Jump to content

Włoska waga piórkowa cz2 , Ambrosini SAI 403 Dardo , RS-Model 1:72.


zloty
 Share

Recommended Posts

Ciekawy model, ładnie zrobiony,  podoba mi się? Tylko mam wrażenie, że ta swastyka trochę topornie wygląda.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Na przejętych samolotach Niemcy malowali właśnie takie niestandardowe hakenkrojce.

Ciekawostką jest to że Włosi  przygotowywali się do licencyjnej produkcji w zakładach Mitsubishi , więc można wyobrazić sobie Dardo ze wschodzącym słońcem na burcie...

Link to comment
Share on other sites

Projekt SAI 403 powstał na początku 1942 r. W stosunku do poprzedniej konstrukcji SAI 207 nieznacznie zmodyfikowany został kadłub i ogon, zaprojektowano nieco większe skrzydło, a także zaplanowano użycie nowego silnika Isotta-Fraschini „Delta” RC.21 / 60 z 3-łopatowym śmigłem o stałym skoku Piaggio. Konstrukcja samolotu została maksymalnie dostosowana do produkcji seryjnej.
Pierwotnie włoskie Ministerstwo Lotnictwa zamówiło 2000 seryjnych SAI 207, ale w styczniu 1943 r. zamieniono to zamówienie na produkcję 3000 SAI 403. Zamówienia miało być wykonane w trzech wytwórniach: SAI-Ambrosini - 800, Caproni – 1000 i SIAI - 1200 samolotów.
Opracowano 3 warianty samolotu myśliwskiego:
- „Dardo” A – myśliwiec przechwytujący uzbrojony w dwa synchronizowane karabiny maszynowe 12,7 mm Breda-SAFAT z 350 pociskami na karabin i masą startową 2478 kg,
- „Dardo” B – myśliwiec o wzmocnionym uzbrojeniu, składającym się z dwóch zsynchronizowanych karabinów maszynowych 12,7 mm Breda-SAFAT nad silnikiem i dwóch 15-mm karabinów maszynowych Mauser MG 151\15 albo dwóch 20-mm działek MG 151\20 w skrzydłach, zaplanowano także podwieszanie dwóch 150 litrowych zbiorników dodatkowych pod skrzydłami,
- „Dardo” C - lekki myśliwiec dalekiego zasięgu, uzbrojenie miało obejmować dwa karabiny maszynowe w skrzydle z możliwością zawieszenia dwóch 150 litrowych zbiorników dodatkowych pod skrzydłami, samolot miał planowany zasięg do 2230 km.
Większość tych planów nie doczekało się realizacji. Pierwszy prototyp SAI 403 (niektóre źródła podają, że posiadał numer rejestracyjny MM.518) wykonany został do końca 1942 r. według założeń projektowanej wersji B. Jego oblot miał miejsce w styczniu 1943 r. Następnie był on prezentowany w Niemczech pilotom Luftwaffe i delegacji japońskiej.
Pierwsze loty samolotu wykazały niedopracowanie nowych skrzydeł – co prawda maszyna była bardziej zwrotna od SAI 207, ale pojawiały się również nieprzyjemne wibracje przy dużych prędkościach, co powodowało różne awarie samolotu.
Samolotem zainteresowali się główni sojusznicy faszystowskich Włoch i latem 1943 roku firma SAI-Ambrosini rozpoczęła przygotowania do licencyjnej produkcji SAI 403 w zakładach Heinkel w Niemczech i Mitsubishi w Japonii. Rozejm z aliantami we wrześniu 1943 r. pokrzyżował te plany. Podobnie jak inne prototypowe samoloty włoskie pozostające na lotniskach w północnych Włoszech, także SAI-403 został wywieziony do jednego z ośrodków testowych w Niemczech. Dalsze losy maszyny nie są znane, najprawdopodobniej została zniszczona w wyniku kolejnego nalotu sojuszniczego.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.