Skocz do zawartości

Polskie modele w skali 1 : 72


p11c

Rekomendowane odpowiedzi

Sami sobie to zafundowaliśmy naszą małostkowością i wewnętrznymi kłótniami. Jeszcze się wojna nie skończyła a już zaczęliśmy się spierać o to kto jest autorem sukcesu, a jeśli nie udało się go przypisać siebie to umniejszono go twierdząc, że to boska ingerencja. Tak naprawdę 15 Sierpnia, dokładna data rocznicy Bitwy Warszawskiej ma niewiele wspólnego z faktycznymi działaniami i troszkę jest dopasowana do święta kościelnego.

I stąd "Cud na Wisłą" - nic dodać nic ująć

Ale to szeroka i kontrowersyjna dyskusja i jak zwykle podaje mój subiektywny pogląd i pozostawiam każdemu wolną wole do własnej oceny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 178
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

No to obiecany WZ-VIII DE-ŻE-PE inż Zalewskiego. Konstrukcja standardowa i nie było żadnych przełomów jej opracowaniu.

NkKfwBZ.jpg

GEWsgBv.jpg

yfjbROq.jpg

0xE9P7y.jpg

Choć data 1919 r. jest zastanawiająca. Pamiętajcie jeszcze tak naprawdę nie było Polski a już opracowywaliśmy samoloty.

Ciągle to powtarzam. W II RP mieliśmy jeszcze gorzej niż po II WŚ nie było wyszkolonych kadr i pracowników, nie było przedwojennych biur konstrukcyjnych a fabryki nie były do odbudowy bo nie było nawet fundamentów, nie było absolutnie nic a mimo to przez te 20 lat opracowywaliśmy ( w projekcie lub w budowie ) średnio więcej niż jedną konstrukcję na miesiąc !!! To coś niesamowitego i tak jak piszą nasi sąsiedzi to " się nie wrati".

A wiele z tym konstrukcji lub koncepcji i teorii lotnictwa działa do dziś i o tym należy wiedzieć i pamiętać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mysle ze to wynikalo z entuzjazmu bedacego efektem powrotu panstwowosci. Obecnie z kolei mamy nichilizm bedacy efektem poprzedniego systemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W czasach II RP opracowano wiele patentów i koncepcji teoretycznych, które mają odzwierciedlenie współcześnie.

W lotnictwie było ich naprawdę wiele:

1. W teorii lotu były to min. ujemny skos skrzydeł inż. Bobka-Zdaniewskiego

fwg6Pgf.jpg

Lub usterzenie motylkowe inż Rudlickiego

XMUvFxx.jpg

 

2. W koncepcjach powstawania nowych konstrukcji rozwoju lotnictwa były to przedstawione wcześniej RWD-18 jako samolot dyspozycyjny.

RvhbBjx.jpg

Czy też budowany ostatnio przeze mnie dron z 1915 roku ( tu na zdjęciu kilkakrotnie powiększonych rozmiarów )

sicIby5.jpg

Były też tzw. samoloty STOL

krótkiego startu i lądowania.

3. No i są też niesamowite patenty, które maja zastosowanie do dziś i to praktycznie w każdym samolocie i o których istnieniu mało kto zdaje sobie sprawę. Ale o tym za chwilkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie tak to wyglądało i masz racje, że w teorii było to znane od czasów Leonarda. Choć pamiętać należy, że nie było za wiele o tym w jakiejkolwiek literaturze ani nie było internetu. Więc praktycznie każdy konstruktor pionier lotnictwa zaczynał od zera.

Jest też kilka naszych koncepcji rysunków sięgających prawie, że czasów Leonarda ale nie tak genialnych.

Skrzydła były właśnie takie z jednej strony pokryte płótnem.

W modelu który przypomniałeś było to płótno kładzione od spodu a całe użeborwnie było u góry.

Odmiennie natomiast było przy większości konstrukcji gdzie żebra były od spodu a a płótno na górze.

Tak było u Tańskiego, Rudlickiego czy też u Bartla ( konstruktora pierwszego seryjnie produkowanego samolotu w Polsce )

7WBXtrh.jpg

NwZdIoD.jpg

xKNU9II.jpg

9OBuVwQ.jpg

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to wspomniany wcześniej pierwszy w Polsce seryjny samolot polskiej konstrukcji.

Bartel BM-2. Jak zawsze coś ciekawego można znaleźć w każdym samolocie.

