Skocz do zawartości

T-34/76 AFV 1/35 "Moskiewski Kołchoźnik" + ...


Kamil K.

Rekomendowane odpowiedzi

Czołem!

Nie ma co się ociągać... powoli zaczynamy Projekt był przewidywany na ZKM, ale że administracja podchodzi do sprawy jak podchodzi, to nie zamierzam dłużej czekać.

 

Do tego pojazdu szykowałem się jakieś dwa lata... wtedy pojawił się pierwszy pomysł wykonania tego konkretnego Teciaka:

T-34-2.jpg

T-34-76mk2jpg.jpg

Wcześniej brakowało odwagi, umiejętności, odpowiedniego zestawu... - widmo kupna kilku modeli/dodatków/blach przerażała mnie. Pojawienie się zestawu AFV ułatwiło sprawę... .Wciąż tylko umiejętności brak Ale postaram się nadrobić samozaparciem.

 

Co do samego T-34... zdjęcie znam niemal na pamięć... nieraz długo się w nie wgapiałem. Widać, że historia tego pojazdu musiała być dość ciekawa.

 

Jest to T-34 produkcji zakładów 183. Wskazuje na to wiele detali, ale o tym później. Czołg powstał prawdopodobnie w połowie '42r. Zdjęcie wykonano zimą '42/'43r, a pojazd nosi na sobie ślady remontów i dość długiego postoju w jednym miejscu po opuszczeniu przez załogę.

Wygląda na to, że po trafieniu na front oberwał w przedni pancerz - świadczy o tym łata powyżej jarzma KM i ślad na belce łączącej dół i górę kadłuba. Być może wtedy wymieniono mu wszystkie koła na te z bandażem gumowym. Nadchodziła zima, pomalowano go białą farbą, dodano napis "Moskiewski Kołchoźnik"(może był on tam już wcześniej? a może namalowała go nowa załoga? lub kołchoźnicy z Moskwy mieli swój wkład w jego remont? nie wiadomo) i pojazd wrócił do walki. ile walczył - nie wiadomo. Na pewno w miejscu, w którym go porzucono dostał się pod silny ostrzał - zmasakrowano mu błotniki, brakuje jednego zbiornika paliwa, drugi wygląda na podziurawiony - czarne zacieki na tylnym pancerzu to chyba wyciekająca ropa. Front ustabilizował się, T-34 został za liniami wroga... i musiał tam stać dosyć długo, skoro Niemcy zaczeli go używać za punkt orientacyjny i drogowskaz - świadczy o tym napis na boku kadłuba "Stutzpunkt 968 1 "(cyfr nie jestem w 100% pewny, może ktoś wspomoże sokolim okiem? ) i strzałka pokazująca kierunek do owego stutzpunktu(niem. punkt obrony, niewielki fort, silnie uzbrojony i umocniony, obsadzony przez 40-60 żołnierzy - za Wikipedią). W pojeździe brakuje kilku rzeczy - tylnego włazu inspekcyjnego, poręczy na wieży, karabinów maszynowych - może zdemontowali je Niemcy, łącznie z poręcza, którą wykorzystali jako ruszt? Kto wie, kto wie. W każdym razie, na pewnym odcinku frontu ów T-34/76 musiał być dość znanym pojazdem.

 

Koniec moich wywodów - to tylko hipotezy i wyobraźnia. Kombinacji i możliwości łącznia tych wszystkich wypadków jest mnóstwo. Skupmy się na faktach. Posiadając dwa zdjęcia jednego T-34 czuję się dość pewnie, tym bardziej, że są to zdjęcia dość duże i wyraźne - zaprawdę, rzadko spotykane jeśli chodzi o radzieckie maszyny... widać, że zdjęcia wykonali Niemcy To co na nich wypatrzyłem i to o czym już wspomniałem pozaznaczałem na fotografiach:

Wersja większa, z wyraźnymi napisami po kliknięciu w miniaturki:

T-34-2-1.jpg

T-34-76mk.jpg

th_T-34-76mk-1.jpg th_T-34-2-2.jpg

Jeśli chodzi o model AFV to wiele rzeczy się z pojazdem zgadza, kilka istotnych nie... wymieńmy te niezgodne:

Koła - mamy tylko 4 z bandażem, potrzeba prawdopodobnie 10.

Osłony transmisji - u AFV dostajemy zaokrąglone, odlewane, przed momentem dopatrzyłem się, że T-34 ze zdjęcia ma chyba trochę inne...

