Jump to content
kornik_69

Kalkomanie krok po kroku

Recommended Posts

A jak wyglądają pod kątem jakości płyny produkcji "Wamodu"? Szpachlówka tej firmy widzę nie cieszy się zaufaniem, ciekawym płynów, których cena jest atrakcyjna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Warto do wody w której moczą się kalki dodać odrobinę płynu do mycia naczyń. Przełamuje to napięcie powierzchniowe wody i mniejsze kalkomanie nie "uciekają" po wodzie przed pęsetą, dzięki czemu łatwiej je złapać. Przydaje się to podczas robienia modeli wozów pancernych Dragona w 1:72, gdzie tablice rejestracyjne trzeba składać z osobnych cyferek, które w tej skali są naprawdę malutkie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kalkomanie Techmod należą do kalek średnich jakościowo. Wiele zależy od zestawu, który zakupisz, ponieważ starsze kalkomanie Techmodu miały tendencję do darcia się podczas nakładania

 

Temat wydaje mi się wyczerpany jeśli chodzi o naklejanie kaliki.

 

Mam natomiast prośbę odnośnie jakości kalek (producentów) zuważyłem w powyższym tekście iż popularny Techmod ma swoje wady, w takim razie doradźcie jakie kalki kupować (oczywiście o ile jest wybór) osobiście przeżyłem targające się kalki z zestawu Mirage Hobby, a wszelakie z Academy, Italery działają bez zarzutu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam

 

Kolego Tombie01. Cała sprawa polega na tym, że tyle doświadczeń z kalkomaniami ilu modelarzy, którzy z nimi działają. Jeden ma raczej dobre doświadczenia z wyrobami Techmodu (np. moja skromna osoba), a drugi będzie klął przy nich niemiłosiernie.

 

To, że dobrze Ci się klei Academy jest dla mnie większą ciekawostką. Pewnie miałeś do czynienia, albo z zestawami na błękitnych podkładach albo już z nowymi zestawami Cartographu. Te na białym podkładzie nie są już tak ciekawe

 

Co do Twojej prośby o poradę w kwestii wyboru określonej marki to jest to z tym tak samo jak z wyborem określonej marki modeli. Po prostu trzeba podchodzić do tego indywidualnie, a nie zbiorowo. Nie mogę Ci powiedzieć "Kupuj tylko kalkomanie Aeromaster, Eagle, Techmod, Begemot, Tally Ho! itd., bo wszystkie są git". Byłoby to głupie i nieuczciwe. Są zestawy lepsze i gorsze. Nie ma firm, które miałyby tylko złe, albo tylko dobre zestawy. Są takie, które nakładają się koszmarnie, ale są poprawne kolorystycznie i merytorycznie. Równie często spotykane są zestawy, które technologicznie przedstawiają naprawdę wysoki poziom i świetnie się z nimi pracuje, ale merytoryka woła o pomstę do nieba.

 

Decyzję o wyborze kalkomanii dobrze jest oprzeć na:

 

1. Tym co chcemy osiągnąć: Czy przyjemny, w miarę bezproblemowy acz niekoniecznie super poprawny merytorycznie model, czy też taki, który jest zgodny z przeanalizowaną dokumentacją, ale jednocześnie wymagający nieco więcej pracy i nerwów.

2. Analizie maszyny, którą chciałbyś wykonać;

3. W miarę możliwości pozyskania materiałów dotyczących konkretnego egzemplarza lub przynajmniej jednostki, w której służył.

4. Często bardzo przydatnych poradach kolegów z forum, którzy mogą pomóc dopasować odpowiednie kalkomanie do danej maszyny

 

Pozdrawiam

Kornik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam pytanie do płynów Valejjo. Mam płyny Decal Fix i Decal Setter ale nie wiem jak i używać. Na buteleczkach producent nie zamieścił ŻADNYCH wskazówek co do użycia. Płyn Decal fix jest bazowany na wodzie i ma barwę białą, natomiast medium jest na bazie alkoholu i ma przezroczystą barwę. Który płyn kłaść pod a który na kalki? Są jakieś rzeczy o których powinno się wiedzieć stosując te specyfiki?

