ArmiA Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 No to tradycyjnie i ja się dołączę. Długo się zastanawiałem z czym wystartować i w końcu mój wybór padł na coś takiego: Dlaczego? Po pierwsze - mogę go zrobić w polskich barwach. Planowałem zresztą malowanie PLL LOT, ale z kilku powodów zostanę przy wersji wojskowej. Po drugie chciałem mieć duży model nie zmieniając ulubionej skali, a w 1:72 ten Ił ma ponad 30 cm. Po trzecie strasznie mi się podoba. Niestety, na rynku w chwili obecnej nie ma żadnego modelu tej fruwałki. Swego czasu robił go VEB Plasticart w kolejkowej skali 1:87 i jakaś dziwna czeska firma jako wakuformę w 72, ale oba te modele są delikatnie mówiąc uproszczone. Dzięki koledze Krystkowi mam już super plany z Aeroplana, mam też TBiU oraz wszystkie fotki jakie wygooglować się dało. Ciągle brakuje mi dobrej jakości zdjęcia silnika z otwartymi osłonami, za które będę bardzo wdzięczny. Mam też darmowy model kartonowy w skali 1:32. Jak na darmówkę to model jest bardziej niż przyzwoity, ale ma sporo istotnych błędów więc używam go tylko jako referencji przy ustalaniu niektórych wymiarów. Pracę zacząłem wczoraj wieczorem i jak Bóg i aparat pozwolą to dziś wstawię zdjęcia pierwszych elementów. Model będzie tak dokładny jak tylko pozwolą na to skromne umiejętności, ale będzie raczej wariacją na temat - naliczyłem ponad dziesięć wersji tego samolotu, do tego produkowano go w dwóch zakładach w rosji i na licencji przez Avię i VEB. Wszystkie te wersje różnią się od siebie szczegółami, do tego dochodzą polowe przeróbki. Niestety nie mam jednego egzemplarza obfotografowanego na tyle dokładnie żeby się na nim oprzeć, więc model będzie de facto mieszaniną różnych maszyn. Trzymajcie kciuki Inboksa siłą rzeczy nie daję bo chyba nie interesuje was zdjęcie arkuszy polistyrenu i bałaganu na biurku. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leszek.Sz. Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 No, kolego ambitne zadanie. Z tego co pamiętam iły-14 latały też z Powidza w wersji rozpoznawczej. Tylko czy czasowo wyrobisz z takim duzym projektem? Pozdro Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jędrek Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 Trzymajcie kciuki trzymamy bardzo ciekawy projekt i jednak trochę szkoda, że nie LOT-owski Jędrek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarekk Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 A mnie się marzy IŁ-14E. Jedyny, unikatowy polski samolot rozpoznania radioelektronicznego. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PKD4GA Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 A mnie się marzy IŁ-14E. Jedyny, unikatowy polski samolot rozpoznania radioelektronicznego. - no dokladnie, popieram. Pozdr. Pawel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArmiA Posted November 23, 2009 Author Share Posted November 23, 2009 I, zgodnie z obietnicą, pierwsze fotki. Fotki 100% szczerości więc widać wszelkie niedoskonałości ale w rzeczywistości części te są na prawdę malutkie. Kółko trymera (5 elementów) ma jakieś 2,5 mm średnicy, sztuczny horyzont (to prostokątne coś, 9 elementów) to 3,5 na 1,5 mm. PS nie zwracajcie uwagi na farbkę, to tylko wstępne maźnięcie celem sprawdzenia szpachlowania. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarekk Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 To nie zaczynasz od bryły kadłuba? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArmiA Posted November 23, 2009 Author Share Posted November 23, 2009 To nie zaczynasz od bryły kadłuba? Nie. Po prostu nie zdążyłem jeszcze przeskalować planów do skali a nie mogłem już wytrzymać bez klejenia. Kadłub będzie robiony metodą wręgową - wręgi o odpowiednim kształcie połączone ze sobą zostaną obklejone z zewnątrz kawałkami polistyrenu. Dzięki temu, oprócz oczywistej zalety braku konieczności wykonywania kopyta i tłoczenia (choć możliwe, że przód będzie wytłoczony) cała konstrukcja będzie widoczna w przedziale transportowym. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarekk Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 Czyli plastikowy "Mały modelarz" ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
flynavy Posted December 7, 2009 Share Posted December 7, 2009 Mam tą czeską wakuformę w skali 1:72 (nierozpoczetą). Jeżeli Kolega chce mogę przesłać fotki. Na jakiejś ruskiej stronie widziałem też relację z budowy scratchbilda w barwach aerofłotu - nie mogę jej jednak znaleźć. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArmiA Posted December 7, 2009 Author Share Posted December 7, 2009 Fotki vakuformy widziałem i szczerze mówiąc to niespecjalnie przypomina oryginał, np. kokpit to całkiem z kosmosu. I przy okazji - prace posuwają się do przodu, mam już jeden fotel i troszkę drobnicy, jak pomaluję to zrobię fotki. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SAAB Posted December 8, 2009 Share Posted December 8, 2009 a co zrobisz jak Twoje elementy nie zmieszczą się do środka? Sorki wiem zawsze jest chetny na takie zapasy z przykrywką trzymam kciuki i powodzenia. Nigdy nie mów że coś jest złe bo możesz lepiej nie zrobić , a napewno mając takiego Iła łatwiej by było dopasować właściwe wnętrze. Podeślij foty Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArmiA Posted December 8, 2009 Author Share Posted December 8, 2009 Niby tak, ale... Model Iła jest trudno dostępny, a co za tym idzie zapewne drogi. Poza tym trudniej będzie dopasować elementy wnętrza do gotowego kadłuba z vacu, tutaj robię kadłub samemu więc po prostu zrobię tak, żeby wszystko było dopasowane, mam około 0,7 mm rezerwy pod tkaniną wygłuszającą więc zawsze mogę to wykorzystać. Poza tym ten modelik z vacu ma strasznie paskudne i toporne linie podziału więc i tak musiałbym je poprawiać. Więc tak naprawdę to jego zastosowanie niewiele by mi ułatwiło. Poza tym ja bardzo lubię scratchbuild i nawet jak model ten nie zostanie ukończony (choć uparłem się, że będzie) to i tak już nauczyłem się więcej niż robiąc piętnaście modeli prosto z pudła. EDIT: Fotki jutro z rana. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SAAB Posted December 8, 2009 Share Posted December 8, 2009 (edited) Pamiętaj, żę robisz model dla siebie i reszta się nie liczy. Zawsze postaraj sobie wyobrazić co bedzie wyeksponowane i co bedzie widocznne i w jaki sposób. Czasami pracujemy wiele dni zdobywamy materiały a na koniec to nie było to. Podglądaj innych jak robią ale miej swoją teorie zawsze zaputaj nie zawsze dostaniesz prawdziwą odpowiedź. Walcz i do dzieła , jaką grubość planujesz na wręgi a jaką na poszycie . w polsce w wolnym handlu występują p[olistyreny określone nazwą hips (najlepszy w mat-mat dobry do obrabiania) gr. 0.25 , 0.5 .0.75, 1.0 1.5 2.0 i potem co milimetr. Czasami można trafić na niewymiarowe grubości nawet 0.15 ale to nie jest standard Powodzenia Edited December 13, 2009 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArmiA Posted December 8, 2009 Author Share Posted December 8, 2009 Trochę poeksperymentowałem i zdecydowałem się na taki układ: Wręgi w miejscach, w których nie będą widoczne (kabina pilotów, poniżej płyty podłogowej, tył kadłuba) albo w miejscach, gdzie nie będzie widać grubości (ściany pomiędzy