Jump to content
vollff

COUGAR 4x4 MRAP - Polski - PANDA 1/35

Recommended Posts

Witam

Od pewnego czasu dłubie sobie Cougara 4x4 Początkowo chciałem zrobić wersję brytyjską zwaną "Ridgeback", ale pancerz siatkowy przerósł moje możliwości. Tutaj zdjęcia tego angielskiego wynalazku:)

 

27Aug13_08_zpsc0tr1ova.jpg

IMG_3825_zpsnvlcibkl.jpg

 

Jako ze siatka przekracza moje możliwości, postanowiłem zrobić ten model prosto z pudełka, jedyna zmianą bedą polskie oznaczenia, PK na wieży i dodana antena DUKE z tyłu - z grubsza coś takiego

Jeszcze tylko dwa zdania z Wikipedii:

Cougar – amerykański transporter opancerzony typu MRAP zapewniający zwiększoną ochronę przed wybuchem min lądowych oraz improwizowanych ładunków wybuchowych. Według ujawnionych danych, Cougar jest zdolny przetrwać wybuch 14 kg TNT pod kołami lub 7 kg TNT pod kadłubem. Pojazdy Cougar wykorzystywane są przez Siły Zbrojne Stanów Zjednoczonych, oraz zostały zamówione przez armie Wielkiej Brytanii (pod nazwą Mastiff PPV), Kanady oraz Iraku.

Pomiędzy 15 listopada 2008 a styczniem 2009 Polski Kontyngent Wojskowy w Afganistanie w bazie Ghazni otrzymał z zasobów USMC 40 samochodów Cougar 4x4 do użytkowania na zasadach koalicyjnego porozumienia ACSA (Acquisition and Cross-Servicing Agreement), w miejsce wypożyczonych wcześniej HMMWV. W polskiej służbie pojazdy zostały uzbrojone w 1-2 karabiny maszynowe 7,62 mm PK.

LAND_Cougar_Polish_Afghanistan_2009-05_lg_zpsmxlhrrvo.jpg

info.elblag.pl-22905-W-Afganistanie-zginal-ad_zps0trk65r9.jpg

8e7c66ed1f38f0a1fc4ada79416d0114_zpstkipvhhl.jpg

 

Jako baza - zestaw PANDA

20161021_145152_zpsvjk7pyfw.jpg

A to co do tej pory ulepiłem

Pozdrawiam

Ps. jak ktoś ma więcej zdjęć Cougara w Polskich barwach i byłby skłonny udostępnic - będę wdzięczny

Pozdrawiam

Jacek

20161021_121733_zps1oecqskx.jpg

20161021_121745_zpswnopzpot.jpg

20161021_121759_zps1pw3p6c4.jpg

20161021_121942_zpsag0dkzxd.jpg

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bardzo ciekawy i oryginalny temat. Będę śledził relację z uwagą. Podrzucę też linka do Twojego warsztatu koledze, który może mieć trochę zdjęć naszych Cougarów.

 

 

Meng

Panda

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bardzo ciekawy i oryginalny temat. Będę śledził relację z uwagą. Podrzucę też linka do Twojego warsztatu koledze, który może mieć trochę zdjęć naszych Cougarów.

 

Meng

Panda

 

Poprawione czeski błąd

Zdjęcia były by super - szczególnie ze środka pojazdu

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zdjęcia były by super - szczególnie ze środka pojazdu

Jak wpiszesz w gugla "cougar mrap interior" czy coś w tym stylu, to znajdziesz pierdyliard fotek amerykańskich pojazdów. Uważaj jednak, bo tam czasem się przyplątają zdjęcia MaxxPro, M-ATV, któregoś RG albo innego Caimana. Szybko załapiesz, co wyróżnia Cougara. Tutaj jednak znów uważaj, bo z kolei wariant 6x6 też się lekko różni, może nie dechą rozdzielczą, ale tym co jest zaraz za przednimi fotelami.

