Skocz do zawartości

M151A1 Mutt + działo bezodrzutowe, 1:35 Academy + eduard


Stojkovic

Rekomendowane odpowiedzi

Witam na drugiej relacji z mojgo warsztatu.

Rozpoczynam prace nad bardzo ciekawym w moim odczuciu modelu, którym jest M151A1 Mutt z zestawu Academy, który swoje lata już ma, ale nie odbiega bardzo od tego, co Academy wypuszcza na rynek obecnie.

 

Ford Mutt to prawdziwy tytan pracy podczas zmagań w Wietnamie. Praktycznie w każdym terenie sprawował się bez zarzutu, uniwersalny pod każdym względem był nieocenionym środkiem transportu, ewakuacji i wsparcia. W filmach o wietnamie niemal obowiązkowy, przez co dla mnie prawdziwie "kultowy" pojazd, ikona wojny wietnamskiej obok UH-1 i M113.

 

ford%20m151.jpg

 

Wybrałem ten model z innego jeszcze powodu. Mianowicie po raz pierwszy zdecydowałem się na waloryzację modelu blaszkami PE i traktuję ten model jako iście diabelny poligon doświadczalny.

 

Jeśli efekt będzie zadowalający (model nie będzie nadawał się do kreta itp) to planuję wykonać podstawkę z kilkoma figurkami.

 

Do rzeczy:

 

Pierwsze blaszki powyginane już przyklejone do głównej bryły modelu.

 

 

Na pierwszy ogień poszły elementy kokpitu i pedsały gazu, hamulca i sprzęgła bądż rączki do zwalniania uchwytu pod maską.

Postępy oceńcie sami:

th_DSC09496.jpg

th_DSC09503.jpg

th_DSC09507.jpg

th_DSC09508.jpg

th_DSC09509.jpg

 

Dla porównania M151A2

http://data3.primeportal.net/trucks/dieter_krause/m151_a2_rr_w_m416_trailer/images/m151_a2_rr_w_m416_trailer_06_of_49.jpg

 

Kleję ostatecznie M151A1 ale od A2 wiele się nie różniła.

 

Blaszki są fajne, ale jeszcze dużo przede mną ćwiczeń z nimi, bo nie jest to najłatwiejsze zadanie, by przykleić 0,5 mm krawędź jednego elementu do 0,5 mm krawędzi drugiego tak, by idealnie pasowało i nigdzie krzywo nie odłaziło.

 

Czekam na pomocne opinie i rady.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 86
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Uwielbiam ten pojazd. Szkoda tylko że zdecydowałeś się na stareńkiego Aca a nie odświerzoną Tamkę, ale i tak jest dobrze. Wersja Soft Top, z 60tką czy co innego planujesz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy to była kwestia wyboru przy tym modelu... raczj nie, bo znajomy chciał za niego 12 zł, więc się nawet nie zastanawiałem. Zestaw blaszek kosztował mnie prawie 3 razy tyle.

 

Postaram się wykonać wersję z działem bezodrzutowym na pace. Chyba, że ktoś ma zbędny zestaw z którego wziąść można M-60.

 

Zobaczymy co z tego wyjdzie, póki co, celem nr. 1 jest wykonanie rzetelne modelu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo ciekawie się zapowiada. Swojego czasu tez zrobiłem ten model wiec w razie czego służę lekka pomocą. Jesli sie przyda to wrzuce galerie z tym modelem.

 

viewtopic.php?t=9190&highlight=

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mutt z przyczepką wyszedł bardzo fajnie.

Jestem na etapie dekorowania wnętrza blaszkami i tutaj przyda się pomoc, co bym jakiegoś babola nie strzelił.

 

Zdecydowanie podoba mi się brudzenie szyby u ciebie, ale przyjdzie jeszcze pora na kurzenie i brudzenie.

 

Jutro kolejne blaszki. Mam pytanie, odnośnie chłodnicy. W zestawie z blaszkami jest siatka, którą trzeba zastąpić chyba plastikowy odpoiednik.

Nie jestem pewien jak tego dokonać, ale pytanie sprecyzuję jutro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć koledzy!

Widzę, że zaczyna się budowa M151, a w takich przypadkach czuję się wywołany do odpowiedzi

 

Przede wszystkim chciałbym zaprosić na moją stronkę:

http://www.vietnam.net.pl/M151modpl.htm

 

gdzie opisałem kilka trików związanych z tym modelem.

