mchrol2 Napisano 12 Września Share Napisano 12 Września Witam, panowie mam problem z hatakaa ile bym nie czekał po malowaniu godzina dzień a nawet kilka dni po maskowaniu tasmą tamiya odchodzi farba, gdzie akryle tamiye można oklejać już po godzinie czy 2 i wszystko jest ok? Lakier bezbarwny przed maskowaniem pomoże? Ktoś może miał podobny problem. Model przed malowaniem był odtłuszczany. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Thalgonis Napisano 12 Września Share Napisano 12 Września A jakiś podkład pod tę Hatakę dawałeś? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mchrol2 Napisano 12 Września Autor Share Napisano 12 Września Nie jako podklad stosuje tamiye xf1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tap-chan Napisano 13 Września Share Napisano 13 Września A odchodzi od plastiku czy od białej farby? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HKK Napisano 13 Września Share Napisano 13 Września 11 godzin temu, mchrol2 napisał: Nie jako podklad stosuje tamiye xf1 4 godziny temu, Tap-chan napisał: A odchodzi od plastiku czy od białej farby? XF1 to akurat czarna. Ale generalnie stosowanie zwykłej farby Tamiya jako podkładu, ma więcej wad niż zalet. Jeśli jest potrzebny czarny podkład, to lepiej posłużyć się dedykowanymi specyfikami. Będą miały lepszą przyczepność do plastiku i lepiej wypełnią rysy czy nierówności. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tap-chan Napisano 13 Września Share Napisano 13 Września Trochę dziwne, żeby Hataka odchodziła od Tamki, bo te farby powinny wchodzić w reakcję i dobrze się razem trzymać. Hataki trzeba dobrze wymieszać, tam w buteleczce na dnie w rogach zostaje niewymieszane zazwyczaj i warto albo wstawić w myjkę ultradźwiękową albo grzebnąć jakimś mieszadełkiem. A czym tą Hatakę rozcieńczasz? 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mchrol2 Napisano 13 Września Autor Share Napisano 13 Września (edytowane) 7 godzin temu, Tap-chan napisał: Trochę dziwne, żeby Hataka odchodziła od Tamki, bo te farby powinny wchodzić w reakcję i dobrze się razem trzymać. Hataki trzeba dobrze wymieszać, tam w buteleczce na dnie w rogach zostaje niewymieszane zazwyczaj i warto albo wstawić w myjkę ultradźwiękową albo grzebnąć jakimś mieszadełkiem. A czym tą Hatakę rozcieńczasz? Tym co wszystko mr.hobby leveling thiner, kurde rzeczywiście kiedyś widziałem jakis post jak wygląda hataka po telepatii reka 10 minut a jak po myjce ultradźwiękowej to różnice było widać ale aż tak żeby farba schodziła. No jutro spróbuję ja dokładniej wymieszać. Edytowane 13 Września przez mchrol2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mchrol2 Napisano 13 Września Autor Share Napisano 13 Września 8 godzin temu, HKK napisał: XF1 to akurat czarna. Ale generalnie stosowanie zwykłej farby Tamiya jako podkładu, ma więcej wad niż zalet. Jeśli jest potrzebny czarny podkład, to lepiej posłużyć się dedykowanymi specyfikami. Będą miały lepszą przyczepność do plastiku i lepiej wypełnią rysy czy nierówności. 1 raz mi się coś takiego zdarza. Z farbami tamiya czy mr.hoby nigdy się to nie przetrafilo nie wspominając że 1-sze modele jakie maalowalem aero to nawet nie były odluszczane o rękawiczkach nie wspomnę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mchrol2 Napisano 13 Września Autor Share Napisano 13 Września 13 godzin temu, Tap-chan napisał: A odchodzi od plastiku czy od białej farby? Od farby nie od plastiku Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
robertmodelarz Napisano 14 Września Share Napisano 14 Września W dniu 12.09.2024 o 23:29, mchrol2 napisał: Witam, panowie mam problem z hatakaa ile bym nie czekał po malowaniu godzina dzień a nawet kilka dni po maskowaniu tasmą tamiya odchodzi farba, gdzie akryle tamiye można oklejać już po godzinie czy 2 i wszystko jest ok? Lakier bezbarwny przed maskowaniem pomoże? Ktoś może miał podobny problem. Model przed malowaniem był odtłuszczany. Od lat zawszę odtłuszczam model i daję podkład najczęściej czarny akrylowy, a na żywicę i elementy fototrawione, druk 3D- samochodowy szary z puchy, przelany do zbiorniczka aerografu. Nic się nie łuszczy i nie odpada. Jako podkład czarna farba Tamiya to średniej jakości pomysł, chociaż słyszałem, że to działa i wszystko jest OK. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gonzales87 Napisano 30 Października Share Napisano 30 Października Wiesz co miałem podobny przypadek, malowałem wnętrze w Hurricaine dolne partie kolorem C003, bez podkładu i po przyklejeniu i zerwaniu taśmy zeszła cała farba, później zapodkładowałem czarnym surfacerem gunze 1500 i było już ok. Przy używaniu podkładu Badgera też nigdy mi nic nie odchodziło a Hataka Orange to podstawowa moja farba. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KFS-miniatures Napisano 30 Października Share Napisano 30 Października W dniu 14.09.2024 o 12:22, robertmodelarz napisał: ako podkład czarna farba Tamiya to średniej jakości pomysł, ..a można prosić o rozwinięcie tej śmiałej tezy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
robertmodelarz Napisano 31 Października Share Napisano 31 Października 8 godzin temu, KFS-miniatures napisał: ..a można prosić o rozwinięcie tej śmiałej tezy? Czarna Tamiya często jest stosowana przez forumowiczów jako podkład. Zdarzyło mi się parę razy również to poczynić, ale przy tyraniu modelu róznej maści specyfikami fragmentami odchodziła od plastiku. Powierzchnia była czysta i odtłuszczona. Osobiście zawsze jako bazę stosuję dedykowane do tego celu primery róznych producentów. Na elementy fototrawione, wydruki 3d oraz elementy żywiczne zawsze idzie podkład Gunze lub Tamiya. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KFS-miniatures Napisano 31 Października Share Napisano 31 Października Dziwne. #umniedziała. Od tamki mieszanej z mr. color thinnerem trwalszy jako farba podkładowa jest tylko stary humbrol Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HKK Napisano 31 Października Share Napisano 31 Października (edytowane) 2 godziny temu, KFS-miniatures napisał: Dziwne. #umniedziała. Od tamki mieszanej z mr. color thinnerem trwalszy jako farba podkładowa jest tylko stary humbrol ...I surfacer gunze, surfacer Bilmodel lub MRP, i Gunze C8, itd. O ile pod słowem Tamka rozumiemy wodorozcieńczalne farby serii X Tamiya X to akrylowa farba emulsyjna, czyli z dużą zawartością wody. Sama w sobie nie ma żadnych czynników agresywnych wobec tworzywa. Dopiero po dodaniu MLT mamy niewielką ilość MIBK (keton metylowo izobutylowy) ale mocno rozrzedzony. Farby rozpuszczalnikowe MR Color i ich surfacery nie zawierają wody i już same w sobie mają MIBK. A Bilmodel i MRP oparte są na jeszcze agresywniejszych rozpuszczalnikach. Agresywność rozpuszczalnika sama nie decyduje o przyczepności farby. Zależy jakiego gatunku żywicę akrylową farba zawiera i w jaki sposób zastyga. Farby czysto rozpuszczalnikowe zawsze mają tu przewagę nad emulsyjnymi. A farby ftalowe jak Humbrol, rzeczywiście świetnie trzymają się podłoża, mimo, że z tworzywem nie reagują. Żywica ftalowa po zaschnięciu jest znacznie twardsza i odporniejsza od akrylowej. Edytowane 31 Października przez HKK Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KFS-miniatures Napisano 31 Października Share Napisano 31 Października 11 godzin temu, HKK napisał: ..I surfacer gunze, surfacer Bilmodel lub MRP, i Gunze C8, itd. bilmodela nie używałem, wiec nie oceniam, ale jeśli chodzi o pozostałe, które wyliczyłeś, to nadal będę się upierał, że 13 godzin temu, KFS-miniatures napisał: Od tamki mieszanej z mr. color thinnerem trwalszy jako farba podkładowa jest tylko stary humbrol Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lipa Napisano 31 Października Share Napisano 31 Października (edytowane) 14 godzin temu, KFS-miniatures napisał: Dziwne. #umniedziała. Od tamki mieszanej z mr. color thinnerem trwalszy jako farba podkładowa jest tylko stary humbrol Przepraszam a mógłbym prosić o więcej szczegółów? Od dłuższego czasu szukam czegoś równie mocnego co tamya primer w puszce ale z możliwością wlania do aerografu(do precyzyjnej roboty). Tak, wiem można, napryskać do nakrętki i przelać. Upić się też można siadając w misce spirytusu albo iść na inhalacje do knajpy. Tylko po co, skoro byłaby możliwość przy użyciu tradycyjnych kieliszków? Edytowane 31 Października przez Lipa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KFS-miniatures Napisano 1 Listopada Share Napisano 1 Listopada 10 godzin temu, Lipa napisał: prosić o