Stojkovic Napisano 10 Lutego 2011 Share Napisano 10 Lutego 2011 Witam na drugiej relacji z mojgo warsztatu. Rozpoczynam prace nad bardzo ciekawym w moim odczuciu modelu, którym jest M151A1 Mutt z zestawu Academy, który swoje lata już ma, ale nie odbiega bardzo od tego, co Academy wypuszcza na rynek obecnie. Ford Mutt to prawdziwy tytan pracy podczas zmagań w Wietnamie. Praktycznie w każdym terenie sprawował się bez zarzutu, uniwersalny pod każdym względem był nieocenionym środkiem transportu, ewakuacji i wsparcia. W filmach o wietnamie niemal obowiązkowy, przez co dla mnie prawdziwie "kultowy" pojazd, ikona wojny wietnamskiej obok UH-1 i M113. Wybrałem ten model z innego jeszcze powodu. Mianowicie po raz pierwszy zdecydowałem się na waloryzację modelu blaszkami PE i traktuję ten model jako iście diabelny poligon doświadczalny. Jeśli efekt będzie zadowalający (model nie będzie nadawał się do kreta itp) to planuję wykonać podstawkę z kilkoma figurkami. Do rzeczy: Pierwsze blaszki powyginane już przyklejone do głównej bryły modelu. Na pierwszy ogień poszły elementy kokpitu i pedsały gazu, hamulca i sprzęgła bądż rączki do zwalniania uchwytu pod maską. Postępy oceńcie sami: Dla porównania M151A2 http://data3.primeportal.net/trucks/dieter_krause/m151_a2_rr_w_m416_trailer/images/m151_a2_rr_w_m416_trailer_06_of_49.jpg Kleję ostatecznie M151A1 ale od A2 wiele się nie różniła. Blaszki są fajne, ale jeszcze dużo przede mną ćwiczeń z nimi, bo nie jest to najłatwiejsze zadanie, by przykleić 0,5 mm krawędź jednego elementu do 0,5 mm krawędzi drugiego tak, by idealnie pasowało i nigdzie krzywo nie odłaziło. Czekam na pomocne opinie i rady. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Moses Napisano 10 Lutego 2011 Share Napisano 10 Lutego 2011 Uwielbiam ten pojazd. Szkoda tylko że zdecydowałeś się na stareńkiego Aca a nie odświerzoną Tamkę, ale i tak jest dobrze. Wersja Soft Top, z 60tką czy co innego planujesz? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Stojkovic Napisano 10 Lutego 2011 Autor Share Napisano 10 Lutego 2011 Czy to była kwestia wyboru przy tym modelu... raczj nie, bo znajomy chciał za niego 12 zł, więc się nawet nie zastanawiałem. Zestaw blaszek kosztował mnie prawie 3 razy tyle. Postaram się wykonać wersję z działem bezodrzutowym na pace. Chyba, że ktoś ma zbędny zestaw z którego wziąść można M-60. Zobaczymy co z tego wyjdzie, póki co, celem nr. 1 jest wykonanie rzetelne modelu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Skoren86 Napisano 10 Lutego 2011 Share Napisano 10 Lutego 2011 Bardzo ciekawie się zapowiada. Swojego czasu tez zrobiłem ten model wiec w razie czego służę lekka pomocą. Jesli sie przyda to wrzuce galerie z tym modelem. viewtopic.php?t=9190&highlight= Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Stojkovic Napisano 10 Lutego 2011 Autor Share Napisano 10 Lutego 2011 Mutt z przyczepką wyszedł bardzo fajnie. Jestem na etapie dekorowania wnętrza blaszkami i tutaj przyda się pomoc, co bym jakiegoś babola nie strzelił. Zdecydowanie podoba mi się brudzenie szyby u ciebie, ale przyjdzie jeszcze pora na kurzenie i brudzenie. Jutro kolejne blaszki. Mam pytanie, odnośnie chłodnicy. W zestawie z blaszkami jest siatka, którą trzeba zastąpić chyba plastikowy odpoiednik. Nie jestem pewien jak tego dokonać, ale pytanie sprecyzuję jutro. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pmroczko Napisano 13 Lutego 2011 Share Napisano 13 Lutego 2011 Cześć koledzy! Widzę, że zaczyna się budowa M151, a w takich przypadkach czuję się wywołany do odpowiedzi Przede wszystkim chciałbym zaprosić na moją stronkę: http://www.vietnam.net.pl/M151modpl.htm gdzie opisałem kilka trików związanych z tym modelem. Jest jeszcze kilka spraw - M151 z działem bezodrzutowym miał dość ostro przebudowany tył i oficjalnie nazywał się M151A1C. Trzeba na to zwrócić uwagę dość wcześnie podczas jego budowy. Moses - chyba zaszło pewne nieporozumienie, ten model którego Stojkovic używa to najnowszy (i jak na razie najlepszy) M151 jakiego dziś można mieć. A wczesne Academy to i tak były kopie Tamiya (te zestawy też miały swoje plusy, np. moździerz, albo przyczepa M416). W ogóle oba (albo nawet cztery czy pięć) zestawy są ze sobą silnie spokrewnione, co momentami nie wychodzi im na zdrowie, na przykład podwozie każdego z tych modeli ma wredne niedokładności. Skoren86 - ładny A2. Szkoda, że tak mało tych samochodów przeżyło do dziś. A ja życzę powodzenia w budowie i będę śledził realcję, pozdrawiam Paweł[/url] Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Stojkovic Napisano 13 Lutego 2011 Autor Share Napisano 13 Lutego 2011 No nareszcie Czekałem na ciebie Pawle w mojej relacji. Model pochodzi z 2002 roku, więc tragedii nie ma, ale lata swoje jak pisałem juz ma. By było weselej, blaszki dedykowane są do zestawu Shmira czy jakoś tak. Chodzi o izraelską wersję M151. Póki co dłubię przy silniku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Stojkovic Napisano 16 Lutego 2011 Autor Share Napisano 16 Lutego 2011 Foto modelu który robię: Kolejne etapy za mną, ale i pierwsze pytania do "obytych z blachami". Mam problem, tzn. nie jetem pewien, czy mam wyciąć cały okrąg na wylot w elemencie i wstawić tam krateczkę z blaszki? Poniżej o co dokładnie mi chodzi: Czy nie zakłóci to faktury całej chłodnicy pojazdu? Która wygląda obecnie tak: Proszę o podpowiedzi. Silnik też już zaczęty: Boczne burty tylne też dostały blaszki Kolejne pytanie dotyczy dzyndzla na tylniej stronie pojazdu. Eduard proponuje usunąć to i wstawić cieniutką blaszkę. Nie lepiej to spiłować? Kolejna sprawa, to zasobniki z tyłu siedzeń. Wykonałem je z blaszek, ale jeśli chcę je przykleić, to mam pytanie. Czy w pojazdach z wietnamu takie zasobniki były używane. Jeśli tak, to czy były na wierzchu, bo wszystkie fotki, które znalazłem, owszem pokazują zasobniki, ale pod pokrowcami na całych fotelach z dziurą na guziki na zasobnikach. http://www.primeportal.net/trucks/dieter_krause/m151_a2_rr_w_m416_trailer/ - na tej stronce widać o co mi chodzi. A zatem jeśli będę chciał nakleić zasobniki, będę musiał wykonać też pokrowce. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Skoren86 Napisano 16 Lutego 2011 Share Napisano 16 Lutego 2011 1. ) Osobiscie ja bym nie wycinal otworu na wylot. Co do elementu któwy chcesz usunąć to: kwestia ulatwienia sobie pracy ( jesli planujesz wstawic kolo zapasowe ) <--- ja bym zostawil Taka mala sugestia z mojej strony: w moim modelu tylnie nadkola były odrobine za małe, gdyz po zamontowaniu podwozia strasznie cieżko wchodzily kola. Sprawdz czy u Ciebie występuje ten sam problem, jesli tak to na tym etapie pracy jestes wstanie cos na to zaradzic Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pmroczko Napisano 16 Lutego 2011 Share Napisano 16 Lutego 2011 No ok... Po pierwsze - sitko można wkleić w chłodnicę tak jak ona jest, nie trzeba nic wycinać. Ale ja bym sobie je zostawił na inną okazję, po wklejeniu chłodnicy na swoje miejsce i tak tego sitka w ogóle nie widać, szkoda takiej ładnej siatki. Tylne błotniki - te półokrągłe wycięcia w rzeczywistości były dość głębokimi zagłębieniami, po drugiej stronie były dość mocno wybrzuszone i do tych detali były montowane górne części sprężyn. W modelu najlepiej to zasłonić jakimiś śmieciami, bo trudno zrobić dostatecznie głębokie wybrania. Tylna ściana - na tej liście nie piszemy dzyndzel, tylko mocowanie koła zapasowego Ale i tak jednej rzeczy nie rozumiem - M151A1C tylna ściana jest zupełnie inna, a koło zapasowe jest mocowane z przodu, po stronie kierowcy. Wyjaśnij to proszę i zobaczymy dalej. I to jest najlepszy tekst - zasobniki. Tak to jest z niektórymi detalami z blaszek, ale w oryginale to jest torba na dokumenty, która jest elementem pokrowca