Jest jeszcze kilka spraw - M151 z działem bezodrzutowym miał dość ostro przebudowany tył i oficjalnie nazywał się M151A1C. Trzeba na to zwrócić uwagę dość wcześnie podczas jego budowy.

 

Moses - chyba zaszło pewne nieporozumienie, ten model którego Stojkovic używa to najnowszy (i jak na razie najlepszy) M151 jakiego dziś można mieć. A wczesne Academy to i tak były kopie Tamiya (te zestawy też miały swoje plusy, np. moździerz, albo przyczepa M416). W ogóle oba (albo nawet cztery czy pięć) zestawy są ze sobą silnie spokrewnione, co momentami nie wychodzi im na zdrowie, na przykład podwozie każdego z tych modeli ma wredne niedokładności.

 

Skoren86 - ładny A2. Szkoda, że tak mało tych samochodów przeżyło do dziś.

 

A ja życzę powodzenia w budowie i będę śledził realcję, pozdrawiam

 

Paweł[/url]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nareszcie

 

Czekałem na ciebie Pawle w mojej relacji.

 

Model pochodzi z 2002 roku, więc tragedii nie ma, ale lata swoje jak pisałem juz ma.

 

By było weselej, blaszki dedykowane są do zestawu Shmira czy jakoś tak. Chodzi o izraelską wersję M151.

 

Póki co dłubię przy silniku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Foto modelu który robię:

 

th_DSC09515.jpg

Kolejne etapy za mną, ale i pierwsze pytania do "obytych z blachami".

 

Mam problem, tzn. nie jetem pewien, czy mam wyciąć cały okrąg na wylot w elemencie i wstawić tam krateczkę z blaszki?

 

Poniżej o co dokładnie mi chodzi:

th_DSC09516.jpg

th_DSC09517.jpg

 

Czy nie zakłóci to faktury całej chłodnicy pojazdu?

th_DSC09518.jpg

Która wygląda obecnie tak:

th_DSC09519.jpg

 

Proszę o podpowiedzi.

 

Silnik też już zaczęty:

th_DSC09521.jpg

 

Boczne burty tylne też dostały blaszki

th_DSC09522.jpg

 

Kolejne pytanie dotyczy dzyndzla na tylniej stronie pojazdu. Eduard proponuje usunąć to i wstawić cieniutką blaszkę.

Nie lepiej to spiłować?

 

th_DSC09524.jpg

 

Kolejna sprawa, to zasobniki z tyłu siedzeń.

Wykonałem je z blaszek, ale jeśli chcę je przykleić, to mam pytanie. Czy w pojazdach z wietnamu takie zasobniki były używane. Jeśli tak, to czy były na wierzchu, bo wszystkie fotki, które znalazłem, owszem pokazują zasobniki, ale pod pokrowcami na całych fotelach z dziurą na guziki na zasobnikach.

 

th_DSC09525.jpg

 

th_DSC09520.jpg

 

http://www.primeportal.net/trucks/dieter_krause/m151_a2_rr_w_m416_trailer/ - na tej stronce widać o co mi chodzi.

 

A zatem jeśli będę chciał nakleić zasobniki, będę musiał wykonać też pokrowce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. ) Osobiscie ja bym nie wycinal otworu na wylot.

 

Co do elementu któwy chcesz usunąć to: kwestia ulatwienia sobie pracy ( jesli planujesz wstawic kolo zapasowe ) <--- ja bym zostawil

 

 

Taka mala sugestia z mojej strony: w moim modelu tylnie nadkola były odrobine za małe, gdyz po zamontowaniu podwozia strasznie cieżko wchodzily kola. Sprawdz czy u Ciebie występuje ten sam problem, jesli tak to na tym etapie pracy jestes wstanie cos na to zaradzic

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ok...

 

Po pierwsze - sitko można wkleić w chłodnicę tak jak ona jest, nie trzeba nic wycinać. Ale ja bym sobie je zostawił na inną okazję, po wklejeniu chłodnicy na swoje miejsce i tak tego sitka w ogóle nie widać, szkoda takiej ładnej siatki.

 

Tylne błotniki - te półokrągłe wycięcia w rzeczywistości były dość głębokimi zagłębieniami, po drugiej stronie były dość mocno wybrzuszone i do tych detali były montowane górne części sprężyn. W modelu najlepiej to zasłonić jakimiś śmieciami, bo trudno zrobić dostatecznie głębokie wybrania.

