Jump to content

MiG-21bis Zviezda 1/72 41elt Malbork


Leszek.Sz.
 Share

Recommended Posts

Witam ponownie. Jako że Czapla leży i czeka na przypływ sił postanowiłem rozpocząć coś co będę w stanie wykonać w założonym czasie. Jednego bis-a z tego zestawu już złożyłem więc mam ścieżkę przetartą. Ten będzie w malowaniu 41 elt z Malborka nr 9494, maszyna utracona na poligonie w Nadarzycach 14.07.2000. Chciałem zrobić ją w takiej konfiguracji podwieszeń w jakiej wykonała swój ostatni lot ale tu nie mam pewnej informacji. Z jednego żródła mam info że 2xR13 lub R-60 +PTB-490 drugie żródło że 2XUB-16+PTB-490. Jak było naprawdę - tego na dzisiaj nie wiem. Sam zestaw jest bardzo przyjemny, linie wgłębne, bardzo delikatne, hamulce aero oddzielnie, owiewka dzielona, bardzo porządnie zrobione wnęki podwozia i koła z goleniami, także za 30 kilka złotych jest fajny bis do złozenia.

 

100_4089.jpg

100_4090.jpg

100_4091.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Chciałem zrobić ją w takiej konfiguracji podwieszeń w jakiej wykonała swój ostatni lot ale tu nie mam pewnej informacji. Z jednego żródła mam info że 2xR13 lub R-60 +PTB-490 drugie żródło że 2XUB-16+PTB-490. Jak było naprawdę - tego na dzisiaj nie wiem.

 

prawidłowa będzie wersja 2 tj. 2xUB-16

Link to comment
Share on other sites

Na pewno nie pociski kierowane powietrze-powietrze,może być 2 zestaw lub ewentualnie tzw.kombajn-tzn.UB-16,działko i 2 bomby 50 lub 100kg.

Rozumiem że PTB-490 to zbiornik podkadłubowy 490 litrów.

Pozdrowienia dla kolegi modelarza,

babcia131

Link to comment
Share on other sites

Chciałem zrobić ją w takiej konfiguracji podwieszeń w jakiej wykonała swój ostatni lot ale tu nie mam pewnej informacji. Z jednego żródła mam info że 2xR13 lub R-60 +PTB-490 drugie żródło że 2XUB-16+PTB-490. Jak było naprawdę - tego na dzisiaj nie wiem.

 

prawidłowa będzie wersja 2 tj. 2xUB-16

Na wewnętrznych węzłach czy zewnętrznych? Też skłaniałem się do UB-16 bo po co by leciał na Nadarzyce z pociskami powietrze -powietrze.

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Jeśli same UB-eki to na wewnętrznych,gdy z bombami to wtedy bomby

na zewnętrznych.Nie byłem uzbrojeńcem ,ale problem podwieszeń pojawiał się dopiero przy UB-32 lub bombach większego wagomiaru np.250g.W sumie na 21 można było podwieśić np.4 zasobniki UB-16 ,każda belka była przystosowana do różnych wariantów uzbrojenia.Jeszcze służę w tej jednostce ,znam chłopaków,tego ferlanego dnia miałem dyżur na lotnisku.To był pierwszy i jak się okazało jedyny

wylot w tym dniu.Jeśli uzbroisz się w cierpliwość postaram się dowiedzeć coś bliżej o samolocie i wariancie uzbrojenia w tym dniu-może będą pamiętać-niestety stara wiara odchodzi.Będę obserwował postepy-zaczynałem karierę w lotnictwie od obsługi BISÓW

Link to comment
Share on other sites

babcia131 - z nieba mi spadłeś, jak ustalisz dokładną konfigurację podwieszeń dla 9494 z dnia 14.07.2000 to przyjadę do Malborka z wódeczką. Wiem że pilot nazywał się Dariusz Mikołajczyk, katapultował się ale niestety było za nisko i nawet nie zdążył się wypiąć z fotela.

Pozdrawiam

 

[

Link to comment
Share on other sites

Heheee-dzięki za wódeczkę,30 lat w lotnictwie zrobiło swoje.Już nie można latac z prędkościami powyżej 1Ma na niskm pułapie.Zostało tylko bujanie się w gondoli balonu i to na uwięzi.Podzwonię jutro po kumplach , może coś ustalę.Na razie mozesz śmiało zaczynać model.Piękna sprawa te BISY ,szczegolnie jeden element ,ale o tym kiedys przy okazji.

Link to comment
Share on other sites

sorry:gdybym był generałem pewnie bym dotarł-niestety nie ma już pułku,samoloty rdzewieją pod chmurką,czort wie gdze jest dokumentacja powypadkowa-na pewno w archiwum CKBWL w Warszawie.Bądżmy dobrej

myśli,BISY nie latały na poligon tak obładowane jak np.SUKI,mam nadzieję że chłopaki będą kojarzyć.Nie co dzień rozbija się samolot i ginie pilot-na szczęście.

