Skocz do zawartości

Banny - Lotnictwo II WŚ - 1/72


Banny

Rekomendowane odpowiedzi

Parę słów o mnie. Mam 47 lat, a modele buduję od ponad 30u lat (oczywiście ze sporymi przerwami).

 

Pasjonuje mnie historia II WŚ, w tym szczególnie lotnictwa. Modele są dla mnie świetnym przyczynkiem do pogrzebania w historii, poznania biografii pilotów, ciekawostek, anegdot itp. Zresztą prezentowane w galerii modele zawsze staram się uzupełnić krótką historyjką poświęconą jakiejs konkretnej maszynie, pilotowi, wydarzeniu...

 

Zestawy wykonuję z reguły w dość uproszczony sposób, w kategorii standard, bardzo rzadko sięgam po dodatki jak blachy czy żywice. Nie omijam starych modeli, które składam w konwencji vintage, co przychodzi mi zresztą dość łatwo ze względu na wiek hehe. Ale zdarza mi się także robić bardziej współczesne produkty.

 

Na forum jestem już od dłuższego czasu i przedstawiłem całkiem pokaźną ilość moich modeli. W pierwszym odcinku troche moich staroci i modeli malowanych jeszcze pędzlem...

 

1) Bf-109 E-4 Academy 1/72 : http://www.modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=19347

 

bf109e-academy-2.jpg

 

2) Messerschmitt Bf 109 G-6 Airfix 1/72 (+sporo Academy) : http://www.modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=20698

 

airfix-109g6-6.jpg

 

3) Bf 109 F-4 1/72 (Academy G-6) : http://www.modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=21375

 

bf109f4_6.jpg

 

4) Bf-110 C Matchbox 1/72 (vintage style) : http://www.modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=20590

 

bf110-4.jpg

 

5) Ju-87 R-2 Revell 1/72 : http://www.modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=19348

 

ju87r-revell-1.jpg

 

6) Dornier Do 335 A-1 (Revell/Dragon 1/72) : http://www.modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=21481

 

do335_revell_7.jpg

 

7) Fairey Barracuda Mk II Novo/Frog 1/72 : http://www.modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=23655

 

barracuda6.jpg

 

8) Hawker Tempest Mk V 1/72 FROG/Novo/VINTAGE : http://www.modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=24955

 

tempest_4_frog.jpg

 

9) Messerschmitt Bf 109 E7 ICM 1/72 : http://www.modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=25457

 

bf109e_icm_3.jpg

 

10) Tupolew SB-2 Novo 1/72 vintage : http://www.modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=25731

 

tupolew_sb2_4.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 51
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

W kolejnej odsłonie pierwsze eksperymenty z malowaniem natryskowym i próby użycia chemii wspomagającej jak np płyny do kalek.

 

11) Martin Baltimore Mk III 1/72 FROG/Novo (vintage) : http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=26075

 

baltimore72_8.jpg

 

12) Spifire Vb 1/72 Hobby Boss : http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=26407

 

spitfire_Vb_hobbyboss_3.jpg

 

13) Spitfire Mk Ia 1/72 Airfix : http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=26410

 

spitfire_airfix_2.jpg

 

14) P-51D Mustang 1/72 Academy : http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=26416

 

P51D_academy_1.jpg

 

15) Focke Wulf FW-190 G-2 (5./Schl.G. 1) 1/72 Academy : http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=27272

 

fw190g2_8.jpg

 

16) Junkers Ju-88 (2./KG 26) 1/72 Italeri : http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=27277

 

ju88a17_5.jpg

 

17) F4U-1D Corsair P. DeLong 1/72 Heller/Smer : http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=28384

 

f4u-1d_delong_5.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W kolejnym odcinku modele już bardziej dojrzałe, oswoiłem się już nieco z aerografem, zacząłem stosować wash. Poza tym sięgnąłem po lepsze zestawy. I ciekawsze samoloty, np seria nietuzinkowych "japończyków".