 

Tylna ściana - na tej liście nie piszemy dzyndzel, tylko mocowanie koła zapasowego Ale i tak jednej rzeczy nie rozumiem - M151A1C tylna ściana jest zupełnie inna, a koło zapasowe jest mocowane z przodu, po stronie kierowcy. Wyjaśnij to proszę i zobaczymy dalej.

 

I to jest najlepszy tekst - zasobniki. Tak to jest z niektórymi detalami z blaszek, ale w oryginale to jest torba na dokumenty, która jest elementem pokrowca siedzenia. W ogóle siedzenia to najsłabszy punkt tego modelu, zaraz po podwoziu. Większość M151 miała torbę na dokumenty tylko na fotelu kierowcy, ale na pewno zdarzały się tez takie z torbą na obu fotelach. Ja bym sobie te blachy podarował i zrobił te torby np. z chusteczki higienicznej.

 

Generalna uwaga - zbadaj dokładnie różnice pomiędzy modelami A1 i A2, żeby Ci się coś nie pomyliło, bo o to łatwo, a ja życzę powodzenia w budowie i pozdrawiam

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Troszeczkę poszperałem i znalazłem kilka pomocnych fotek.

 

Co do fotela i układu koła zapasowego, wszelkie wątpliwości rozwiewa to foto:

http://www.military-vehicle-photos.com/picture/number1539.asp

Widać pokrowce na obu siedzeniach.

 

Więcej tutaj:

http://losts.net/M151A1C

 

Sprawdzę spasowanie kół z nadkolami tak jak zalecacie.

Pokrowce wykonam z materiału i ew. nakleję "zasobniki" na fotele by pod pokrowcem było fajne wybrzuszenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogarniając wszystko, wygląda na to, że Academy dało ciała i zrobiło tył taki jak w innych wersjach, a nie takie jakie widać chociażby na foto.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogarniając wszystko, wygląda na to, że Academy dało ciała i zrobiło tył taki jak w innych wersjach, a nie takie jakie widać chociażby na foto.

 

 

Czyli nadkola dalej za małe ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To mnie dziwi o tyle, że jestem pewien, że widziałem poprawny tył oglądając ten zestaw w sklepie kilka lat temu. Sprawdź, czy nie masz alternatywnych części. A nawet gdyby, przeróbka powinna być możliwa do zrobienia. Pozdrawiam

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzeczywiście okazało się, że jest alternatywna częśc i tył został zmieniony na właściwy dla wersji M151A1C.

 

th_DSC09545.jpg

 

Porównanie obu:

th_DSC09542.jpg

 

Poprawy wymagały jeszcze tylnie błotniki.

Academy wykonało je w stylu M151A2 a w wersji A1 miały kompletnie inny kształt u dołu bardziej scięty.

th_DSC09543.jpg - błędny

 

th_DSC09544.jpg - poprawiony

 

th_rearfender.jpg - orginalne foto.

 

Generalnie jeszcze kilka przeróbek przedemną, ale jakoś idzie powoli do przodu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie,tudzież lekki off top,ale czy to nie są jeszcze wypraski Tamiyi?

Miałem Mutta z TOW Tamiyi oraz Academy i o ile mnie pamięć nie mydli były one dokładnie takie same.

Czy zatem wszelkie inne mutacje tego pojazdu nie są wariacją bazującą na tych samych wypraskach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie,tudzież lekki off top,ale czy to nie są jeszcze wypraski Tamiyi?

Miałem Mutta z TOW Tamiyi oraz Academy i o ile mnie pamięć nie mydli były one dokładnie takie same.

Czy zatem wszelkie inne mutacje tego pojazdu nie są wariacją bazującą na tych samych wypraskach?

 

Ktos mi kiedys wspomnial ze Academy to przepak Tamki, ale ile w tym prawdy to nie wiem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jest to przepak starych i mających mnóstwo uproszczeń zestawów Tamiy'y.

 

Sprawdzałem to w sieci i jest to nowa wersja M151A1 co potwierdzają anglojęzyczne portale zajmujące się przeglądem ukazujących się na rynku zestawów.

 

Np. tutaj

http://vodnik.republika.pl/pages/m151a1/m151a1-review.htm

 

Mój model to dokładnie ten sam, tyle tylko, że nieco nowszy (2002 rok).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć!

