Skocz do zawartości

[W] Sd.kfz.250/1 (Takom, 1/35)


Thalgonis

Rekomendowane odpowiedzi

8 godzin temu, Merten napisał:

Mam ten model! Do dziś pamiętam swój szok jak to zobaczyłem.

 

Miałem go i też pamiętam, jakie wówczas zrobił na mnie wrażenie, tym bardziej, że ten zestaw był na wypasie.

 

3 godziny temu, Thalgonis napisał:

Na razie nie jest tak straszno...

 

No i o to chodzi, wszak wiadomo że nie ma złych modeli 😎

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Takich momentów nie lubię u żadnego producenta...

Ten górny element skrzyni biegów składa się z 9 części - po czym zostaje to zasłonięte „estetyczną” osłoną... Sztuka dla sztuki. mnie to nie kręci... :?

 

 

sdkfz250_02.jpg

sdkfz250_02a.jpg

Edytowane przez Thalgonis
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Muszę tu zmalować wsio, bo potem niedojdę...

Jeżeli chodzi o to „uszczegółówienie” kabiny, to wszystko pasuje bardzo dobrze :)  Zobaczymy co będzie przy nakładaniu góry...

 

 

sdkfz250_03.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Thalgonisie, śledzę z uwagą Twój wątek, bo lubię 250-tki i też kupiłem ten model Takoma. Fajny jest, bo za nieco ponad stówę mamy lepszy model od dragona za 250 zł. Ale z tego co zdążyłem już wypatrzyć to ma on swoje niedociągnięcia i warto mieć w zapasie jakiegoś starego dragona na dawcę części. Podejrzewam, że projektanci bardzo mocno się zapatrzyli na dragonowego Greifa (6911), który przedstawia model sd.kfz.250/Z z tą nieco inną budą. Charakterystycznym elementem jest w nim np. brak podcięcia na prawej burcie. (EDIT. Evildead ma rację, na wyprasce nowego Greifa jest podcięcie w burcie. Nie ma go natomiast zaznaczonego na instrukcji składania modelu).
Na zdjęciu poniżej burta ze starego Dragona (sd.kfz.250/10) i burta z Takoma.

bok.thumb.jpg.eb31b972d90b5239e5a1bd9ae3bf1977.jpg

 

Wszystkie nowe dragonowe 250 ausf A powstałe na bazie tych samych wyprasek co nowy Greif mają już gładką prawą burtę - tak twierdzę na podstawie zdjęć wyprasek w Internecie. U Jentza i Doyla w Panzer Tracts No.15-1 na rysunkach 250/Z nie ma tego wcięcia po stronie drugiego członka załogi. Jeśli wierzyć rysunkom J&D, a nie ma zachowanego pojazdu w tej wersji nadbudówki (poza 253 w Trieście (ale w niecie nie ma zdjęcia prawej burty nadbudówki), to jest to cecha charakterystyczna tych pojazdów (a więc i sd.kfz. 252 i 253).

EDIT. Znalazłem w PT na str 12 następujący ustęp "Starting with the )-Serie, th Panzeraufbau Sd.Kfz.250 (armor superstructure specifically designed for the le.M.T.W (Sd.Kfz.250)) featured: Einheits-Sehklappen (standard vision with single vision slit) positioned high on the driver's front plate, a widened section in the right wall for the Beifahrer (co-driver)...". Czyli rozumiem, że0-Serie i 250E miał wcięcie dla drugiego załoganta a 250/Z takiego nie miał.

I w przypadku dragona dawanie takiej burty do "klasycznych" 250-tek to jest to już zwykłe wygodnictwo. A Takom tylko powielił ten błąd.

W Greifie jest też bardzo dziwna niska ławka dla pasażerów z fikuśnie pikowaną poduchą.

U Takoma też ona jest.

pufa.jpg.e2211023c9643d5abd95135e2dd33e5b.jpg

Nie mam dowodu że w wersji 250/Z takiej niskiej skrzyni/siedziska nie było, ale we wszystkich innych 250-tkach była ona wyższa (wystawał ponad wannę). Taka jak w starym dragonie.

skrzynia.jpg.e07652fbe6e7cb02d5aff595f0d3057a.jpg

 

Poniżej zdjęcie późnej 250-tki z facebookwego profilu Panzer Farm. Ale widać że ta skrzynia powinna być wysoka.

49351452_2457840904246024_6729031245256196096_n.thumb.jpg.5bd6aa1efe2bc3bcc4503ca8d90d878c.jpg

 

Albo tu. Zdjęcie z https://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/235003705-sdkfz-250-sonderkraftfahrzeug-250-german-halftrack/

25114.jpg

 

Dziwne jest też to że Takom zrobił ładny zbiornik paliwa, ale każe na nim stawiać szafkę. A ten zbiornik był jeszcze osłonięty arkuszami blachy.

Brakuje mi też w modelu Takoma (i późnych Dragonach) tej płachty osłaniającej schowek na lewej burcie pojazdu. Ten służący za oparcie pleców na skrzynią z siedziskiem. 