 

18) F4U-1A Corsair "Big Hog" Tamiya 1/72 : http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=28843

 

f4u-1a_tamiya_1.jpg

 

19) Mitsubishi Ki-67 Hiryu Peggy 1/72 Arii/LS : http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=29132

 

ki-67_hiryu_1.jpg

 

20) Mitsubishi G3M1 Typ 11 Nell 1/72 Arii/LS : http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=29133

 

g3m1_rikko_0.jpg

 

21) P1Y1 Ginga / Frances 1/72 Hasegawa : http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=29335

 

p1y1_ginga_0.jpg

 

22) Nakajima B5N2 Kate 1/72 Hasegawa : http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=29785

 

b5n2_kate_4.jpg

 

23) Henschel Hs-126A 1/72 Matchbox (vintage!) : http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=29972

 

hs-126_matchbox_3.jpg

 

24) Grumman F6F-5 Hellcat 1/72 Hasegawa : http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=30100

 

f6f-5_hasegawa_6.jpg

 

25) Focke Wulf FW 189 A-1 "Uhu" 1/72 Condor : http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=30279

 

fw189a1_0.jpg

 

26) Yokosuka D4Y2 "Judy" 1/72 Fujimi : http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=31319

 

judy_fujimi_1.jpg

 

27) Nakajima B6N2 Tenzan (Jill) Fujimi 1/72 : http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=31696

 

jill_fujimi_2.jpg

 

28) Aichi B7A2 Ryusei (Grace) Fujimi 1/72 : http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=31697

 

grace_fujimi_1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejna rewolucja to zmiana tła. Wysłuzona mata modelarska musiała w końcu ustąpić...

 

29) Mitsubishi A6M2 Zero K. Okajima 1/72 Airfix : http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=32218

 

a6m2_airfix_10.jpg

 

30) Nakajima A6M2-N "Rufe" 1/72 Hasegawa : http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=32223

 

a6m2n_hasegawa_3.jpg

 

31) P-51D Mustang, Ted Lines. 1/72 Tamiya : http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=32485

 

P-51D_tamyia_0.jpg

 

32) P-47 D-25 Thunderbolt "Gabreski D-Day" Tamiya 1/72 : http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=32649

 

P-47_tamiya_0.jpg

 

To na razie wszystko co zbudowałem przez ostatnie 2 lata i pokazałem na forum (no, może większość). Jest co oglądać, a nawet poczytać... Zapraszam!

 

Kolejne modele są w budowie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przegapiłem model budowany w forumowym konkursie... Przy okazji dziękuję wszystkim, którzy na niego zagłosowali! Dostał znacznie więcej głosów niż się spodziewałem po tej dość egzotycznej i mało znanej konstrukcji.

 

33) [standard] Vengeance Mk II 1/72 Plastyk : http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=173&t=31135

 

vengeance_frog_8.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Parę nowych produkcji starych modeli...

 

34) Messerschmitt Bf-109F-4 H. Graf 1/72 Hasegawa : http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=33161

 

bf-109f_hase_old_2.jpg

 

35) Mitsubishi Ki-46 Dinah 1/72 Airfix : http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=33389

 

ki-46_airfix_4.jpg

 

36) Heinkel He 112 B FARR 1/72 Heller : http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=33382

 

he-112b_1.jpg

 

37) Vickers Wellington Ic 304Sq 1/72 FROG/Novo : http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=33403

 

wellington_frog_0.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O zdjęcie grupowe nie będzie łatwo, bo ciężko ogarnąć moją kolekcję. Oprócz modeli wykonanych wspołcześnie mam kilkadziesiąt sztuk wykonanych w latach 80-ych i 90-ych ubiegłego wieku.

 

Zachęcony przykładem kwiatka, mogę pokazać kilka przykładów moich starych produkcji, które co prawda już prezentowałem na forum, ale znikneły w starych wątkach...

 

To jeden z moich najstarszych modeli, P-23 Karaś z Ruchu. Próbowałem go dość nieudolnie poprawiać, aby w ogóle przypominał Karasia. Jakoś nie dorobił się oznaczeń indywidualnych, ale zachował się całkiem nieźle biorąc pod uwagę że ma ponad ćwierć wieku (ok 1979).

 

p23_karas_pzw_1.jpg

 

p23_karas_pzw_2.jpg

 

p23_karas_pzw_3.jpg

 

Tutaj gdzieś koniec lat 80-ych, Typhoon FROGa w wersji z drzwiczkami (jedna z liter kodowych malowana, reszta to Techmod w swoim najstarszym wydaniu):

 

typhoon_frog_1.jpg

 

typhoon_frog_2.jpg

 

typhoon_frog_3.jpg

 

