Skocz do zawartości

PZL 37B ŁOŚ- Mirage 1/48-kpt. pil. Stanisław Cwynar


templess

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich forumowiczów. Choć jestem zagorzałym pancerniakiem postanowiłem wykonać wszystkie możliwe modele polskich samolotów z września 1939 roku. Prezentowałem już w dziale lotniczym-galerie- mój PZL-11. Teraz nadszedł czas na Łosia. Będzie to konkretny egzemplarz samolotu- PZL 37B II serii produkcyjnej, numer seryjny 72.193, oznaczenie na kadłubie litera H. Do wykonania konkretnie tego egzemplarza namówił mnie mój kolega Krzysiek. powód prosty- jego wujek- Stanisław Cwynar latał na tym egzemplarzu jako pilot. Nie mogłem odmówić . TYM bardziej że pan Stanisław był niezwykłym człowiekiem. Parę słów o Nim: Jako maturzysta brał udział w polsko-bolszewickiej 1919-1920. Ranny, zdobywa pierwszy Krzyż Walecznych. Przydzielony do Kompanii Przybocznej Wodza Naczelnego, marszałka Piłsudskiego. Od 1923 roku związany z lotnictwem. W 1939 roku d-ca XV Dywizjonu Bombowego. W Anglii był d-cą 300 dywizjonu bombowego. W latach 1942-1946 był szefem Wyszkolenia Załóg Bombowych w Bramcote, d-cą Stacji Lotniczej w Newton oraz d-cą Bombowej Stacji Lotniczej w Faldingworth. Odznaczony Orderem Virtuti Militari, 4-krotnie Krzyżem Walecznych i brytyjskim DFC.

Co do modelu; do wykonania repliki posłuży mi model Mirage Hobby, zestaw 3-kompletów fototrawionek Parta. Reszta to profile pomocne w wykonaniu wnętrza, folia aluminiowa itp. gadżety. I oczywiście super monografia Łosia AJ Pressu bez której projekt byłby nierealny. No to zaczynamy:

In%252520box%2525203.jpg

In%252520box%2525201.jpg

I początek prac:

Ogon%2525201.jpg

SW%2525204.JPG

SW%2525207.JPG

SW%2525201.JPG

Ster%252520kierunku%2525202.jpg

SW%2525205.JPG

SW%2525208.JPG

SW%2525202.JPG

Ster%252520kierunku%2525201.jpg

SW%2525203.JPG

Ster%252520kierunku%2525203.JPG

SW%2525209.JPG

Ster%252520kierunku%2525204.JPG

SW%25252010.JPG

Wszystkich lotników proszę o wyrozumiałość, ponieważ jednak jestem pancerniakiem. Obserwujacych warsztat[ jeśli tacy będą] proszę o cierpliwość, ponieważ totalny brak czasu spowoduje rzadkie uaktualnienia . Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 51
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Będą obserwujący, będą . Wprawdzie da się domyślić co tam na razie się dzieje, ale postaraj się dodać jakieś drobne opisy do zdjęć, żeby łatwiej nam było ogarnąć zakres prac.

Temat bardzo ciekawy, będę zaglądał i mam nadzieję, że może będzie nowa edycja Szczecińskich Spotkań, to bym nawet chętnie na żywo popatrzył.

Pozdrawiam - Mikołaj

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wśród tych gadżetów bezdyskusyjnie powinny znaleźć się jeszcze nowe silniki

Kamil myślę o tym. Do silników daleko, więc zdążę chyba odłożyć trochę kasy aby nabyć te silniki poprzez zakupienie

Temat bardzo ciekawy, będę zaglądał i mam nadzieję, że może będzie nowa edycja Szczecińskich Spotkań, to bym nawet chętnie na żywo popatrzył.

Witam Mikołaj Nie ukrywam że liczyłem na Twoją obecność. Co do spotkań to właśnie coś planujemy. Dam znać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Albo ja z P11c w 1:72

Siadam w pierwszym rzędzie choćby z tego względu, że jest jeszcze miejsce a przede wszystkim, że w centrum moich zainteresowań są maszyny wrześniowe (nie tylko Spitfirki). Jestem za silnikami, ale Vectory to wydatek 65 x 2 (chyba jednak warto...)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak Koledzy pozwolą, to sobie krzesełko z boku w tym rzędzie postawię i cichutko poobserwuję , może się czegoś nauczę . A mam w planach (co prawda póki co troszkę długoterminowych) Łosia w 48 i 72.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wśród tych gadżetów bezdyskusyjnie powinny znaleźć się jeszcze nowe silniki

Kamil myślę o tym. Do silników daleko, więc zdążę chyba odłożyć trochę kasy aby nabyć te silniki poprzez zakupienie

http://www.s-model.lap.pl/esklep_php/product_info.php/cPath/22/products_id/159

Chodzi wam o ten zestaw?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ambitny projekt widzę Mam nadzieję, że nie utkniesz jak Niemcy pod Stalingradem ;)

Fakt że przesiadłem się z pancerki ale nie planuję porażki

Siadam w pierwszym rzędzie choćby z tego względu, że jest jeszcze miejsce

Miejsca jest full ZApraszam serdecznie

Wprawdzie da się domyślić co tam na razie się dzieje, ale postaraj się dodać jakieś drobne opisy do zdjęć, żeby łatwiej nam było ogarnąć zakres prac.

