Moses Napisano 22 Września 2018 Share Napisano 22 Września 2018 KA-6D to specjalistycznie zmodyfikowany A-6A, przeznaczonym do tankowania w locie. Łącznie 90 A-6A zostały przebudowane na latające cysterny. Doświadczenie Marynarki Wojennej z samolotami odrzutowymi w konflikcie koreańskim doprowadziło do powstania wymogu, aby bombowiec atakujący niskiego poziomu mógł dostarczyć amunicję przeciw ruchomym i stałym celom morskim i lądowym w każdych warunkach pogodowych i ciemności. Miał być poddźwiękowy i zdolny do dostarczania zarówno broni jądrowej, jak i konwencjonalnej, dzięki czemu jest użyteczny zarówno w konflikcie nuklearnym, jak i konwencjonalnym. Pierwotnie oznaczony jako A2F-1, po wprowadzeniu jednolitego oznaczenia dla sił zbrojnych, zmieniony na A-6A, wszedł do służby w lotnictwie marynarki w lutym 1963 r. Pierwszym dywizjonem wyposażonym w nowe maszyny był VA-42. W 1968 Grumman otrzymał zgodę od amerykańskiej marynarki wojennej na budowę specjalistycznego wariantu Intrudera. Został on oznaczony jako KA-6D i poleciał po raz pierwszy 16 kwietnia 1970 roku. System Digital Navigation Attack Navigation Equipment (DIANE) został usunięty, samolot został całkowicie przebudowany, wewnętrzne zbiorniki paliwa zostały wymienione, a skrzydła zostały przerobione. Do nawigacji wprowadzono system nawigacji Omega. Paliwo do tankowania przechowywano w czterech zbiornikach podciśnieniowych, a czasami w zbiorniku podwieszanym pod kadłubem. Marynarka wojenna na swoim wyposażeniu miały dwie maszyny przystosowane do tankowaniu w powietrzu, Douglas KA-3, a później KA-6. KA-3 miał zapas 29 000 funtów paliwa na 460 mil, czyli około 2,2 pełne F-4J. KA-6 dostarczał tylko połowę paliwa, a S-3 jeszcze mniej. Tankowce towarzyszyły maszyną wysyłanym z lotniskowców stacjonującym w Zatoce Tonkińskiej, do ostatecznego tankowania, zanim dotarli do celu. Następnie Tankery były trzymane w gotowości w powietrzu, gdy siły uderzeniowe wracały znad celu. Następnie Tankowce czekały w gotowości na wypadek gdyby powracająca maszyna, prawie bez paliwa, opuścił swoją „linę” i musiał zawracać się na drugą próbę lądowania. Pomimo, że tankowce US Navy KA-6 i KS-3 wykonały ponad 1.000 lotów podczas wojny w Zatoce Perskiej, samoloty Navy były zależne od KC-135 US Air Force. Nieco ponad 30 procent tankowania anten KC-135 w tej wojnie wykonano dla US Navy. KA-6D teoretycznie mógł być używany w roli bombowca dziennego, jednakże nigdy nie był wykorzystywany do tego typu działań.W składzie dywizjonów A-6 zawsze było kilka maszyn KA-6D. Po wycofaniu A-6 ze służby marynarka wojenna oraz korpus piechoty morskiej utraciła zdolność autonomicznego tankowania maszyn w locie. Co prawda S-3 Viking ma również możliwość tankowania w powietrzu, ale jego osiągi i pojemność paliwa skutecznie ograniczają ją do roli latającej cysterny. Zdolności do tankowania w misji przywrócono po wprowadzeniuF/A-18E Super Hornet który może pełnić funkcję latającej cysterny. Model wykonany z zestawu Italeri przedstawia maszynę KA-6D Tanker Bu.No 151809 stacjonującego w 1972 roku na lotniskowcu USS Coral Sea. Yankee Station, Morze Południowo-Chińskie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mariucha Napisano 22 Września 2018 Share Napisano 22 Września 2018 Ja pierdykam, ależ ten model świetnie wygląda Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kon_Bar Napisano 22 Września 2018 Share Napisano 22 Września 2018 W 72-ce świetny detal. Gratulacje! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Pires Napisano 23 Września 2018 Share Napisano 23 Września 2018 Zastanawiam się, czy samolot startujący wyłącznie z lotniskowca, powinien mieć tak uwalone od spodu zbiorniki, tym bardziej, że spód płatowca jest przy nich wręcz czysty. Poza tym piękny model Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Moses Napisano 23 Września 2018 Autor Share Napisano 23 Września 2018 Maszyny USMC jak i USN nie stacjonują tylko na lotnisowcach, kiedy nie są na rejscach stacjonują w bazach lądowych, co nie zmienia faktu że tak, trochę przegiąłem ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
p_bladek Napisano 19 Października 2018 Share Napisano 19 Października 2018 Moses fajny model, mnie bija po oczach te linie podziału blach, było je delikatnie przyciemnić, a tak naprawdę ładnie sie prezentuje. Zastanawiam się, czy samolot startujący wyłącznie z lotniskowca, powinien mieć tak uwalone od spodu zbiorniki, tym bardziej, że spód płatowca jest przy nich wręcz czysty. Poza tym piękny model Zbiorniki są Wielokrotnego Użytku, zwłaszcza te na "tankowcach" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.