Skocz do zawartości

Bunkier modułowy własnej roboty


maszynista93

Rekomendowane odpowiedzi

BUNKIER MODUŁOWY WŁASNEJ ROBOTY

 

Witam

Chciałbym wam pokazać jak można samodzielnie i nie drogo zrobić model bunkra.

bd39d584618a.jpg

Jego konstrukcja jest modułowa co pozwala na tworzenie obiektu o dowolnym kształcie i wielkości.

 

Do budowy niezbędne nam będą:

 

MATERIAŁY

 

1) Płyta kartongipsu

3a3381b7dcf6.jpg

Często kawałki takiej płyty poniewierają się gdzieś w naszych domach czy garażach po remoncie. Jeśli jednak nie mamy takiej w domu to koszt płyty to ok. 6,50 zł za m2,

 

2) Gips budowlany

a0a3fec328a7.jpg

6,50 zł / 5kg

 

3) Siatka podtynkowa

62b3e0535634.jpg

1,80 zł / m2

 

4) Arkusze PCV (nie cieńsze niż 1,5mm)

fd8474987cb3.jpg

3 zł / 30 x 25 cm

 

5) Nitro

4f37fc2af796.jpg

4,50 zł / 0,5 litra

 

Koszt materiałów nie powinien przekroczyć 35 zł, a większość tym rzeczy pewnie znajdziecie w domu

 

NARZĘDZIA

 

6) Zestaw nożyków

06f1108259bc.jpg

d1cc54582449.jpg

 

7) Zestaw pilników

f39c1de59cc3.jpg

 

8) Papier ścierny gruboziarnisty

970b04fb635d.jpg

 

9) Pędzel ze sztywnym włosiem

778637915ef2.jpg

 

10) Szczoteczka druciana

24dd6631e6ab.jpg

 

11) Wiertarka modelarska

a3688fdf20e8.jpg

 

12) Piłka z małymi ząbkami

f284cf462a02.jpg

 

POSTĘPOWANIE

 

Pierwszą rzeczą jaką zrobimy jest określenie w jakiej skali będzie nasz bunkier, dalsze postępowanie jest takie samo we wszystkich przypadkach, jedyną różnicą są wymiary.

 

Kiedy określimy już wymiary wycinamy z PCV paski o odpowiedniej szerokości, szerokość pasków uzależniona jest od przeskalowanych wymiarów desek.

7a1988cf8f4d.jpg

 

Paski wycinamy ręcznie (nie od linijki) tak aby ich krawędzie nie były idealnie równe.

c004665040b1.jpg

 

Lekko zaokrąglamy krawędzie pasków.

Następnie paski układamy jeden nad drugim i łączymy poprzecznym, wszystko kleimy nitrem.

559337ea0206.jpg

a69f41dc8b72.jpg

Ważne aby po między paskami pozostały szpary jednak nie tak duże jak na ostatnim pasku (patrz zdjęcie), dolne paski dobrze

 

Powierzchni odlewniczej nadajemy fakturę, całość smarujemy nitrem,

9a10c59367d9.jpg

a następnie dotykamy palcami robiąc ślady

d7bc180ba89f.jpg

raz jeszcze smarujemy nitrem i przeciągamy szczoteczką drucianą wzdłuż pasków poprawiając tym samym linie podziału.

97d67cf29688.jpg

 

Teraz wystarczy już tylko dorobić boczki

a2cd912ef981.jpg

uszczelnić ją z zewnątrz (np. taśmą izolacyjną) i forma gotowa

6b33f82330da.jpg

 

odstawiamy ją do czasu aż nitro całkowicie odparuje, a całość dobrze się zespoli.

 

W międzyczasie zajmujemy się podłogą.

28c8fe3eb0c8.jpg

Na płycie KG zaznaczamy kształt bunkra i wycinamy go, równocześnie wycinamy też dach o tym samym kształcie co podłoga ale pomniejszony o grubość ścian.