Link to comment
Share on other sites

A tak w ogóle to samolot byl z 41 plm-jescze wtedy na szczęscie nie istniały tak dziwaczne stwory jak odrębne eskadry.W związku z tym będziesz musiał PATYK zrobic oznaczenie na kadłubie ałbo KRZYŻAKA

albo GĄSIORA.To się zmieniało, ale KRZYŻAK ładniejszy.

Link to comment
Share on other sites

Krzyżak jest w zestawie MASTERCRAFT-u A co do wypadku, to pogadam ze znajomym technikiem, pod którego podlegał ten samolot i coś się na temat uzbrojenia znajdzie. Szkoda pana Mikołajczyka. Fajnie że model z mojego podwórka

Link to comment
Share on other sites

Ładnie się w eskadrze pracuje-jak nie ma lotów to ma być praca do 15:30

a nie pisanie postów,NIEROBY ESKADROWE-Heheheeeeee.

Wariant uzbrojenia feralnego dnia-belki wew.UB-16.belki zew.-po jednej

bombie ćwiczebnej 50kg.Pewne na bank.Na pewno namalowany był KRZYŻAK ,pod kabiną było nazwisko technika-chor.KOŁSUT i znaczek klucza ORKA.Mam namiary na zdjęcie tych napisów,postaram się je chociaż zeskanować.Saj4-jeśli na codzień masz kontakt z technikami rozejrzyj się-jestem pewien że parę dni po katastrofie widziałem kolorowe zdjęcie kpt.Mikołajczyka wraz z z młodymi pilotami zrobione dosłownie przed wylotem przy s-locie na stojance.CZOŁEM WASZMOŚCIWIE.

Link to comment
Share on other sites

Dzięki za pomoc, w zestawie są kalki z gąsiorem i na wszystkich zdjęciach które mam 9494 występuje gąsior, trochę się pogubiłem z tymi godłami bo myślałem że Krzyżak był malowany na MiG-29, a tu następna niespodzianka.

Saj4- podaj jak możesz jaki konkretnie zestaw mastercrafta ma krzyżaka do MiG-21. Przeszukałem internet i zdjęcia 9494 z krzyzakiem nie znalazłem. Jeżeli tak jest jak mówi babcia131 to jestem w stanie kupić ten zestaw mastercrafta( drogie nie są) dla samej kalki. Jak ktoś ma zdjęcie 9494 z krzyżakiem to poprosiłbym na maila:

leszek.szopieray@vp.pl

Pozdrawiam fanów żelazka

A tu oryginał:

1835-34.jpg

9494.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sorry.Sam też w tym momencie zgłupiałem-rozmawiałem dzisiaj z D-cą klucza w którym był 9494-w dniu katastrofy na kadłubie był KRZYZAK,nazwisko technika i symbol klucza ORKA.Jest przekonany bo s-lot był przygotowywany na przegląd inspektorski i specjalnie odświeżany.Może to są wcześniejsze zdjęcia,ktoś wpadł na pomysł aby 41 plm kultywował tradycje 141Eskadry z 1939r.-co ma pienik do wiatraka.Te s-loty były przemalowywane.Mam namiar na zdjęcia tych malunków-zobaczymy.Może uda mi się pomóc.Uzbrojenie na pewno się zgadza.Miłego tworzenia-niedługo z lotnictwa zostaną tylko modele.

Link to comment
Share on other sites

Patyk, wybacz ze wprowadziłem Cię w błąd, nie zestaw MasterCraft ma tą kalkę, tylko Koppro: http://www.mojehobby.pl/szczegoly.php?grupa_p=1&przedm=548197 , dokładnie ten model mam sklejony i chyba wykorzystam z niego kalki z krzyżakami do modelu MiG-a 29 w malowaniu 41 ELT. Teraz już masz komplet wieści

 

EDIT:

 

Wracając do wypadku, to jako oficjalna wersja podane było to, że pilot (oblatywacz 2 stopnia) przekroczył maksymalne kąty lotu i wprowadził samolot w stan lotu niekontrolowanego. Czytaj samolot kręcił się we wszystkie strony i pech chciał, że kiedy chciał się katapultować, strzelił się w ziemię... No i efekt wiadomy. Jak było naprawdę, tego się chyba nikt nie dowie... Było jeszcze kilka wypadków w 41 w niedalekim czasie właśnie tego feralnego, np zgaśnięcie silnika w czasie lotu (pech chciał że w samolocie był świeży silnik po remoncie) i przymusowa wysiadka (samolot rozbił się 50 m od zabudowań w miejscowości Nowa Pilona) na szczęście nikt nie zginął. Pilot odniósł jednak obrażenia w wyniku wysiadki... Wiele jest do opowiadania w tym temacie, ale to nie miejsce na to ;)

Pozdrawiam !

 

EDIT 2:

 

Ten link się może przydać: http://www.flyshark.republika.pl/

Link to comment
Share on other sites

np zgaśnięcie silnika w czasie lotu

Nie tworzmy mitow, fakt samolot ulegl wypadkowi, jak swtierdzila komisja "z przyczym technicznych". Pozniejsze ustalenia po przypadku kiedy w jednym z samolotow lecacych na DOL Kliniska rozszczelnil sie zbiornik nr 7, polaczono fakty i w pierwsdzym przypadku moglo dojsc do podobnej usterki. Samolot szczesliwie wyjadowal na lotnisku startu (nb 9483).

