Jump to content

o.p. pr.1710 Makrel (NATO: Beluga)


donalyah00
 Share

Recommended Posts

Fotki są dosyć fajne:

1710_01.jpg

1710_02.jpg

 

Jest trochę zbliżeń, ale głownie pokładu i detali znajdujących się na nim. Zdjęć góry kiosku (kokpitu, masztów) a'la Specwypusk Tajfuna o proj.705 raczej nie ma. Zdjęć części podwodnej nie ma wcale - wszystkie fotki zrobione zostały gdy okręt wisiał "na sznurku" w Sewastopolu, na krótko przed jego rozebraniem. Na niektórych zdjęciach widać wręcz jak kiosk odzardzewiał od kadłuba (przez dziury można dłoń włożyć).

 

Dodam jeszcze, że pozostałe podłodki obfotografowane są dookoła (mniej lub bardziej) w suchym doku, np. można pooglądać generator wirów na czubku jednej ze śrub proj.941, wnętrze kokpitu proj.971 albo wylot wody morskiej z instalacji napędowej w proj.705.

 

Książka jest świetnym uzupełnieniem innych materiałów o w/w jednostkach, do zabawy modelarskiej dobrze mieć też jednak inne źródła. Szkoda tylko, że została wydana na takim szmatławym papierze...

 

Pozdrawiam,

Marek

Link to comment
Share on other sites

Dzieki Marku. Czlowiek ktory buduje model RC Belugi wrzucil kiedys fotke nr 2 w kolorze, na swoja strone www.projekt1710.com

Dawniej bylo tam wiecej fotek, ale teraz widze ze sobie je schowal. Szczesliwie mam zgrane na CD, bedzie chwilka to dodam.

 

8cc30bff19149d27.jpg

 

Teraz to co mam na "twardym, czyli z innych zrodel (pewnie Balancer itd.):

 

Okret w sluzbie

19c765f41932d310.jpg

0c557115bbabe7b4.jpg

16550952406de939.jpg

fb1e4ebf595fed00.jpg

319e60a056d3d0f3.jpg

7a795d059ca80b11.jpg

 

Okret spisany ze stanu

22eb843970e70682.jpeg

d2ffd8aa3bc3095d.jpeg

ec95e323a3b7c5f0.jpeg

4c035505b860dee1.jpeg

c898fc3bfdd3ceb8.jpeg

 

Zlomowanie

debedfd1664f205a.jpg

5a7517832f22d87f.jpg

a2a8bec999021cb0.jpg

 

Pozdr.

Pawel

Link to comment
Share on other sites

Do tematu dokładam następne fotki tego okrętu. Widać szczegóły pokładu i kadłuba oraz destrukcję obudowy kiosku.

 

06.jpg

07.jpg

08.jpg

09.jpg

10.jpg

11.jpg

_1997_02.jpg BELUGA.jpg

gxjb1TD9-b7e193067a30b27c19d1f4916f.jpg

 

2008-12-29_191117.jpg

 

2008-12-29_191302.jpg

 

Pozdrawiam - andreya

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 5 years later...

Dzięki za odświeżenie tematu bo go przeoczyłem.

Nie widziałem wcześniej tego zdjęcia ze złomowania

swoją droga ciekawa sprawa że tak ją rozorali na wodzie,

wszystkie fotki jakie kojarzę u rusków z tej tematyki to wyciągali je z wody albo przynajmniej w doku siedziały.

 

Czy dobrze się domyślam, że zdjęcie przedstawia urządzenie mierzące szybkość napływu płynu zwane w lotnictiwe rurką Piota?

Całkiem możliwe, w końcu łajba była egzemplarzem do testów napędu więc musiała mieć sprzęt do dokładnej oceny wydajności i pomiaru szeregu parametrów.

Swoją drogą podobnie wyglądające "cuda" są montowane na p.971 a dokładnie na najnowszej wersji: K-335.

Ale tamte raczej nie służą do badania szybkości przepływu - stawiałbym na coś bardziej zaawansowanego w stylu jakiegoś detektora pasywnego do badania wody.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Niestety znów post pod postem ale mam nadzieję że zostanę rozgrzeszony bo będą SENSACYJNE WIADOMOŚCI (ale o tym na końcu)

Przedstawiam efekt prawie miesięcznego małego "śledztwa", przy okazji przedstawię kilka nie zamieszczonych tutaj wcześniej zdjęć.

