Skocz do zawartości

TK-3 1/35 wyzwanie z oporna materią


radett

Rekomendowane odpowiedzi

w ramach odpoczynku po ursusku i odskoczni od problemów z vickersem (podwozie) postanowiłem skleic coś "in-box" w tym,celu zabrałem się za tk3 i na wstępie zapał mi troszkę opadł bo sklejenie go tylko z pudełka było by obrazą tego pojazdu (felery RPM-u i MIrage-a opisał Jendrass 1 i jest tam zawarta wystarczająca argumentacja aby nie kleic go tylko z pudełka).

Przypomniałem sobie o pozostałych tankietkach jakie mam i wygrzebałem zaczęte X lat temu celem ich reaktywacji.

Tak więc wykorzystam wannę RPM-u a nadbudowę zrobić chcę z polistyrenu od podstaw. Nie powinno byc to zbyt trudne

na początek tak to wygląda:

b2762ae43921921am.jpg

4d83a5c95bbad897m.jpg

Model, jak widać, już z oddzieloną górą. W kadr weszła mi tks z działkiem którą też odgrzebałem przy okazji i będę robił w podobny sposób ale po skończeniu tk3 z wykorzystaniem doświadczeń w tej dziedzinie.

 

teraz idę bo na trzeźwo nie da się bez nerwów zmierzyć z RPM-em

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

moze i nadarzy się okazja aby skorzystać ze wsparcia.... tylko że niestety w najbliższym czasie nie przewiduję wizyty w grodzie koziołków ale zapraszam do mojego jak by co

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

używając pojęcia in-box chodziło mi o wyjęcie modelu prosto z pudełka i sklejenie go, bez żadnych dodatków typu blachy itp.

a "out of box" to jakoś nie oddaje za bardzo tego, raczej sugeruje coś dodatkowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

praca posuwa się naprzód mozolnie ale skutecznie. Nie wiem tylko czy wątroba to wytrzyma bo materia jest baaaardzo oporna. Wieczorem zarzuce fotki.

Przy okazji studiowania zdjęć tk3 uwagę moją zwrócił taki oto szczegół: na jednej fotce archiwalnej jest kierownica okrągła a na zrekonstruowanych pojazdach kierownica jest półokrągła. Czy wiadomo coś jakie w końcu kierownice były w TK bo chcę zrobić z uchylonymi pokrywami więc niestety wnętrze tez musi być (jak sobie polepszyć to na całego )

Ponadto zastanawia mnie co to jest ???

02eb2de1d30bbc9am.jpg

Ma ktos jakies pomysły?

oczywiście zdjęcie z "odkrywcy"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tą kierownicą to nie wiem sam, chyba wcześniej nie zwracałem na to uwagi przyjmując naiwnie, że zawsze mają "półokrągły" kształt (nie do końca). Czy w C2P nie było okrągłej kierownicy ? może to jakaś pożyczka !?

EDIT:

Jedyny dokument z wnętrzem TK-3 to broszura informacyjne PZInż.

 

Jak ta broszura wygląda ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W "Karaluchy przeciw panzerom" na stornie 16 jest opis techniczny TK-3 wraz z rysunkiem wnętrza. Podpis pod tekstem jest taki, że strona jest z tej instrukcji.

 

Na zdjęciach C2P ma też półokrągłą kierownicę. Nie jestem pewien ale chyba prototyp C2P ma okrągłą?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

radett, ty się nie daj Jendrassowi namówić na konsultacje!

Najpierw zaprasza na konsultacje, a nie mija chwila i się orientujesz jak pijany w sztok

JAk na razie to konsultacje możliwe sa tylko przez neta a tam procenty (i wynikające z nich promile ) są skutecznie zatrzymywane.

Właśnei ja się też nigdzie ni espotkałem z tym aby kierownica była okrągła. Dopiero to zdjęcie zasiało moje wątpliwości. To kolanko to już szczególnie. Co to za ustrojstwo???? pierwsze skojarzenie - to rura od hydrauliki (ale takiej sanitarnej ), tylko co ta hydraulika w tym miejscu robiła??? a drugie to ot zwykły klakson gruszkowy ( albo elektryczny) tylko umiejscowienie przy skrzynce mogło utrudniać jego uzycie (gruszkowy) i to chyba nie to. A czy tankietki miały klaksony????

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak tankietki miały klakson

(TKS elektryczny pod kierownicą) TK-3 pewnie też ale w którym miejscu??

Mnie też się to kojarzy z klaksonem z tym, że musiała by być dziura w "błotniku" by wyprowadzić dźwięk na zewnątrz.

Położenie dość kłopotliwe akurat przy uchu kierowcy.

 

W znanych mi materiałach występuje kierownica "sercowa" ale nie wkluczył bym okrągłej.

Czy to jest całe zdjęcie czy wycinek? jest do niego jakiś opis datowanie?

 

Panów rozważania o przebiegu "konsultacji" rzucają sporo nowego światła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak mi sie widzi że musi ta rurka być wyprowadzona na zewnątrz. Co do ucha kierowcy to akurat to chyba ostatnie ucho o które chodzi porzy działaniu klaksonu?????

Fotka jest w Odkrywcy ( wątek o tk3 ), nie jest to wycinek (chba że oryginalna fotka została wcześniej skadrowana.

