Majek Napisano 1 Grudnia 2006 Share Napisano 1 Grudnia 2006 Musisz pogrzebac w ustawieniach bezpieczenstwa przegladarki. Tam gdzies jest jakas opcja, ktora wlacza i wylacza akceptacje Java Scriptu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacek Kryszak Napisano 1 Grudnia 2006 Share Napisano 1 Grudnia 2006 Hmm... Nie mam dziś głowy do tego Musze koniecznie dziś zrobić zdjęcia na legitymację służbową i wpadłem na genialny pomysł coby się ładnie ogolić No i pochlastałem sie jak rzeźnik Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PKD4GA Napisano 1 Grudnia 2006 Share Napisano 1 Grudnia 2006 Cala rodzinka Su-27 i pochodnych jest bardzo ladna - wiadomo. Tak mi przyszlo do glowy - ciekawe czy oprogramowanie przewiduje reakcje systemu na zablokowanie dyszy (awaria silownikow - lub cos takiego) w pozycji np. maksymalnej ? Rosjanie raczej nie przyleca bo: veto, Mozejki i jeszcze przegrali w siatke na mistrzostwach Obrazalscy sa F-117 - qrcze ale on faktycznie cichy jest - chyba ze gosciowi kamera tak zle zbierala. Mimo ze nie ma dopalaczy to cicho jednak Pozdr. Pawel Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Majek Napisano 1 Grudnia 2006 Share Napisano 1 Grudnia 2006 F-117 - qrcze ale on faktycznie cichy jest - chyba ze gosciowi kamera tak zle zbierala. No jakby nie bylo, pod tym katem byl rowniez projektowany... A kamera swoja droga moze miec jakis system dobierania czulosci mikrofonu. I jak sie huk robi, to automatycznie zcisza. Mimo ze nie ma dopalaczy to cicho jednak Jakto MIMO, ze nie ma dopalaczy? Chyba wlasnie DZIEKI temu, ze nie ma dopalaczy. I nie moze ich uzyc np. przy starcie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PKD4GA Napisano 1 Grudnia 2006 Share Napisano 1 Grudnia 2006 Jakto MIMO, ze nie ma dopalaczy? - jak na samolot bez dopalaczy jest i tak bardzo cichy. Pojawialy sie doniesienia ze jest jakos specjalnie wyciszany tylko sie zastanawiam jak to jest robione. System aktywny ? Dysze wykorzystuja zjawisko Coandy - czyli jakos odchylaja gazy (w innym celu niz wyciszenie - naturalnie), a odchylanie zawsze powoduje wiekszy halas Gdyby jeszcze mial dopalacze i byl tak cichy to trzeba by go umiecic miedzy latadlami z kart kisazek s-f. Pozdr. Pawel Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacek Kryszak Napisano 1 Grudnia 2006 Share Napisano 1 Grudnia 2006 W F-117 całe silniki są opływane strumieniem zimnego powietrza co pewnie dodatkowo je wycisza. Poza tym ten dość duży samolot ma przecież małe silniki. Od Horneta. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PKD4GA Napisano 1 Grudnia 2006 Share Napisano 1 Grudnia 2006 W F-117 całe silniki są opływane strumieniem zimnego powietrza - jak w kazdym silniku dwuprzeplywowym. Czyli Jumbo Jest tez jest tak wyciszony Pozdr. Pawel Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Majek Napisano 1 Grudnia 2006 Share Napisano 1 Grudnia 2006 Wszystko polega na odpowiednim rozproszeniu gazow wylotowych. Raz, ze sa chlodzone, dajac mniejsze widmo w podczerwieni, a dwa, ze nie powstaje tak duzy rezonans fali akustycznej. Innymi slowy, nie zageszcza tak za soba powietrza w jednym miejscu (tak jak to sie normalnie dzieje tuz za dysza). Jest to zwiazane z tym, ze normalnie gazy wylotowe nabieraja wlasciwosci harmonicznych na lopatkach turbiny. W F-117 miedzy turbina, a wylotem sa jeszcze te skrzela rozpraszajace i mieszajace gazy wylotowe z powietrzem atmosferycznym. To nie jest taki zwyczjany silnik dwuprzeplywowy. W silniku dwuprzeplywowym, to czesc sprezonego powietrza oplywa bokiem silnik i wylatuje razem z gazami. Tutaj natomist, powietrze jest pobierane dodatkowymi wlotami poza sprezarka, w skutek podcisnienia wytwarzanego przez poruszjace sie spaliny (pochodna zasady Bernoulliego). Efekt Coandy tez moze miec znaczenie. Gazy przywieraja jakos do scianek dzyszy i wyrzucane sa w jednym kierunku na duzej powierzchni. Fala akustyczna nie rozchodzi sie bezladnie na wszystkie strony, tylko wedruje idealnie za samolotem. Przypuszczam, ze jakby go zajsc od tylu, to halasuje jak kazdy inny odrzutowiec. No ale to juz jest mniej istotne, bo jak przeciwnik ma okazje go posluchac od tylu, to znaczy, ze jakims sposobem uniknal zniszczenia, a samolot wlasnie sie oddala od celu... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PKD4GA Napisano 1 Grudnia 2006 Share Napisano 1 Grudnia 2006 Faktycznie przeoczylem u Jacka - "cale silniki" Majek Fala akustyczna nie rozchodzi sie bezladnie na wszystkie strony, tylko wedruje idealnie za samolotem Czyli beda wkrotce bardzo ciche odrzutowce pasazerskie. Wszystko to jest wiec genialnie proste - wystarczy podac za sprezarka zimne powietrze + ksztaltowac gazy wylotowe Conada i mamy cichy silnik. Mam watpliwosci co do efektywnosci Conady w przypadku ksztaltowania fali akustycznej (i kazdej innej) - zrob w wannie kwadratowe fale - zawsze beda rozchodzic sie pod postacia koleczek - nawet jak wrzucisz do wody kwadratowy kamien . Pozdr. Pawel Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacek Kryszak Napisano 1 Grudnia 2006 Share Napisano 1 Grudnia 2006 Pasażery już sa bardzo ciche. Jak mi nad głową leci turbosmigłowy ATR na poznańską Ławicę to buczy jak cholera, a jak leci jakiś turbowentylatorowiec to jest cichutko ze go prawie nie słychać. Nieco głosniej jak leci na wznoszeniu. A jak leci rządowy Jak-40 to hałasuje jak stado Jastsembi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Majek Napisano 1 Grudnia 2006 Share Napisano 1 Grudnia 2006 Dokladnie tak. Wez sobie stan na Okeciu na tarasie i porownaj start jakiegos niewielkiego Boeinga, czy Airbusa i powiedzmy starego Tupolewa... Pewnie zaobserwujesz, ze od nowszych samolotow, tak naprawde slyszysz tylko basowy pomruk (fale akustyczne o niskiej czestotliwosci rozchodza sie bezkierunkowo, tak, czy siak...), natomist Tupolew bedzie gwzidal i swiszczal, az uszy bola. Z tym efektem Coandy to nie jest taka do konca bezsensowan teoria. W normalnej dyszy, o okraglym przekroju, gazy tez przywieraja do scianek, ale tylko na brzegach dyszy. Natomiast cala reszta buchajaca srodkiem rozchodzi sie bez ladu i skladu. Z fala (jakakolwiek) jest tak, ze jesli przemieszczajacy sie osrodek trafi na przeszkode, krawedz tej przeszkody staje sie zrodlem kolejnej fali (sytuacja pierwsza - niebieskie linie na moim profesjonalnie przygotowanym diagramie ). Dodatkowo, nastepuje odbicie sie fali od sciany dyszy (fioletowe linie). Ponadto zachodzi tam cala masa zjawisk falowych takich jak np. interferencja glownej fali akustycznej wydobywajacej sie srodkiem dyszy, a mniejszymi falkami powstalymi na jej krawedzi, interferencja miedzy fala glowna a odbita, itd... Powoduje to cala mase zawirowan, turbulencji, ktore wzmagaja efekty akustyczne. Wszystkie te fale wpadaja na siebie, powodujac rezonans i dodatkowe wzmocnienie dzwieku. Generalnie, kociol... Ale w sytuacji, gdy osrodek przemieszcza sie wzdluz przeszkody, przyklejony do niej Coanda, nie trafia na jej krawedz i poporstu wylatuje sobie swobodnie (sytuacja druga). Dysze Nighthawka sa tak skonstruowane, ze podluzne, plaskie wyloty podzielone sa na kilka oddzielnych tuneli i dzieki temu wiecej gazow moze sie przykleic do powierzchni, bo jest tych scianek wiecej... Poprostu gazy wylotowe wydobywaja sie w bardziej "wyreguowany" sposob. Oczywiscie wszystkie te opisane wyzej zjawiska tez wystepuja, ale na mniejsza skale. Ciezko to tak opisac w kilku zdaniach. Dynamika cieczy i gazow, zjawiska falowe to dosyc skomplikowane zagadnienia, a ja posiadam raczej podstawowa wiedze z tego zakresu, wiec to jest jakies paskudne uproszczenie, ale chodzi tylko o zasade... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacek Kryszak Napisano 1 Grudnia 2006 Share Napisano 1 Grudnia 2006 Diagram boski Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PKD4GA Napisano 1 Grudnia 2006 Share Napisano 1 Grudnia 2006 Jacek Kryszak Jak mi nad głową leci turbosmigłowy ATR na poznańską Ławicę to buczy jak cholera, a jak leci jakiś turbowentylatorowiec to jest cichutko ze go prawie nie słychać - no ale w ATR co innego powoduje ten halas, wystarczy zalozyc takie cos i jest znacznie ciszej Majek Z fala (jakakolwiek) jest tak, ze jesli przemieszczajacy sie osrodek trafi na przeszkode, krawedz tej przeszkody staje sie zrodlem kolejnej fali - dokladnie. Powstaje pytanie jak rozwiazano ten problem w dyszy ktora ma duzo takich powierzchni - tak jak jest to w przypadku F-117 ? Czyli jak rozwiazac wyciszenie fal powstalych przy wprowadzaniu gazow do tej "dyszy" (w te kanaliki itd.) ? No i po odklejeniu dopiero powstaje totalny chaos i zawirowania... Chyba ze nie ? Dynamika cieczy i gazow, zjawiska falowe to dosyc skomplikowane zagadnienia, a ja posiadam raczej podstawowa wiedze - dobra dobra. Widac ze jest inaczej Pozdr. Pawel Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacek Kryszak Napisano 1 Grudnia 2006 Share Napisano 1 Grudnia 2006 Masz rację. Nasze CASy w locie sa bardzo ciche. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Majek Napisano 1 Grudnia 2006 Share Napisano 1 Grudnia 2006 Czyli jak rozwiazac wyciszenie fal powstalych przy wprowadzaniu gazow do tej "dyszy" Erm... No jak juz wpadnie do tego dyfuzora, to faktycznie fala jest porozbijana. Tylko nalezy pamietac, ze spaliny zanim wpadna, do dyszy sa mieszne z powietrzem i rozpraszane (troche jak w tlumiku samochodwym), wiec ruch falowy jest mniej intensywny. Ponadto zaraz po wpadnieciu do kanalow dyszy, znaczna czesc przemieszczajacego sie gazu od razu przywiera do scianek i zaczyna falowac w okreslony sposob (wzdluz scianki). No i po odklejeniu dopiero powstaje totalny chaos i zawirowania... Chyba ze nie ? No wlasnie tak sie zastanawiam... Na splywie z krawedzi dyszy to gazy wylotowe sie poruszaja (wytwarzaja niskie cisnienie) i zasysaja powietrze z otoczenia do wnatrza strugi, wiec te wszystkie zawirowania sie kotluja sie w strudze za samolotem i "na boki" nie halasuja. Tzn pewnie zawsze jakas tam fala akustyczna zostanie wzbudzona... A tak w ogole, to przeciez nie jest tak, ze Nighthawk jest calkowicie nieslyszalny, bo tak sie nie da. Chodzi o to, zeby zredukowac halas rozchodzacy sie w kierunki, z ktorych moglby zostac namierzony akustycznie (jak Angole nasluchiwali Niemiaszkow nadlatujacych znad Kanalu). A za tylu moze sobie halasowac... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PKD4GA Napisano 1 Grudnia 2006 Share Napisano 1 Grudnia 2006 A tak w ogole, to przeciez nie jest tak, ze Nighthawk jest calkowicie nieslyszalny, bo tak sie nie da - co racja to racja. Probowano kiedys wyciszac wnetrza "pasazerow" puszczajac w kabinie fale w przeciwfazie. Moze dysza zostala tak zaprojektowana zeby generowac fale ktore nakladaja sie na "najwiekszy halas" ? Ja bym probowal umiescic tam jakis "gwizdek". Pozdr. Pawel Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PKD4GA Napisano 12 Grudnia 2006 Share Napisano 12 Grudnia 2006 Na tej fotce dokladnie widac wewnetrzna budowe Tornado... Wszystkie dotychczasowe przekroje nadaja sie do kosza Chcecie jeszcze ? http://www.flyingmonsters.de/Monsterjets.htm Pozdr. Pawel Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek Świderski Napisano 14 Grudnia 2006 Share Napisano 14 Grudnia 2006 Alllllllllllllle zajefajny efekt jak dla mnie to Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PKD4GA Napisano 18 Grudnia 2006 Share Napisano 18 Grudnia 2006 Autostop autostop - wsiadaj bracie dalej hop taralala. MiG-23UB - 19 Gwardyjski Pułk Lotnictwa Mysliwsko-Bombowego. Pozdr. Pawel Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Napisano 19 Grudnia 2006 Share Napisano 19 Grudnia 2006 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dormitor Napisano 19 Grudnia 2006 Share Napisano 19 Grudnia 2006 Prawie jak Babie Doły :P Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
okonek Napisano 19 Grudnia 2006 Share Napisano 19 Grudnia 2006 Dokladnie Jak od strony Kosakowa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
imt Napisano 19 Grudnia 2006 Share Napisano 19 Grudnia 2006 tam było zdecydowanie wyżej Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dormitor Napisano 19 Grudnia 2006 Share Napisano 19 Grudnia 2006 No, mnie się akurat skojarzyło ze stroną przeciwną bo częściej bywam... tylko, że na Babich Dołach jednym ołówkiem pilot prawie wziął autostopowicza, a w zasadzie całe autko :P Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
okonek Napisano 21 Grudnia 2006 Share Napisano 21 Grudnia 2006 http://danger-zone.fotografeert.nl/homepage/show/pagina.php?paginaid=112475 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.