Skocz do zawartości

M4A3 Sherman 75mm late, M4 Sherman (Tamiya), M4 Sherman US Marines (Italeri) 1:35


Lipstein

Rekomendowane odpowiedzi

Po ponad pół roku przerwy od sklejania znowu coś rozgrzebałem - otrzymany od kolegi, sklejony już M4A3 Sherman 75mm w wersji późnej z Tamiya. Z dodatków wklejona zostanie aluminiowa lufa i dokleiłem blaszki Eduarda, kupię też chyba linę z Eureki, jeszcze takiej nie użyłem.

Później na tapetę idzie też już sklejony M4 Sherman z Tamiya i M4 Sherman US Marines z Italeri.

Chcę zrobić z tych modeli: pojazd w oznaczeniach z pierwszego dnia lądowania z zestawem do brodzenia (M4), pojazd z tym ustrojstwem do wyrywania żywopłotów (M4A3 - o ile znajdę zdjęcia z okresu D+100). Działało wtedy na plaży Omaha i Utah łącznie 5 batalionów czołgów: bumper code takiego pojazdu to powinien przedstawiać się chyba tak: 1A (chodzi o trójkącik, oczywiście) 741/743/745/746/747 TB?

 

Od wczoraj czeszę internet w poszukiwaniu informacji, który z tych 5 batalionów czołgów miał wtedy na stanie (w dniu lądowania lub później, do lipca 1944) właśnie  M4A3 z działem 75 mm w wersji późnej.  Może ktoś już taki temat przerabiał i pomoże?

 

Odznaki naramienne czołgistów - chyba bez, bo te bataliony były dołączane ad hoc do dywizji piechoty...

 

Coś co mnie zdziwiło  - w schemacie malowania M4 z Tamiya (numer zestawu 190, "early production") jest wersja dwukolorowego malowania XF 62 (Olive Drab) i XF 64 (Rogue brown), opisane jako H Co, 66 armored regiment, 2 Armored Division, Normandia, sierpień 1944 - kamuflaż oliwkowy z brązowym? Na takim staruszku, z wieżą bez włazu ładowniczego? Zagadka... , ale jego załoga na bank miała odznakę 2 Dywizji pancernej na lewym rękawku. Dziwne jest też to oznaczenie na wieży, na bokach - H2, jak z czasu lądowania.

IMG_8487.JPG

Edytowane przez Lipstein
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Lipstein changed the title to M4A3 Sherman 75mm late, M4 Sherman (Tamiya), M4 Sherman US Marines (Italeri) 1:35

Kierując się zdjęciem tego zestawu kalek i tym co wygrzebałem w internecie ożenię M4 z Tamki z M4A3 Italeri - przeszczepie chwyty powietrza i wylotu spalin.

Chwyt nad kratą za wieżą spoczywa na pokrywie uszczelniającej, u mnie będzie to wariacja na temat, bo dokładnych zdjęć nie znalazłem. Podobnie chwyt z tyłu - usunąłem filtry powietrza i rury wydechowe i dopasuję to wszystko tak, aby nie było szpar - ogólnie zakładam, że wariantów tej modyfikacji było kilka i za bardzo nie minę się z prawdą.

 

38969_2_SRD-35-990_1.jpg

IMG_8484.JPG

IMG_8485.JPG

IMG_8486.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

M4A3 z Tamki pomalowany mieszanką Olive Drab i Buff z Tamiya: próbowałem na bocznych ścianach kadłuba zrobić cieniowanie dodając więcej Buff, jaśniejszy u góry przechodzący w ciemniejszy odcień nad gąsienicami, podobnie na wieży: wyoblenia jaśniejsze, dół i tył ciemniejsze. Widać coś?

IMG_8489.JPG

IMG_8490.JPG

IMG_8491.JPG

IMG_8492.JPG

IMG_8493.JPG

Edytowane przez Lipstein
  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oznaczenia dywizji i mniejszej jednostki, o te trójkąciki głównie chodzi. Napisy  dotyczące shippingu malowane na burtach od szablonów też: tonaż netto, brutto...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Lipstein napisał:

Oznaczenia dywizji i mniejszej jednostki, o te trójkąciki głównie chodzi

Zestaw taki był z bumper kodami

9 godzin temu, Lipstein napisał:

 Napisy  dotyczące shippingu malowane na burtach od szablonów też: tonaż netto, brutto...

A tutaj to chyba Zvezda ma w wersji M4A3 /76/ ..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 22.11.2024 o 00:12, michal0281 napisał:

Chyba z tego cieniowania nic nie zostanie po dalszych pracach,  trzeba mocniej. 

 

W dniu 22.11.2024 o 06:40, patrykd napisał:

Za mały kontrast. Tak jak pisano powyżej. Efekt już teraz jest ledwo widoczny. 

widzę, dlatego pytam lepszych w tej technice, po wekendzie popsikam Dark Yellow, taki w sumie miałem zamiar. Dzięki za uwagi.

 

Muszę przetrzepać wszystkie kalki, jakie mi zostały z poprzednich modeli i coś z nich poskładać, chyba, że na blackweek szarpnę się i kupię któryś zestaw kalek Star Decals 🙂 chociaż raz nie będę dziadował przy "recyklingu" i zostanie "na potem"

 

W sumie to niezłe mam zamieszanie z tymi pojazdami: "mój" M4 ma skręcaną osłonę transmisji, ten Hurricane na zdjęciu poniżej odlewaną, nie ma też dospawanego dopancerzenia prawego policzka wieży.

