sebastain Napisano 14 Lutego Share Napisano 14 Lutego Dziś prezentuję model, który miał być lekki, łatwy i przyjemny. I taki był. Prosto z pudełka, bez waloryzacji, poskładany według instrukcji. Hurricane z Army Hobby. Sklejało się go całkiem przyjemnie. Kalkomanie ładnie siadły, bardzo podatne na płyny MicroSet i Tamiyi. Malowany akrylami Tamiya. Kamuflaż malowałem ciut mało rozcieńczoną farbą, więc pokryła równo preshading. 11 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kelly9mm Napisano 14 Lutego Share Napisano 14 Lutego Fajny model i ładna robota. Jedyne co w oczy trochę kole to nachalny błękit kokard, ale mam wrażenie, że to efekt fotografii, bo w realu kalkomanie są bardziej stonowane (mały przykład poniżej). Gratuluję 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
barszczo Napisano 14 Lutego Share Napisano 14 Lutego Fakt, niebieski w kokardach wygląda dość nachalnie, ale Garbusek bardzo fajny . 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sebastain Napisano 15 Lutego Autor Share Napisano 15 Lutego (edytowane) 18 godzin temu, kelly9mm napisał: Fajny model i ładna robota. Jedyne co w oczy trochę kole to nachalny błękit kokard, ale mam wrażenie, że to efekt fotografii, bo w realu kalkomanie są bardziej stonowane (mały przykład poniżej). Gratuluję Dzięki za opinię Też mam takie wrażenie - użyłem kalek z pudła a instrukcja sugerowała użycie właśnie tych (to te środkowe na arkuszu kalkomanii) . Nie pytałem dlaczego Może ktoś zna odpowiedź? Grafika użyta do celów dyskusji. Edytowane 15 Lutego przez sebastain Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kelly9mm Napisano 15 Lutego Share Napisano 15 Lutego Przed wojną RAF używał faktycznie nieco żywszych odcieni niebieskiego i czerwonego (Identification/Bright ). Wprawdzie już w 1936 roku wprowadzono zalecenie używania kolorów przytłumionych (Dull), ale niektórzy producenci jechali na zapasach starych farb nawet do 1941 roku. Był wśród nich Gloster, więc co najmniej część samolotów Hurricane wyprodukowanych w 1940 wciąż jeszcze było "dekorowanych" starymi, jaśniejszymi farbami. To usprawiedliwia taki wybór kalkomanii dla RF-R. Ciekawostką jest to, że na na moim zdjęciu jest użyta ta sama kalkomania, co u Ciebie :-). Pewnie nieco inny finisz i przede wszystkim światło do fotek. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sebastain Napisano 15 Lutego Autor Share Napisano 15 Lutego 1 godzinę temu, kelly9mm napisał: Przed wojną RAF używał faktycznie nieco żywszych odcieni niebieskiego i czerwonego (Identification/Bright ). Wprawdzie już w 1936 roku wprowadzono zalecenie używania kolorów przytłumionych (Dull), ale niektórzy producenci jechali na zapasach starych farb nawet do 1941 roku. Był wśród nich Gloster, więc co najmniej część samolotów Hurricane wyprodukowanych w 1940 wciąż jeszcze było "dekorowanych" starymi, jaśniejszymi farbami. To usprawiedliwia taki wybór kalkomanii dla RF-R. Ciekawostką jest to, że na na moim zdjęciu jest użyta ta sama kalkomania, co u Ciebie :-). Pewnie nieco inny finisz i przede wszystkim światło do fotek. Konkret odpowiedź, dzięki Po zmniejszeniu nasycenia faktycznie kolory trochę płowieją i faktycznie lepiej to wygląda. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kelly9mm Napisano 15 Lutego Share Napisano 15 Lutego W punkt! Raz jeszcze, fajny Garbusek. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 15 Lutego Share Napisano 15 Lutego 2 godziny temu, kelly9mm napisał: niektórzy producenci jechali na zapasach starych farb nawet do 1941 roku. Był wśród nich Gloster Ciekawa rzecz. Skąd to wiemy? 