Skocz do zawartości

Uboot IX b Bronco 1/350


Klapouch

Rekomendowane odpowiedzi

Po seehundzie wypływam na głębsze wody - tym razem Bronco i "long range submarine". 

 

Chciałbym z niego wykonać U123, ze względu na ciekawe malowanie. Skleiłem już kadłub i układ sterów oraz śruby, czas więc zabrać się za podkładowanie. 

 

u123.thumb.jpg.28f94641e02261151b31611d90709346.jpg

 

Na wstępie dwa pytania :

 

1. Na powyższej grafice widać podział poszycia części podwodnej. Na modelu ani śladu. Czy rzeczywiście taki podział występował? Nie znalazłem zdjęć dość wyraźnych, by to potwierdzić lub obalić.

2. Rozumiem, że linię łączenia spodu kadłuba z górną częścią należy zaszpachlować, natomiast co to za wypukłość nad nią? Kabel demagnetyzujący? On w całości powinien być w części podwodnej? Na końcu pnie się w górę i na moje oko wyłazi na część nawodną (ponad kotwicę)

 

 

ubot1 (2).jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 11.12.2021 o 14:47, Klapouch napisał:

1. Na powyższej grafice widać podział poszycia części podwodnej. Na modelu ani śladu. Czy rzeczywiście taki podział występował? Nie znalazłem zdjęć dość wyraźnych, by to potwierdzić lub obalić.

Ten podział to są spawy, one były wykonywane bardzo delikatnie i w tej skali to raczej nie byłoby ich widać. Co do poprawności podziału to musiałbym zajrzeć do papierów - ale to dopiero jutro wieczorem znajdę czas, bo do 18ej siedzę w robocie  :nauka:

 

W dniu 11.12.2021 o 14:47, Klapouch napisał:

2. Rozumiem, że linię łączenia spodu kadłuba z górną częścią należy zaszpachlować, natomiast co to za wypukłość nad nią? Kabel demagnetyzujący? On w całości powinien być w części podwodnej? Na końcu pnie się w górę i na moje oko wyłazi na część nawodną (ponad kotwicę)

łączenia elementów trzeba zrobić na gładko, a co do tej wypukłości to nie bardzo wiem co masz na myśli - nie kojarzę żeby tam było coś "liniowego i grubego" - tez musiałbym zagrzebać w materiałach....

 

Tu masz tego swojego kajaka (na pierwszym planie) - jak widać plamy kamuflażu nie miały takich ostrych przejść jak na tej grafice co umieściłeś :

u-123.jpg.f9cd421582425776f12919ec1ebb64ff.jpg

fotka robiona w czerwcu 1941 w Lorient - z tyłu widać U-210 który też miał taki charakterystyczny pasiasty kamuflaż

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, M.A.V. napisał:

Ten podział to są spawy, one były wykonywane bardzo delikatnie i w tej skali to raczej nie byłoby ich widać. Co do poprawności podziału to musiałbym zajrzeć do papierów - ale to dopiero jutro wieczorem znajdę czas, bo do 18ej siedzę w robocie  :nauka:

 

łączenia elementów trzeba zrobić na gładko, a co do tej wypukłości to nie bardzo wiem co masz na myśli - nie kojarzę żeby tam było coś "liniowego i grubego" - tez musiałbym zagrzebać w materiałach....

 

 

Dzięki @M.A.V. - na Ciebie zawsze można liczyć :)

 

Dla pewności zaznaczyłem te linie - niebieska to jest to dziwne zgrubienie. Nie mam pojęcia co to jest. Natomiast czerwona to szpara po łączeniu kadłuba. Rozumiem, że zaszpachlować

 

Co do podziału blach - po przygodach z seehund'em nie mam zamiaru nic naklejać, bo znowu będzie katastrofa. Mogę natomiast spróbować je namalować. Podpatrzyłem u chłopaków z wątku o niszczycielach typu Hunt i tam odzworowywali w 1/700 poszycie dając warstwy podkładu. Ja bym zrobił podobnie różnicując po prostu kolorystycznie sekcje białym i szarym nie idąc jednak warstwami w górę. Pomiędzy można delikatny preshading ciemnym szarym.

 

 

ubot2_LI.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

trochę fotek które myślę że rozjaśnią sytuację :

rzeczywiście był taki element liniowy montowany do kadłuba ale był dość delikatny, na modelu jest wg mnie stanowczo za wypukły.