W tym momencie musimy zastanowić się czy będziemy wykonywać wnętrze czy też nie ponieważ, dalsze postępowanie nieco różni się w obu przypadkach.

 

Jeśli zdecydujemy się na wnętrze to nasze odlewy powinny być cieńsze tak aby po złożeniu ich razem ( jest to konieczne aby we wnętrzu bunkra był również widoczny szalunek) grubość nie przekraczała naszych założeń budowlanych. Musimy również pamiętać o nieco schludniejszym łączeniu odcinków. Cieńsze odlewy należy wzmocnić wymienioną w spisie siatką zatapiając ją w gipsie, odlew o grubości powyżej 0,5cm nie wymaga zbrojenia.

9c06e0d853b1.jpg

Jeśli jednak nie robimy wnętrza to możemy od razu odlać ściany o zamierzonej grubości, w tym celu urabiamy gips i wlewamy go do formy, po zastygnięciu wyciągamy odlew nie czekając aż całkowicie stanie się suchy, bo jest on w tedy bardziej kruchy.

bd86262ad50f.jpg

Odlew przycinamy do odpowiedniej długości lub w przypadku długich ścian po prostu do realnej długości desek.

30efa2ec45c5.jpg

Czynności te powtarzamy tyle razy ile potrzebnych nam jest segmentów.

 

Końce segmentów dopasowujemy do siebie tak aby ubytki po między nimi były jak najmniejsze.

5d602a8c55af.jpg

W zaplanowanych miejscach wycinamy otwory strzelnicze

43a13e97331b.jpg

w tym celu możemy posłużyć się wiertarką modelarską

7c25b053b5c5.jpg

otwory wyrównujemy a ich boki ścinamy pod kątem. W ten sam sposób robimy drzwi i otwory wentylacyjne

 

Gotowe segmenty przyklejamy gipsem do uprzednio wyciętej podłogi.

7357af0a9497.jpg

Przy klejeniu musimy pamiętać o zwilżaniu klejonych powierzchni by lepiej się wiązały

Do nakładania gipsu w charakterze kielni możemy użyć prostopadłego nożyka

280909f1b247.jpg

Dach bunkra wykonujemy w podobny sposób. Potrzebne nam będą cienkie odlewy, które tniemy nie tylko na długość ale też dodatkowo rozcinamy wzdłuż.

 

Uzyskujemy w ten sposób segmenty o szerokości ok. 3-4 desek, które przyklejamy do krawędzi wyciętego dachu pod kątem, tak aby ich dolna część nie wystawała ani nie cofała się poza obrys bunkra.

f9502a172975.jpg

Jeśli nie robimy wnętrza to jest to jeszcze łatwiejsze bo możemy przyklejać je również do ścian.

 

185832d2f7b4.jpg

62e69a744e5e.jpg

3349c74a0da2.jpg

bd39d584618a.jpg

8d069cded890.jpg

 

Ostatnim krokiem budowy jest uzupełnienie wszystkich ubytków. Odstawiamy na kilka dni nasz bunkier w ciepłe suche miejsce do czasu całkowitego wyschnięcia, straci też sporo na wadze.

Dopiero kiedy gips stanie się jednolicie biały możemy przejść do modelarstwa, wykonujemy obicia, malujemy i co tylko tam chcemy.

 

Uwaga

Zabawa nie należy do czystych ponieważ, krótko mówią pył gipsowy jest wszędzie

 

Mam nadzieję, że komuś pomogłem

Pozdrawiam - maszynista93

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Świetny poradnik. Dodam tylko, że do gipsu można dodawać wikolu, dzięki temu staje się trochę elastyczny, czyli nie pęka w trakcie obróbki. Kolega robi makiety zamków do muzeów. Działa wyśmienicie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

maszynista93 - jedna uwaga. Te formy, korytka, które zalewasz gipsem mają zbyt wysokie ścianki. Patrząc na efekt koncowy, czyli różną grubość ścian sądzę, że zalewasz formy "na oko". Wyrównaj wysokości ścianek formy, wtedy będziesz wiedział ile zalać gispu i każda ścianka będzie miała tą samą grubość. JEŻELI SIĘ MYLĘ TO MNIE POPRAW