 

samolot rozbił się 50 m

Samolot spadl ok 150m od drogi krajowej z Gdansk - Warszawa, 100m od nasypu toru kolejowego trasy Elblag - Paslek i ok 250-300m od zabudowan bylego PGR Nowa Pilona.

 

Wiele jest do opowiadania

Mysle, ze jak sie czegos nie wie dokladnie (bez obrazy) to lepiej sie nie wypowiadac.

 

Co do samego 9494 to idea szczytna bo samolot w polskich barwach, jakkolwiek robienie modelu samolotu na ktorym zginal pilot jakos mi nie lezy, moze zrobic nb 9444 (szal czworek jak go nazywano w I kluczu eksploatacji 41elt) samolot na tyle ciekawy ze po wpadnieciu w ATU-2M (tzw MiGolapka za progiem pasa) mial wstawiona czesc poszycca (nasada statecznika pionowego) w innym kolorze duraluminium. Tyle ode mnie w tym temacie.

Decyzja odnosnie numeru bocznego nalezy do kolegi Patyk.

 

p.s.Glowy za to nie dam ale nie wydaje mi sie zeby na "bisach" w Malborku malowano "krzyzaka" to godlo odeszlo razem z MFami. Na bisach malowano godlo kaczki w I esk (tu moge sie mylic) z zielonymi a w II esk z niebieskimi koncowkami skrzydel lub odwrotnie. Ciekawostka - wyjatkiem byl samolot nb 9483 na ktorym jeden z technikow umiescil to godlo i numer boczny w odcieniach szarosci - samolot szykowany byl na Air Show Radom 2003.

Pozdrawiam M.

Link to comment
Share on other sites

...9483 na ktorym jeden z technikow umiescil to godlo i numer boczny w odcieniach szarosci...

 

Tutaj kolory szare wystąpiły ponieważ samolot był malowany w 28PLM w Słupsku, po czym trafił do M-k.

 

 

...lecacych na DOL Kliniska rozszczelnil sie zbiornik nr 7, polaczono fakty...

 

Na ten dol leciał mój znajomy ( http://www.flyshark.republika.pl/ lub http://www.flyshark.republika.pl/Samoloty_pliki/41_eskadra_.htm ) Klik i poczytaj.

 

 

Mysle, ze jak sie czegos nie wie dokladnie (bez obrazy) to lepiej sie nie wypowiadac.

 

A skąd wiesz ze nie wiem dokładnie ?? ;) Do tej pory w eskadrze pracuje technik, pod którego ten samolot podlegał Swoją drogą jak się pytałem kontrolerów z wierzy, to mówili że pilot samolotu rozbitego pod elblągiem zgłaszał problemy z silnikiem. Po czym kazano mu się wznieść na 3500m. Po wzniesieniu się łączność została zerwana, a pilot był już strzelony i wisiał na spadochronie

 

EDIT:

 

Miało być 250m, ale mi dwójka nie wskoczyła...

 

EDIT 2:

 

Fakt, krzyżaków nie ma na "bisach", właśnie poszedłem sprawdzić, wszystkie mają namalowaną kaczkę czerwoną z niebieskimi lotkami (wyjątek 9483 bo ten ma odcienie szarości)

 

EDIT 3:

 

Żeby nie być gołosłownym...

 

6762044325c1bd2bmed.jpg

 

7093e0afb5b7e53cmed.jpg

 

b4a265228ef7c041med.jpg

 

3290cb01cd58401fmed.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Super Moderator
...9483 na ktorym jeden z technikow umiescil to godlo i numer boczny w odcieniach szarosci...

 

Tutaj kolory szare wystąpiły ponieważ samolot był malowany w 28PLM w Słupsku, po czym trafił do M-k.

 

 

Akurat ten samolot malował nasz forumowy kolega Marek 1101, który był wcześniej technikiem w Słupsku wiec nie do końca to prawda.

Link to comment
Share on other sites

Akurat ten samolot malował nasz forumowy kolega Marek 1101, który był wcześniej technikiem w Słupsku wiec nie do końca to prawda. Cool

 

Okonek, nie cwaniakuj :P Bo doskonale o tym wiem Ale z wypowiedzi kolegi BRh_positive, wynikało że samolot był pomalowany w M-ku w 41 ELT, a moja wypowiedź to tylko sprostowanie ;) że malowany w Słupsku ;) Przez kogo nie pisałem, bo to się zgadzało

Link to comment
Share on other sites

Jeszce raz dzięki za informacje i fotki. Konfigurację z ostatniego lotu mamy już ustaloną 1xPTB-490 2xUB-16 2xP-50. Co do gąsiora czy krzyzaka tu juz mam mętlik i narazie zostawiam tą sprawę. Zdaje sobie sprawę że na tym konkretnym MiG-u zginął pilot, nie robię dioramy z wrakiem MiG-a ze zwłokami pilota w fotelu, tylko konkretną maszynę krótko przed tragicznym lotem. Po świętach ruszę z budową.

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.