Ta pozorna niezgrabność polegająca na tym, iż górne skrzydła były krótsze od dolnych. Coś niespotykanego w konstrukcji dwupłatów gdzie zwykle były odwrotne proporcje. Nie jest to jednak przypadkowe ale spowodowane jest względami praktycznymi.

Otóż wynikało ono z złożenia całkowitej wymienialności skrzydeł.

Skrzydła górne można było zamontować na dole a dolne na górze. Nie wiem czy stosowano to w praktyce ale układ taki z pewnością ułatwiał produkcję seryjną gdyż były to identyczne skrzydła. ( model metal )

DvHXd4w.jpg

OH0uTwE.jpg

BYn65Sq.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uprzedzałem, że mam pełno takich wynalazków

A nawet silnik do Syrenki jest dla mnie pretekstem to fascynujących i zaskakujących wycieczek historycznych sięgających II RP i wiąże ze sobą pojazdy, lotnictwo a nawet marynarkę wojenną

To dopiero prawdziwe SF " Od motopompy do motopompy "

poprzez różnorodne konstrukcje cywilne i wojskowe.

Ale najpierw o tych przełomowych prototypach w lotnictwie, chyba że macie inne propozycje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ty rzadzisz w tym watku...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok

na razie muszę się skupić na tym Farmanie z innego wątku bo zapominam o obowiązkach a skupiam się na na tych fascynujących historiach.

Na 11 XI robię wystawę dla dzieciaków z Gimnazjum i jestem w lesie bo ciągle brakuje finansów :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

P.S. W ktorym roku byles na Bzurze?

Pierwszy raz byłem na Burze w okresie gdy po raz pierwszy przedstawiono TKS- a z Norwegi nie pamiętam dokładnego roku ale jak ktoś chce to mogę opisać kilka interesujących anegdot. To od was zależy.Uwiercie mi fascynujące i wybiegające daleko za zakres tego portfolio ale to od was zależny czy chcecie o tym poczytać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Troszkę się wtrącę, a propos Bartela, więc wg relacji, w zasadzie wspomnień Pana Hołodyńskiego, podczas około 15 lotu wymieniono skrzydła, zamieniono ich "kolejność" i ponowiono lot. Nie pamiętam dokładnie ile czasu zajęła zamiana, ale podobno było to zadowalające dla konstruktorów. Informacje wg Skrzydlatej Polski, jeśli dobrze pamiętam z '34 albo '35 roku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Być może, nie pamiętam w tej chwili dokładnie, równie dobrze mogłem coś wymyślić wzorując się na istniejących znakach co wydaje mi się bardziej prawdopodobne.

W końcu ten samolot nigdy nie latał w żadnej jednostce wiec dawanie konkretnego godła mogłoby kogoś wprowadzać w błąd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na razie wspomnę o tych wg. mnie ciekawych wynalazkach lotniczych, które mają praktycznie zastosowanie do dziś

1. Pierwszy to kesonowe skrzydło Misztala zapoczątkowane w PZL-19 . Chyba w pewnej mierze zmieniło sposób myślenia o budowie skrzydła samolotu. Tu na samolocie PZL-13

 

SxkDZ4l.jpg

 

2. To podwozie Łosia. Wiele już o nim napisano ale mało kto zwraca uwagę na to, że Łoś miał jedyne w swoim rodzaju podwozie. Dwa bliźniacze koła zamiast jednego dużego jak we wszystkich maszynach tej klasy. Koła te miały poprzeczną stablizację . Obecnie takie podwozie jest standardem w samolotach pasażerskich. Oczywiście bardziej skomplikowane.

Tu na Łosiu w wersji myśliwskiej, oczywiście nie istniejącym w praktyce.

KFmvJ7N.jpg

 

3. Powinno się jeszcze wspomnieć np. o pokryciu Wyżła i Wichra. Wyżeł kryty był sklejka giętą w obie strony, patent potem wykorzystany choćby w Moskito, a Wicher zastosowanie gładkiej blachy jako elementu wytrzymałościowego kadłuba.

 

4. wyrzutniki bomb Świąteckiego potem wprowadzone np. do amerykańskich Latających Fortec.

 

Ot takie sobie ciekawostki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O! Modelu PZL - 8 jeszcze nigdy nie widziałem, bo jak rozumiem mówimy o dwupłacie?. Gratuluję zacięcia.

Nikola robi pewna "firma" z żywicy, ale pamiętając moje boje z tym "modelem" chyba polecam zrobienie od podstaw.

 

Tak

 

qx7mUfL.jpg

9XE6DLs.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.