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kelly9mm Napisano 15 Lutego Share Napisano 15 Lutego Dobre pytanie, na które niestety nie mam prostej odpowiedzi. Tropy prowadzą przede wszystkim do Paula Lucasa, który popełnił chyba z bazylion publikacji na temat malowań RAF-u. Najciekawszy w tym temacie, oprócz opracowań szerszych, jak przykładowo "Camouflage and Markings: The Battle for Britain - RAF May-Dec 1940", będzie artykuł "Early Hurricane Camouflage and Markings" opublikowany w czasopiśmie Model Aircraft Monthly (11/2005). Miałem okazję zapoznać się z tym materiałem, ale nie posiadam go obecnie w żadnej formie, więc nie ośmielę się go cytować. Wynikało z niego natomiast, że mimo wytycznych RAE z 1936 co do stosowania na kokardach przyciemnionych kolorów niebieskiego i czerwonego, niektórzy producenci (!) korzystali z zasobów starych farb przez dłuższy czas, zaś oficjalny dokument standaryzujący malowania (DTD 360) pojawił się dopiero w 1941 roku. Maszyna Frantiska (R4175) była wyprodukowana przez zakłady Gloster Aircraft Co. między majem a lipcem 1940 (partia 100 maszyn). Dostała standardowy ówcześnie kamuflaż bez dolnych kokard, które zaczęły obowiązywać od sierpnia 1940 (domalowano je zapewne na lotnisku "regulaminowymi" kolorami). Wydaje mi się, że informację o wykorzystywaniu starej kolorystki akurat przez zakłady Gloster jeszcze w 1940 znalazłem w publikacjach pana Lucasa, ale nie dam sobie za to ręki uciąć, a nie mam na to aktualnie twardego dowodu. Arma Hobby twierdzi w swoim blogu, że maszyna Frantiska była pomalowana "po staremu" (cytat: Fabryka Gloster do co najmniej września 1940 korzystała z zapasów przedwojennych farb). Skąd oni to wiedzą - nie wiem. Odsyłają do dwóch publikacji (poniżej). Drugą z nich mam, nie ma w niej o tym słowa. Pierwszej nie znam. I w sumie co najważniejsze - nikt dzisiaj na 100% nie wie, jak była fabrycznie pomalowana maszyna R4175. Można jedynie "usprawiedliwiać" pewne wybory Pozycje bibliograficzne podawane przez Arma Hobby: 1. Polacy w Obronie Wielkiej Brytanii, R. Gretzyngier, W. Matusiak, wyd Rebis Poznań 2007 2. 303. Dywizjon Myśliwski w bitwie o Wielką Brytanię, J. Kutzner, wyd Rytm Warszawa 2010 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 15 Lutego Share Napisano 15 Lutego (edytowane) Gdy nie ma prostych (jednoznacznych) odpowiedzi, te nieproste też są interesujące. Dzięki. A są zdjęcia potwierdzające domalowanie kokard na spodzie tego samolotu? Edytowane 15 Lutego przez greatgonzo 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kelly9mm Napisano 15 Lutego Share Napisano 15 Lutego Są zdjęcia Hurricane'ów z 303 z kokardami na płatach dolnych. Obowiązek malowania tych kokard wprowadzono w połowie sierpnia 1940, już po sformowaniu eskadry, zatem musiano malować je na miejscu. Co do maszyny R4175/RF-R, to jest zdjęcie pochodzące z zasobów pana Wojtka Matusiaka, przedstawiające ponoć tę właśnie maszynę i widać na nim dolne kokardy. Sęk w tym, że nie widać numerów (tak niefortunnie stoi). Zdjęcie to jest dostępne na blogu Arma Hobby. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 15 Lutego Share Napisano 15 Lutego No to dzięki raz jeszcze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wymysl Napisano 15 Lutego Share Napisano 15 Lutego 5 godzin temu, kelly9mm napisał: Drugą z nich mam, nie ma w niej o tym słowa. Pierwszej nie znam. Pierwsza w ogóle nie zajmuje się tematem kolorów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.