 

Zamiast wiercić otwory i pylić, przygotuj sobie negatyw tego otwory nawe z plasteliny i wklej go w formę. Robiłem tak podobnie jak budowałem makietę z gipsu. Wykonałem negatyw potem zalałem gipsem i miąłem makietę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodam tylko, że do gipsu można dodawać wikolu, dzięki temu staje się trochę elastyczny, czyli nie pęka w trakcie obróbki. Kolega robi makiety zamków do muzeów. Działa wyśmienicie.

Dobry pomysł

Ja malowałem całość wikolem po zastygnięciu gipsu

 

maszynista93 - jedna uwaga. Te formy, korytka, które zalewasz gipsem mają zbyt wysokie ścianki. Patrząc na efekt koncowy, czyli różną grubość ścian sądzę, że zalewasz formy "na oko". Wyrównaj wysokości ścianek formy, wtedy będziesz wiedział ile zalać gispu i każda ścianka będzie miała tą samą grubość. JEŻELI SIĘ MYLĘ TO MNIE POPRAW

Fakt, można zrobić niższe boczki i lać do pełna. Ja wolałem jednak wyższe ścianki bo wiedząc ile gipsu potrzeba na określoną grubość mogę sobie te grubość regulować

ale kiedy odlewamy jeden wymiar to można je obniżyć

 

Zamiast wiercić otwory i pylić, przygotuj sobie negatyw tego otwory nawe z plasteliny i wklej go w formę. Robiłem tak podobnie jak budowałem makietę z gipsu. Wykonałem negatyw potem zalałem gipsem i miąłem makietę

Tak myślałem nad tym i chciałem to dopisać ale ...

W tedy musieli byśmy robić tyle form ile rodzai otworów byśmy potrzebowali (choć wiem że nie koniecznie), najważniejsze jednak jest to że utrudniało by to wyciąganie odlewu z formy, dodatkowo przy dużych otworach takich jak drzwi prefabrykaty mogły by pękać

 

Domyślam się że sposób nie jest doskonały i można wprowadzić wiele usprawnień, ja pokazałem tylko jak zrobić prostą formę i poskładać bunkier,

a teraz niech każdy robi jak mu wygodnie bo przecież kształt formy jest ograniczony tylko waszą wyobraźnią

 

Jeśli ktoś ma jeszcze jakieś pomysły to piszcie śmiało

Chętnie zobaczę wasze bunkry na forum

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak myślałem nad tym i chciałem to dopisać ale ...

W tedy musieli byśmy robić tyle form ile rodzai otworów byśmy potrzebowali (choć wiem że nie koniecznie), najważniejsze jednak jest to że utrudniało by to wyciąganie odlewu z formy, dodatkowo przy dużych otworach takich jak drzwi prefabrykaty mogły by pękać

 

Jeżeli zrobisz to z plasteliny i zamontujesz to bez trwałego doklejania, wystarczy jedna forma Plastelinę można odkleić Można też zrobić to z polistyrenu i doklejać na taśmę dwustronną albo do maskowania zwiniętą w rulon z klejem po zewnętrznej

 

Spisuj pomysły, eksperymentuj i zrób z tego dobry tutorial Masz już sporo elementów więc Tobie będzie łatwiej to wykonać

 

Z tego pomysłu na pewno będę korzystał bo też czeka mnie robienie makiet dla muzeum (PRAWDOPODOBNIE) Temat dodałem do zakładek więc jak coś to go kiedyś wygrzebię

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Fajna sprawa, model super i ... super ilość pyłu i nie tylko. Powinieneś dodać do kosztów maseczki i pingle, bo do obróbki żywicy są nie od zowne, a co dopiero przy gipsie

Czekam na cd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.