Typhoon malowany już Humbrolami, aczkolwiek Karaś i wiele starszych modeli malowałem własnoręcznie spreparowanymi specyfikami. W latach 70-ych i 80-ych farby typowo modelarskie praktycznie nie były dostępne, za to można było czasem kupić farby olejne w tubce, dla artystów. Należało je rozcieńczyć (ja stosowałem mieszaninę terpyntyny i benzyny ekstrakcyjnej) i dobrać odpowiedni kolor (były tylko barwy podstawowe). Obydwie kwestie były problematyczne i wymagały wprawy. Trzeba było uważać, aby tak spreparowana farba nie była zbyt gęsta ani zbyt rzadka. Dobór koloru to też nie była banalna sprawa. Mieszanie farb w celu uzyskania konkretnej barwy, o określonym odcieniu i jasności jest trudne same w sobie. Ja to robiłem na "oko" bo nie było żadnych pomocy w tym zakresie. Do tego dochodził... brak wzorców kolorów! W latach 70/80ych poziom poligrafii PRLu był żenujący, a internetu przecież nie było. W efekcie jako modelarz musiałem sobie określoną barwę najpierw wyobrazić jak wyglądała (na podstawie opisów i nielicznych profili bo o zdjęciach barwnych to można było pomarzyć) żeby móc przygotować odpowiednią "miksturę". Interesujące, że niektóre tak przygotowane farby (np zielone, brązowe) bardzo ładnie się kładły, praktycznie bez smug. Trzeba było mieć jednak anielską cierpliwość, bo jedna warstwa schła nieraz nawet do tygodnia.

 

Parę modeli z tamtych lat pomalowanych samoróbkami:

 

p51d_vacu_2.jpg

 

p51d_vacu_3.jpg

 

Vacuformowy P-51D Mustang Lotnia/Farmatex malowany pyłem aluminiowym zmieszanym z lakierem bezbarwnym. Pierwsze eksperymenty ze śladami eksploatacji. Jak widać już wtedy ta idea była obecna, choć środki wykonawcze były zdecydowanie bardziej ubogie.

 

bf109f_vintage_1.jpg

 

bf109f_vintage_2.jpg

 

bf109f_vintage_3.jpg

 

bf109f_vintage_4.jpg

 

Ta 109ka to ciekawy przykład zaradności modelarskiej z okresu PRLu. Modele samolotów niemieckich nie były dostepne, także tutaj mamy do czynienia z dość akrobatyczną przeróbką Avii S-199 na Bf-109F. Jak pamiętam to w tym modelu większość elementów pochodzi od Avii z KP, ale np kadłub w części od kabiny do ogona jest z vacuformy Bf-109E JMK, a stożek śmigła od Tempesta. Model jest wgłębnie przeryty także gdyby go zawashować to mógłby całkiem współcześnie wyglądać! Farby oczywiście własnej produkcji.

 

p11c_pzw_1.jpg

 

p11c_pzw_2.jpg

 

p11c_pzw_3.jpg

 

p11c_pzw_4.jpg

 

p11c_pzw_5.jpg

 

A to jedenastka zrobiona z zestawu PZW Siedlce też gdzieś w połowie lat 80-ych, kiedy ten model się pojawił. Mimo pewnych niedoskonałości model był sporym postepem w stosunku do zestawu Ruch-u.

 

To tyle na dziś. Może jeszcze przygotuję jakąś sentymentalną wycieczkę w przeszłość...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro są słuchacze to gawędy ciag dalszy...

 

Kolejna porcja moich staroci z początku lat 80-ych. Z natury rzeczy w czasach PRLu łatwiej było o modele sowieckich samolotów. Sklejało się co było dostępne, ale do tej pory mam uraz do radzieckich maszyn (no może przesyt). W każdym razie kilka zostało w mojej kolekcji.

 

Dwa I-16 zakupione na w czasie przejazdu przez ZSRR na wakacje do Bułgarii i wykonane zaraz po powrocie, gdzieś w pierwszej połowie lat 80-ych. To bezczelna kopia Revella, powielająca jego błędy, ale z ciekawostką w postaci silnika. Bez kalkomanii, była tylko kartka marnego papieru skąd można było sobie wyciąć oznaczenia i przykleic na butapren... Modele złożone bez grama szpachli (w tamtym czasie nie wiedziałem że coś takiego istnieje!) Oznaczenia na zielonym egzemplarzu wymalowałem białą farbą bezpośrednio na modelu. Ehhhh, kiedyś to człowiek miał pewną ręke... Zwróccie uwagę na mój patent dotyczący zatrzaskiwania osłony silników, byłem bardzo dumny z tego rozwiązania!

