maszynista93 Napisano 25 Lipca 2011 Share Napisano 25 Lipca 2011 BUNKIER MODUŁOWY WŁASNEJ ROBOTY Witam Chciałbym wam pokazać jak można samodzielnie i nie drogo zrobić model bunkra. Jego konstrukcja jest modułowa co pozwala na tworzenie obiektu o dowolnym kształcie i wielkości. Do budowy niezbędne nam będą: MATERIAŁY 1) Płyta kartongipsu Często kawałki takiej płyty poniewierają się gdzieś w naszych domach czy garażach po remoncie. Jeśli jednak nie mamy takiej w domu to koszt płyty to ok. 6,50 zł za m2, 2) Gips budowlany 6,50 zł / 5kg 3) Siatka podtynkowa 1,80 zł / m2 4) Arkusze PCV (nie cieńsze niż 1,5mm) 3 zł / 30 x 25 cm 5) Nitro 4,50 zł / 0,5 litra Koszt materiałów nie powinien przekroczyć 35 zł, a większość tym rzeczy pewnie znajdziecie w domu NARZĘDZIA 6) Zestaw nożyków 7) Zestaw pilników 8) Papier ścierny gruboziarnisty 9) Pędzel ze sztywnym włosiem 10) Szczoteczka druciana 11) Wiertarka modelarska 12) Piłka z małymi ząbkami POSTĘPOWANIE Pierwszą rzeczą jaką zrobimy jest określenie w jakiej skali będzie nasz bunkier, dalsze postępowanie jest takie samo we wszystkich przypadkach, jedyną różnicą są wymiary. Kiedy określimy już wymiary wycinamy z PCV paski o odpowiedniej szerokości, szerokość pasków uzależniona jest od przeskalowanych wymiarów desek. Paski wycinamy ręcznie (nie od linijki) tak aby ich krawędzie nie były idealnie równe. Lekko zaokrąglamy krawędzie pasków. Następnie paski układamy jeden nad drugim i łączymy poprzecznym, wszystko kleimy nitrem. Ważne aby po między paskami pozostały szpary jednak nie tak duże jak na ostatnim pasku (patrz zdjęcie), dolne paski dobrze Powierzchni odlewniczej nadajemy fakturę, całość smarujemy nitrem, a następnie dotykamy palcami robiąc ślady raz jeszcze smarujemy nitrem i przeciągamy szczoteczką drucianą wzdłuż pasków poprawiając tym samym linie podziału. Teraz wystarczy już tylko dorobić boczki uszczelnić ją z zewnątrz (np. taśmą izolacyjną) i forma gotowa odstawiamy ją do czasu aż nitro całkowicie odparuje, a całość dobrze się zespoli. W międzyczasie zajmujemy się podłogą. Na płycie KG zaznaczamy kształt bunkra i wycinamy go, równocześnie wycinamy też dach o tym samym kształcie co podłoga ale pomniejszony o grubość ścian. W tym momencie musimy zastanowić się czy będziemy wykonywać wnętrze czy też nie ponieważ, dalsze postępowanie nieco różni się w obu przypadkach. Jeśli zdecydujemy się na wnętrze to nasze odlewy powinny być cieńsze tak aby po złożeniu ich razem ( jest to konieczne aby we wnętrzu bunkra był również widoczny szalunek) grubość nie przekraczała naszych założeń budowlanych. Musimy również pamiętać o nieco schludniejszym łączeniu odcinków. Cieńsze odlewy należy wzmocnić wymienioną w spisie siatką zatapiając ją w gipsie, odlew o grubości powyżej 0,5cm nie wymaga zbrojenia. Jeśli jednak nie robimy wnętrza to możemy od razu odlać ściany o zamierzonej grubości, w tym celu urabiamy gips i wlewamy go do formy, po zastygnięciu wyciągamy odlew nie czekając aż całkowicie stanie się suchy, bo jest on w tedy bardziej kruchy. Odlew przycinamy do odpowiedniej długości lub w przypadku długich ścian po prostu do realnej długości desek. Czynności te powtarzamy tyle razy ile potrzebnych nam jest segmentów. Końce segmentów dopasowujemy do siebie tak aby ubytki po między nimi były jak najmniejsze. W zaplanowanych miejscach wycinamy otwory strzelnicze w tym celu możemy posłużyć się wiertarką modelarską otwory wyrównujemy a ich boki ścinamy pod kątem. W ten sam sposób robimy drzwi i otwory wentylacyjne Gotowe segmenty przyklejamy gipsem do uprzednio wyciętej podłogi. Przy klejeniu musimy pamiętać o zwilżaniu klejonych powierzchni by lepiej się wiązały Do nakładania gipsu w charakterze kielni możemy użyć prostopadłego nożyka Dach bunkra wykonujemy w podobny sposób. Potrzebne nam będą cienkie odlewy, które tniemy nie tylko na długość ale też dodatkowo rozcinamy wzdłuż. Uzyskujemy w ten sposób segmenty o szerokości ok. 3-4 desek, które przyklejamy do krawędzi wyciętego dachu pod kątem, tak aby ich dolna część nie wystawała ani nie cofała się poza obrys bunkra. Jeśli nie robimy wnętrza to jest to jeszcze łatwiejsze bo możemy przyklejać je również do ścian. Ostatnim krokiem budowy jest uzupełnienie wszystkich ubytków. Odstawiamy na kilka dni nasz bunkier w ciepłe suche miejsce do czasu całkowitego wyschnięcia, straci też sporo na wadze. Dopiero kiedy gips stanie się jednolicie biały możemy przejść do modelarstwa, wykonujemy obicia, malujemy i co tylko tam chcemy. Uwaga Zabawa nie należy do czystych ponieważ, krótko mówią pył gipsowy jest wszędzie Mam nadzieję, że komuś pomogłem Pozdrawiam - maszynista93 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