Jak już pisałem, te modele są ze sobą mocno spokrewnione. Ale Academy wprowadziłe do swojego modelu bardzo dużo poprawek, i zwłąszcza kiedy się buduje wersję A1 Academy wymaga zdecydowanie mniej pracy.

 

Stojkovic - no w końcu dobry tył, dobra robota z przeróbkami. Tak jak pisałem, na różnice A1/A2 trzeba mocno uważać. Powodzenia w dalszej pracy i pozdrawiam

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejne efekty prób i pracy za mną.

 

Pokusiłem się o wyprubowaniu surfacera by zobaczyć, jak pokryje blaszki itp. Dlatego też kolor body zmienił się na szary.

 

Plus tego taki, że lepiej widać dodane nowe elementy, a i dla modelu to bez różnicy.

 

th_DSC09551.jpg

Dodałmem do modelu bazę dla świateł, czyli całe obudowy tylne dla żarówek w reflektorach. Do tego wlew chyba na płyn do spryskiwaczy czy czegoś takiego po prawej stronie.

 

th_DSC09555.jpg

Kolejne elementy, to rynna dla działa wraz z uchwytami na pociski.

 

th_DSC09556.jpg

Dodałem też hak holowniczy do przyczepy wraz z blaszką, którą jak się okazało potem dodałem nie potrzebnie, gdyż na dokumentacji zdjęciowej oczywiście M151A1 posiadają takowy metalowy dodatek wokół haka, natomiast foto M151A1 w wersji C takowego nie miało. Istnieją dwie opcje, albo egzemplarz sfotografowany w muzeum go nie ma, ale ogólnie stosowane były, albo żadne A1C tego nie miało i jest to mały babol z mojej strony. Jeszcze tego nie rozwikłałem, ale póki co nastawiony jestem na pozostawienie blaszki tak jak jest. Zdecydowanie hak lepiej się z nią prezentuje...

 

th_DSC09557.jpg

Widok na wnętrze.

 

Radio też już wstępnie zblaszkowane, w jednym miejscu będzie trzeba zaszpachlować, ale to tuż przed przyklejeniem na stałe.

th_DSC09559.jpg

th_DSC09561.jpg

 

Silnik też został już ukończony pod względem budowy, bo suchy pędzel jeszcze przed nim. I całkiem możliwe, że dostanie kilka przewodów, choć nie jestem pewien, czy na pewno, bo jeśli będę wykonywał wersję z nieotwieralnym bagażnikiem, to chyba odpuszczę.

th_DSC09562.jpg

th_DSC09564.jpg

th_DSC09565.jpg

 

Na koniec mała wojna z siedzeniami i blaszkami do nich.

Zamontowałem boczne uchwyty na pasy(?) przy ramach siedzeń i kieszenie na dokumenty z tyłu. Nad pokrowcami nadal pracuję.

th_DSC09567.jpg

th_DSC09568.jpg

th_DSC09569.jpg

th_DSC09570.jpg

 

Mam nadzieję, że jak na pierwsze blaszkowanie w życiu, nie jest źle.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejne małe kroczki w budowie.

Doklejone drążki zmiany biegów, ręczny hamulec i jedna wajcha sużąca sam nie wiem do czego...

Dodatkowo pułka na radio i podstawka pod nie.

 

th_DSC09571.jpg

th_DSC09572.jpg

th_DSC09573.jpg

 

Kolejna sprawa wymagająca poprawy, to wykonany babol przez Academy, a mianowicie silniczki do opuszczania w dół i podnoszenia przedniej szyby. W orginalnym pojeździe jeden zwrócony był ku gurze, drugi natomiast ku dołowi, co zresztą podyktowane było tym, że jeden uruchamiasł się przy podnoszeniu, drugi przy opuszczaniu.

W zestawie oba silniczki zwrócone były w jedną stronę. Poprawiłem to i dodałem okablowanie do silniczków.

th_DSC09574.jpg

 

th_DSC09575.jpg

Zaszpachlowałem wyrwy w obudowie radia.

th_DSC09576.jpg

th_DSC09578.jpg

 

Spróbowałem wykonać też pokrowce na fotele:

th_DSC09579.jpg

th_DSC09581.jpg

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Doklejone drążki zmiany biegów, ręczny hamulec i jedna wajcha sużąca sam nie wiem do czego...

 

Mogę się mylić ale możliwe że jest to przekładnia napędu 4x4

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.