Skocz do zawartości

Dewoitine 338, FFAF, Czad 1941, Broplan 1/72 (vacu)


JWM

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie!

Kolejna wakuforma - Dewoitine 338 z Broplanu, malowanie Wolnych Francuzów z 1941 roku. Reportaż z budowy jest dostępny na Britmodellerze, łatwo się go znajduje w googlach wpisując mój nick JWM, nazwę samolotu i britmodeller. 

Pozdrawiam

JWM

dew 338 DSC08471.jpg

dew 338 DSC08470.jpg

dew 338 DSC08468.jpg

dew 338 DSC08467.jpg

dew 338 DSC08466.jpg

dew 338 DSC08465.jpg

Edytowane przez JWM
  • Like 9
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Adamo722 napisał:

ile te modele mają lat 40? Vacu było chyba w latach 80-90 zeszłego wieku. O niektórych to w ogóle pojęcia nie miałem :piwo:

Dziękuję za miłe słowa! Wypraski Broplanu są młodsze,  firmę założył pan J.Brożek w 1991 (tak twierdzi Scalemates). Moje modele tu pokazane są niedawno zrobione, te cztery pierwsze jakie pokazuje  (Clipper, Szczerbakow, Caproni 111 i Dewoitine)  i w ostatnich sześciu latach. W ogóle to zrobiłem koło 20 wakuform, pierwszą (Curtissa CW 21 Demona z Rarepanes) zrobiłem  w 1981, ciągle mam go na półce https://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/234977846-netherland-east-india-1941-cw21-b10/ .  Piszę "około" bo mam modele w mieszanej technice, coś jest waku (np. kadłub w Shorcie Empire, skrzydła w Potezie 29 albo tylko część kadłuba w PBN Nomad) a reszta wtryskowa lub scratch... 

Nawiasem mówiąc to bardzo wysoko cenię Broplan (jak i inne  małe pionierskie polskie firmy jak Hit-Kit, Ardpol, Choroszy, Karaya...) - to wszystko są wspaniałe zasadniczo jednoosobowe firmy, prowadzone przez entuzjastów, które dostarczają wiele ciekawych, unikatowych produktów... 

Co do samej techniki, to nie jest ona aż tak trudna. Modele waku są troszke pośrednie pomiędzy papierowymi a plastikowymi. W odróżnieniu od wtryskowych lub żywicznych trzeba trochę uwagi poświęcić konstrukcji, jak w modelach papierowych.  Wzmocnienia, czyli wewnętrzna struktura są absolutnie konieczne, zwłaszcza w dużych modelach.  Inaczej wszystko zaczyna się deformować i jest klops...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szacun za wykonanie.

Wkleiłem ten model . I to jedyny vacu który uważam że mnie pokonał . Ograniczenia jakie dają wytłoczki powodują że sposób i kolejność sklejania musi być bardzo przemyślane  na pewno wiesz o czym mowa. Naprawdę dobra robota.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szacun za wykonanie.

Wkleiłem ten model . I to jedyny vacu który uważam że mnie pokonał . Ograniczenia jakie dają wytłoczki powodują że sposób i kolejność sklejania musi być bardzo przemyślane  na pewno wiesz o czym mowa. Naprawdę dobra robota.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Endrju napisał:

Moje pierwsze to Ju-52 a la France. A może to jakaś licencja była? 

Dzięki! Podobieństwo z Ju 52, czy też serią włoskich Savoi tylko z racji dzis rzadkiego układu trzech silników . Dewoitine 338 był bez wątpienia nowocześniejszy od Ju-52 z racji chowanego podwozia. Miał poprzednika, Dewoitine 332 i 333, o stałym podwoziu. Był jeszcze nastepca, Dewoitne 342, o bardzo nowoczesnej sylwetce, z kadłubem o okrągłym przekroju itd...Był też jeszcze 620.  Wszystkie trójsilnikowe. Najwięcej egzeplarzy, bo 30,  istniało Dewoitina 338, w tym dwie sztuki trafiły do Argantyny a 7 do Niemiec (Lufthansa w czasach WW2).

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.