siedzenia. W ogóle siedzenia to najsłabszy punkt tego modelu, zaraz po podwoziu. Większość M151 miała torbę na dokumenty tylko na fotelu kierowcy, ale na pewno zdarzały się tez takie z torbą na obu fotelach. Ja bym sobie te blachy podarował i zrobił te torby np. z chusteczki higienicznej. Generalna uwaga - zbadaj dokładnie różnice pomiędzy modelami A1 i A2, żeby Ci się coś nie pomyliło, bo o to łatwo, a ja życzę powodzenia w budowie i pozdrawiam Paweł Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Stojkovic Napisano 16 Lutego 2011 Autor Share Napisano 16 Lutego 2011 Troszeczkę poszperałem i znalazłem kilka pomocnych fotek. Co do fotela i układu koła zapasowego, wszelkie wątpliwości rozwiewa to foto: http://www.military-vehicle-photos.com/picture/number1539.asp Widać pokrowce na obu siedzeniach. Więcej tutaj: http://losts.net/M151A1C Sprawdzę spasowanie kół z nadkolami tak jak zalecacie. Pokrowce wykonam z materiału i ew. nakleję "zasobniki" na fotele by pod pokrowcem było fajne wybrzuszenie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gerd Napisano 16 Lutego 2011 Share Napisano 16 Lutego 2011 widzę, że mamy ze sobą po drodze, terenówka ze działem bez odrzutowym - przyłączam się do grona obserwatorów. Powodzenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Stojkovic Napisano 16 Lutego 2011 Autor Share Napisano 16 Lutego 2011 Ogarniając wszystko, wygląda na to, że Academy dało ciała i zrobiło tył taki jak w innych wersjach, a nie takie jakie widać chociażby na foto. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Skoren86 Napisano 16 Lutego 2011 Share Napisano 16 Lutego 2011 Ogarniając wszystko, wygląda na to, że Academy dało ciała i zrobiło tył taki jak w innych wersjach, a nie takie jakie widać chociażby na foto. Czyli nadkola dalej za małe ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pmroczko Napisano 17 Lutego 2011 Share Napisano 17 Lutego 2011 To mnie dziwi o tyle, że jestem pewien, że widziałem poprawny tył oglądając ten zestaw w sklepie kilka lat temu. Sprawdź, czy nie masz alternatywnych części. A nawet gdyby, przeróbka powinna być możliwa do zrobienia. Pozdrawiam Paweł Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Stojkovic Napisano 17 Lutego 2011 Autor Share Napisano 17 Lutego 2011 Rzeczywiście okazało się, że jest alternatywna częśc i tył został zmieniony na właściwy dla wersji M151A1C. Porównanie obu: Poprawy wymagały jeszcze tylnie błotniki. Academy wykonało je w stylu M151A2 a w wersji A1 miały kompletnie inny kształt u dołu bardziej scięty. - błędny - poprawiony - orginalne foto. Generalnie jeszcze kilka przeróbek przedemną, ale jakoś idzie powoli do przodu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
drinkman Napisano 17 Lutego 2011 Share Napisano 17 Lutego 2011 Pytanie,tudzież lekki off top,ale czy to nie są jeszcze wypraski Tamiyi? Miałem Mutta z TOW Tamiyi oraz Academy i o ile mnie pamięć nie mydli były one dokładnie takie same. Czy zatem wszelkie inne mutacje tego pojazdu nie są wariacją bazującą na tych samych wypraskach? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Skoren86 Napisano 17 Lutego 2011 Share Napisano 17 Lutego 2011 Pytanie,tudzież lekki off top,ale czy to nie są jeszcze wypraski Tamiyi?Miałem Mutta z TOW Tamiyi oraz Academy i o ile mnie pamięć nie mydli były one dokładnie takie same. Czy zatem wszelkie inne mutacje tego pojazdu nie są wariacją bazującą na tych samych wypraskach? Ktos mi kiedys wspomnial ze Academy to przepak Tamki, ale ile w tym prawdy to nie wiem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Stojkovic Napisano 17 Lutego 2011 Autor Share Napisano 17 Lutego 2011 Nie jest to przepak starych i mających mnóstwo uproszczeń zestawów Tamiy'y. Sprawdzałem to w sieci i jest to nowa wersja M151A1 co potwierdzają anglojęzyczne portale zajmujące się przeglądem ukazujących się na rynku zestawów. Np. tutaj http://vodnik.republika.pl/pages/m151a1/m151a1-review.htm Mój model to dokładnie ten sam, tyle tylko, że nieco nowszy (2002 rok). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pmroczko Napisano 18 Lutego 2011 Share Napisano 18 Lutego 2011 Cześć! Jak już pisałem, te modele są ze sobą mocno spokrewnione. Ale Academy wprowadziłe do swojego modelu bardzo dużo poprawek, i zwłąszcza kiedy się buduje wersję A1 Academy wymaga zdecydowanie mniej pracy. Stojkovic - no w końcu dobry tył, dobra robota z przeróbkami. Tak jak pisałem, na różnice A1/A2 trzeba mocno uważać. Powodzenia w dalszej pracy i pozdrawiam Paweł Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Stojkovic Napisano 23 Lutego 2011 Autor Share Napisano 23 Lutego 2011 Kolejne efekty prób i pracy za mną. Pokusiłem się o wyprubowaniu surfacera by zobaczyć, jak pokryje blaszki itp. Dlatego też kolor body zmienił się na szary. Plus tego taki, że lepiej widać dodane nowe elementy, a i dla modelu to bez różnicy. Dodałmem do modelu bazę dla świateł, czyli całe obudowy tylne dla żarówek w reflektorach. Do tego wlew chyba na płyn do spryskiwaczy czy czegoś takiego po prawej stronie. Kolejne elementy, to rynna dla działa wraz z uchwytami na pociski. Dodałem też hak holowniczy do przyczepy wraz z blaszką, którą jak się okazało potem dodałem nie potrzebnie, gdyż na dokumentacji zdjęciowej oczywiście M151A1 posiadają takowy metalowy dodatek wokół haka, natomiast foto M151A1 w wersji C takowego nie miało. Istnieją dwie opcje, albo egzemplarz sfotografowany w muzeum go nie ma, ale ogólnie stosowane były, albo żadne A1C tego nie miało i jest to mały babol z mojej strony. Jeszcze tego nie rozwikłałem, ale póki co nastawiony jestem na pozostawienie blaszki tak jak jest. Zdecydowanie hak lepiej się z nią prezentuje... Widok na wnętrze. Radio też już wstępnie zblaszkowane, w jednym miejscu będzie trzeba zaszpachlować, ale to tuż przed przyklejeniem na stałe. Silnik też został już ukończony pod względem budowy, bo suchy pędzel jeszcze przed nim. I całkiem możliwe, że dostanie kilka przewodów, choć nie jestem pewien, czy na pewno, bo jeśli będę wykonywał wersję z nieotwieralnym bagażnikiem, to chyba odpuszczę. Na koniec mała wojna z siedzeniami i blaszkami do nich. Zamontowałem boczne uchwyty na pasy(?) przy ramach siedzeń i kieszenie na dokumenty z tyłu. Nad pokrowcami nadal pracuję. Mam nadzieję, że jak na pierwsze blaszkowanie w życiu, nie jest źle. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Skoren86 Napisano 23 Lutego 2011 Share Napisano 23 Lutego 2011 Bardzo ladnie, oby tak dalej Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Stojkovic Napisano 1 Marca 2011 Autor Share Napisano 1 Marca 2011 Kolejne małe kroczki w budowie. Doklejone drążki zmiany biegów, ręczny hamulec i jedna wajcha sużąca sam nie wiem do czego... Dodatkowo pułka na radio i podstawka pod nie. Kolejna sprawa wymagająca poprawy, to wykonany babol przez Academy, a mianowicie silniczki do opuszczania w dół i podnoszenia przedniej szyby. W orginalnym pojeździe jeden zwrócony był ku gurze, drugi natomiast ku dołowi, co zresztą podyktowane było tym, że jeden uruchamiasł się przy podnoszeniu, drugi przy opuszczaniu. W zestawie oba silniczki zwrócone były w jedną stronę. Poprawiłem to i dodałem okablowanie do silniczków. Zaszpachlowałem wyrwy w obudowie radia. Spróbowałem wykonać też pokrowce na fotele: Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Moses Napisano 1 Marca 2011 Share Napisano 1 Marca 2011 Doklejone drążki zmiany biegów, ręczny hamulec i jedna wajcha sużąca sam nie wiem do czego... Mogę się mylić ale możliwe że jest to przekładnia napędu 4x4 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lexxer_monster_machine Napisano 1 Marca 2011 Share Napisano 1 Marca 2011 Reduktor się to zwie jeśli o to chodzi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.