Haki holownicze - w modelu wersja późna, na zdjęciu "środkowa"(patrz rysunek)

phoca_thumb_l_t34_82.jpg

Zbiornik na tyle kadłuba - w modelu duży, na zdjęciu mniejszy, 40l (patrz rysunek, góra)

phoca_thumb_l_t34_86.jpg

Osłony wydechów - w modelu bardziej standardowe, na zdjęciu typowe dla zakładów 183 z '42r(przykład wklejony na zdjęcie).

 

To tylko główne rzeczy do przeróbki... poza tym czeka mnie sporo blacharki by upodobnić model do pojazdu ze zdjęcia i wiele innych prac... nie mówiąc o wymagającym malowaniu. Co i jak wykonam - wyjdzie w trakcie. Jak na pierwszy post to i tak się rozpisałem, a pewnie nikomu nie chce się tego czytać.

 

Na razie to będzie tyle, jutro(?) popiszemy trochę o tym co wykorzystam do budowy i jak co przerobię....

 

Liczę na Wasze wsparcie, to będzie dość wymagający projekt.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 115
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Coś tam pokleiłem. Niewiele, ale jest. ;) W sumie to cały długi weekend musiałem się ograniczać z jakimiś precyzyjnymi pracami, bo rozwaliłem okulary, a praca bez nich była po prostu niekomfortowa. Dlatego pozbyłem się najgorszego, czyli wypychaczy ze wszystkich(?) widocznych miejsc.

P1100517.jpg

P1100516.jpg

P1100515.jpg

Błotniki z plastiku już amputowane.

P1100514sgr356qw2.jpg

W kadłubie też skleiłem parę rzeczy. Ścianki działowe tak tylko na sucho włożone.

P1100518.jpg

P1100519etrasdfzdre5thgh.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć,

Powoli działam dalej.

 

Kupiłem wreszcie foremki aluminiowe Jana Niezbędnego i wykonałem błotniki - baardzo przyjemny materiał. Trochę drogi i bez dodatkowych atutów jakie mamy przy puszkach o wiadomej zawartości, ale przyjemniej się z nim pracuje. Oczywiście jeszcze sporo pracy nad nimi mnie czeka, nie jest to produkt finalny.

P110052422.jpg

P1100525.jpg

We wnętrzu też pojawiło się kilka detali. Stanowisko kierowcy troszkę okablowałem. Niewiele lub nic będzie z tego widać, ale przynajmniej mniej pusto jest.

P1100521.jpg

P110052023.jpg

T-34, którego robię radiostacji nie posiadał, więc ściankę z radiem musiałem trochę ogołocić i poszpachlować. Nie mam żadnych zdjęć jak ona wyglądała bez radia i czy znajdowało się na niej coś innego, więc na razie zostaje tak jak jest. Jeśli ktoś coś wie na ten temat, mogę ją wyjąć i poprawić, bo nie jest wklejona na stałe.

P110052321111.jpg

P1100522.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz na myśli te dwa zaznaczone elementy?

P1100521-1.jpg

Rozumiem, że w miejscu tego zasobnika nie powinno nic być. Natomiast gdzie dokładnie powinna się znajdować ta dźwignia i co zrobić z miejscem z tyłu, w którym wg. producenta modelu się znajdowała?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Elementy radiostacji były mocowane do ściany kadłuba na śruby. Same mocowanie radiostacji na ścianie było niczym innym jak przyspawaną krótką tulejką, o długości kilkunastu milimetrów, z nagwintowanym środkiem. Wygląda to jak kołki, dospawane do ściany, z gwintem w środku. Poszukam jakiś fotek i zamieszczę je tutaj, żeby było wiadomo co i jak zrobić

 

Na teraz, taka fotka. Widać tutaj wyraźnie te kołki do mocowania osprzętu radia, na prawo od sprężyny:

 

http://dishmodels.ru/wshowp.htm?p=1255&id=37330

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Panowie za pomoc. Linki zapisuje, bardzo przydatne. Postaram się powalczyć i poprawić jeszcze co się da.

 

Natomiast co do rzeczonej skrzynki, to wczoraj natrafiłem na takie zdjęcie: http://www.thetankmaster.com/images/afv/sniper/T34_SNIPER17.jpg

Szczerze mówiąc to wygląda mi to jak owa skrzyneczka właśnie. Pogogluję tu i ówdzie i pomyśle co z tym fantem zrobić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poszukałem trochę informacji i tak wygląda sprawa z tymi kołkami do mocowania radiostacji.