 

i-16_1.jpg

 

i-16_2.jpg

 

i-16_3.jpg

 

i-16_4.jpg

 

I-153 to Heller, pomalowany po znajomości natryskiem (wyjątkowo, bo oczywiście prawie wszystkie pozostałe eksponaty są pędzlowane) w modelarni, a "metalizer" to cellon zmieszany z pyłem aluminiowym. Efektu nawet dziś sie nie wstydzę! Widok tylko z prawej strony, bo lewa gwiazda odpłynęła podczas mycia... Muszę go w końcu zawerniksować!

 

i-153_heller_1.jpg

 

i-153_heller_2.jpg

 

Modele były wtedy trudno dostępne, także to co było poddawało się różnym przeróbkom i konwersjom... Przykładem może być wykonany przeze mnie także w latach 80-ych (raczej druga połowa) Jak-9D, oczywiście z Jaka-1M ZTS Plastyk. Pamiętam, że cała kabina została przesunięta ok 1 cm do tyłu, inny stożek śmigła, chłodnica, zmiany w podwoziu, rurach wydechowych i obrysie skrzydeł/stateczników. Malowanie farbami samoróbkami oczywiście! Tu ciekawostka, zastosowałem wtedy bardzo "świeże" informacje o szarym kamo w samolotach sowieckich (wcześniej "obowiązywał" schemat zieleń-brąz).

 

Jak-9_1.jpg

 

Jak-9_2.jpg

 

Jak-9_3.jpg

 

Przy budowie tego Jaczka stosowałem już szpachlówkę, samoróbkę. Ramki rozpuszczone w tri z dodatkiem talku. Szpachlówka miała kiepskie właściwości, mocno kurczyła się przy wysychaniu, jednak była niezbędna przy większych ingerencjach w zestaw.

 

Ale skoro jesteśmy przy modelach ZTS Plastyk to... CDN

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro są słuchacze to gawędy ciag dalszy...

 

Mój rocznik to 96 więc niema mowy o tym abym pamiętał tamte czasy ale lubię czytać takie wspomnienia. czekam na ciąg dalszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Modele ZTS Plastyk w czasach komuny były tanie i dość łatwo dostępne, także budowało sie je w różnych wariantach. Tutaj akurat prototyp Jaka-1, czyli I-26.

 

I-26_1.jpg

 

I-26_2.jpg

 

Kiedy pojawił się Ił-2, to "wygłodniały" rzuciłem się na ten zestaw, mimo że to chyba najsłabsze opracowanie Plastyka. Kryzys odcisnął piętno. Pamiętam że naniosłem trochę poprawek, jak powiększenie rozpiętości skrzydeł czy wykonanie nowej owiewki kabiny, ale niewiele to pomogło - to był słaby zestaw, nawet wtedy. W wersji dwumiejscowej zrobiłem "mechanizację" w postaci odsuwanej osłony kabiny.

 

il2_plastyk_1.jpg

 

il2_plastyk_2.jpg

 

il2_plastyk_3.jpg

 

il2_plastyk_4.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uznanie za przeróbkę me-109! Zjazd z G-10 na F-4 - "Fiu! Fiu!" - że użyję cytatu z Tytusa de Zoo - bohatera tamtych czasów.

Moi kolejni faworyci to I-26 (szacun za rozeznanie tematu i pomysł) orzaz szturmowik jednomiejscowy - za malowanie. Rozumiem, że pilot wyczołgał się ranny z kabiny, stąd te krwawe ślady? "Mstitiela" sam też robiłem, malowałem pożyczonymi humbrolami RAF (DE, DG), a od spodu rozcieńczona farbka artystyczna...

Dzięki za ten wątek wspomnieniowy, pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uznanie za przeróbkę me-109!
Do dziś jestem dumny z tej przeróbki heh. Jednak moim szczytowym osiągnięciem było wykonanie FW-190 z Ła-7 KP! Szkoda, że ten model nie przetrwał. Jak widać swoje się "narzeźbiłem", także współcześnie z lubością oddaje się budowie modeli prosto z pudła...

 

Rozumiem, że pilot wyczołgał się ranny z kabiny, stąd te krwawe ślady?
Hehe, co prawda w zamyśle miało to być błoto, ale Twoja interpretacja podoba mi się nawet bardziej!

 

Dzięki za ten wątek wspomnieniowy
Żaden problem. Jak będę miał chwilkę to może jeszcze wyszperam jakieś nostalgiczne wspominki!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Kilka kolejnych wspominek z lat 80-ych...

