Skocz do zawartości

Alfa-Romeo 184T (Studio27 1/20)


PiterATS

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, tym razem nie w galerii, ale w takiej skrótowej relacji z budowy modelu, który jest już na ukończeniu.

Modelem tym jest Alfa-Romeo 184T w skali 1/20, której pierwowzór pilotował włoski kierowca Riccardo Patrese, podczas wyścigu o GP Wielkiej Brytanii 1984.

6XCwVMT.jpg gU3hqdZ.jpg

Zestaw to wyrób japońskiej firmy Studio27. Składa się on z żywicznego nadwozia, elementów z białego metalu, sporej blachy fototrawionej, toczonych aluminiowych felg, gumowych opon, wiatrochronu wykonanego w technologii waku oraz kalkomanii.

Co do jakości części, to nie jest zbyt różowo. Widać że model był rzeźbiony ręcznie, aczkolwiek żywica jest odlana bardzo ładnie. Wymaga jednak sporej ilości pracy żeby wyprowadzić wszelkie drobne nierówności. Detale z białego metalu to już spora masakra- wymagają prostowania i szlifowania, a często i wykonania od podstaw. Do tego uszczegółowienie nie rzuca na kolana i masę rzeczy trzeba poprawić. Na całe szczęście ogólne spasowanie modelu jest więcej niż dobre. Poniżej krótka lista tego co poprawiłem lub pozostało jeszcze do poprawy:

  • wykonanie od podstaw drążków reakcyjnych tylnego zawieszenia i tylnych amortyzatorów;

  • uzupełnienie skrzyni biegów o brakujące przewody i wieszak urządzenia rozruchowego silnika;

  • wykonanie od podstaw całego kokpitu. Zestawowa jest tylko kierownica i lewarek zmiany biegów;

  • uzupełnienie kilku ścianek kokpitu kalkomanią z imitacją karbonu;

  • poprawienie kształtu wlotów powietrza do sprężarek;

  • wykonanie poprawnych rur wydechowych (2 komplety po dwie rury zamiast zestawowych dwóch pojedynczych);

  • budowa od podstaw górnych przednich wahaczy, drążków reakcyjnych i drążków kierowniczych;

  • poprawa kształtu wlotów do tylnych kanałów chłodzących hamulce;

  • budowa od podstaw przedniego i dwóch tylnych płatów głównych tylnego skrzydła oraz małych skrzydełek bocznych;

  • wykonanie imitacji wkrętów na nadwoziu za pomocą dodatków od Top Studio.

Najlepszym elementem tego zestawu są kalkomanie. Nie wiem kto je drukował, bo nigdzie nie jest to podane, ale są po prostu genialne. Film jest cienki, świetnie reagują na płyny i rewelacyjnie wtapiają się w powierzchnie modelu. Niemniej trzeba z nimi uważać, ponieważ instrukcja ich rozmieszczenia jest bardzo nieprecyzyjna. Kilka kalkomanii jest pominiętych, jedna jest błędnie oznaczona, a dodatkowo brakuje logotypów Magneti Marelli umieszczonych od wewnętrznej strony boków tylnego skrzydła. Te wykonałem za pomocą masek wyciętych dla mnie, przez firmę Montex.

I zdjęcia, nieco słabe bo robione na bieżąco na prowizorycznym tle, rozkładanym na warsztatowych narzędziach i innych modelarskich rupieciach ?

cUGnZHN.jpg wrXvdOx.jpg al797bd.jpg sudL4gI.jpg xqbw5rN.jpg UUXlmzU.jpg yUzV6Dr.jpg 3O7aMH8.jpg umaYk8V.jpg 3B0JXxY.jpg 4CG8soB.jpg h2YGmFL.jpg 9IYaIFb.jpg ESxo0IZ.jpg TelbDwM.jpg gW0h1NS.jpg 2zHPbTk.jpg 0TVvxwm.jpg VZNwKnb.jpg UfifB8o.jpg GExPCyL.jpg KfjOQvH.jpg XnPPjjq.jpg OMZ4f1g.jpg K9kBHUg.jpg HQLSfVa.jpg A2d32oL.jpg seoznhm.jpg 
 

I tak na chwilę obecną prezentuje się model:

mjVwpPH.jpg 6coW15T.jpg6cydYo4.jpg

Pozdrawiam

Edytowane przez PiterATS
Podmiana zdjęć
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kilka zdjęć z budowy przedniego zawieszenia. Górny wahacz wykonałem z rurek mosiężnych o średnicy 1,2mm z włożonym do środka drutem fi 1mm. Drążek kierowniczy to drut o średnicy 0,8mm, a drążek reakcyjny to aluminiowa rurka o średnicy 1mm. Miejsce połączenia ramion wahaczy ze sworzniem piasty wzmocnię jeszcze dwuskładnikowym klejem epoksydowym.

