Skocz do zawartości

Polskie modele w skali 1 : 72


p11c

Rekomendowane odpowiedzi

Oba modele to blaszanki z puszek, choć pływaki to chyba są z jakiegoś zestawu.

Jutro dam tego Lublina jak chcecie tam pływaki musiałem też zrobić od podstaw wiec w 100 % blaszanka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 178
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Jeśli się mylę to proszę mnie poprawić, ale jest to zdaje się godło 11 esk. liniowej 1 pułku, przed zmianą oznaczeń, zakończonej w '32 roku.
Być może, nie pamiętam w tej chwili dokładnie, równie dobrze mogłem coś wymyślić wzorując się na istniejących znakach co wydaje mi się bardziej prawdopodobne.

W końcu ten samolot nigdy nie latał w żadnej jednostce wiec dawanie konkretnego godła mogłoby kogoś wprowadzać w błąd.

Niby podobne, ale nie ta forma i kolorystyka. Przykładowo godło na Spadzie 61: http://cdnphoto.dobroni.pl/foto_news/61_4.jpg

Przepraszam za OT.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W 1935 r. inż Janik zaprojektował motoszybowiec. Projekt nigdy nie został zrealizowany ale miał piękną linie i układ który stał się układme klasycznym.

Po wojnie bardzo wiele projektów nawiązywało do tego układu, jak choćby jeden z najpopularniejszych naszych motoszybowców PRZĄŚNICZKA a linia kadłuba została prawie że skopiowana w naszym najładniejszym powojennym motoszybowcu i przez niektórych uważanym za najładniejszy ogólnie płatowiec OGAR.

Model dla odmiany został wykonany z drewna ( kadłub ) i kawałka pleksi ze starego baneru reklamowego ( skrzydła ).

RqPmlkQ.jpg

p7FWI6s.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to jeden z najpopularniejszych szybowców przed wojną. Produkowany zarówno dla wojska jak i cywili WRONA.

Model dla odmiany zrobiony z prętów węglowych, wręgi i natarcie skrzydła drewniane pokryte papierem.

3PZYoLz.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I ostatni z szybowców. A w zasadzie wodno-szybowców bo szybowiec startował i lądował na wodzie.

Był szybowiec harcerski ale też używano go do szkolenia pilotów wodnosamolotów.

sVMLUn0.jpg

 

To już chyba wszystkie moje szybowce

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli się mylę to proszę mnie poprawić, ale jest to zdaje się godło 11 esk. liniowej 1 pułku, przed zmianą oznaczeń, zakończonej w '32 roku.
Być może, nie pamiętam w tej chwili dokładnie, równie dobrze mogłem coś wymyślić wzorując się na istniejących znakach co wydaje mi się bardziej prawdopodobne.

W końcu ten samolot nigdy nie latał w żadnej jednostce wiec dawanie konkretnego godła mogłoby kogoś wprowadzać w błąd.

Niby podobne, ale nie ta forma i kolorystyka. Przykładowo godło na Spadzie 61: http://cdnphoto.dobroni.pl/foto_news/61_4.jpg

Przepraszam za OT.

 

 

To już nie ten ten okres, czarne godło było wcześniej. Były przecież czerwone, niebieskie, białe itp. Zależnie od okresu, manewrów. Do '32 roku godła zostały zunifikowane. Jeśli się nie mylę czarne godło miał np Breguet XIX. Spady były dostarczane rok po Bre XIX.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A mój modelik to 1919 r. To była nasza pierwsza powojenna konstrukcja.

Wtedy to chyba większe znaczenie miały godła indywidualne a nie godła eskadry. I była w tym przeogromna różnorodność i do tej pory nie wszystkie udało się ustalić. Czasami też z jednej strony kadłuba było jedno godło a z drugiej inne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A teraz dla odmiany historia jednego silnika. Bardzo ogólna i subiektywna nie mniej ciekawa.

W roku 1932r, inż. Stefan Gajęcki został kierownikiem działu silnikowego w firmie „A.Steinhagen i H. Stransky” w Warszawie.

 

Fabryka produkowała obok podzespołów dla przemysłu lotniczego silnik spalinowy do napędu motopompy (SS-15). Został on następnie przez niego zmodyfikowany i przystosowany do napędu łodzi motorowych. Silnik SS-15 był dwucylindrowym, dwusuwowym silnikiem o pojemności 585 ccm i mocy 16 KM przy 330 obr./min. A sam inżynier był prekursorem sportów motorowych tak współcześnie rozreklamowanego przez klan Marszałków. ( zdjęcie z lat 30-stych )

iTdUG2W.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potem Pan inż. Gajęcki opracował 3 cylindrową odmianę swego silnika nazwaną SS-20. Miał to być silnik lotniczy min. do motoszybowców takich jak pokazałem wcześniej oraz do ślizgowców. Jednostek totalnie zapomnianych a były one produkowane w krótkich seriach w zakładach lotniczych. ( min. w PZL )

Na zdjęciu kilka ślizgowców i jeden modelik ślizgowca. Ja sam znam 6 lub 7 konstrukcji

YuOgWir.jpg

KR2BpP5.jpg

z1gaNKe.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To MB-4 inż. Bohatyrewa z 1924 r zbudowany w wytwórni SAMOLOT w 1 szt. Nie pasuje do omawianego silnika ale daje przy okazji wspominania o ślizgowcach.

W sumie dwa różne modele i innym oznakowaniu ( o ile dobrze pamiętam to było to drewno )

YQTZmTF.jpg

 

rFhLSZr.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że to dla wielu jest jak SF i mało kto współcześnie zdaje sobie sprawę, że przed wojną po Polesiu lub po centralnej Polsce śmigały sobie jednostki jak ze współczesnych amerykańskich filmów

 

Wieczorkiem ciąg dalszy historii jednego silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po wojnie inżynier Gajęcki otworzył własną firmę i dalej budował swoje dwusuwowe silniki

 

odoAnMB.jpg

 

Min. co jest dla mnie zupełnym fenomenem czasów stalinizmu. Jego prywatna firma dostarczyła ponad 100 silników do wojska i policji ??!!

Dla małych łodzi patrolowych i desantowych.

oxY7MdJ.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

By w 1952 roku skonstruować i zbudować własny samochód nazwany od jego silnika

GAD 500

ou3B6va.jpg

 

Samochód zbudowano w 1 egz. Niestety mam tylko ten rysunek, a jeśli chodzi o łodzie desantowe brak jakiegokolwiek rysuneczku.

( może ktoś ma ? )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.