Mikołaj oczywiście stosuję się do zalecenia. Uzupełnienie do 1-szego postu;

rozcięcie steru kierunku jest pewnie całikiem jasne. muszę na nim wykonać nowe linie podziału prawidłowe dla II wersji i wykonać na prawym sterze kierunku[tylko prawym] klapki odciążeniowej. Widoczne to jest na rzucie bocznym;[skan z Monografii AJ PRESS]

PZL%25252037%252520B%252520II%25252C%252520rzut%252520z%252520bok%2525C3%2525B3w.jpg

Ster wysokości-rozcięcie steru wysokości jest konieczne ze względu na wyodrębnienie końcówki ogonowej będącej nieruchomą i integralną częścią końca kadłuba. Mirage zrobił to jako ruchomą część steru wysokośći. W rzeczywistości;

Tylne%252520%2525C5%25259Bwiat%2525C5%252582o%252520pozycyjne.jpg

U mnie w tej chwili rozcięta i zaszpachlowana. po oszlifowaniu zostanie doklejona na stałe. Oczywiście zostanie dodana imitacja lampki ogonowej;

Sta%2525C5%252582a%252520ko%2525C5%252584c%2525C3%2525B3wka.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ja akurat myślałem o tych: http://www.martola.com.pl/pl140/produkty41939/bristol_pegasus

Jest też Merkury, ale mam go od Wojtka F.

 

 

masakra cenowa - ale silniczek zacny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat zacny, zawsze chciałem podejrzeć jak powstaje Łoś w 48 więc, przepraszam za rozpychanie się łokciami ale chce na przód ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. W oczekiwaniu na zamówione nitowadło(miało dojść już tydzień temu ) powoli dłubie przy sterach; nacinanie,szpachlowanie i szlifowanie-

SW%25252010.JPG

Poza tym przeglądam setki zdjęć i rysunków, żeby dojść jak wyglądało wnętrze. Powoli zaczęło mi się to klarować. Niestety aby trochę chociaż żbliżyć się do wyglądu oryginału konieczne jest mnóstwo przeróbek i dorabiania części. Zaczynam od produkcji blachy falistej, której będe sporo potrzebował do wnętrza kadłuba i komór bombowych. Robię ją z w miarę sztywnej folii aluminiowej . Wygląda to tak;

Blacha%252520falista%2525201.JPG

Na dziś zamykam fabrykę blachy i spać bo rano do pracy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdradzisz tajemnicę firmową produkcji blachy ?

Żadna tajemnica . Robię to tak- w sklepie papierniczym kupiłem karbowaną zakładkę do książek która służy mi za matrycę. Koszt-2,30 PLN. Wygląda tak;

DSC00829.JPG

Na tym wzorniku kładę w miarę sztywną folię aluminiową i przy pomocy wypisanego długopisu z wkładem kulkowym wyciskam rowki. Dla uzyskania strzejszej faktury używam paznokcia, tylnej strony skalpela itp.

DSC00832.JPG

DSC00833.JPG

I to cała tajemnica.

Arek dzięki za ten link . Miałem wątpliwości co do wyglądu podłogi w okolicach kabiny pilota ale teraz już wszystko jasne. Jutro mam dostać przesyłkę z polistyrenem więc w sobotę ruszam z wnętrzem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć templess, dobra robota idzie. Zachęcam Cię przy okazji do prześledzenia warsztatu prowadzonego na forum pwm.org.pl przez kolegę o nicku jambus. Wygląda na to, że jest szansa na powstanie dwóch bardzo fajnych modeli Łosia i pewnie obaj będziecie w stanie sobie sporo podpowiedzieć i podpatrzeć.

Pozdrawiam - Mikołaj

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już myślałem, że z mojego kącika będzie kiepski widok , ale się myliłem. Już się człowiek czegoś , patent na blachę falistą, pierwsza klasa . Muszę się wypuścić do miasta na obchód papierniczych w poszukiwaniu karbowanej zakładki.

templess dobra robota, oby tak dalej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Może najpierw pokrótce odpowiedzi;

Prostota a jaki efekt...dzieki za patent.
Już się człowiek czegoś , patent na blachę falistą, pierwsza klasa .

Cieszy mnie panowie że mój warsztat się na coś przydał

Zachęcam Cię przy okazji do prześledzenia warsztatu prowadzonego na forum pwm.org.pl przez kolegę o nicku jambus. Wygląda na to, że jest szansa na powstanie dwóch bardzo fajnych modeli Łosia i pewnie obaj będziecie w stanie sobie sporo podpowiedzieć i podpatrzeć.

Mkołaj przejrzałem warsztat jambusa i jestem pod wrażeniem . Niestety daleko mi do umiejętności kolegi. to dopiero mój 2 samolot i jako weteran pancerki w samolotach wiele rzeczy robię spontanicznie i na wyczucie. To jednak trochę inny rodzaj modelarstwa a raczej inna technika wykonywania.

wstawię wieczorem znalezione przez kolegę zdjęcie Łosia z pięknie widoczną prawą częścią "szklarni"

Jarek byłbym bardzo wdzięczny. Choć zebrałem pokaźną dokumentację brak mi zdjęcia lub rysunku podłogi między kabiną pilota a nawigatorem i prawej części podłogi koło pilota.

Mam nadzieje Robert że nie opuszcza pancerki?

Spokojnie Krzysiek. W kolejce czeka Grant, Sd.kfz 223 i Greif Roomla.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Jarek za link Zdjęcie przejęte i zaksięgowane Choć jak każde nowe Łosia bezcenne to mi jednak chodzi o tę część podłogi o której pisałem. Nigdzie nie mogę tego znaleźć a blokuje mi to robotę z żebrowaniem wnętrza. Jakby ktoś miał to byłbym wdzięczny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.