 

JlGJEkQ.jpg aDNMSVc.jpg 0C30f21.jpg nPoYrlZ.jpg

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Dzięki :)

Krótka aktualizacja. Zmontowałem w całość przednie zawieszenie, wkleiłem prawie niewidoczne rury wydechowe, dokleiłem koła oraz płaty przedniego skrzydła i dodałem małe skrzydełka za przednim dolnym wahaczem których nie było w zestawie, a które znajują się w pierwowzorze. 

hz7qXR4.jpg qU9imxs.jpg ho9IApa.jpg LSvWWbd.jpg wby9Aa2.jpg Db6NoU6.jpg


Na ten moment pozostały do wklejenia tylne skrzydło z dwoma odciągami, wiatrochron, lusterka i kilka pomniejszych detali oraz końcowe czyszczenie z tłustych paluchów oraz pyłków kurzu. To zrobię jednak dopiero gdy model powędruje na już docelową podstawkę ponieważ jest tak ciężki, że nie chcę już nim lawirować w powietrzu by czegoś nie uszkodzić. Tak więc model wędruje w bezpieczne miejsce i czeka na zrobienie podstawki.

Pozdrawiam :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

To już chyba ostatni wpis przed końcową galerią.
Model został przytwierdzony do docelowej podstawki, z imitacją pola startowego toru Brands Hatch, gdzie rozegrano GP Wielkiej Brytanii '84. Następnie przykleiłem tylne skrzydło za pomocą dwuskładnikowego kleju epoksydowego. Dzisiaj zrobiłem również lusterka i odciągi stabilizujące tylne skrzydło, ale jako że sklejanie wybitnie mi dzisiaj nie szło, to nie przyklejałem ich do modelu, żeby czegoś nie zepsuć  ☺️

5j2jaFy.jpg kHsgj84.jpg TRUGJz0.jpg nsR8hQd.jpg yMdILLz.jpg yTeYDng.jpg FLaBxbY.jpg

Do zrobienia pozostały jeszcze tabliczka z nazwą samochodu, wiatrochron i dziwna wystająca rurka na osłonie silnika, tuż obok wlewu paliwa- podejrzewam że to odpowietrzenie baku, wynikłe ze stosowanego ówcześnie w silnikach turbo wysokooktanowego i bardzo silnie wybuchowego paliwa. Wiatrochron to też będzie osobna historia, bo wakuforma jaką dodał producent nijak nie pasuje do nadwozia i trzeba to zrobić samemu.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki :) Pomysł z kaskiem bardzo dobry, ale nie mam pojęcia gdzie można kupić gotowce, a sam nie mam pomysłu jak zrobić od podstaw taką sferyczną bryłę, do tego pustą w środku. Do tego kwestia kalkomanii. O ile namalowanie pasów nie byłoby zbyt problematyczne, o tyle na napisy trzeba znowu szykować własnym sumptem kalkomanie. Nie mniej taki dodatek w formie kasku korci :) 

patrese-bennetton-sign.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No niestety, żadna figurka i żaden kask mi tutaj nie podejdzie. Sprawdzę w swoim składziku z modelami, czy nie mam gdzieś jakieś figurki z modeli Tamiyi, a jeśli tak to pomyślę nad skopiowaniem hełmu w żywicy i potem wyfrezowaniu środka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Nie wiem dokładnie o jakie kanty Ci chodzi, ale domyślam się że o przejście "bieżnika" w boki opon. Nie będę tego zmieniał, bo model jest już przyklejony do podstawki, a dwa tak to powinno wyglądać. Goodyeary tak miały, przy czym to zależy też od ciśnienia w oponach:

19.jpg

1984-patresse.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No jak na moje to ostrego kantu tu nie widzę a na modelu jak od metalowego kątownika odszlifowane...Ale Twój model, Twój wybór. I tani nie znam zbyt wiele osób, które zrobiłyby to co najmniej tak samo dobrze...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko że opony w modelu wcale nie mają ostrego kantu. To raczej kontrast między brudnym, startym bieżnikiem a w miarę świeżym bokiem opony daje taki efekt, dokładnie taki jak na zdjęciu poniżej.

3.jpg

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.