 

A jak poszukasz różnymi kombinacjami słów "cougar", "mrap", "pkw" "polska" itp. to znajdziesz np. takie zdjęcie wnętrza naszego:

79c6b39f6d8a.jpg

źródło: http://www.sadistic.pl/szukaj/mrap/

 

 

No właśnie - jeśli chodzi o polskiego Cougara, to chyba najciekawszym "oznaczeniowo" jest "BORO" z oznakami rozpoznawczymi 34 BKPanc i słoneczkami na szybach tarczy O/GPK:

9918_zps7f3d6a78.jpg

źródło: http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?163408-Polish-Afghan-Deployment&p=5657389&viewfull=1#post5657389

z9818131VWyjazd-patrolu-z-bazy-Ghazni.jpg

źródło: http://wyborcza.pl/1,76842,9818735,Polscy_zolnierze_odbieraja_talibom_bron_i_narkotyki.html

J8I55.jpg

źródło: http://zafganistanu.pl

8635.jpg

8639.jpg

źródło: http://isaf.wp.mil.pl/pl/4_936.html

Na forum Humvee kilka lat temu mieliśmy akcję z takimi właśnie oznaczeniami (godła 34 BKPanc) do polskiego M-ATV, ale niestety tamto źródło kalkomanii wyschło Mnie się ostały jedynie napisy "BORO" (bo pomyłkowo przypisaliśmy jedno z powyższych zdjęć z wieżą do M-ATV), mógłbym podesłać, ale i tak Cię to raczej nie urządza...

 

 

Jest też taki "husarz":

0052.jpg

źródło: http://zafganistanu.pl/?paged=45

 

 

Na pierwszy rzut oka czekają Cię 3 zmiany w stosunku do zestawu, gdybyś nie zmieniał decyzji o budowie polskiego:

1) usunięcie dachu Frag 7 nad wieżą (nasze go nie miały, a Panda niestety odlała boczne ścianki O/GPK z kawałeczkami tego dachu );

2) usunięcie anteny systemu anty-IED Chameleon (to ta kopuła na patyku),

3) ewentualna korekta elektroniki we wnętrzu, ale to jest jeszcze do sprawdzenia, bo Panda chyba dała w zestawie takie radio (Falcon III AN/VRC-110), jak na powyższym zdjęciu z panią żołnierzem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Będę zaglądał bo temat nietypowy

A co do zestawu to mam pytanie jak z jego jakością bo ten od MENGA jest dużo droży a nie ma blaszki

Share this post


Link to post
Share on other sites

A co do zestawu to mam pytanie jak z jego jakością bo ten od MENGA jest dużo droży a nie ma blaszki

 

Cześć

Co do jakości to nie mam zastrzeżeń, Detale wyraźne, mało nadlewek i wypychaczy, wszystkie części spasowane. Dużo części

W sumie szpachli jeszcze nie używałem. Blaszki fajne. Gdzieś czytałem ze ten model nie trzyma wymiarów - jest węższy od orginału, ale model Menga jest za to za długi.

Reasumując - polecam

Share this post


Link to post
Share on other sites
ten od MENGA (...) nie ma blaszki

Ma. Niewielką, ale ma.

 

 

ten od MENGA jest dużo droży
ten model nie trzyma wymiarów - jest węższy od orginału, ale model Menga jest za to za długi.

Cougar Menga (wariant 6x6, tak na wszelki wypadek dodam, tym można choć częściowo spróbować tłumaczyć różnicę w cenie) jest faktycznie kilkanaście milimetrów za długi - Meng długość całkowitą oryginału (z rozłożonymi schodami) potraktował jako długość bez tych schodów, stąd aż taki faul. Meng z kolei coś pochrzanił z szerokością i zrobił model o kilka milimetrów za wąski, choć tej różnicy właściwie nie widać (w przeciwieństwie do mengowego wydłużenia modelu).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam

Czy ktoś ma jakieś linki do sklepów int. gdzie mogę znaleźć PKM oraz WKM 12.7mm?

Ewentualnie ktoś może ma na zbyciu powyższe ?

Są zestawy takie jak ten : http://www.ebay.co.uk/itm/182305869084?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT - co w razie nie możności znalezienia innej opcji będę musiał zakupić - problem w tym ze musze mieć dwa PKM - jeden do kolejnego projektu w barwach polski wieć wolał bym jakąś żywicę. Nie chcę kupować dwóch zestawów broni bo co zrobie z resztą?

A i może jeszcze namiary na jakieś beryle?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, czyli na podstawie powyższego mogę rozumieć, że z tego zestawu Pandy da się bez większego problemu zrobić "Polaka"..?

Oczywiście uwzględniając kosmetykę, o której pisałeś Kuba.?!

Share this post


Link to post
Share on other sites
WitamNie chcę kupować dwóch zestawów broni bo co zrobie z resztą?

Jak to co?sprzedasz! ja sam z chęcią odkupię od ciebie kilka sztuk

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hej, czyli na podstawie powyższego mogę rozumieć, że z tego zestawu Pandy da się bez większego problemu zrobić "Polaka"..?

Oczywiście uwzględniając kosmetykę, o której pisałeś Kuba.?!