 

Tak więc klejąc tego Takoma trzeba co chwila sięgać do materiałów referencyjnych żeby na jakąś minę się nie wpakować.

Edytowane przez Pan_Cerny
  • Like 2
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Kolego Cerny za te wytknięcia błędów Takoma. Ja niestety, nie dysponuję żadnym „starym dragonem na dawcę części”, więc nici z poprawiania. Na szczęście to co wyłapałeś powyżej będzie w całości zakryte górną plandeką :)

 

Ciąg dalszy: kabinka, póki coś jeszcze jest widoczne przed założeniem daszku :) 

 

 

sdkfz250_04.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Pan_Cerny napisał:

Thalgonisie, śledzę z uwagą Twój wątek, bo lubię 250-tki i też kupiłem ten model Takoma. Fajny jest, bo za nieco ponad stówę mamy lepszy model od dragona za 250 zł. Ale z tego co zdążyłem już wypatrzyć to ma on swoje niedociągnięcia i warto mieć w zapasie jakiegoś starego dragona na dawcę części. Podejrzewam, że projektanci bardzo mocno się zapatrzyli na dragonowego Greifa (6911), który przedstawia model sd.kfz.250/Z z tą nieco inną budą. Charakterystycznym elementem jest w nim np. brak podcięcia na prawej burcie.
Na zdjęciu poniżej burta ze starego Dragona (sd.kfz.250/10) i burta z Takoma.

No coś tam faktycznie jest i jeśli dobrze patrzę to będzie widoczne na zewnątrz pod błotnikiem.

image.png.f85666621ee13a74cc5f91dcb3ac2326.png

 

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Pan_Cerny napisał:

Podejrzewam, że projektanci bardzo mocno się zapatrzyli na dragonowego Greifa (6911), który przedstawia model sd.kfz.250/Z z tą nieco inną budą. Charakterystycznym elementem jest w nim np. brak podcięcia na prawej burcie.
Na zdjęciu poniżej burta ze starego Dragona (sd.kfz.250/10) i burta z Takoma.

bok.thumb.jpg.eb31b972d90b5239e5a1bd9ae3bf1977.jpg

 

No może z tym patrzeniem takoma na dragona to tak nie do końca , w nowym Greifie też jest wycięcie, i tylko taka opcja, oczywiście łatwiej to zaślepić niż wydłubać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Pan_Cerny napisał:

 

 

 

Wszystkie nowe dragonowe 250 ausf A powstałe na bazie tych samych wyprasek co nowy Greif mają już gładką prawą burtę. U Jentza i Doyla w Panzer Tracts No.15-1 na rysunkach 250/Z nie ma tego wcięcia po stronie drugiego członka załogi. Jeśli wierzyć rysunkom J&D, a nie ma zachowanego pojazdu w tej wersji nadbudówki, to jest to cecha charakterystyczna tych pojazdów (a więc i sd.kfz. 252 i 253). I w przypadku dragona dawanie takiej burty do "klasycznych" 250-tek to jest to już zwykłe wygodnictwo. A Takom tylko powielił ten błąd.

W Greifie jest też bardzo dziwna niska ławka dla pasażerów z fikuśnie pikowaną poduchą.

U Takoma też ona jest.

 

Nie mam dowodu że w wersji 250/Z takiej niskiej skrzyni/siedziska nie było, ale we wszystkich innych 250-tkach była ona wyższa (wystawał ponad wannę). Taka jak w starym dragonie.

 

 

Na stronie 30 w PT jest zdjęcie zetki 250/3 - wysokość siedzenia wydaje się normalna, wcięcia nie ma. 253 jest w Trieście, ale zdjęć prawej burty nie widziałem.

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, Merten napisał:

Co to jest za wersja SdKfz 250/Z?

 

Skrót myślowy co do rodzaju konstrukcji pancerza.  W języku tubylców dwa główne rodzaje w Ausf.A to Panzeraufbau Sd.Kfz.250/ZPanzeraufbau Sd.Kfz.250E.  Nie pytaj mnie ani dlaczego Z i E, ani dlaczego E jest bez ukośnika. Panzeraufbau Sd.Kfz.250/Z został wzięty z Sd.Kfz. 253 - z niewiadomych względów Boehler przez jakiś czas klepał go także dla 250-tek. Jak się chce być super poprawnym przy identyfikacji Ausf.A, to powinno podawać się rodzaj pancerza.