 

Na początek uwaga co do urządzenia, o które pytał kjp_a_man - tak sprawdziłem, jest to urządzenie do badania prędkości przepływu wody. Jednak to zdjęcie, które zamieścił wcześniej Andreya bylo niekompletne. Tak wyglądało gdy okręt był w służbie:

p.1710_rur_zpswsygj6qn.jpg

p.1710_rur2_zpsha6zr0ss.jpg

 

Co więcej znalazłem informację, że podobne urządzenia do badania prędkości przepływu znajdowały się zaraz przy śrubie, przy nasadzie stateczników. Wiązał się to z tym, iż na okręcie testowano różne rodzaje śrub. Co ciekawe znalazłem informację iż była to pierwsza jednostka w sowieckiej flocie podwodnej na której zamontowano śruby przeciwbieżne. Co więcej, to właśnie testy na p.1710 pozwoliły na dopracowanie w ZSRR śrub z sierpowatymi piórami, które obecnie są w powszechnym użyciu. Jakby tego było mało, dotarłem do informacji, że cała sekcja dziobowa była demontowalna i wymienna - by można było testować różną geometrię dziobu (pod kątem montowania wewnątrz sonaru)

 

Dwa kolorowe zdjęcia z Sewastopola (których jeszcze nie było), gdy okręt już był sporadycznie używany i głównie cumował i rdzewiał (W 1996 nastąpiło zużycie akumulatorów i trzeba było je wymienić, z czym zwlekano ze względu na koszty):

p.1710_15_zpsmijdwsdk.jpg

Podczas "Dni Morza" w 1995:

p.1710_16_zpsgxs30sry.jpg

 

Kilka zdjęć archiwalnych, które udało mi się znaleźć. Niestety słabej jakości bo to z wojskowej gazety wydawanej dla marynarzy:

p.1710_01_zpsc2zszigj.jpg

p.1710_02_zpsfwf8fpqk.jpg

p.1710_03_zpstx8stdju.jpg

 

Tu dwa zdjęcia z prób odbiorczych okrętu (Morze Czarne niedaleko Bałakławy, Krym - 1986)

p.1710_04_zpsfm5cbenf.jpg

p.1710_05_zpslzu8q6q3.jpg

 

To zdjęcie z roku 1988:

p.1710_11_zpsomhbvrmp.jpg

 

Teraz pora na małą perełkę... dotarłem do filmu zrobionego na potrzeby Ministerstwa Obrony ZSRR (Киностудия Министерства обороны СССР) w 1989r pt: "Podwodna, doświadczalna jednostka 1710" (Опытная средняя подводная лодка проекта 1710). Niestety cały film zapewne niedostępny dla szerszego odbiorcy, ale znalazłem te kilka klatek z niego:

p.1710_kad_01_zpsxez9s5v6.jpg

p.1710_kad_02_zpscednh5lg.jpg

p.1710_kad_03_zpsilxbba0m.jpg

p.1710_kad_06_zpssgtur6bn.jpg

p.1710_kad_07_zpsrdz0kmfp.jpg

p.1710_kad_08_zpsyoknvlbs.jpg

p.1710_kad_09_zpsxrkyfcqm.jpg

p.1710_kad_10_zpsluyydasz.jpg

p.1710_kad_11_zpsrajzzox4.jpg

 

Na koniec spuszczam BOMBĘ...

Nie jestem pewien, ale to chyba będzie debiut na polskojęzycznych stronach bo do tej pory nigdzie nie znalazłem o tym wyczerpujących informacji (jedyne wzmianki do jakich dotarłem były na stronach rosyjskich i chińskich).

Otóż jednostka p.1710 dysponowała eksperymentalnym i nowatorskim hydraulicznym układem polimerowym. O co chodzi? Otóż na okręcie był zbiornik ze specjalną pastą na bazie polimerów (tlenku etylenu i akrylamidu), która była tłoczona hydraulicznie przewodami do kilku pierścieni wokół kadłuba sztywnego gdzie polimer wiązał się z wodą morską i był tłoczony następnie do szczelin w kadłubie zewnętrznym gdzie zostawała wyciśnięta na zewnątrz. Po co było to wszystko? Otóż polimer zmieszany z wodą pod wpływem szybkiego poruszania się okrętu pod wodą przywierał i zostawał przez ciśnienie wody rozprowadzany po kadłubie (coś jakby smarowanie zmniejszające tarcie).