Schemat radia:

 

th_Radio.jpg

 

Zdjęcia przedstawiające gołą ścianę:

 

th_Radio2.jpg th_Radio3.jpg

 

I zaznaczone na rysunku czerwonymi kółkami miejsca występowania kołków, które umieściłem, w/g zdjęć:

 

th_Radio1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Piter, dokładnie o coś takiego mi chodziło. Jak tylko wrócę do domu to przerobię tą ścianę.

Nie wiem czy uda mi się coś zrobić ze sprawami, które wskazał Daniel, bo tam wszystko już sklejone na amen, a zchrzanić też nie chcę, ale zobaczę co da się zrobić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Witam!

Tak żeby nie było, że całkiem nic nie robię, to wklejam zdjęcia z postępu prac.

- przerobiłem ścianę na której mocowano radio, tulejki wykonałem z rociągniętej ramki. Na zdjęciach słabo widać, bo ogólnie malutkie toto strasznie, ale jest.

- Pojawiło się jarzmo kadłubowego km. Pozbyłem się lufy DT, którego w pojeździe nie było.

- zrobiłem pusty zasobnik na magazynki do kadłubowego DT, ale zdaje mi się, że wyszedł za duży... chyba powalczę z nim jeszcze raz. Skoro ktoś wymontował km, to zapewne wziął też amunicję.

- Poza tym kable, kable, kable...

- Sklejone jest też amunicja do działa i fotele mechanika i strzelca, w modelu pojawią się w trakcie malowania.

P1100593.jpg

P1100595.jpg

P1100596.jpg

P1100592.jpg

Dużo innych rzeczy nie zrobiłem, ale to ma być przede wszystkim przyjemność, a nie mordęga.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Witam po długiej przerwie!

 

Po skończeniu T-70 i uwierzeniu w to, że nadal lubię robić modele, powróciłem do tego projektu. Trzy wieczory przy Kołchoźniku sprawiły, że nabrał on nawet Tetopodobnych kształtów:

 

P1110045.jpg

 

Oczywiście nie jest to wszystko sklejone na amen, jedynie złożone na słowo honoru. Ogólnie w tym momencie to zbiór wielu mniejszych i większych modułów mających ułatwić malowanie:

 

P1110046.jpg

P1110047.jpg

 

Z ważniejszych rzeczy, które się ostatnio pojawiły, w telegraficznym skrócie:

Wgapianie się w zdjęcie oryginału utwierdziło mnie w tym, że Kołchoźnik ma kanciaste osłony transmisji, o takie jak na dole tego zdjęcia:

 

11-1.jpg

 

Toteż podziałałem z Miliputem, skalpelem i pilnikami i takowe wyrzeźbiłem:

 

P1110055.jpg

 

Wygląda to na zdjęciach paskudnie, w rzeczywistości lepiej, a to co jest brzydkie zostanie jeszcze podszlifowane i doprowadzone do porządku. Trzeba uzupełnić parę ubytków i wyrównać to ścięcie osłony.

Poza tym ostatnie prace dotyczyły przede wszystkim przedziału silnikowego i wieży.

 

Wieża

 

Ta w zasadzie jest w 80% gotowa. Brakuje jeszcze półek na magazynki do DT, które muszę wykonac puste i bardzo mi się to nie uśmiecha, więc odwlekam ten moment możliwie jak najdalej w przyszłość.

 

P1110049asdwe.jpg

P1110051asw.jpg

 

Wzbogaciłem wieżę w parę kabli, które wypatrzyłem na zdjęciach, a siedziska załogi w profesjonalną skórza... foliową tapicerkę Taką samą dostały też siedziska mechanika i strzelca.

Co do kabli część zdaje się iść do nikąd, ale to wina tego, że wieża jest wciąż w kilku kawałkach.

 

P1110054.jpg

 

Również jarzmo działa dostało bardziej przypominającą oryginalną, blaszaną osłonę.

 

Przedział silnikowy

 

Ten w zasadzie jest gotowy do malowania i złożenia. Pozostało usunąć babole widoczne na zdjęciach i ew uzupełnić jakieś braki, jeśli takowe Koledzy lub ja sam zauważymy.

P1110059.jpg

P1110057.jpg

 

Plan na najbliże dni to wykonanie haków holowniczych, przednich i tylnego błotnika... i będziemy myśleć, co dalej.

Wgapianie się w zdjęcie doprowadziło też do zidentyfikowania tylnego haka, jako takiego ustrojstwa:

hak.jpg

 

Kolejna aktualizacja niebawem. Mam nadzieję. Na koniec przepraszam, za kiepskie zdjęcia, ale chciałem pokazać jak najszybciej, że projekt nie umarł i powoli się toczy, oraz wszystkich tych, którzy weszli tu obejrzeć zdjęcia i natknęli się na tyle tekstu.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przedział silnikowy

 

Ten w zasadzie jest gotowy do malowania i złożenia. Pozostało usunąć babole widoczne na zdjęciach i ew uzupełnić jakieś braki, jeśli takowe Koledzy lub ja sam zauważymy.