 

PS Rzecz jasna z ławeczką i wcięciem to w DasWerkowym 1/16 też klops, bo to przecież takoż Takom.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki. Te dwa przednie krzesła po złączeniu razem dają dopiero wielkość krzesła z tyłu... W dragonie są tej samej wielkości... Wychodzi na to, że kierowca będzie siedział półdupkiem na swoim siedzeniu ... Takom zjebał skalowanie siedzisk 😕  Nie wiem czy kontynuować... 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, Thalgonis napisał:

Dzięki. Te dwa przednie krzesła po złączeniu razem dają dopiero wielkość krzesła z tyłu... W dragonie są tej samej wielkości... Wychodzi na to, że kierowca będzie siedział półdupkiem na swoim siedzeniu ... Takom zjebał skalowanie siedzisk 😕  Nie wiem czy kontynuować... 

no ale to chyba nie problem zrobić je wg prawidłowych wymiarów?  Na moje oko to duże jest za duże, a te małe za małe… więc poszukałbym wymiarów i zrobił je jeszcze raz, to jeszcze sobie sprężyny od tyłu dorobisz, będzie lepiej wyglądało…

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Z przednimi nic nie zrobię - poklejone, pospawane. Wyrywać mo się nie chce. Tylne na szczęście przyłożone do zdjęcia, tu można pokombinować. 
Pytanie co jeszcze może być tak popieprzone wielkościowo…

Edytowane przez Thalgonis
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
2 godziny temu, Thalgonis napisał:

Dzięki. Te dwa przednie krzesła po złączeniu razem dają dopiero wielkość krzesła z tyłu... W dragonie są tej samej wielkości... Wychodzi na to, że kierowca będzie siedział półdupkiem na swoim siedzeniu ... Takom zjebał skalowanie siedzisk 😕  Nie wiem czy kontynuować... 

 

Zastanawiam się, na ile fotele są  pomniejszone, a na ile problemem jest że są być może za nisko albo kombinacja jednego i drugiego. Na twoich zdjęciach wygląda jakby po skopiowaniu za niskiej dragonowej "ławeczki" zorientowali się, że oparcie fotela kierowcy za bardzo wystaje i zamiast poprawić "ławeczkę" zaczęli kombinować z fotelami (fotele byłyby trochę za małe i trochę za nisko). Powiedziałbym więc, że to klasyczne " Nie rusz, bo popsujesz", ale modelu w rękach nie mam, więc to tylko hipoteza do zweryfikowania przez ciebie (ze zdjęciami to wiadomo: zniekształcenia, perspektywa itp więc mogę bredzić).

 

Za Chiny Ludowe nie jestem w stanie znaleźć zdjęć ze środka zachowanych Ausf.A poza 250/9, więc wstawiam zdjęcie poglądowe wykonane na potrzeby podręcznika na Serie-0 - jeżeli chodzi o umiejscowienie foteli, to chyba nie ma wielkiej różnicy w stosunku do Ausf.B, którego masz na fotce wstawionej przez Pan_Cernego.

 

1.png

 

 

Inne zdjęcia naszego Piliczniaka

55914146_2596651640364949_86407142222688

55786293_2596651543698292_48266698805791

 

Saumurowski 250/9 Ausf.A ma chyba ten sam układ:

 

DSC_4563.jpg

Edytowane przez AchtungCancer
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba kolega AchtungCancer ma rację z tymi przednimi fotelami...  Zrobiłem podobne ujęcie jak na trzeciej fotce w jego poście - te prowadnice dla przedniego fotela kierowcy są wyraźnie bliżej skrzyni biegów a u takoma jest dosyć duża „szpara”...

 

sdkfz250_05a.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na start to burty zabierają 1.3mm dostępnej szerokości więc wszytko we wnętrzu musi się dostosować. Pozwoliłem sobie pożyczyć plany z Panzer Tracts, i według nich to ten tylny fotel jest 1mm za szeroki, kanapa jest za wąska, to pudło na skrzyni biegów  o 1mm węższe a fotele to zależnie z czym porównuję,  pomiędzy 9 a 9.8mm szerokości(vs 8.2 w modelu), i prawy fotel powinien zachodzić na wcięcie w burcie tak jak tutaj:

DSC_4563.jpg

To wcięcie powinno być na każdym sdkfz 250 za wyjątkiem pierwszej czy też czymkolwiek była, serii 250/Z.

 

Figurka wielkościowo jest taka sama jak reszta figurek które mam więc faktycznie jest problem z fotelami.

  • Like 2
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
26 minut temu, Konrad-Ciba napisał:

No nie! Czekam jak to będzie wyglądać ostatecznie, a chciałem se go już zamówić. 😞

Weź pod uwagę że i tak tego idealnie nie oddasz, bo nie ma za bardzo jak, to wszystko co z wnętrzem i mniej popularne jak 250 to więcej domysłów niż rzeczywistości :), to i  producenci lecą jak chcą, można mierzyć z linijką i skalować i tyle zostaje, można próbować robić od podstaw, ale jak nie ma do czego się odnieść to i tak kwestia może tak a może nie tak, i tak się nie będzie zgadzać jak w oryginale, trzeba by pewnie poświęcić setki godzin na research, kupić x książek, i dalej liczyć na cud,  a i tak zawsze coś będzie nie tak :) , także wszystko to kompromis, czas robi swoje, minęło z 80 lat, w przeszłość się cofnąć  jedynie do fabryki Hansa, pomierzyć i się obudzić  😆, miał być hit, wyszło jak zwykle...

Edytowane przez Evildead
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.