 

Z góry dziękuję.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pod kalkomanię kładziemy płyn Set (Setter), a na kalkomanię płyn Sol (Softer). Poczytaj wątek od pierwszej strony, a znajdziesz wiele przydatnych informacji.

 

Pozdrawiam

Kornik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kornik-wielkie dzięki - faktycznie z Academy używałem kalek na błękitnym tle; najgorsze doświadczenia mam kalkami z polskich nodeli Plastyka i Mirage

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te na niebieskim nie byłyby złe, gdyby nie przypadki przesuniętych i prześwitujących nadruków (biel). Niestety dopiero ostatnie zestawy Academy (w tym wiele przepaków) mają konkretniejsze kalkomanie Cartograph. Widać, ktoś tam wreszcie doszedł do wniosku, że trzeba coś z tym zrobić.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co może zastąpić te płyny?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeśli chcesz mieć dobrze położone kalkomanie to raczej nic. Są wydajne i starczają na sporą ilość modeli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kornik - jeszcze jedna prośba czy mógłbyś rosrzeżyć niniejszy rozdział o wykonanie modeli z użyciem szablonów do malowania. Występują w sprzedaży pod kategorią kalek, miałem z nimi dość duży problem przy wykonaniu rządowego TU-154,

Share this post


Link to post
Share on other sites

To już raczej zostawię komu innemu, bo nie dość, że to już inna para kaloszy, to do tego ja nie mam w tym dużego doświadczenia.

 

Póki co muszę zebrać się w sobie i dokończyć drugą część poradnika z recenzjami kalkomanii różnych firm.

 

Pozdrawiam

Kornik

Share this post


Link to post
Share on other sites

No cóż w każdym razie apeluję do koś z większym doświadczeniem aby się podzielił swoją wiedzą w formie poradnika

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przejrzyj cały dział poradnikowy i jeśli nie będzie czegoś takiego to załóż osobny wątek dokładnie określając swoje wątpliwości. Myślę, że będzie odzew.

 

Ja nie maluję od masek, bo już nawet samo maskowanie modelu do kamuflaży często mnie wnerwia. Wolę kalkomanie. Umiejętnie dobrane i położone dają bardzo dobry efekt. Maluję oznaczenia tylko wtedy gdy nie uda mi się zdobyć lub dosztukować konkretnych oznaczeń.

 

Pozdrawiam

Kornik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pryskając aerografem sidolux pod kalkomanię rozcieńczcie go czymś? Czy mozna psikać takim prosto z butelki?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja nie rozcieńczam. Sidolux jest raczej rzadkim płynem i jeszcze mi się nie zdarzyło zatkać nim dyszy. Ważne jest aby nie był przeterminowany i aby przed malowaniem solidnie wstrząsnąć butelką.

 

Pozdrawiam

Kornik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak znajdę trochę czasu aby go dokończyć.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Po jakim czasie od nałożenia kalkomani, należy ją zabezpieczyc lakierem? Mozna od razu, czy lepiej odczekać, aż wyschnie, czy płyny wyparują, wsiąkną, itd., czy nie wiem co?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeśli chcesz aby kalkomania dobrze "wtopiła się" w powierzchnię to po jej nałożeniu i usunięciu spod niej pęcherzyków powietrza, należy potraktować ją płynem Softer (Sol). Kalkomanię potraktowaną takim płynem najlepiej jest zostawić na jakieś 24 godziny w spokoju. Po upływie tego czasu jeśli kalkomanie dobrze leżą można je zabezpieczyć lakierem bezbarwnym.

