donalyah00 Posted April 21, 2009 Share Posted April 21, 2009 Fotki są dosyć fajne: Jest trochę zbliżeń, ale głownie pokładu i detali znajdujących się na nim. Zdjęć góry kiosku (kokpitu, masztów) a'la Specwypusk Tajfuna o proj.705 raczej nie ma. Zdjęć części podwodnej nie ma wcale - wszystkie fotki zrobione zostały gdy okręt wisiał "na sznurku" w Sewastopolu, na krótko przed jego rozebraniem. Na niektórych zdjęciach widać wręcz jak kiosk odzardzewiał od kadłuba (przez dziury można dłoń włożyć). Dodam jeszcze, że pozostałe podłodki obfotografowane są dookoła (mniej lub bardziej) w suchym doku, np. można pooglądać generator wirów na czubku jednej ze śrub proj.941, wnętrze kokpitu proj.971 albo wylot wody morskiej z instalacji napędowej w proj.705. Książka jest świetnym uzupełnieniem innych materiałów o w/w jednostkach, do zabawy modelarskiej dobrze mieć też jednak inne źródła. Szkoda tylko, że została wydana na takim szmatławym papierze... Pozdrawiam, Marek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PKD4GA Posted April 21, 2009 Share Posted April 21, 2009 Dzieki Marku. Czlowiek ktory buduje model RC Belugi wrzucil kiedys fotke nr 2 w kolorze, na swoja strone www.projekt1710.com Dawniej bylo tam wiecej fotek, ale teraz widze ze sobie je schowal. Szczesliwie mam zgrane na CD, bedzie chwilka to dodam. Teraz to co mam na "twardym, czyli z innych zrodel (pewnie Balancer itd.): Okret w sluzbie Okret spisany ze stanu Zlomowanie Pozdr. Pawel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreya Posted April 21, 2009 Share Posted April 21, 2009 Do tematu dokładam następne fotki tego okrętu. Widać szczegóły pokładu i kadłuba oraz destrukcję obudowy kiosku. Pozdrawiam - andreya Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
truckman Posted October 20, 2009 Share Posted October 20, 2009 KGB nie zapukało jeszcze do was Woty ładne i ciekawe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dawid98 Posted October 23, 2009 Share Posted October 23, 2009 foty bardzo fajne i tak myślę że prawdziwe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjp_a_man Posted December 10, 2014 Share Posted December 10, 2014 Do tematu dokładam następne fotki tego okrętu.… … Czy dobrze się domyślam, że zdjęcie przedstawia urządzenie mierzące szybkość napływu płynu zwane w lotnictiwe rurką Pitota? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M.A.V. Posted December 13, 2014 Share Posted December 13, 2014 Dzięki za odświeżenie tematu bo go przeoczyłem. Nie widziałem wcześniej tego zdjęcia ze złomowania swoją droga ciekawa sprawa że tak ją rozorali na wodzie, wszystkie fotki jakie kojarzę u rusków z tej tematyki to wyciągali je z wody albo przynajmniej w doku siedziały. Czy dobrze się domyślam, że zdjęcie przedstawia urządzenie mierzące szybkość napływu płynu zwane w lotnictiwe rurką Piota? Całkiem możliwe, w końcu łajba była egzemplarzem do testów napędu więc musiała mieć sprzęt do dokładnej oceny wydajności i pomiaru szeregu parametrów. Swoją drogą podobnie wyglądające "cuda" są montowane na p.971 a dokładnie na najnowszej wersji: K-335. Ale tamte raczej nie służą do badania szybkości przepływu - stawiałbym na coś bardziej zaawansowanego w stylu jakiegoś detektora pasywnego do badania wody. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M.A.V. Posted January 22, 2015 Share Posted January 22, 2015 Niestety znów post pod postem ale mam nadzieję że zostanę rozgrzeszony bo będą SENSACYJNE WIADOMOŚCI (ale o tym na końcu) Przedstawiam efekt prawie miesięcznego małego "śledztwa", przy okazji przedstawię kilka nie zamieszczonych tutaj wcześniej zdjęć. Na początek uwaga co do urządzenia, o które pytał kjp_a_man - tak sprawdziłem, jest to urządzenie do badania prędkości przepływu wody. Jednak to zdjęcie, które zamieścił wcześniej Andreya bylo niekompletne. Tak wyglądało gdy okręt był w służbie: Co więcej znalazłem informację, że podobne urządzenia do badania prędkości przepływu znajdowały się zaraz przy śrubie, przy nasadzie stateczników. Wiązał się to z tym, iż na okręcie testowano różne rodzaje śrub. Co ciekawe znalazłem informację iż była to pierwsza jednostka w sowieckiej flocie podwodnej na której zamontowano śruby przeciwbieżne. Co więcej, to właśnie testy na p.1710 pozwoliły na dopracowanie w ZSRR śrub z sierpowatymi piórami, które obecnie są w powszechnym użyciu. Jakby tego było mało, dotarłem do informacji, że cała sekcja dziobowa była demontowalna i wymienna - by można było testować różną geometrię dziobu (pod kątem montowania wewnątrz sonaru) Dwa kolorowe zdjęcia z Sewastopola (których jeszcze nie było), gdy okręt już był sporadycznie używany i głównie cumował i rdzewiał (W 1996 nastąpiło zużycie akumulatorów i trzeba było je wymienić, z czym zwlekano ze względu na koszty): Podczas "Dni Morza" w 1995: Kilka zdjęć archiwalnych, które udało mi się znaleźć. Niestety słabej jakości bo to z wojskowej gazety wydawanej dla