Skocz do zawartości

Spitfire Mk Ia 1/72 Airfix


Banny

Rekomendowane odpowiedzi

Samolot

 

Spitfire Mk Ia P9495 DW-K z 610 Dywizjonu RAF. Lipiec-Sierpień 1940. Pilot nieznany.

 

spitfire_dwk_1.jpg

 

spitfire_dwk.jpg

 

Spitfire Mk Ia P9495 nie był samolotem, który zbyt długo służył, co resztą nie powinno dziwić w okresie BoB (Bitwy o Anglię). Pierwszy lot maszyna odbyła 16 kwietnia 1940. Do Squadronu 610 P9495 przybył z 8 Maintenance Unit w dniu 2 czerwca 1940 i otrzymał oznaczenie kodowe DW-K.

 

12 sierpnia 1940 był dniem kiedy tak naprawdę rozpoczęła się Bitwa o Anglię. Do tej pory walki nad Kanałem przypominały raczej szarapanie przeciwnika, rozpoznawanie wzajemnych sił, prężenie muskułów. LW do tej pory praktycznie nie atakowała celów na wyspie ograniczając sie do ataków na konwoje. Ale tego dnia przewidziano najpierw atak na stacje radarowe z udziałem Ju-87 oraz Bf-110 z Erprobunsgsgruppe 210, a później, około południa duży nalot na Portsmouth.

 

Około 7:00 rano 9 Bf 109 z JG52 przecięło linie brzegową na wysokości Dover. Był to typowy lot dywersyjny, rozpoznanie bojem, mającym wyciągnać siły przeciwnika w powietrze i spowodować nieco zamieszania. Prowokacja okazała się skuteczna, bo 610 Squadron wystartował alarmowo z Biggin Hill i mimo zakazu wdawania się w tego typu potyczki, przystapił do walki w pełnej sile 12 maszyn. Udało się zestrzelić 2 Messeschmity kosztem utraty 1 zniszczonego Spitfire i 4 kolejnych uszkodzonych. Jednym z nich był właśnie DW-K. Uszkodzenia były na tyle poważne, że został skreślony ze stanu 24 sierpnia 1940. Nie udało mi się ustalić nazwiska ani losu pilota, który w tym dniu prowadził P9495. Może ktoś ma więcej informacji na ten temat?

 

Udało mi się za to odszukać 2 zdjęcia Spitfire DW-K z 610 Squadronu z okresu BoB. Trudno nawet orzec czy przedstawiają tę samą maszynę (o ile w ogóle to P9495!), bo nie widać numeru seryjnego, poza tym rotacja była duża i DW-K służyło kilka... Sporo wskazuje że może być to jednak ten sam samolot: schemat malowania A, identyczny wysoki fin flash i sposób malowania liter (ekstremalnie wielkich!).

 

spitfire_dwk_2.jpg

 

Przy okazji ciekawostka z zakresu taktyki: na tym zdjęciu z DW-K widać, że nauka nie poszła w las i dywizjon 610 leci w rozstrzelonym szyku trójek, a nie w jednolitym kluczu V z weaverem na końcu! I to już w dość wczesnym okresie BoB. Taki szyk bez wątpienia poprawiał możliwości obserwacyjne i manewrowe dywizjonu. Pozostało jeszcze zrezygnować z trójek na rzecz par...

 

Model

 

To nowy zestaw Airfixa. Moim zdaniem znakomity, szczególnie jeśli weźmie się pod uwagę jego niską cenę. Jest dobrze spasowany i składa się bezproblemowo. Szpachlówka poszła naprawdę w śladowych ilościach. Wnętrze nie ustępuje Tamajce (a może nawet jest lepsze). Zwracają uwagę niuanse jak opony z odlanym ugięciem albo lusterko wsteczne na owiewce. Szkoda, że owiewka nie jest dzielona. Osobiście przeszkadzało mi tylko tworzywo, nazbyt miekkie i gumiaste.

 

Model był mocno krytykowany za dość mocno zaznaczone linie podziałowe. Niesłusznie! Popatrzcie na model, on po prostu nie potrzebuje zapuszczania linii! Linie są naturalnie zaznaczone światłocieniem. Z liniami podziałowymi nie robiłem absolutnie nic.

 

Malowanie aerografem: Humbrol, Revell, Model Master. Troche mi nie wyszło bo Dark Earth zbytnio rozrzedziłem... Jako finalny werniks testowałem matt Model Mastera. Jest nazbyt matowy, ale zostawiłem jak jest. Mimo że samolot miał wyjątkowo krótką służbę i obić zapewne nie miał, poeksperymentowałem nieco z naniesieniem srebrnej farby. Osmalenia to ołówek. Przesadziłem z nimi w równolegle budowanym Spitfire Vb viewtopic.php?t=26407 i tu byłem ostrożniejszy z okopceniami. Próbowałem też wykonanie zacieków oleju washem, z dość marnym skutkiem niestety. Cienkie czarne paski na skrzydłach nie wytrzymały spotkania z płynami Gunze i musiałem je uzupełnić pędzelkiem.