 

Na początek Jastrząb zrobiony z prymitywnego wtryskowego zestawu rodzimej produkcji, opracowanego przez jakiegoś rzemieślnika czy też spółdzielnię. Pamietam dość dziwne, półprzezroczyste tworzywo, podobne jak w starych mydelniczkach. Model może nie najwyższych lotów, ale wtedy sklejało się wszystko co wpadło w ręce, a prototyp polskiego myśliwca był na swój sposób pewną ciekawostką.

 

p-50_1.jpg

 

p-50_2.jpg

 

p-50_3.jpg

 

p-50_4.jpg

 

p-50_5.jpg

 

Kolejny polski akcent to novowski MS 406. To niestety jedno z gorszych opracowań FROGa, bardzo słabo przypomianający oryginał, ale okres permanentnych braków u schyłku komuny nie sprzyjał wybrzydzaniu. Kolory wzięte zupełnie z sufitu, bo jakoś niewiele było informacji o francuskich barwach, o wzornikach nie wspominając. Tym niemniej ten model jest już malowany Humbrolami, pędzlem oczywiście. Choć nie tak dawno użyłem go do przetestowania kładzenia lakieru bezbarwnego po nabyciu aerografu.

 

ms406_novo_1.jpg

 

ms406_novo_2.jpg

 

ms406_novo_3.jpg

 

ms406_novo_4.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gawędy modelarskiej ciąg dalszy...

 

Modele produkcji zachodniej w okresie komuny były dla mnie bardzo trudne do zdobycia. Kiedy w końcu lat 70-ych kiedy zainteresowałem się modelarstwem, złote czasy w CSH się już skończyły i "gierkowski" towar został wykupiony. Zresztą mieszkałem w małym mieście, gdzie nie było możliwości zakupu, i to nie tylko w oficjalnym handlu ale i nie było giełd modelarskich. Poza tym moja "siła nabywcza" jako nastolatka była dość nikła...

 

Szansa jednak pojawiła się, bo ojciec sporadycznie wyjeżdzał za "żalazną" kurtynę. Tata oczywiście nie znał się na lotnictwie, ale przed wyjazdem wyposażałem go w karteczkę z listą typów, które mnie interesowały. Zaopatrzony w taką ściągę pierwsze "zachodnie" modele przywiózł mi w roku 1979 z Londynu. Wśród nich był właśnie ten F4U-4 Corsair. Pamiętam jak byłem zachwycony wspaniała składalnością tego dwukolorowego produktu Matchboxa. Model wiele lat stał na półce niemalowany w oryginalnej formie, tylko z nałożonymi kalkomaniami. Ale po kolejnej dekadzie, czyli w końcu lat 80-ych, model dojrzał do pomalowania i do mojej pierwszej próby naniesienia odrapań. No i gwiazdy malowałem białą emulsyjną na własnoręcznie przygotowanych szablonach! Wszystko pędzlem oczywiście.

 

Efekt może nie jest porywający, ale darzę ten model sporym sentymentem, jest to jeden z najstarszych eksponatów w mojej kolekcji. Przy okazji "remontu" wymieniłem golenie podwozia, które były bardzo filigranowe, tak że łamały się pod ciężarem modelu. Po wielokrotnej naprawie poszedłem po rozum do głowy i zastąpiłem je nowymi, znacznie grubszymi, goleniami zrobionymi z ramki. Do dziś podwozie "trzyma"!

 

f4u4_matchbox_2.jpg

 

f4u4_matchbox_3.jpg

 

f4u4_matchbox_4.jpg

 

f4u4_matchbox_5.jpg

 

A tu fotka grupowa z młodszymi o ponad ćwierć wieku kolegami piratami:

 

corsairy72_1.jpg

 

corsairy72_2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Podoba mi się rodzinna fotka korsarzy. Takich zestawień darmo szukać w galeriach i sądzę, że są chętnie oglądane. Jeśli chodzi o Jastrzębia i Morana, to wystarczyłoby po jednej, max. 2 fotki, żeby nie rozciągać wątku. Proszę o więcej Gruppenfotos!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Wachmistrz za uwagi, fajnie że ktoś tu zagląda!

 

Moje ostatnie produkcje:

 

38) Bristol Blenheim Mk I 1/72 FROG/Novo : http://www.modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=33649

 

blenheim_frog_1.jpg

 

39) F-16C block 52+ "4050" 1/72 Revell : http://www.modelwork.pl/viewtopic.php?f=64&t=34192

 

F-16_revell_1.jpg

 

Odrzutowiec to dość nietypowy element w mojej kolekcji, ale od czasu do czasu zapewne sięgnę po współczesną tematykę...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 weeks later...

