Jump to content

Plująca H&S Ultra


Convi
 Share

Recommended Posts

Witam Koledzy.

 

Ostatnio nareszcie byłem w stanie pomalować model. Wszystko cacy, sprzęt fajny ale niestety pluje farbą. Malowałem Mr Base White, który jest dość kapryśny. Myślałem, że to jego wina. Niestety nie, spróbowałem farb Tamiya rozcieńczanych Levelling Thinnerem. Dalej pluło. Próbowałem mieszanki 20%, 30%, 50% rozcieńczalnika z farbą ale bez zmian. Ciśnienie też podnosiłem i bez zmian, aż do 2 barów. W sumie to najmocniej 'plunęło' przy około 2 barach i chyba 50% rozcieńczalnika. Sprawdziłem również dyszę, która wygląda ok i jest bez paprochów.

Oprócz tego zaobserwowałem wycieki farby przy końcówce aerografu i to też nie cały czas. (air cap?). To może być jednak spowodowane jeszcze jednym problemem - spust czasem nie wraca do pozycji 'zero'. Zwłaszcza jak puszczę farbę mniej więcej do połowy, to zatrzymuje się około milimetr przed pozycją 'zero'. Tutaj podejrzewam, że wystarczy użyć jakiegoś lubrykantu - pytanie jaki polecacie?

 

Na sam koniec dodam, że aerograf to świeżyna, w sumie poza wstępnym spryskaniem jednego modelu podkładem nie używałem go więcej.

 

Możecie mnie jakoś poratować?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Farba musi być mocniej rozcieńczona.

Ja z reguły Tamiyę(o ile nie zgęstniała), rozcieńczam w stosunku 1:2, czasami 1:3, czyli nie 20-50%, tylko nawet 300%.

Plucie farbą to najprawdopodobniej objaw zbyt gęstej farby.

 

Wyciek farby może być spowodowany nie cofaniem się iglicy, gdyż wtedy odsłania ona otwór w dyszy.

Sprawdź czy farba cieknie wtedy gdy iglica jest normalnie wsunięta w air-cap. Jeśli nie, to masz odpowiedź.

Smarowanie spustu (nie wiem jaki masz aerograf) często jest wskazane.

Może to robić czymś takim:

 

Badger122Lube_wm.jpg

Link to comment
Share on other sites

Posiadam Ultrę ;).

To rzeczywiście może być z tą iglicą(wycieki) coś związanego, bo zmieniałem ją ostatnio(nieszczęśliwy wypadek :( ) i nie cofa, przynajmniej nie zawsze.

Pozycja 'zero'.

z43GIx5.jpg?1

A tak się czasem blokuje, zwłaszcza jak iglica poruszy się tylko 'trochę', czyli gdy nie odciągnę jej do końca. Wystarczy delikatnie pchnąć i wróci do pozycji 'zero'.

aWbKe8j.jpg?1

Link to comment
Share on other sites

Ja bym obstawiał zabrudzony kanał iglicy wraz z dyszą.

Choć przycinający się spust to chyba norma w Ultrze bo i moja się przycinała.

Pasowanie spustu jest bardzo precyzyjne może nawet za bardzo.

 

Sprawdz jednak kanał iglicy ,o ile igła jest czysta i dysza to blokować się może za zbiornikiem na uszczelkach zabrudzonych farbą. Choć teoretycznie nie powinno jej tam być. Albo na tym gwintowanym trzpieniu ze sprężyną wctylnej części. Tam rownież sporo farby mi się zbierało.

Link to comment
Share on other sites

Wyczyściłem dogłębnie aerograf, przycina się trochę mnie, ale czasem wciąż jest taki dziwny efekt, jakby spust 'doskakiwał'. Trochę syfu było w miejsach w których się nie spodziewałem, tj. za zbiorniczkiem, przy zaworze na powietrze (wokół). Jutro testy zarówno plucia jak i cieknącej końcówki.

Dzięki za pomoc panowie.

Link to comment
Share on other sites

Warto rozebrać aerek na części pierwsze, w tym także spust, i przeczyścić bardzo dokładnie.

Teoretycznie tam się nie powinno brudzić, ale jak Ci gdzieś kiedyś farba chlapnęła i nie wyczyściłeś, to może to skutkować takimi atrakcjami jak powyżej.

Link to comment
Share on other sites

W takim razie jeśli iglicy nie blokuje dysza ani nic w kanale, to posmaruj spust, nie tylko tę kulkę która dociska zawór, ale także tę część ruchomą która chodzi w tej takiej małej "prowadnicy".

Użyj czegokolwiek na początek, może być nawet oliwka do maszyn - to powinno pomóc.

Link to comment
Share on other sites

Wyczyściłem cały aerograf, ale spust był prawdopodobnie winowajcą bo jakimś cudem znalazła się tam farba(b. mało ale jednak) i to mogło go przycinać. Tamiye rozcieńczam ok 60% rozcieńczalnika i 40% farby. Działa jak marzenie. Nic nie kapie, pluje i spust wraca do pozycji zero bez problemu.

Link to comment
Share on other sites

Zauważyłem właśnie, że jedna farba przy 50/50 była dobra i malowałem na niskim ciśnieniu bez problemu (0,8 bara), natomiast inną musiałem podbić do tych 60%, ale i tak niezbędnym było podniesienie ciśnienia do 1-1,1 bara.

Link to comment
Share on other sites

Nie ma reguły, poza tym że optymalna gęstość mieszanki farby i rozcieńczalnika to taka, która przy danym ciśnieniu daje fajną mgiełkę farby którą dobrze się maluje.

Czyli jak masz farbę świeżą, rzadką, to rozcieńczalnika dajesz mało. Farba Ci zgęstniała - dużo.

Ja farby świeże, bardzo rzadkie rozcieńczam mniej więcej 1:1, czasami 1:1,5 (farba vs. rozcieńczalnik), gęste to często 1:3, nawet 1:4.

Mieszanka powinna mieć tzw. konsystencję mleka.

Link to comment
Share on other sites

Przeczytaj instrukcję od aerografu i zalecane ciśnienie przy okazji...

Czytałem, jestem świadom, że jest to 1,5 do 3 barów (dla Ultry). Przy niskim dawało radę malować. Pytanie zatem jakie szkody jest w stanie wyrządzić zbyt niskie ciśnienie? Do tego dochodzi moja nieznajomość tematu i mącenie w internecie różnymi poradami nt. ciśnienia do malowania.

 

Nie ma reguły, poza tym że optymalna gęstość mieszanki farby i rozcieńczalnika to taka, która przy danym ciśnieniu daje fajną mgiełkę farby którą dobrze się maluje.

Czyli jak masz farbę świeżą, rzadką, to rozcieńczalnika dajesz mało. Farba Ci zgęstniała - dużo.

Ja farby świeże, bardzo rzadkie rozcieńczam mniej więcej 1:1, czasami 1:1,5 (farba vs. rozcieńczalnik), gęste to często 1:3, nawet 1:4.

Mieszanka powinna mieć tzw. konsystencję mleka.

 

Tak też robię, lekcja wyciągnięta.

Link to comment
Share on other sites

Niskie ciśnienie nie czyni szkód.

Jak będzie za niskie aerograf będzie pluć farbą, pojawią się kropelki. Wtedy wiesz że jest za niskie (albo farba za gęsta, albo jedno i drugie).

Ale niskim fajnie się maluje, ja robię to przy ciśnieniu 0,5-0,7 atmosfery, wygodne to dla mnie.

Spróbuj różnych mieszanek przy różnym ciśnieniu, szybko załapiesz co dla Ciebie najlepsze.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.