Jump to content

salsa

Members
  • Content Count

    83
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral
  1. pomysł zrodził się z potrzeby wzrokowej identyfikacji własnych myśliwców nad terenem GB. Wówczas, wczesne wersje radaru były nakierowane na śledzenie celów poza własnym terytorium. Ale wg moich informacji, schemat black-sky obowiązywał od 04.1939 - 04.1941 z okresami wolnymi od tej zasady.
  2. ...ale to nie powód do smutku tylko do radości! Dzięki temu, że zalałeś te dziury farbą, modele wyglądają o wiele lepiej! Jednakże moja konkluzja będzie oto taka: Błędnie oparłeś się o plany na których co prawda występuje onitowanie, ale jednocześnie widnieją n-ry taktyczne i oznakowanie co sugerowałoby wykończenie lakiernicze samolotu. Te 2 fakty w rzeczywistości wykluczają się. Potwierdzają to nie tylko filmy, fotki i inne materiały, ale w odniesieniu do rodziny Jaków, także i modele takich mistrzów "faktury powierzchni" jak Eduard czy Zvezda, zarówno w 1/72 jak i 1/48. Pod wpływem Twojego warsztatu wreszcie, wstąpiłem do MMW aby organoleptycznie potwierdzić tę opinię na przykładzie bliźniaczej konstrukcji Jak-9. Wnioski? ŻADNYCH NITÓW NIE MA WIDOCZNYCH NA POWIERZCHNI KADŁUBA ANI SKRZYDEŁ! Natomiast w miejscu niewielkiego odprysku lakieru, znalazłem tylko jeden odsłonięty nit (fi10), który był tak precyzyjnie oszlifowany do powierzchni blachy, iż nawet dotykiem nie można go było odróżnić od reszty płaszczyzny. Jak wspominałem wcześniej, na owiewkach montażowych ogona i skrzydeł, są tylko śruby z łbem szczelinowym fi15, a na panelach bocznych otwieranych - fi20, a więc b. duże i b.dobrze widoczne w 1/72 (0,28mm).Tych ostatnich zresztą (jak już pisałem), na Twoich modelach wciąż brakuje...
  3. Niestety, ale nie odrobiłeś lekcji z faktury powierzchni oraz wszyscy ci koledzy, którzy nawoływali do nitowania. W jednym z pierwszych postów podałem link do ciekawego filmu z Jakiem 15. Jest to super pomocny materiał z wyraźnie widocznymi detalami konstrukcji, gdzie np kamera filmuje kadłub samolotu z bardzo bliska i nitów nie widać! Są widoczne jedynie śruby/zamki (rygielki) do otwierania paneli bocznych (podobnie jak w Jaku 3), oraz prawdopodobnie śruby owiewki łączenia statecznika pionowego do kadłuba, a także śruby owiewki połączenia skrzydła-kadłub, których u Ciebie akurat zabrakło! Na filmie cały płatowiec jest dość gładki (możliwe że szpachlowany) bo nawet trudno dostrzec linie podziałowe, a obraz filmowy b.ostry i kamerowany z bliska! Nie posłuchałeś także innej mojej porady, aby do budowy wykorzystać blachy Parta. Miałbyś ładne prace w dorobku, a tak...............?
  4. ....a ja bym tu bronił autora takiego sformułowania (choć nie musi to być autor pracy, może to po prostu czyjś cytat...). Zważywszy, iż cały lot na Księżyc trwał kilkadziesiąt godzin, a sam lot na orbitę Ziemi gdzie następowało przedokowanie modułów (do postaci widocznej na przedostatnim foto) tylko kilka minut, można go w zasadzie zliczyć do sekwencji startowej.
  5. ...samo zmycie wystarczy. HB mają b.mocne linie, widoczne z "kilometra" i nie nadają się do zapuszczania. Model o wiele lepiej wyglądał przed poczernieniem...
  6. ...no nie do końca... Jaka-17 wypuścił onegdaj SH. Choć to również short-run, jednak posiada bardziej finezyjną fakturę powierzchni, żywiczny kokpit i osłonę vacu. https://www.scalemates.com/kits/128665-special-hobby-sh72011-yak-17
  7. ...proponuję także zaopatrzyć się w blaszki Parta do Jak-3, bowiem Jak-15 był przecież oparty o konstrukcję tego płatowca. Wiele elementów pozostało zatem wspólnych dla obu samolotów. Zastosowanie fototrawionki, z pewnością podniesie atrakcyjność modelu...
  8. Jest niewiele materiałów dot. Jaka-15, więc jeśli jeszcze tego nie oglądałeś, na pewno pomocny w budowie będzie ten ciekawy techniczny/instruktażowy film:
  9. Moje pierwsze wrażenie w odniesieniu do tej recenzji: Nie podoba mi się osłona silnika: Osobny kolektor z osłoną byłby bardziej "technologiczny". Te deflektory między osłoną karteru, a kolektorem nie występowały na każdej maszynie. Ich usunięcie będzie komplikowało budowę. Poza tym jeśli były, to chyba trochę głębiej, ale póki nie zobaczę na własne oczy, to pewności nie mam: Chłodnica oleju nie ma błędu: Będzie trzeba trochę pogłebić linie lotek, bo nie były przecież takie same jak podziały blach. Śmigło chyba fabrycznie jest przystosowane do zamontowania tylko na stałe. Bez kręcącego się śmigiełka nie ma modelu Od razu kiedy tylko ukazał się inbox, chciałem pisać, iż moim zdaniem kolektor jest do bani. Jest za szeroki w przekroju, a w rzucie od frontu, jego wewnętrzna średnica jest zbyt mała. Inaczej mówiąc, patrząc od przodu, to "na oko" za bardzo przysłania komorę silnika. Potwierdza to także już wykonany model PZL.42 na na naszym forum. Prawdopodobnie korekta tego błędu nie będzie jednak zbyt trudna....
  10. ...ale śmiało zakupuj Hellera, przyda się na waloryzację lub korektę IBG...
  11. no właśnie, no ale jak ten nowy kadłub się prezentuje i czy lepiej wyglądają na nim linie niż w M?
  12. Mam podobne wrażenie - tzn. jakby ktoś w A-modelu siedział i rylcem próbował ratować nieudaną produkcję... Zamówiłem także wer. P i T, zobaczymy co tam się będzie działo.......
  13. Może to złudzenie, ale mam wrażenie, iż Twój model ma ujemny wznios skrzydeł. Tymczasem Fokker D.XXI miał niewielki, ale jednak dodatni. Wygląda zatem na deformację żywicy lub błąd odlewniczy, który można było skorygować zawczasu ....
  14. ....ale nie zapominajcie, iż protoplastą Spitfire był właśnie wodnosamolot (Supermarine S.6) mamy zatem swoisty "powrót do korzeni". Natomiast inna kwestia jest ciekawa, otóż Spitfire Mk Vb Floatplane mimo swoich wielkich pływaków, wciąż pozostawał myśliwcem... Mnie się osobiście b.podoba jego sylwetka, szeroko rozstawione golenie nadają mu bardziej solidnego , żeby nie powiedzieć groźnego wyglądu. Model oczywiście pięknie wykonany, a zestaw Brenguna także mam w zbiorach, jednak wybrałem sobie wersję MkIXb.
  15. salsa

    TS-11 Iskra

    Istotnie, nic nie ma na ten temat, ale BR200 zapowiada ArmaHobby, wprawdzie tylko w 1/72 jednakże może warto zaczekać i ew. coś z niego podpatrzeć.....
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.