 

No to tak na dzień dobry - widzę, że wiosna idzie to i obrodziło filtrami powietrza. Przykleiłeś zarówno dwa typu "cyklon" na ścianie działowej (dobrze), jak i ten na silniku (źle, choć nie całkiem. Wczesne T-34 miały takowe. Ten chyba raczej nie, a na pewno nie w komplecie z pozostałymi dwoma).

Instrukcja AFV każe użyć wszystkich i jest to błąd. IMHO w tym modelu powinny być tylko te dwa na ścianie i do tego inne kolektory dolotowe do silnika dochodzące do ściany działowej (na pewno są na ramce).

Widać tego pewnie nie będzie, ba na zdjęciu oryginału pokrywa silnika jest zamknięta, ale skoro z mozołem odtwarzasz kształt haków, to i ten detal należałoby poprawić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki elrogalo za uwagę, już mi na to zwrócono uwagę na innym forum, ja jednak wybrałem Cyklona a nie Multicyklona(tego podwójnego). Cyklony monotwano wcześniej, w 42 roku, a ten pojazd ma mnóstwo detali pasujących do tetów z tego roku właśnie, więc on wydaje mi się odpowiedniejszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pojedynczy filtr na silniku jest w tym egzemplarzu prawdopodobny, jednak chodziło mi bardziej o to, że powinieneś użyć jednego lub drugiego typu, a nie obu naraz. Te dwa filtry na płycie są w takim układzie zbędne i jeśli chcesz pokazywać wnętrze powinieneś je usunąć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i fajnie. Mam ostatnio problemy z precyzyjnym wysławianiem się.

Będziesz zamykał kadłub? Jak jest w tym modelu z pasowaniem wanna - góra kadłuba i góra - dół wieży? W modelach HB w skali 1/48 jest z tym dość licho, a z tego co udało mi się zobaczyć to HB ma takie same wypraski przeskalowane do 1:48.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciężko niestety ;/ postaram się zrobić zdjęcia na których będzie to widać.

Ogólnie góra kadłuba ma 6 bolców po 3 z każdej strony. Chyba w teorii powinny one na lekki "klik" wchodzić w otwory w wannie kadłuba, w praktyce jednak gdy uda nam się włożyć ze dwa-cztery z nich to dwa pozostałe odskakują i pozostaje szpara. Tak samo są lekkie problemy ze spasowaniem tyłu, ale może po doklejeniu tylnej górnej płyty, która połączy lekko oddstające boki będzie to łatwiejsze.

Gdy ktoś będzie chciał skleić kadłub, to nie będzie miał problemu ze szparami, tylko na sucho nie idzie tego złożyć ładnie.

Ja chyba pójdę na łatwiznę i skleję kadłub na stale, ale zostawię zdejmowaną górę kadłuba nad silnikiem - ta jest świetnie spasowana i widać całkiem sporo po jej zdjęciu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Przez ostatnie pare dni troszke polepiłem, ale raczej skromnie.

Pojawiły się poręcze, uchwyty na błotnikach i bokach kadłuba, łata na przednim pancerzu, lampa i zapasowe ogniwa gąsienic.

P1110079.jpg

P1110080.jpg

Na wieży zrobiłem fakturę odlewu, którą czekają jeszcze drobne poprawki. Na włazach zmieniłem uchwyty na fototrawione wygrzebane ze swojego złomu. Na jarzmie spawy.

P1110081.jpg

P1110078.jpg

Pojawiła się też siatka fototrawiona, choć początkowo byłem sceptycznie nastawiony do pomysłu AFV takiego a nie innego jej wykonania, to wygląda całkiem nieźle.

 

Wystrugałem też haki holownicze. Nie jest to idealna kopia oryginału, ale wygląda chyba nie najgorzej. Podstawa z polisterynu, na to spreparowane haki AFV i śruby z pociętej w plasterki poręczy z jakiegoś modelu.

P1110084.jpg

Pozbyłem się też Multicyklonów:

P1110082.jpg

Jeszcze muszę przykleić tam rury wydechowe i ogólnie przyjrzeć się jak wyglądała ta płyta bez filtrów. Szpachla na Cyklonie troszkę mi wklęsła po wyschnięciu więc ten ubytek tez uzupełnię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.