Skocz do zawartości

Spitfire UF*7 w 1:48


fiedotow

Rekomendowane odpowiedzi

Jakiś czas temu na Forum Koszalińskiego Plutonu modelarskiego zacząłem relację z budowy znanego już Wam, Szlachetni Spitfire Mk. VIII na którym latał Stanisław Skalski. Mając na półkach kilka zestawów ICM Spita postanowiłem wykonać ten sam model w skali 1:48.

Oto co do dziś powstało. Retro relacja za KPM:

14.12.11

"Chory jestem, gdy analizując kolejny zestaw nie dostrzegam zadowalającego wnętrza kabiny. Oczywiście istnieją żywiczne i metalowe ulepszacze, które również szeroko stosuję. Ale jakąż frajdę ma się, gdy podczas prezentacji oglądający otwierają paszcze na wiadomość, że "to od podstaw".

Tę kabinkę tworzę do Spitfire Mk. VIII Stanisława Skalskiego w skali 1:48 (mniejszy w tym malowaniu jest daleko w przodzie).

Co potrzeba do budowy? Ogólnie dostępne materiały jakich zwykle używamy, drukarka podłączona do komputera, samoprzylepny papier do drukarek i dobry model kartonowy. Użyłem tu modelu Spitfire Mk. IXc z Kartonowego Arsenału 3/2007. Wnętrze prezentuje bardzo wysoki poziom.

Zeskanowałem i przeskalowałem do 1:48 stronę z elementami wnętrza, po czym wydrukowałem je na papierze samoprzylepnym. Wycięty element naklejam na odpowiedniej grubości płytkę plastikową.

Dalej to już proste jak obsługa cepa. Tak się to dziś zaczęło.

p1040563j.jpg

Naklejony element burty i wręga.

p1040564n.jpg

Wręga po wycięciu.

p1040566i.jpg

Na burcie wycinam paski miejsca wklejania wręg i podłużnic. Pozwalają one na dokładne umiejscowienie wklejanych elementów.

p1040568k.jpg

W miarę wklejania elementów usuwam wydruk. Doskonale się odkleja i nie pozostawia śladów kleju.

p1040569zu.jpg

Tyle dziś...

Prawdę mówiąc to chyba dłużej trwało przerzucanie zdjęć na kompa, segregacja i zmniejszanie ich oraz napisanie czegoś sensownego podczas wklejania niż klejenie tego kawałka."

CDN

19.12.11

"Prace powolutku idą na przód z racji dwóch konkursowych modeli na Modelworku.

Pomału ściany kabiny zaczynają coś przypominać. Wstawiłem też zbiornik płynu odladzającego szybę.

p1040671j.jpg

p1040673.jpg

Powstaje też ściana ogniowa.

p1040456z.jpg

p1040457.jpg

Usunąłem to, co niby było osprzętem i naniosłem siatkę nitów.

p1040678k.jpg

Następnie pionowe listwy, zbiornik i rura, przez którą przechodzą przewody."

23.12.11

"Prace dzisiejsze to wręga pod tablicę przyrządów i podstawa kompasu

Oczywiście naklejony wydruk, wycięte i powiercone otwory.

imgp0775td.jpg

Po oszlifowaniu...

imgp0777f.jpg

Z cieniutkiego paseczka wykonane wzmocnienie.

imgp0803z.jpg

Tą samą metodą wykonałem podstawę kompasu

imgp0782m.jpg

imgp0790c.jpg

Po zamontowaniu podstawy do wręgi wkleiłem je w kokpit na swoje miejsce...

imgp0806.jpg

imgp0828d.jpg

P.S. Zaszalałem i fundnąłem sobie Pentaxa F-r. Właśnie uczę się robić nim zdjęcia..."

 

Kilka drobiazgów z dziś...

Wyczyszczony i częściowo pocieniony kadłub.

imgp4808a.jpg

Wstawiony szkielet mocowania drążka

imgp4809.jpg

imgp4812.jpg

Fotel w trakcie budowy. Jeszcze usunąć jakieś babole, tapicerka, dźwignia zmiany wysokości

imgp4815.jpg

i można montować na ramie zawieszenia której już mamy początki. Co prawda nie będzie tego widać ale te elementy mają kształt c-owników

imgp4817z.jpg

To tyle na dziś...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No no no rozszalał się kolega z tymi wszystkimi Spitami

 

Mnie to pasuje. Będę pilnie śledził wszystkie relacje.

 

Powodzenia i pozdrawiam

Kornik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oj tak oj tak

 

Mimo iż szczególną sympatią darzę Spity (i wszelkie inne samoloty) w polskich barwach, to chętnie zobaczyłbym wreszcie jakiegoś ciekawego i fajnie wykonanego Spitfire'a Mk. XII lub inną rzadziej spotykaną na forach i imprezach modelarskich wersję...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No spit będzie piękny, już to widać, będę zaglądać . ale ja się pytam gdzie P 11 ??? tak się nie robi kolego, ja tu z chipsami czekam na kolejną aktualizacje jedenastki a tu masz ... no się uzależnił i spity klepie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś na warsztacie elementy sterownicze. Podstawa orczyka - jeszcze wygląda grubo, ale od czego pilniczek i papier.

imgp4840e.jpg

montaż na dwie pęsety samozaciskowe.