Założenia układu:

- ograniczenie poziomu hałasu wytwarzanego przez jednostkę do 3-4 dB.

- zmniejszenie oporów na styku kadłub-woda o 40-45%

- zwiększenie prędkości podwodnej o 11-12% bez zwiększania mocy silnika

 

Fotka (kadr w w/w filmu) pokazująca założenia teoretyczne i pokazuje lokalizację pierścieni na jednostce (pionowe linie)

p.1710_p_01_zpsnjbjsxie.jpg

 

Tu widok takiej szczeliny na stateczniku (całe rufowe usterzenie miało takie):

p.1710_p_07_zpsxzsbtc1w.jpg

 

Tutaj szczelina dziobowa w interesującym ujęciu - następuje wyrzut polimeru (ujęcie trochę zakłamane bo wygląda na robione w suchym doku na potrzeby filmu):

p.1710_p_06_zpsejt1qeah.jpg

 

Tutaj widok na zbiornik pasty i układ hydrauliczny:

p.1710_p_02_zpsnvmbmglj.jpg

p.1710_p_03_zpszc2qsytc.jpg

p.1710_p_04_zpsscghn687.jpg

 

Całość była sterowana takim ciekawym komputerem jak poniżej (całość informacji z wszystkich czujników była zbierana przez główny komputer jednostki o nazwie RAID, gdzie następowała analiza zebranych wyników):

p.1710_p_05_zps76l28wfu.jpg

źródła: http://roteflotte.de , http://kuleshovoleg.livejournal.com , http://www.deepstorm.ru , http://forum.sevastopol.info , http://military.china.com

 

 

Dla zainteresowanych - zamieszczam oryginalny fragment o owym układzie polimerowym - może ktoś z lepszym "rosyjskim technicznym" wyciśnie z niego więcej (bardzo bym się ucieszył):

 

Для снижения акустических помех работе главной антенны ГАК на внешних обводах корпуса и на внутренних переборках использованы гидроакустические покрытия из материалов "Плавник-78" и "Шлем". Для снижения сопротивления воды в пограничный слой вдоль легкого корпуса и ограждения перископов подавался раствор полимеров, снижающий сопротивление (скорость хода увеличивалась без изменения мощности ДЭУ). Система включала в себя кольцевые щелевидные конструкции легкого корпуса, цистерну-хранилище полимерной пасты и оборудование:

- центробежный насос для подачи забортной воды

- винтовой насос подачи пасты в смеситель

- трубопроводы подачи раствора к щелям

Полимерная паста загружалась в специальную цистерну, содержавшую эластичные емкости; в полости между ними и переборками цистерны поступала забортная вода, которая по мере расходования пасты ее заменяла. При включении системы в смеситель подавались забортная вода и паста. Полученный раствор поступал по трубопроводам в сборные коффердамы, а затем – к щелям в легком корпусе, ограждении выдвижных устройств, стабилизаторах и к гребному винту. Гидродинамически активные полимеры были созданы на базе полиэтиленоксида и акриламида.

Измерения свойств пограничного слоя производятся аппаратурой ЭМО-42П, Неон-16, Скат ИК.

Использование впрыска раствора полимеров позволило:

- снизить акустический шум вызываемый корпусом на 3-4 дБ;

- снизить сопротивление трения корпуса лодки на 40-45%;

- увеличить скорость лодки в подводном положении без увеличения мощности двигателя на 11-12%.

Link to comment
Share on other sites

Dzięki okonek, nie znałem tej gazetki

Coś tam już o tej technologii mi się obiło o uszy, ale były to zazwyczaj krótkie wzmianki. Jak np. w Cold War Submarines [N.Polmar & K.J.Moore] są na ten temat bodajże dwa zdania. Dlatego do tej pory myślałem, że to było coś topornego i nie zrealizowanego z takim rozmachem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.