więcej szczegółów? Ale jakie szczegóły masz na myśli? Inne niż to: W dniu 31.10.2024 o 07:44, KFS-miniatures napisał: tamka mieszana z mr. color thinnerem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lipa Napisano 1 Listopada Share Napisano 1 Listopada (edytowane) Chociażby: a)Jakie proporcje oraz czy maja one wpływ na wytrzymałość powłoki b) Czy cleaner wamodu wyczyści po tym aerograf czy trzeba będzie wyrywać igłę kleszczami jak po pactrach? c) Czy nie żre się z hatakami d) Czy to dokładnie ten duet? Mam jeszcze jakieś inne thinner'y tej firmy Pytania może infantylne ale miałem różne przeboje, z różnymi farbami i chemią. Tak dla przykładu żeby nie być gołosłownym. Kiedyś pomalowałem jakiś czołg farbami gunze. Po trzech miesiącach złapałem za wieże i farba była dalej miękka(nie malowałem pierwszy raz nimi) ale nie odbiegajmy od tematu. Wole zapytać. Edytowane 1 Listopada przez Lipa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KFS-miniatures Napisano 1 Listopada Share Napisano 1 Listopada 3 godziny temu, Lipa napisał: akie proporcje oraz czy maja one wpływ na wytrzymałość powłoki Proporcje najlepiej właściwe do zadania, sprzętu i jego parametrów 3 godziny temu, Lipa napisał: Czy cleaner wamodu wyczyści po tym aerograf Wyczyści, choć batrdziej ekonomiczne i skuteczne będzie użycie acetonu 3 godziny temu, Lipa napisał: trzeba będzie wyrywać igłę kleszczami jak po pactrach Lepiej i prościej nie używać paktry 3 godziny temu, Lipa napisał: Czy nie żre się z hatakami z niczym sie nie zre 3 godziny temu, Lipa napisał: Czy to dokładnie ten duet? tak 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HKK Napisano 1 Listopada Share Napisano 1 Listopada 16 godzin temu, KFS-miniatures napisał: bilmodela nie używałem, wiec nie oceniam, ale jeśli chodzi o pozostałe, które wyliczyłeś, to nadal będę się upierał, że Od tamki mieszanej z mr. color thinnerem trwalszy jako farba podkładowa jest tylko stary humbrol Wiesz, to może być też kwestia techniki nakładania. Ty zdaje się bardzo mocno rozcieńczasz farbę. Jeśli tak samo mieszasz do podkładowania, to nakładasz wiele mokrych warstw z dużą zawartością rozpuszczalnika. I wtedy to może faktycznie całkiem dobrze wcinać się w podłoże. Chociaż nieco mnie dziwi, że np surfacer MRP działa Ci słabiej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HKK Napisano 1 Listopada Share Napisano 1 Listopada (edytowane) Nie wytrzymałem napięcia i sprawdziłem odporność różnych podkładów na białym HIPSie: Po prawej C8, w środku Tamiya XF1, po lewej od dołu: Gunze surfacer 1500, MRP surfacer/primer i Gunze surfacer 1200. Bilmodela brak, bo mam go w innym warsztacie. Wszystkie oprócz MRP rozcieńczone Mr Color thinnerem, do bardzo rzadkiej konsystencji. Nałożone wieloma warstwami aż do uzyskania dobrego pokrycia i jeszcze ciut. Po dobrym wyschnięciu wszystkie są absolutnie pancerne. Nie do zdrapania wykałaczką lub paznokciem mimo starań. Widoczne cienkie białe rysy sa od stalowej igły, a też trzeba było trochę ją przycisnąć. U góry zdjęcia obszar gdzie Tamiya słabo się trzymała, ale tam chyba malowałem odkurzem. Edytowane 1 Listopada przez HKK 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KFS-miniatures Napisano 1 Listopada Share Napisano 1 Listopada 5 godzin temu, HKK napisał: Ty zdaje się bardzo mocno rozcieńczasz farbę Farbę tak, ale farbę poddkłądową mniej. Zresztą 'tozależy'. Jak chce efekt surfacera, to tę tamkę leję tak gęstą, jak tylko się da. Jeśli zależy mi na samym wyrównaniu koloru (przy różnych materiałach) albo podkładzie do malowania pędzlem (na przykłąd przy figurkach), to rozcieńczam tamkę zupełnie normalnie. Zresztą, tamiya akrylowa ma tę cechę, ze dobrze kryje bardzo długo, gdy się stopniowo ją rozcieńcza. A potem bardzo nagle pyk, i leje sie brudna woda. Innymi słowy, nie jest tak pod tym względem plastyczna, jak Gunziaki czy AK RC, których transparentność łatwo kontrolować własnie ilością rozcieńczalnika A, warto odnotować, ze tamiya jako farba podkładowa ma nad wieloma podkładami jedną olbrzymią przewagę - paletę kolorów. To zabawne, bo włąsnie (niezbyt okazała) paleta jest największą jej największą wadą jako farb do kolorowania plastikowych zabawek 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.