Jump to content

Spitfiromania - Mk. XVI Bubbletop + Mk IXc (Eduard 1/48)


Recommended Posts

Witam kolegów,

po klilkunastu już latach przerwy w modelowaniu postanowiłem wrócić do hobby. Pierwszy model po przerwie stał  się  poligonem do oswajania nowego aerografu  i farb akrylowych , kolejny raczej nie nadaje się do pokazywnia i trzeci wygląda już na tyle znośnie  (Galeria)  że  postanowiłem zaistnieć na forum  ?
Wpadłem na pomysł aby zrobić podwójny projekt "spitfirowy" , dziś dotarły zamówione  modele i dodatki do nich - oba bedą w polskich malowaniach.

Pod wieloma względami ten warsztat będzie wyzwaniem (powrót do hobby, pierwszy warsztat, nowe dla mnie dodatki itp..). 
Teraz czas na kompletowanie dokumentacji   i do roboty !!

20191105_231221.thumb.jpg.8694b4cd86aa305206bf50e474ae371b.jpg


20191105_231111.thumb.jpg.cf0e3bfed9def35b2a280001b7c2fdc5.jpg

 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, anmisz napisał:

dziś dotarły zamówione  modele i dodatki do nich - oba bedą w polskich malowaniach.

(...)
Teraz czas na kompletowanie dokumentacji   i do roboty !!

W przyszłości raczej będzie lepiej odwrócić kolejność i zacząć od dokumentacji. Będzie Ci niezwykle trudno znaleźć polski Spitfire z trójszprychową felgą. Czteroszprychową do MkIX też warto skonfrontować z konkretnym malowaniem.

 

A poza tym - powodzenia!

 

Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, anmisz napisał:

oba bedą w polskich malowaniach

Dobrze , to dawaj na warsztat . Czekamy .

Pozdrawiam Hello

Edited by Hello
Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, greatgonzo napisał:

W przyszłości raczej będzie lepiej odwrócić kolejność i zacząć od dokumentacji. Będzie Ci niezwykle trudno znaleźć polski Spitfire z trójszprychową felgą. Czteroszprychową do MkIX też warto skonfrontować z konkretnym malowaniem.

Masz całkowitą rację, dokumentacja najpierw! - musze na przyszłość bardziej panować nad emocjami  ?
 

Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, greatgonzo napisał:

W przyszłości raczej będzie lepiej odwrócić kolejność i zacząć od dokumentacji. Będzie Ci niezwykle trudno znaleźć polski Spitfire z trójszprychową felgą

image.thumb.png.75a3d1ab7dc2f95daea6b260176fbdc3.png

No i pierwszy zong, planuję zrobić XVI  TD238 z czasów W. Króla ale jak widać na zdjęciu ten egzemplarz miał 4 szprychowe koła.  No coż bedą kolejne zakupy ?

Link to post
Share on other sites

Spitfire IX i XVI lotników Polskich i trzy książki poświęcone polskim dziewiątkom i szesnastkom w serii Polish Wings Stratusa to podstawowe źródło w temacie. Wszystko spod pióra Wojtka Matusiaka. TD 238 Króla będzie w Polish Wings 16.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
22 godziny temu, zatras napisał:

Korzystając z tematu ; czy na MkXVI  ,,bubbletop'' wykonano jeszcze  jakieś loty ,,czysto'' bojowe W PSP , czy to jednak ,,tylko'' powojenne ,,ptaszki''

W mojej ocenie raczej nie latały czysto bojowo  , polskie dywizjony  latajace na XVI-ach  były częscią BAFO  (British Air Forces of Occupattion), formacji utowrzonej po zakończeniu wojny.

Przez ostatnią godzinę szperam "w internetach" w temacie koloru jakiego powinienem użyć do pomalowania wnęk i klap podwozia w Spitfire IX   WX-D.  I przyznam że jestem totalnie zdezorientowany.
Oficjalna specyfikacja kamuflarzu i oznakowania  RAF, nic nie mówi wprost o wnękach i klapach podwozia , niektóre dyskusje na forach wskazują że moze to być kolor srebrny, instrukcja modelu mówi o kolorze kamuflarzu dolnych powierzchni ,  a znalazłem też zdjęcia maszyn na któych widać że użyto koloru szarozielonego.

Dostępne są więc następujace opcje:

  • Srebrny 
  • Szarozielony
  • Kolor kamuflażu dolnych powierzchni

Ja skłąniam się ku trzeciej  opcji, a co wy koledzy sadziecie?

Link to post
Share on other sites

Jesteś w miejscu, gdzie nie ma mowy o żadnej pewności. To jest długa opowieść, ale na jej końcu są tylko wątpliwości. Chyba jedyne co można powiedzieć, to że jeśli przyjąć srebrny dla wnęk podwozia to i wnętrze klap będzie srebrne. Ja malowałbym wnęki w kolorze spodu. W przypadku klap Grey Green i srebrny są... cóż, nie sposób rozstrzygnąć.

Aaaa, nie zauważyłem, piszesz o pokrywach podwozia nie o klapach. Te będą srebrne, albo Grey Green.

Edycja:

Albo kolor spodu oczywiście. Wewnętrzne powierzchnie pokryw podwozia w kolorze spodu to była powszechna praktyka w przypadku Spitfire przez całą wojnę.

Edited by greatgonzo
  • Like 1
Link to post
Share on other sites
16 godzin temu, greatgonzo napisał:

Albo kolor spodu oczywiście. Wewnętrzne powierzchnie pokryw podwozia w kolorze spodu to była powszechna praktyka w przypadku Spitfire przez całą wojnę.

Decyzja podjęta ?  Będzie w kolorze spodu.

Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

Na warsztat pierwsza weszła IX-tka , niestety zawiódł sprzęt fotograficzny i początek budowy nie został uwieczniony dla potomnych ?  (a potem już jakoś poszło bez focenia postępów na bieżąco). W chwli obecnej model wygląda jak poniżej, zastanawaim się jeszcze  nad potraktowaniem modelu farbami olejnymi ale.... chyba  nie bedzie to jeszcze TEN model. ?

Ps. Proszę o delikatne komentarze:-)

IMG15267s.jpg

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.