kokpitem a kabiną radiooperatora oraz przedziałem ładunkowym, tylna ścianka przedziału ładunkowego) będą z polistyrenu 1 mm, wręgi widoczne będą z 0,5 mm. To mało, ale wręg tych będzie sporo więc liczę, że cała konstrukcja jakoś wytrzyma, poszycie uformuję wstępnie albo podzielę na segmenty więc może nie porwie całości na strzępy. Samo poszycie będzie z polistyrenu 0,5 mm. Myślałem nad zrobieniem go z cieńszego, 0,25 mm, ale eksperymenty wykazały pewien problem - linie podziału blach. Albo musiałem je ryć bardzo delikatnie albo igła przecinała plastik na wylot. Poszycie grubsze też nie ma sensu - będzie za bardzo widoczne, np. w okolicy okien, a także trudniejsze w obróbce. Tyle teorii, właśnie wycinam pierwszą wręgę i zobaczymy jak to wyjdzie w praktyce. Polistyren udało mi się dorwać w firmie T-Plast w śmiesznej cenie 1,50 za arkusz, wystawiają się czasem na allegro. Jak komuś zależy to piszcie na PW - powinienem gdzieś mieć na nich namiary. Jeśli ktoś wie gdzie dorwać polistyren cieńszy niż 0,25 to proszę o info - jest mi potrzebny w większych ilościach do budowy silników, a szlifowanie grubszego mi się nie uśmiecha. PS. Trochę ostatnio mi ten model siadał na nerwy, ale zobaczyłem twoją Bryzę i stwierdziłem, że jednak warto się pomęczyć. Świetny model robisz! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SAAB Posted December 9, 2009 Share Posted December 9, 2009 (edited) Pamiętaj o pierwszej zasadzie - najnajnaj - oszukiwać oko , model, element ma być prawdopodobny, akceptowalny przez odbiorcę. Ta cięńka to na cylindry z warstewek !? To dasz parę mniej, cały Verlinden jest tak robiony, Top-Gun też tok zapewne robi swoje modele estetyka i oko!!! Do pracy dawaj dawaj Ja to miałbym koncepcję na .....wypasik ale, Kiedyś miałem plany gdzie była wręga po wrędze wiem, że może być coś nie tego ale dają obraz. Ja już jestem za stary na naukę nowych programów wole patrzeć jak to robiąwprawieni i doświadczeni aja tylko jako konsultant. Preskanować plany obrysować np corel i po wytyczeniu osi symetri porównać obie połowy , potem fota oryginału z daleka i na centrum obiektu jak naj..prostopadle no i gotowe po obrysowaniu porównać poprawić i do pracy , Laser zle tnie polistyren topi, a więć detale zostawia w postaci pierwotnej masy . Ale są świetne materiały papiero podobne i tam można wszystko . \wręga po wrędze jak Storch z Eduarda A teraz na ziemię zaoszczędziłeś już teraz około 400 pln może więcej . Buduj bryłę olej na tym etapie wnetrze jak bedzie gotowa to powiadom to Know-How więcej zaznaczam za darmo Głowa do góry i za naukę Edited December 13, 2009 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SAAB Posted December 9, 2009 Share Posted December 9, 2009 No, kolego ambitne zadanie. Z tego co pamiętam iły-14 latały też z Powidza w wersji rozpoznawczej. Tylko czy czasowo wyrobisz z takim duzym projektem?Pozdro Właśnie jak podkreśla Patryk czy uda mu się w czasie, tak jak zosawi zapałki i plasterlinę Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArmiA Posted December 9, 2009 Author Share Posted December 9, 2009 Model na 100% zostanie dokończony, a czy wyrobię się w czasie... hmm, to jest trochę problem, ale nawet jak nie to i tak nic się nie stanie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marudek Posted December 9, 2009 Share Posted December 9, 2009 Dawaj śmiało - będę kibicował! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArmiA Posted December 10, 2009 Author Share Posted December 10, 2009 Przepraszam, że kolejny raz będzie raport słowny bez zdjęć, ale mam ciężkie dni w pracy i nie miałem w ogóle czasu. Wybrałem się do M-zone i kupiłem trochę profili. Po podliczeniu wszystkiego okazało się, że jak na razie model ten kosztował mnie 150 zł - wliczając w to koszty plastiku, wydruków i narzędzi kupionych specjalnie do tego modelu. A ja myślałem, że scratch jest tani :( Zacząłem pracę nad bryłą kadłuba i mozolnie wycinam wręgi cyrklem Olfy. Mam dopiero sześć, a już mam dość :( Mam nadzieję, że dziś uda mi się zrobić w końcu coś, co będę mógł pokazać. W planach, oprócz oczywiście wręg, mam konsolę z przepustnicami, drugi fotel i trochę klamotów z przedziału radiowgo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marudek Posted December 10, 2009 Share Posted December 10, 2009 Cwane - zacząć od rodzynków, a najgorsze zostawić na koniec... Ja bym tak nie mógł - budowa wnętrza, jak marchewka musi mobilizować mnie do zrobienia tego co chyba najtrudniejsze - kadłub/skrzydła... Cierpliwie czekam na zdjęcia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArmiA Posted December 11, 2009 Author Share Posted December 11, 2009 Troszkę mniej zrobiłem niż planowałem, ale po prostu padłem na pysk. Trwają prace nad kadłubem ale nie chce wam pokazywać wyciętych z plastiku krążków, fotki będą jak zacznę je łączyć ze sobą. Za to dwie fotki drobnicy: Foteliki. Jeden z nich nie ma jeszcze podpórek pod ręce. Dojdą do nich jeszcze pasy i rurkowe stelaże z tyłu, ale to już po pomalowaniu. Jedna z radiostacji, muszę jeszcze zrobić drugą taką samą i obudowy do nich. Wymiary płyty czołowej to 3,5 na 5 mm. Fotki najlepsze jakie byłem w stanie zrobić przy pochmurnym niebie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erkamo Posted December 11, 2009 Share Posted December 11, 2009 A ja myślałem, że scratch jest tani :( No, moglbys rownie dobrze przespacerowac sie po smietnikach i powybierac pudelka po serkach, czekoladkach, majtkach...itp. Wtedy mialbys materialy prawie za darmo. Wygodniccy musza bulic. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArmiA Posted December 11, 2009 Author Share Posted December 11, 2009 No fakt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SAAB Posted December 14, 2009 Share Posted December 14, 2009 A ja myślałem, że scratch jest tani :( No, moglbys rownie dobrze przespacerowac sie po smietnikach i powybierac pudelka po serkach, czekoladkach, majtkach...itp. Wtedy mialbys materialy prawie za darmo. Wygodniccy musza bulic. Kac... jesteś nie miły,pisząc o tych śmietnikach, a nie łatwiej podpowiedzieć, jak ma sobie poradzić z pracą Armia. Ja już nie chce podpowiadać i oferować pomocy. Fajny model zrobił twój kolega śmiglak KV-107 wygląda mi na Fujimi i jakieś specjalne kalki Kacper podpowiedz koledze że znasz miejsce gdzie na ścianie wisiałregał z paskami o grubości od 0,25 do 1,0 i szer od 0,4 do 10,0 co kawałeczek podeślę fotkę o czym piszę. Armia teraz do ciebie parę słów. Zostaw detale do środka, znajdż kogoś kto to ci narysuje w Corel Draw nic się nie martw jak znajdziesz innego zapaleńca to zrobi to z czystej ciekawości 1- plany i wręgi 2- jakie priorytety przyjąłeś Zrób skany jako jpg. bo tak najłatwiej potem do Corel'a i do dzieła bedziesz mósiał pomniejszyć o grubość materiału który planujesz na poszycie. Laser fajnie tnie cieńkie powlekane/impregnowane tekturki jak będę wiedział producenta to podeślę. Polistyren zbyt mocnoprzetapia i uplastycznia krawędzie zostaje tekturka cięka na 0,3-0,5 super sprawa, można to utwardzić i po pomalowaniu wygląda jakoryginał możesz wregi i to co płaskie wyciąć na CNC ale fezik jedno piórowy stożkowy, a śr-0,4 A tak zostaje ci ręczni--uwaga sprawdzaj symetrię Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.