Miło Wachmistrz, że ktoś tu w ogóle zagląda... Skoro tak, to dzisiaj odcinek gawędy poświęcony kalkomaniom!

 

Pamiętam, że w latach 70-ych i przez większość lat 80-ych kalkomanie były sporym problemem. Rynek akcesoriów modelarskich, w tym kalkomanii, praktycznie nie istniał. Nie było nawet jeszcze Techmodu! Jedynym źródłem kalkomanii były resztki z wykonanych zestawów albo... samodzielne ich wykonanie. Przypominam, że w tamtym czasie komputery nie były dostępne, a kolorowe drukarki tym bardziej. W efekcie jedyną szansą na wykonanie modelu w wymarzonym oznakowaniu było ich ręczne wytworzenie.

 

Robiło się to tak: na papier pokryty klejem roślinnym (np brzegi od arkuszów znaczków albo papierowa taśma pakowa) nanosiło się lakier bezbarwny, a na tym malowało pędzelkiem wybrane wzory. Oczywiście, że nie wyglądało to jak fachowo przygotowane oznaczenia, ale innego rozwiązania nie było.

 

Poniżej dwa przykłady. Pierwszy to P-24 w greckich oznaczeniach, przeróbka starego zestawu Ruchu P-11c. Model pochodzi gdzieś z początku lat 80-ych. Pamiętam że schemat malowania wzorowany na kolorowance ze Skrzydlatej Polski. Greckie kokardy i boczne oznaczenia to moja chałupnicza robota, uważam że wyszła całkiem nieźle.

 

p-24_ruch_1.jpg

 

p-24_ruch_2.jpg

 

p-24_ruch_3.jpg

 

Sytuację z kalkomaniami pogarszał fakt, że masa ciekawych modeli FROGa trafiała do nas z sowieckiego rynku bez jakichkolwiek oznaczeń. Tutaj mamy kolejny przykład, Spitfire IXc FROG/Novo wykonany gdzies w połowie lat 80-ych w oznaczeniach Cyrku Skalskiego. Proszę się nie dziwić czerwonym literom kodowym, w tamtym czasie była to obowiązująca w literaturze wersja kolorystyczna. Kokardy są oczywiście pozyskane z jakiegoś fabrycznego arkusza, ale wszystkie oznaczenia to ręczna robota.

 

spitfireIX_frog_1.jpg

 

spitfireIX_frog_2.jpg

 

Zbliżenie bezlitośnie ujawnia mizerię tych kalkomanii, których jakość jest wynikową ograniczeń metody, czyli ludzkiej ręki i pędzelka.

 

spitfireIX_frog_3.jpg

 

Sytuacja zaczęła się poprawiać w końcu lat 80-uch kiedy pojawiły się kalki polskich producentów (np Techmodu), dla których potężne ilości modeli Novo na polskim rynku były istną żyłą złota. Te kalki początkowo nie były doskonałe, grube, ciężkie do położenia, z błędami i uproszczeniami, ale było to i tak lepsze rozwiązanie niż samoróbka.

 

A na koniec specjalnie dla Wachmistrza lubiącego grupowe fotki, porównanie dwóch pustynnych ptaków: Spitfire sprzed ponad ćwierć wieku i Hurricane, którego właśnie skończyłem. Ciekawie wygląda porównanie barw. Hurricane malowany "autentykami", a Spitfire farbami olejnymi dla artystów, wymieszanymi przeze mnie, tak jak sobie te barwy wyobrażałem (bo zarówno o porządnych farbach, jak i o wzornikach barw to można było sobie pomarzyć).

 

spitfireIX_frog_4.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Banny, dzięki! Czuję się jak na koncercie życzeń Pustynne kolorki oczywiście się różnią od autentyków, ale tzw. harmonia kolorów sprawia, że i te "ręcznie" dobrane są do przyjęcia.

Ten P-24, bliska memu sercu konstrukcja, trochę grubawy i przykrótki, ale pięknie mieści się w konwencji tamtej epoki, ukazując twórczy wysiłek modelarza. Jest prawda czasu i prawda ekranu, a ten stanowi zapis tamtych trudnych czasów, prawda...

Szkoda, żem tak daleko od domu, pstryknąłbym też jakieś fotki, chociaż moja kolekcja uboższa i po części rozdana.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.