 

Przejrzyj dokładnie pierwsze strony wątku.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam kolegów modelarzy legatów (Do roboty się brać, a nie modele kleić!). Dobrze a teraz na poważnie- Sklejam modele już od dawna i myślę, że jakieś pojęcie o tym mam. Rok temu postanowiłem zainwestować wreszcie w microscale set i sol-płyny do kalek. Nie wiem gdzie diabeł pogrzebany, ale zawsze jakaś kalka położy mi się źle co psuje odbiór modelu. Jedna wyjdzie super druga posiada jakieś srebrzenia pod powłoką-np. niemieckie białe krzyże z okresu 2 wojny. Model szlifowałem filcem, potem sido ze dwie warstwy i kładę set-a. I myślę, że problem tkwi w przywieraniu kalki do podłoża. Po prostu często zdarza się tak jakby płyn ten zamiast zmniejszać napięcie powierzchniowe, to je zwiększał przez co kalka nie chcę dobrze przylgnąć do podłoża. Powypycham oczywiście wszystkie pęcherzyki powietrza spod kalki, ale ona tak jakby w pewnych miejscach do powierzchni się nie przykleja i od niej wówczas odstaje. Może to kwestia tego że woda mi wystyga po jakimś czasie i z letniej robi się pokojowa, a wtedy klej źle się wiąże? Generalnie mój set ma woń octu, co spotkało się ze zdziwieniem forumowiczów, którzy orzekli, że ich set od microscale wcale tak nie pachnie. Jak byłem młodszy, to kładłem kalki tylko wodą i na niektórych modelach lepiej się kładły nawet bez sido niż teraz z płynami.

pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej.Tez uzywam plynow Mikroscale od jakiegos roku i praktycznie nie uzywam niebieskiego ktorego zadaniem jest zwiekszenie przyczepnosci do podloza gdyz ta jest wystarczajaca.Z tym odstawaniem kalki to ciekawa sprawa.Jak po polozeniu zapodam czerwonego i odczekam pare minut kalka ladnie przywiera.Jesli sa jakies linie zabieg powtarzam az osiagne pozadany efekt.A zapach octu to normalka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam

Z kalkomanią bywa czasami zabawnie.

Mam mikro sole ale jest lepszy specyfik ,

Wamod ma w ofercie dwa specyfiki do kalek , może nawet jeden z nich masz, to zmywacz do farb akrylowych.

Obecnie w postaci rozcieńczonej jako set do kalkomanii i preparat o kwaśnym zapachu do odmaczania.

Używam obu preparatów do celów produkcyjnych,

metoda jest prosta, ale postępuj tak-

Kalki wycięte z bloczka połóż na plastiku dowolnym , może być nawet worek ale płaskie aby nie ściekało ,

dużym pędzlem nanieś obfitą ilość kwaśnego -kalka momentalnie odejdzie z papieru,

Uwaga farba na modelu musi być sucha w 100% żadnych werniksów!!!!!

Miejsce pod kalkę delikatnie pokryj rozcieńczonym zmywaczem do akryli 1:4-5 (wodą)

ale uwaga masz wtedy mało czasu na ewentualne przesunięcie kalki-ten preparat rozpuszcza podkład,

Ja łapię kalkę pensetą i za jaj pomocą precyzyjnie umieszczam na swoim miejscu ,

potem koniuszkiem bibuły lub ręcznika papierowego odsączam nadmiar płynu z pod kalki,

nie wprasowywuję, daję czas temu aby chemia zadziałała,

Lub odmaczam , przenoszę i dopiero kiedy jest na swoim miejscu zadaje zmywacz do akryli.

Na końcu nanoszę aerografem delikatną mgiełkę specyfiku "3" na kalkomanię w celu rozpuszczenia kalkomanii do stanu farbu i wtopienia się w model

Metoda wypraktykowana na 400 modelach

 

dsc02728.jpg

 

 

Z poważaniem

Tomasz Bilkiewicz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.