A dlaczego ma się nie dać?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hej, czyli na podstawie powyższego mogę rozumieć, że z tego zestawu Pandy da się bez większego problemu zrobić "Polaka"..?

Oczywiście uwzględniając kosmetykę, o której pisałeś Kuba.?!

 

Wszystko się zgadza - jest nawet radio takie jak na zdjęciu z panią żołnierz.

Jedyne co trzeba zrobić to usunąć kopulastą antene a w jej miejce wkleic DUKE. Ewentualnie wersja druga - zamontować dwie anteny DUKE z tyłu a miejsce po antenie z przodu poprostu zaszpachlować. Oba warianty będą poprawne. Co do wnętrza to w zasadzie nie ma co tam robić bo i tak nic nie widać, poza tym dokumentacja jest kiepska (zaledwie kilka zdjęć ). Co najwyżej można pociągnąć kilka kabelków.Poza tym wieża do lekkiej przeróbki, polskie oznaczenia - i Polski Cougar gotowy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pogmerałem w googlu troszeczke i fajnych fotek ukazujących detale wnętrza znalazłem

Untitled_zpszstjwmup.png

mrap_jfhksjd5_zpsp2jb5gbz.jpg

b753e52d-0b0d-44ab-88ac-145750ea34b2_zpsl9vk5za3.jpg

5853013961_7fddb473dc_b_zpsruqfgwdk.jpg

041612mc_convoy0141_zpsj7ziu87h.jpg

4065_zpsujn0pcn1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam - dłubię dalej przy Cougarze

Robię wnętrze - dołożę jeszcze swd i AK74 - które lekko przerobię - w sumie najbardzej przypomina Beryla.

Kabel do radia jest za gruby - wymienię go to tylko do zdjęć

20161113_183914_zpsgaemqwvt.jpg

20161113_183947_zpsczmkcq3p.jpg

20161113_183934_zpsj3pizo4w.jpg

20161113_184002_zpsmugtc3tf.jpg

20161113_184051_zps746ubgqb.jpg

20161113_184102_zpslee4o2kl.jpg

20161113_184110_zps5tfxhu36.jpg

20161113_185240_zpshxrcw7bm.jpg

20161113_185329_zpsqczaix50.jpg

20161113_185329_zpsqczaix50.jpg

Na razie tyle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wiem na ile zamierzasz działać w środku, ale jeśli pojazd ma

A. Antenę DUKE, to powinien mieć skrzynkę kontrolną wewnątrz

B. Antenę BFT, to brakuje całego osprzętu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chcę mu zamontować DUKE z resztą już zamówione. Problem ze skrzynką jest taki że nie ma jej za bardzo gdzie wcisnąć :( Jak duża ona jest?

Masz jakieś zdjęcie? Moze wiesz gdzie to kupić albo jak zrobić?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Makinen napisał o brakach w elektronice... Pytanie, czy będą w ogóle widoczne i czy gra warta świeczki. To co pokleiłeś bardzo dobrze się prezentuje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niestety nie bardzo wiem, gdzie jest montowana główna skrzynka kontrolna Duke'a (bo o dobre zdjęcia Cougara 4x4 w sieci bardzo trudno ). Natomiast przydałoby Ci się coś takiego, jak RCU (Remote Control Unit). Widoczne po prawej stronie, na desce rozdzielczej, z żółtą i zieloną diodą:

https://afghanistanmylasttour.files.wordpress.com/2010/04/inside-the-mrap.jpg

O takie coś:

http://www.ipkeys.com/wp-content/uploads/2015/01/rcu_int.png

RCU jest w takim miejscu, że widać je z zewnątrz, więc warto dorobić.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeszcze jedno. Polskie Cougary miały kamery DEVS (Driver's Enhanced Vision System, do jazdy w nocy lub w trudnych warunkach). Zestaw Pandy ma ekran tego systemu (który Ty przykleiłeś jako rozłożony przed kierowcą), natomiast na boxarcie nie widzę samej kamery. Poniżej widoczna pomiędzy przednimi szybami na tym amerykańskim Cougarze:

http://images.military.com/media/equipment/military-vehicles/cougar-4x4-mrap/cougar-4x4-mrap-08.jpg

i na tym polskim:

http://i.iplsc.com/kazda-operacja-jest-wspierana-przez-prace-wywiadu/0003QRJRDE0QSSLK-C122-F4.jpg

Takie elementy są w modelu M-ATV Pandy, ale z tego co widziałem, to każdy tę kamerę przykleja (chociaż - o ile dobrze pamiętam - tam z kolei nie ma ekranu...).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.