liec Napisano 25 Lipca 2011 Share Napisano 25 Lipca 2011 Wspaniałość. Świetny pomysł, wykonanie, i sbs. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Skoti Napisano 25 Lipca 2011 Share Napisano 25 Lipca 2011 Świetny poradnik. Dodam tylko, że do gipsu można dodawać wikolu, dzięki temu staje się trochę elastyczny, czyli nie pęka w trakcie obróbki. Kolega robi makiety zamków do muzeów. Działa wyśmienicie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lipstein Napisano 26 Lipca 2011 Share Napisano 26 Lipca 2011 Będę stosował się do tego poradnika - wielkie dzięki! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Constructor Napisano 27 Lipca 2011 Share Napisano 27 Lipca 2011 maszynista93 - jedna uwaga. Te formy, korytka, które zalewasz gipsem mają zbyt wysokie ścianki. Patrząc na efekt koncowy, czyli różną grubość ścian sądzę, że zalewasz formy "na oko". Wyrównaj wysokości ścianek formy, wtedy będziesz wiedział ile zalać gispu i każda ścianka będzie miała tą samą grubość. JEŻELI SIĘ MYLĘ TO MNIE POPRAW Zamiast wiercić otwory i pylić, przygotuj sobie negatyw tego otwory nawe z plasteliny i wklej go w formę. Robiłem tak podobnie jak budowałem makietę z gipsu. Wykonałem negatyw potem zalałem gipsem i miąłem makietę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maszynista93 Napisano 27 Lipca 2011 Autor Share Napisano 27 Lipca 2011 Dodam tylko, że do gipsu można dodawać wikolu, dzięki temu staje się trochę elastyczny, czyli nie pęka w trakcie obróbki. Kolega robi makiety zamków do muzeów. Działa wyśmienicie. Dobry pomysł Ja malowałem całość wikolem po zastygnięciu gipsu maszynista93 - jedna uwaga. Te formy, korytka, które zalewasz gipsem mają zbyt wysokie ścianki. Patrząc na efekt koncowy, czyli różną grubość ścian sądzę, że zalewasz formy "na oko". Wyrównaj wysokości ścianek formy, wtedy będziesz wiedział ile zalać gispu i każda ścianka będzie miała tą samą grubość. JEŻELI SIĘ MYLĘ TO MNIE POPRAW Fakt, można zrobić niższe boczki i lać do pełna. Ja wolałem jednak wyższe ścianki bo wiedząc ile gipsu potrzeba na określoną grubość mogę sobie te grubość regulować ale kiedy odlewamy jeden wymiar to można je obniżyć Zamiast wiercić otwory i pylić, przygotuj sobie negatyw tego otwory nawe z plasteliny i wklej go w formę. Robiłem tak podobnie jak budowałem makietę z gipsu. Wykonałem negatyw potem zalałem gipsem i miąłem makietę Tak myślałem nad tym i chciałem to dopisać ale ... W tedy musieli byśmy robić tyle form ile rodzai otworów byśmy potrzebowali (choć wiem że nie koniecznie), najważniejsze jednak jest to że utrudniało by to wyciąganie odlewu z formy, dodatkowo przy dużych otworach takich jak drzwi prefabrykaty mogły by pękać Domyślam się że sposób nie jest doskonały i można wprowadzić wiele usprawnień, ja pokazałem tylko jak zrobić prostą formę i poskładać bunkier, a teraz niech każdy robi jak mu wygodnie bo przecież kształt formy jest ograniczony tylko waszą wyobraźnią Jeśli ktoś ma jeszcze jakieś pomysły to piszcie śmiało Chętnie zobaczę wasze bunkry na forum Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Constructor Napisano 27 Lipca 2011 Share Napisano 27 Lipca 2011 Tak myślałem nad tym i chciałem to dopisać ale ...W tedy musieli byśmy robić tyle form ile rodzai otworów byśmy potrzebowali (choć wiem że nie koniecznie), najważniejsze jednak jest to że utrudniało by to wyciąganie odlewu z formy, dodatkowo przy dużych otworach takich jak drzwi prefabrykaty mogły by pękać Jeżeli zrobisz to z plasteliny i zamontujesz to bez trwałego doklejania, wystarczy jedna forma Plastelinę można odkleić Można też zrobić to z polistyrenu i doklejać na taśmę dwustronną albo do maskowania zwiniętą w rulon z klejem po zewnętrznej Spisuj pomysły, eksperymentuj i zrób z tego dobry tutorial Masz już sporo elementów więc Tobie będzie łatwiej to wykonać Z tego pomysłu na pewno będę korzystał bo też czeka mnie robienie makiet dla muzeum (PRAWDOPODOBNIE) Temat dodałem do zakładek więc jak coś to go kiedyś wygrzebię Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Skoti Napisano 27 Lipca 2011 Share Napisano 27 Lipca 2011 Zamiast plasteliny - modelina - twarda i wielokrotnego użytku Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maus Napisano 30 Lipca 2011 Share Napisano 30 Lipca 2011 Żeby nie popekały to możesz dacjakieś zbrojenie z drucików i bedzie dobrze Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
skala72 Napisano 23 Sierpnia 2011 Share Napisano 23 Sierpnia 2011 Fajna sprawa, model super i ... super ilość pyłu i nie tylko. Powinieneś dodać do kosztów maseczki i pingle, bo do obróbki żywicy są nie od zowne, a co dopiero przy gipsie Czekam na cd. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bazylms Napisano 23 Sierpnia 2011 Share Napisano 23 Sierpnia 2011 Świetnie że to tu pokazałeś. Kapitalna sprawa z tym bunkrem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.