Kolumna z wydruku na papierze samoprzylepnym

imgp4843c.jpg

... z wyciętą szczeliną i opiłowana...

imgp4848p.jpg

Na wykałaczkę nawinąłem ciągnioną ramkę wlewową, zabezpieczyłem pęsetą i polałem wrzątkiem.

imgp4854y.jpg

Jeszcze pomalować, przewody i dźwignia hamulca .

imgp4874i.jpg

W kokpicie całkiem, całkiem wygląda. Żebym tylko na odwrót nie powklejał później lotek i sterów

imgp4876h.jpg

Jutro chyba orczyk i może wstępne malowanie a na to reszta wyposażenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja wiem, że silnik można kupić i że ten ICM z daleka, we mgle i słabym świetle przypomina RR. Ale postanowiłem się troszkę popastwić nad sobą .

Na początek dół silnika ( w zestwieniu z silnikiem PzP)

imgp4968.jpg

imgp4969.jpg

imgp4971.jpg

Dokleiłem bloki cylindrów i troszkę poprawiłem obrys.

imgp5105o.jpg

imgp5106.jpg

imgp5107w.jpg

imgp5108a.jpg

A tak powstaję "szwy" ze śrubami. Na Oramasc nakładam odcinki pręcika plastikowego i przyklejam paseczek z plastiku 0.2 mm.

imgp5094v.jpg

Później oklejam nim ukształtowany blok detalu sprężarki.

imgp5097.jpg

I tak to wychodzi. Jeszcze szlifowanie pomiędzy ślubami i gotowe

imgp5102.jpg

imgp5104.jpg

Na dziś tyle. Idę spać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo fajna robota, ulubione przeze mnie podejście do tematu i rewelacyjna prezentacja metod . Coś co finalnie będzie wyglądać niezwykle precyzyjnie, takie oczywiście pozostanie, ale metoda okaże się dostępna dla większości - mam tu na myśli np. te śruby na taśmie.

Przyłączam się do apelu wielu kolegów o poprawę fotek - szkoda tracić walory warsztatu przez obniżoną jakość zdjęć.

A tak poza głównym wątkiem - Jaczek i P.11 gdzieś w poczekalence? Szczególnie o Jaka pytam...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lubię? To chyba widać... I o ile nt Merlinów jest bardzo dużo to Griffon jest bardzo ubogo odzwierciedlony w postaci materiałów zdjęciowych. Do Merlina mam ponad stustronicową instrukcję eksploatacyjną.

Może ma któryś z Was, Szlachetni ma coś o Griffonach? W planach cała seria Spitów i pochodnych z tym silniczkiem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Maciek (Matiz ) się chyba dowiedział i zastrajkował - znaczy musiałem postawić go na warsztat

A u mnie na warsztacie dziś kawałek sprężarki. Znalazłem jakiś suchy mazak i pociąłem na kawałki. Średnicą idealnie pasowały.

imgp5528y.jpg

imgp5529.jpg

imgp5530u.jpg

To tyle na te chwile

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months later...

Nie traktuję tego modelu po macoszemu. Po prostu chcę poświęcić mu więcej uwagi. A, że na dobiegu Mk. XVI i 24 to czasem coś przy nim dłubnę...

Dalej grzebię się z silnikiem. Co prawda mam żywicę Airesa, ale prawdę mówiąc skoro postanowiłem wykonać jak najwięcej od podstaw to poprawiam ICMkowego Merlina dalej. Próbowałem śruby łączące intercooler robić na silniku, ale kiepsko to wychodziło.

Nawierciłem przy linijce szereg otworów starając się o jednakową odległość. Pasek przykleiłem na plastelinie i wsuwałem w otworki przycięte kawałki dopasowanego do nich pręcika ciągnionego z ramki wlewowej.

64499156.jpg

Całość skleiłem SG. Po związaniu i zakrzepnięciu kleju z jednej strony ściąłem na płasko wystające pręciku i przeszlifowałem na papierze 800. Następnie umocowałem pasek do (w tym wypadku) do karty telefonicznej za pomocą dwóch warstw folii Oramasc.

87586697.jpg

Pozwoliło to przy płaskim prowadzeniu ostrza uzyskać jednakowej wysokości "śruby"

Po lewej stronie inercollera z cieniutkich pasków wykonałem charakterystyczną kratkę, prawą zaś pozostawiłem zgodnie ze zdjęciami płaską.

73403032.jpg

99368896.jpg

I przymiarka...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej, gdzieś mi się ten UF-iak schował (zapewne to efekt założenia fabryki - swoją drogą gdzie warsztat budowy hal Castle Bromwich? ) A może powinieneś otworzyć też linię silników - schowasz to to w samolocie i żal będzie...

Fajna rzecz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.