 

spitfire_airfix_1.jpg

 

spitfire_airfix_2.jpg

 

spitfire_airfix_3.jpg

 

spitfire_airfix_4.jpg

 

spitfire_airfix_5.jpg

 

spitfire_airfix_6.jpg

 

spitfire_airfix_7.jpg

 

spitfire_airfix_8.jpg

 

Jak zwykle czekam na wasze opinie!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Bardzo ucieszyło mnie pojawienie się Spitfire'ów Twojej produkcji na forum. Twoja Mk.I-ka wygląda naprawdę do rzeczy. O niebo lepiej od Twoich pierwszych produkcji. Robisz bardzo duże postępy i za to należy Ci się ogromna pochwała.

 

Powierzchnia lakiernicza wygląda świetne, kalkomanie leżą nie najgorzej, a okopcenia wychodzą Ci coraz lepiej.

 

To co mi się w tym modelu nie podoba to:

 

1. Lekko ostające od kadłuba oszklenie (in plus zostaje za to zaliczone to, że jest bardzo przejrzyste);

 

2. Wspomniane przez Ciebie zacieki;

 

3. Jednolicie rdzawe wydechy. Wyglądają jakby były malowane rdzą;

 

4. Jeśli już brałbym się za wykonywanie obić lakieru bez dokumentacji zdjęciowej danego egzemplarza Spitfire'a to bardziej skupiłbym się na mocowaniach blach okapotowania silnika oraz miejscu, w którym pilot wchodził do kabiny ("Ścieżka pilota");

 

5.Brak drutu antenowego (a to chyba nie Vintage ?)

 

Konkludując, muszę przyznać, że z modelu na model coraz mniej jest niedoskonałości, które daje się zauważyć. Naprawdę ciekaw jestem kolejnych Twoich projektów i postępów jakie będziesz robił

 

Pozdrawiam

Kornik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiedziałem, że kornik wypomni brak tych drutów antenowych! W każdym razie dzięki za fachowe uwagi.

 

Wydechy poprawię. Położe na nie wash, to nie będa takie mocno rdzawe.

 

Oszklenie odstaje nieco, bo nie jest wklejone. Trzyma się świetnie na wcisk i można je zdjąć aby zajrzeć do środka, który jest całkiem niezły w Airfixie nawet bez blaszek.

 

Obicia będę delikatnie bronił. Robiłem je głównie na liniach paneli inspekcyjnych, które były demontowane (np od km-ów), albo na styku elementów pracujących (skrzydło-lotki). Wyjątkiem jest właśnie obicie na równej powierzchni skrzydła w miejscu gdzie wchodził pilot, z lewej strony (nie zrobiłem mocno wydeptanego chodnika, bo samolot był w linii raptem 2 miesiące). Ale nie będę się upierał, obicia to był dla mnie głównie poligon testowy, treningowy. Gdyby ktoś kiedyś robił DW-K to moim zdaniem można spokojnie pozostawić bez obić. Krótka służba, poza tym nie widać ich na zdjęciach archiwalnych.

 

Co do drutów antenowych to...

 

PS wuwumaster dopytywał się o zieleń na tym Spitfire. To Revell 67. Tak w ogóle to od pewnego czasu poszukuję pasującej zieleni do samolotów RAF. Kiedyś używałem zwyczajowo Humbrola 30, którego zalecał np Airfix. Ale w tym zestawie Airfix jako Dark Green podaje już Humbrola 163... W Spitfire Mk Vb HB użyłem z kolei eksperymentalnie Revella 68. Farbami revella nie najlepiej maluje się pędzlem (tu wolę Humbrole), ale do aero uważam że są OK.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Revell 67. Tak w ogóle to od pewnego czasu poszukuję pasującej zieleni do samolotów RAF. Kiedyś używałem zwyczajowo Humbrola 30, którego zalecał np Airfix. Ale w tym zestawie Airfix jako Dark Green podaje już Humbrola 163... W Spitfire Mk Vb HB użyłem z kolei eksperymentalnie Revella 68. Farbami revella nie najlepiej maluje się pędzlem (tu wolę Humbrole), ale do aero uważam że są OK.

 

dzięki za info! wyszło fajnie, ja mam podobną rozkminkę, moim skromnym zdaniem Humbrol 30 nie jest wogóle trafiony, natomiast 163 i pare nast nr-ów to są dedykowane RAFowskie kolory - więc raczej ok, ostatnio na próbę zakupiłem Pactre A116 RAF dark green, na próbce wyszła bardzo przyjemnie, chyba się u mnie przyjmie

pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 months later...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.