 

Star Decals 35-C1230 M4 Normandy.jpg

 

Star Decals ma też zestaw kalek 35-989 1/35 US 66th Armored Regiment in Normandy i tam  jest komplet do M4 ze starą osłoną i zestawem do brodzenia, z interesującego mnie okresu tuż przed załadowaniem na statek przed lądowaniem:

 

star-decals-star35989-us-66th-armored-regiment-in-normandia-m4-sherm.jpg

Edytowane przez Lipstein
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pojeździe G 24 z okładki kalek jest dobrze widoczne dopancerzenie wieży po prawej stronie, jak w modelu; odkleiłem je, zanim przyjrzałem się obrazkowi na kalkach, teraz przyklejone na nowo.

Edytowane przez Lipstein
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kalki z ostatniego zestawu dojechały. Robię wóz z oznaczeniem taktycznym G 24, w wersji zabezpieczonej do brodzenia. Z chusteczki zrobię osłonę km i działa. Szukam teraz fotki, jak zabezpieczano włazy w kadłubie i wlewy płynów, na manualach jest to opisane jako "sealed". Ma modelu znalezionym w sieci na wentylatorze na płycie nad kadłubem gość zrobił czepek z impregnowanego materiału, takiego jak do osłony działa i km, resztę zaś pociągnął czarna farbą mającą pewnie imitować smar czy inna substancję, którą to robiono w Anglii przed załadowaniem czołgu na LCT

Edytowane przez Lipstein
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2401303_acf28eeaf6135e76baa9692141a5094f_t.jpeg

 

Na poniższym zdjęciu niewiele widać, poza osłoną armaty i karabinu maszynowego oraz chwytu powietrza i wydechu (pojazd z tego samego 66 regimentu, ta sama 2 Dywizja Pancerna) nie widzę innych specjalnych zabiegów do brodzenia... Same zagadki

 

7_copy.jpg

M4(75)_Sherman_with_Deep_Wading_Gear.jpg

Edytowane przez Lipstein
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Model z tego linku 

ma czarne nieregularne linie m. inn. wokół pokrywy silnika, na połączeniu zestawu do brodzenia tam gdzie łączą się jego dwie części - wygląda to tak, jak wtedy gdy Gustlik i załoga szykowali Rudego do przejazdu pod wodą, smarując wszystkie elementy wyposażenia mogące przeciekać towotem

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adapter wlotu powierza muszę przerobić, zrobiłem za wąski i nie zakrywa on wlewów płynów, które są po obu jego stronach. Sugerowałem się zdjęciem, które wydawało mi się odpowiednie, ale dalsza analiza zdjęć i fotka nieprodukowanego już zestawu Eduarda nie pozostawia wątpliwości, że nakładka zakrywa też stalową pionową listwę osłaniającą chwyt powietrza od tyłu. Może znajdę jakieś zapinki z poprzednich modeli i nadadzą się do systemu szybkiego odpinania tych "kominków"

M4A1 Deep Wading Kit Eduard.jpg

 

Ulepiłem osłonę karabinu, wentylatorów i działa (wersja wyjściowa):

 

IMG_8498.JPG

IMG_8503.JPG

IMG_8501.JPG

 

Niech będzie dla potomnych:  http://www.tm-ww2.com/product_info.php?products_id=671&language=en

Edytowane przez Lipstein
  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osłona na jarzmo i armatę po wyschnięciu kleju i nałożeniu drugiej warstwy papieru wyszła tak sobie,  zacząłem więc przerabiać wieżę dowódcy i jarzmo KM, na wyższe (coby klapy dały się otworzyć)

 

IMG_8507.JPG

IMG_8508.JPG

 

Dokleiłem też wszystkie klamry i zaczepy na narzędzia, celownik i to "coś" obok peryskopu działonowego

 

IMG_8511.JPG

IMG_8509.JPG

Edytowane przez Lipstein
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Malowanie - może tym razem widać próbę zróżnicowania kolorystyki:

 

IMG_8523.JPG

IMG_8526.JPG

IMG_8528.JPG

IMG_8525.JPG

 

A w modelu Italeri wyciąłem mocowanie jarzma i osłonę armaty, wsadzę w to miejsce lufę od 105-tki i pasującą do niej osłonę ze złomu modelarskiego

 

IMG_8531.JPG

Edytowane przez Lipstein
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety ledwo co widać. Po weatheringu zniknie. Jeśli chcesz by było widoczne musisz DUŻO odważniej pójść z kontrastem. Zawsze przesadzony kontrast można jeszcze tonować. Zresztą tak też musiałem ostatnio robić na moim AH-64.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurde, udało mi się pomalować drugi model w takim samym odcieniu, ale z tym kontrastem coś mi nie wychodzi, mieszałem OD z Buff  chyba 1:1.

Osłona jarzma po pomalowaniu kolorem bazowym wygląda tak: 

IMG_8532.JPG

IMG_8534.JPG

IMG_8533.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi najłatwiwj uzyskać kontrast metodą preshaidingu czarno  białego. Robię tak czasami gdy nie mam zeatawu do modulacji. Tutaj zrobiles ten błąd co ja na shermanie swoim. Tzn. kolor stracił nasycenie. Ja wtedy zrobiłem filtr z olive drabu. Niestety zabawa w modulację z początku niesie ze sobą trochę eksperymentowania. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak sobie patrzę na te osłonę działa (pokrowiec) i nie mam pojęcia, jak wyglada oryginał. Jakkolwiek…jakoś mi to nie podchodzi. Może gumowa rękawiczka jednorazowa byłaby lepsza? Jak stosuje i jestem zadowolony- chociaż tak dużej powierzchni nie pokrywalem.  Taka tylko dywagacją materiałowa mnie naszła. 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.