Nie wiem co to było ale realnie to wyglądało tak :

IXB.thumb.jpg.83bd1c4da3acce9c20d7e8327d3bb9bd.jpg

 

gdy się spojrzy bliżej ten płaskownik był nitowany dwurzędowo :

646904431_IXB2.jpg.021defddc227feb9571f4ef64a594d0b.jpg

 

co więcej raczej jakaś instalacja demagnetyzująca to nie była bo element nie biegł przed całą długość kadłuba - na odcinku gdzie jest  kiosk go nie było :

IXB2.thumb.jpg.942aae8056926dc3d4d1cec49e41429d.jpg

 

na tym powyższym zdjęciu widać również że te pionowe spawane łączenia kadłuba były bardzo delikatne i prawie niezauważalne.

Powyższe fotki przedstawiają U-505 zachowany w muzeum w Chicago - wiem że to typ IXC, ale kadłub był ten sam co z IXB

 

EDIT ---------------------------

 

Tu masz w ogóle przykładowy filmik gdzie można się przyjrzeć kadłubowi i wychwycić sporo szczegółów :

 

Edytowane przez M.A.V.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki @M.A.V. , rzeczywiście sporo widać. Zeszlifuję trochę to coś. W zasadzie samo się szlifuje przy szpachlowaniu łączenia kadłuba. 
 

Zrobię mimo wszystko ten podział różnicując kolorem podkładu. Efekt powinien wyjść delikatny, w najgorszym razie po prostu nie będzie tego widać. 
 

Zastanawia mnie też ten niebieski kolor. W muzeum jest podciągnięty w zasadzie pod linię wody, która przebiega zaraz pod tymi „bulajami”. To, że tam właśnie jest nie ulega wątpliwości - widać na zdjęciu z portu, wyżej w wątku. Jednak instrukcja i schemat, który wkleiłem pokazują malowanie sporo poniżej lini wodnej. To jak powinno być ? Czarna linia (w przypadku U123) powinna być na linii wody, czyli zaraz pod bulajami, poniżej czerwono? Czy jak w instrukcji pod bulajami jeszcze kamuflaż i dopiero poniżej czarny i czerwony?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Klapouch napisał:

W muzeum jest podciągnięty w zasadzie pod linię wody...

malowaniem muzealnym się absolutnie nie sugeruj ! 

zagrzebię w wolnej chwili za jakimiś dobrymi fotkami U-123 to może się coś wyjaśni w kwestii tego malowania

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U37_Lorient_1940.jpg

 

To co prawda U37, ale malowany jak się wydaje podobnie - kolorowa część podwodna z kontrastową linią oddzielającą od części nawodnej. Malowanie dna zaraz poniżej linii bulajów. Wydaje się, że muzealny egzemplarz jest w porządku.

 

Kolega poniżej podobnie 

U-159 (1941) – Wikipedia, wolna encyklopedia

 

A tu mam z 1946 z Lorient po przekazaniu Francji. Malowanie już inne, ale oddzielenie części podwodnej i nawodnej wyraźne - po co mieliby to zmieniać ?

2

 

Edytowane przez Klapouch
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytałem "gdzieś kiedyś", że śruby napędowe w U-bootach nie były z brązu, tylko z jakiegoś stopu stali i bardziej należy iść z ich malowaniem w tym kierunku. Czy ktoś to jeszcze potwierdza?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

38 minut temu, socjo1 napisał:

Czytałem "gdzieś kiedyś", że śruby napędowe w U-bootach nie były z brązu, tylko z jakiegoś stopu stali i bardziej należy iść z ich malowaniem w tym kierunku. Czy ktoś to jeszcze potwierdza?

Nie mam pojęcia, ale da się zrobić :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, socjo1 napisał:

Czytałem "gdzieś kiedyś", że śruby napędowe w U-bootach nie były z brązu, tylko z jakiegoś stopu stali i bardziej należy iść z ich malowaniem w tym kierunku. Czy ktoś to jeszcze potwierdza?

Tak jest     :super:        od czasów przedwojennych w zasadzie do końca 1942 był mosiądz, potem już tylko stalowe śruby montowali.  

Przyczyna była prozaiczna = braki materiałowe. W związku z Barbarossą Stalin wstrzymał zaopatrywanie Hitlera w miedź, a zgromadzone zapasy i liche dostawy z innych źródeł były wykorzystywane do ważniejszych celów.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w końcu miałem trochę więcej czasu więc wrzucam trochę rzeczy co mogą być pomocne :

uboot-1.thumb.jpg.9aefb0119bf98096f15ef3fd590e3114.jpg

 

uboot-2.thumb.jpg.9dde8fe19f54ec116136daf8f7cd23f8.jpg

 

uboot-3.thumb.jpg.efe041b73b1e1cb226b0ac886abbec6d.jpg

 

a co do U-123 to jeśli chcesz go robić w pasiastym camo to pasuje tylko okres luty - grudzień 1941

(na początku 1941 nie miał żadnych malunków a potem pod koniec roku przechodził generalny remont i po tym remoncie już kamuflażu nie posiadał)