 

Aleeee o so chosiiiiiiii????????????? (z tym rozważaniema o przebiegu konsultacji i światłem)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Z opóźnieniem spowodowanym awarią aparatu oraz niezadowoleniem z tamtej wersji wykonania zamieszczam efekt dotychczasowych prac. Nie posunęły się one zbyt daleko naprzód. Jest to 3-cie podejście do kadłuba i tym razem uznałem że jest wystarczające więc prace powinny ulec przyspieszeniu.

 

1a266906f4ab05f8m.jpg

 

aa6bbe47da38ec75m.jpg

 

dłubiąc przy nadwoziu doszedłem do następujących wniosków:

 

1. najlepiej kadłub było mi wykonać z zestawu i zeszlifować wszelkie zawiasy, pokrywy, nity. Na taki gładki nakleić cieniutkie ścianki (coś a'la Aber) ew. pojedynczo pokrywy oraz nity. Taki kadłub niestety nadaje się tylko do modelu zamkniętego a mój ma być otwarty, stad moja walka z arkuszami polistyrenu.

 

2. kadłub ("nadbudówka") lansowany przez RPM czy MIRAGE ma zasadniczy błąd w postaci takiej, że górne płyty (czołowa i tylna- te z pokrywami) są przedstawiane jako prostokąty (także to jest widoczne na rysunkach barwnych p. Jońcy) podczas gdy wg mnie te płyty maja w oryginale kształt trapezowy tzn górna krawędź jest krótsza od dolnej. Tym samym kształt nadwozia plastikowego jest niewłaściwy.

 

f378c8dd925188c4m.jpg

 

5c412612d46e1c79m.jpg

 

potwierdza to kształt pokrywy nad km - ma ona krawędź zewnętrzną przebiegającą pod kątem ostrym a nie prostym jak pozostałe krawędzie. Dalej nawet, krawędź ta jest równoległa do zewnętrznej krawędzi płyty czołowej tym samym krawędź zewnętrzna płyty czołowej musi tez być pod kątem ostrym a nie prostym do podstawy tej płyty.

 

c0ecc03dde3bb9b3med.jpg

 

3. zauważyłem to jak już miałem wykonany to 3-cie podejście a nie mam juz siły i zdrowia aby od nowa się za to zabierać dlatego zostanie jak jest . Mam jeszcze kilka tankietek w "magazynie"i na pewno kiedyś będę jeszcze je robił a wówczas zrobie tak jak być powinno.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że najwyższy czas aby KTOŚ zdecydował się na nowe wydania modeli tankietek i 7TP. Odbudowa ich motywuje wielu do zbudowania własnej kopi a tu na każdym kroku takie niespodzianki jak Twoje.

Mój TK-3 na prowadnicy czeka w kolejce. Jak tu się za niego zabrać jak wszystko jest do .... poprawy ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

podpisuję się pod tym. Myślę że najodpowiedniejszym sposobem szybkiego wykonania elementów tk3 ( z uwagi na cienkość blach) będzie niestety VACU choc osobiście nie lubie bardzo tej technologii. Ogólnie to wstyd że nie ma u nas firmy produkującej sprzęt NASZ na conajmniej dobrym poziomie :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na fotce odrestaurowanego tk3 widać resztki farby na zbiorniku (ślady po stelażu wskazują na to że to chyba oryginalna farba?), czy w związku z tym należy uważać że to jest właściwy kolor szaropiaskowego stosowanego do wnętrz?????

dd07fd463c47e933m.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wiem, dlatego moje pytanie tyczy tego czy to jest TEN właśnie szaropiaskowy?? (chodzi o odcień) czy moze to farba z późniejszych czasów (jakimś dziwnym sposobem)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

po przerwie nadrabiam zaległości bo te się jak widać w sprzęcie wrześniowym zrobiły.

 

tak więc obecny stan prac wygląda następująco:

e64e0371ba551ae0m.jpg

tak wygląda skorupka

 

 

a tak z błotnikami mooooooooooosno "wytrawionymi"

bo na trzeźwo to jak juz wspomniałem ciężko taką kruszynkę robić

679047342b4e229fm.jpg

5c69d7acfe211c76m.jpg

zachciało mi sie psia krew robić otwarty właz.......

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

po dłuuuuuuuugim przymiarkownaiu stwierdzam że popełniłem błąd wykorzystując wannę od RPM-owskieg modelu. Jest ona węższa a i grubość ścianek też skutecznie ogranicza możliwość zabudowy wnętrza - skutek nie da sie pomieścić załogi tak to sie chciało iść na skróty..... człowiek całe życie się uczy.

Mam powyżej uszu tej drobnicy, wszystko niemalże trzeba dorabiać.....

a miało być tak na luzie.....

Musiałem zmienić błotniki na polistyrenowe - poprzedni materiał dobry do wycinania i zaginania ale jeśli chodzi o klejenie to porażka,(lepiłem na CA bo nic innego nie chciało tego chwycić a i CA trzymał tylko na "słowo honoru") nie polecam nikomu przeźroczysyej folii z okładek!!!!!!!!!

Efekt dotychczasowych prac:

4ecc57b65e583e86m.jpg

 

13315154ca04c403m.jpg

 

820f9e0cefd2a522m.jpg

 

no i wstępna przymiarka:

 

6544854387eea420m.jpg

("buda" i przednia płyta sa jedynie ułożone na potrzeby zdjęcia)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.