, 2007 W źródłach 4115 występuje jako 94A, czyli normalny PFM. Poczekam na fotkę. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcinfire Posted November 29, 2007 Author Share Posted November 29, 2007 ach te niedowiarki... hehehehe no to proszę, może nie są wysokiej jakości, inaczej się nie da po prostu bo film jest taki jaki jest... ale widać w miarę dokładnie 4115 oraz jaka jest kabina czyli niby PF ale... ogon.. i okazuje się że PFM ale wer 77, złapałem jeszcze jeden który akurat tam lądował 4109... foto również poniżej... był jeszcze jeden.... ale już nie miałem siły walczyć... kadry z filmu "Na niebie i na ziemi" reż. Julian Dziedzina w roli głównej: Piotr Fronczewski rok produkcji: 1973 premiera: 1974.01.18 ...Film zrealizowano przy współpracy jednostek lotniczych WOPK, a szczególnie I Pułku Lotnictwa Myśliwskiego OPK "Warszawa"... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hellvis Posted November 29, 2007 Share Posted November 29, 2007 O szczegóły chyba najlepiej by było zapytać tutaj: http://www.lotnictwo.net.pl/viewtopic.php?t=5616&postdays=0&postorder=asc&start=0, parę osób zna tam chyba historie wszystkich 21szych w Polsce. ps. Flm "N niebie i ziemi" masz nagrany z TV czy może można go znaleźć w necie?? Bo niestety nie jestem szczęśliwym posiadaczem Kina Polska, a chyba tylko tam go dawali ostatnio. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcinfire Posted November 29, 2007 Author Share Posted November 29, 2007 O szczegóły chyba najlepiej by było zapytać tutaj: http://www.lotnictwo.net.pl/viewtopic.php?t=5616&postdays=0&postorder=asc&start=0, parę osób zna tam chyba historie wszystkich 21szych w Polsce. Tak też zrobiłem tzn ... poczekam sobie na rejestrację hehehehe ps. Flm "N niebie i ziemi" masz nagrany z TV czy może można go znaleźć w necie?? Bo niestety nie jestem szczęśliwym posiadaczem Kina Polska, a chyba tylko tam go dawali ostatnio. Mam nagrany na DVD z Kino Polska i tylko tam go znalazłem, nigdzie wcześniej go nie widziałem. Ciekawostka, fabuła do bani... no może troszkę pokazują żywot pilota poczciwego z lat 70, ale zdjęcia w filmie wypas!!! Awaryjny zrzut zbiorników paliwa z Miga-17, lądowanie Miga 21 PF wer76 z wydłużeniem drogi... w trawie poza pasem, nie wspomnę o lądowaniu i starcie na DOL Mig-21PF... p/s jako ciekawostkę dodam, że zestaw academy w 1/48 ma na pudle napisane jak byk Mig-21PF a w pudle... mamy możliwość wykonania Mig-21PF wer.76 lub Mig-21PFM wer.77, co opisane jest jako early oraz late ale Mig-21PF Early lub Mig-21PF Late, w zestawie Fujimi w 1/72 podobnie tylko tam mamy możliwość wykonania modelu Mig-21PFM wer.77 też opisaną jako late (późniejsza)... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imt Posted November 29, 2007 Share Posted November 29, 2007 a ja uważam że na zdjęciach jest wersja 94 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hellvis Posted November 29, 2007 Share Posted November 29, 2007 Przejrzałem zachodnie strony o migu 21 i chyba znalazłem odpowiedz skąd się ta ciekawostka wzięła - zarówno pf izd 76 jak i pfm izd 77 to Fishbed-D według terminologii natowskiej. Dopiero późniejsze wersje pfm otrzymały literkę F. Czyli po zachodniemu 77 to pf, a nie pfm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcinfire Posted November 29, 2007 Author Share Posted November 29, 2007 a ja uważam że na zdjęciach jest wersja 94 Wersja 94 ma kabinę otwieraną na bok, czyli owiewka jest dzielona, a nie pełna otwierana do góry, nie muszę tu już chyba dodawać, że wersja ze zdjęcia ma inny fotel itd.... W razie wątpliwości co do wer. proponuję książkę Piotra Butowskiego "Samoloty Mig", jest tam dość ładnie przedstawiony cały szereg sylwetek Miga 21 począwszy od F-13 zakończywszy na Bis'ach. pozwoliłem sobie na wykorzystanie materiałów źródłowych które ja posiadam czyli książki Piotra Butowskiego "Samoloty Mig" i wyraźnie opisane są wersje PF i PFM, porównując plany ze zdjęciem nie trudno dostrzec która to w rzeczywistości faktycznie jest wersja na w/w zdjęciach. pzdr Marcin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.