marynarzy: Tu dwa zdjęcia z prób odbiorczych okrętu (Morze Czarne niedaleko Bałakławy, Krym - 1986) To zdjęcie z roku 1988: Teraz pora na małą perełkę... dotarłem do filmu zrobionego na potrzeby Ministerstwa Obrony ZSRR (Киностудия Министерства обороны СССР) w 1989r pt: "Podwodna, doświadczalna jednostka 1710" (Опытная средняя подводная лодка проекта 1710). Niestety cały film zapewne niedostępny dla szerszego odbiorcy, ale znalazłem te kilka klatek z niego: Na koniec spuszczam BOMBĘ... Nie jestem pewien, ale to chyba będzie debiut na polskojęzycznych stronach bo do tej pory nigdzie nie znalazłem o tym wyczerpujących informacji (jedyne wzmianki do jakich dotarłem były na stronach rosyjskich i chińskich). Otóż jednostka p.1710 dysponowała eksperymentalnym i nowatorskim hydraulicznym układem polimerowym. O co chodzi? Otóż na okręcie był zbiornik ze specjalną pastą na bazie polimerów (tlenku etylenu i akrylamidu), która była tłoczona hydraulicznie przewodami do kilku pierścieni wokół kadłuba sztywnego gdzie polimer wiązał się z wodą morską i był tłoczony następnie do szczelin w kadłubie zewnętrznym gdzie zostawała wyciśnięta na zewnątrz. Po co było to wszystko? Otóż polimer zmieszany z wodą pod wpływem szybkiego poruszania się okrętu pod wodą przywierał i zostawał przez ciśnienie wody rozprowadzany po kadłubie (coś jakby smarowanie zmniejszające tarcie). Założenia układu: - ograniczenie poziomu hałasu wytwarzanego przez jednostkę do 3-4 dB. - zmniejszenie oporów na styku kadłub-woda o 40-45% - zwiększenie prędkości podwodnej o 11-12% bez zwiększania mocy silnika Fotka (kadr w w/w filmu) pokazująca założenia teoretyczne i pokazuje lokalizację pierścieni na jednostce (pionowe linie) Tu widok takiej szczeliny na stateczniku (całe rufowe usterzenie miało takie): Tutaj szczelina dziobowa w interesującym ujęciu - następuje wyrzut polimeru (ujęcie trochę zakłamane bo wygląda na robione w suchym doku na potrzeby filmu): Tutaj widok na zbiornik pasty i układ hydrauliczny: Całość była sterowana takim ciekawym komputerem jak poniżej (całość informacji z wszystkich czujników była zbierana przez główny komputer jednostki o nazwie RAID, gdzie następowała analiza zebranych wyników): źródła: http://roteflotte.de , http://kuleshovoleg.livejournal.com , http://www.deepstorm.ru , http://forum.sevastopol.info , http://military.china.com Dla zainteresowanych - zamieszczam oryginalny fragment o owym układzie polimerowym - może ktoś z lepszym "rosyjskim technicznym" wyciśnie z niego więcej (bardzo bym się ucieszył): Для снижения акустических помех работе главной антенны ГАК на внешних обводах корпуса и на внутренних переборках использованы гидроакустические покрытия из материалов "Плавник-78" и "Шлем". Для снижения сопротивления воды в пограничный слой вдоль легкого корпуса и ограждения перископов подавался раствор полимеров, снижающий сопротивление (скорость хода увеличивалась без изменения мощности ДЭУ). Система включала в себя кольцевые щелевидные конструкции легкого корпуса, цистерну-хранилище полимерной пасты и оборудование: - центробежный насос для подачи забортной воды - винтовой насос подачи пасты в смеситель - трубопроводы подачи раствора к щелям Полимерная паста загружалась в специальную цистерну, содержавшую эластичные емкости; в полости между ними и переборками цистерны поступала забортная вода, которая по мере расходования пасты ее заменяла. При включении системы в смеситель подавались забортная вода и паста. Полученный раствор поступал по трубопроводам в сборные коффердамы, а затем – к щелям в легком корпусе, ограждении выдвижных устройств, стабилизаторах и к гребному винту. Гидродинамически активные полимеры были созданы на базе полиэтиленоксида и акриламида. Измерения свойств пограничного слоя производятся аппаратурой ЭМО-42П, Неон-16, Скат ИК. Использование впрыска раствора полимеров позволило: - снизить акустический шум вызываемый корпусом на 3-4 дБ; - снизить сопротивление трения корпуса лодки на 40-45%; - увеличить скорость лодки в подводном положении без увеличения мощности двигателя на 11-12%. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
okonek Posted January 23, 2015 Share Posted January 23, 2015 ..... do tej pory nigdzie nie znalazłem o tym wyczerpujących informacji (jedyne wzmianki do jakich dotarłem były na stronach rosyjskich i chińskich). http://mon.gov.pl/z/pliki/dokumenty/rozne/2013/09/pm_marzec_2013.pdf Coś tam jest na stronach 54-60 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M.A.V. Posted January 23, 2015 Share Posted January 23, 2015 Dzięki okonek, nie znałem tej gazetki Coś tam już o tej technologii mi się obiło o uszy, ale były to zazwyczaj krótkie wzmianki. Jak np. w Cold War Submarines [N.Polmar & K.J.Moore] są na ten temat bodajże dwa zdania. Dlatego do tej pory myślałem, że to było coś topornego i nie zrealizowanego z takim rozmachem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.