 

Dodatkowo na kiosku miał emblmacik (po obu stronach kiosku był !) :

uboot-emb.jpg.a92f9a2b528cb76ebac18e46b84b013e.jpg

 

gabaryty i umiejscowienie widać dobrze na tej fotce co wrzucałem wcześniej :

W dniu 13.12.2021 o 01:16, M.A.V. napisał:

u-123.jpg.f9cd421582425776f12919ec1ebb64ff.jpg

 

EDIT ---------------

jakbyś chciał lepsze wersje tych planów to daj znać na PW :szczerbol:

Edytowane przez M.A.V.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to zależy od tego jaki jest plan?

Na czym on ma stać? Czy dno ma byc obrośnięte?

Takie rzeczy trzeba wiedzieć ZANIM się zacznie malować.

Edytowane przez Szydercza Gała
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

51 minut temu, Szydercza Gała napisał:

A to zależy od tego jaki jest plan?

Na czym on ma stać? Czy dno ma byc obrośnięte?

Takie rzeczy trzeba wiedzieć ZANIM się zacznie malować.

No właśnie - obrośnięte raczej nie. Trochę zacieków, może trochę białego nalotu, to wszystko.  Generalnie chciałbym okręt używany, ale nie zużyty. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Te pasy raczej chyba "luźno zainspirowane" zdjęciem, niż je naśladujące. Na zdjęciu widać o wiele mniejszy kontrast obu kolorów, a także większe rozmycie krawędzi. Co do szerokości nie wypowiadam się, bo nie mam pewności.

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, socjo1 napisał:

Te pasy raczej chyba "luźno zainspirowane" zdjęciem, niż je naśladujące. Na zdjęciu widać o wiele mniejszy kontrast obu kolorów, a także większe rozmycie krawędzi. Co do szerokości nie wypowiadam się, bo nie mam pewności.

Michał

Luźno. Jak tu u mnie. Co do koloru, to kontrast zmaleje z powodu „wyblaknięcia” panzer grey (bo takie są pasy), i nasycenia szarego kadłuba. Tak zadziałają oleje które będę chciał użyć. Mam nadzieje :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

może trochę pomogę.....   to są wszystkie zdjęcia jakie mam U-123 w tym camo co nosił w '41

 

u-123-3.thumb.jpg.54fc76676107dbeefd6565e68adf878d.jpg

 

u-123-4.jpg.e76d67ad76a7ce0819ecb45dc57d1469.jpg  <--------  niestety nie mam większej rozdzielczości bo to wycinek z 2 planu większego zdjęcia

 

u-123-5.jpg.07ea9017c7c3f2cf709908db330fd222.jpg  <---- propagandowe, na kiosku wypisany rekordowy  "tonaż"

 

u-123-1.jpg.6a8248243a47f8de8ca33e76d6c76091.jpg    <----- to też jest z gazetki propagandowej , "koloryzowane"

 

jeszcze barwny schemacik z rosyjskiej publikacji :

u-123-2.thumb.jpg.dfa7e3adb8b0d532d0cc1cc2dce4736b.jpg

 

jeszcze ciekawostka - w jednej książce niemieckojęzycznej jest wzmianka że ten kamuflaż wcale nie był zielony ale szaro-szary (jasno szary - pasy ciemnoszare). Ale to publikacja z końca lat 80tych więc może być nieaktualna i autor zwyczajnie zasugerował się czarnobiałymi zdjęciami.

 

cóż jeszcze.....  mam publikację Borowiaka o typie IX (z wyd. Napoleon V) ale przejrzałem ją dziś b.dokładnie i o mimo że jest sporo informacji o U-123 , to o tym pasiastym kamuflażu nie ma ani słowa

Edytowane przez M.A.V.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki koledzy. Co do barw - mój jest szaro-szary. Jasno szara baza z pasami panzer grey. Wzorowałem się tym „rosyjskim” schematem, najłatwiej chyba dostępnym w internecie. Nie miałem dostępu do treści, na oko był właśnie szary. 
 

Patrząc rano rzeczywiście pasy są jakieś takie dziwne. Niby intensywne, ale jakby źle przeskalowane. Zastanowię się czy nie przejechać jeszcze po nich „z ręki” ciemnym szarym, rozmyje to krawędzie, pogrubi całość i kolor będzie bardziej „wyblakły”.  Może się uda. Póki jest jakaś nadzieja nie będę mył - raz, że nie mam nic pod ręką, dwa - wolę dokończyć ten i zrobić lepiej następny. 
 

edit: a najbardziej mi żal tej tony szpachli użytej na kadłubie 
 

 

 

Edytowane przez Klapouch
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.