Michal_G Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 W najbliższych dniach zacznę dłubać takiego właśnie BTR-a. Będzie w polskim malowaniu - orzełek jest w kalkach ICM-u, numer taktyczny z jakiś pozostałości kalkowych złożę, (najprawdopodobniej będzie to 509 z uwagi na fotkę tej właśnie wersji transportera w "Wozach bojowych LWP" Magnuskiego). W sprawie elementów do dorobienia podeprę się modelem z wątku warsztatowego http://modelwork.pl/viewtopic.php?t=10754 aczkolwiek nie wiem czy dam radę aż tyle dorobić. Mój model będzie w wersji z otwartym przedziałem desantowym, więc i wnętrze przydało by się uzupełnić - z chęcią przygarnę pomocne fotki. O ile zdjęć od zewnątrz mam od metra i trochę zrobionych na zlotach pojazdów militarnych o tyle z wnętrzem - bryndza... Z kwitów wykorzystam numer "Broniekoliekcji" o BTR-152. LWP malowało wnętrze BTR-ów na taki sam kolor jak od strony zewnętrznej? Fotki będę wrzucał w miarę postępu prac. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grzes Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 W razie potrzeby kalki do Pięćset Dziewiątki robi ToRo: http://www.toro-model.com.pl/pliki/72d07e.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piotr_P Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 jeśli wiesz czy w muzeum wojska polskiego w Powsinie (zwanym tez muzeum katyńskim) stoi BTR152 to mam z e trzy zdjęcia wnętrza kabiny kierowcy zrobione na świecie wojska ,na przejażdżce nim po obiekcie. ups ...skłamałem...mam tylko dwie fotki... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piotr_P Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 ups znowu zonk z postami. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Markuz Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Tu KLIK jest trochę zdjęć BTR-152 w różnych odmianach. Może się przyda. jeśli wiesz czy w muzeum wojska polskiego w Powsinie (zwanym tez muzeum katyńskim) stoi BTR152 to mam z e trzy zdjęcia wnętrza kabiny kierowcy zrobione na świecie wojska ,na przejażdżce nim po obiekcie. BTR-152 znajduje sie w MWP ale w Forcie Czerniakowskim. Z tego co wiem to w powśnie niema żadnego muzeum ze sprzętem wojskowym. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piotr_P Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 to właśnie miałem na myśli ,że w Forcie... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michal_G Posted May 11, 2013 Author Share Posted May 11, 2013 Wielkie dzięki za fotki! Powoli zacząłem obrabiać górną część modelu i pojawił się problem. A mianowicie plastik rozwarstwia się przy obróbce skalpelem - parę modeli ICM już robiłem ale czegoś takiego jeszcze nie widziałem. Obawiam się że będzie problem z zyskaniem przyzwoitej gładkości powierzchni - pomimo szlifowania wygląda miejscami jak porysowana gwoździem. Spróbuję pociągnąć warstwą Microscale Flat (fajnie wypełnia uszczerbki) i szlifować jeszcze raz. Oglądam wnętrze i jest mocno ubogie... Poradźcie jak zrobić następujące elementy od strony wewnętrznej: 1) drzwi - naciąć skalpelem od wewnątrz wzdłuż krawędzi i dać mocnego washa? 2) otwory strzeleckie w burtach przedziału desantowego - myślałem o delikatnym nawierceniu "zagłębień" od strony wewnętrznej ale niestety w kierunku prostopadłym do burty jest zbyt mało miejsca by zmieścić się z wiertłem przed drugą burtą... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michal_G Posted May 28, 2013 Author Share Posted May 28, 2013 Wstępnie pomalowałem (pędzlem) górną i dolną część modelu. Nie są ze sobą sklejone. Zuwagi na czarny plastik mam kłopoty z kryciem (prześwituje) - jeszcze miejscami dołożę kolejne warstwy. Zasadniczy kolor - Vallejo 70.921 english uniform, z dodatkiem nieco microscale flat-a (lepiej się kładzie). Opony - Pactra A92 Grauviolet (RLM 75) z domieszką odrobiny czarnego. Opony celowo nieco nierówno malowane, dla uzyskania efektu nierówno przykurzonej gumy. Problemy, pytania: - jaki odcień washa radzicie dać na zagłębienia bieżnika opon (brąz van Dycka, czarny, a może jakiś inny)? Wolał bym to zrobić przed przyklejeniem kół, będzie lepszy dostęp - jaki odcień washa do zakamarków wnętrza? - pytanie o drzwi i otwory strzeleckie od strony wewnętrznej nadal aktualne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skala72 Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Ja bym nie kombinował i nie robił wash'a we własnym zakresie, tylko zaopatrzył się w gotowe wash'e firmy Vallejo (VAL-73998) w 8-miu odcieniach. Set of 8 Washes: 73200 Sepia Shade 73201 Black Shade 73202 Pale Wash 73203 Umber Shade 73204 Fleshtone Shade 73205 Green Shade 73209 Red Shade 73207 Blue Shade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krisownia Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Zrobienie washa to banał, jak masz kolory i rozpuszczalnik do nich właściwy to sam wymieszaj (5-20% farby zalezy jak ma być moc, reszta rozpuszczalnik), ja robię takie rzeczy jak wash w locie w miarę potrzeb to jest bardzo proste. Oczywiście możesz kupić gotowe jak radzi kolega powyżej jeśli nie masz z czego zrobić washa lub nie wiesz jak. Oszczędza to też czas jeśli ktoś jest początkujący, zaawansowany zrobi wash w kilka minut. Idea "podkreślania" bieżnika ma trochę mało sensu jeśli założyć, że pojazd jeździ po piachu i się kurzy takie opony traktuje się pigmentem. Możesz je zapuścić washem ale wtedy odchodzisz od realizmu. Pomysł z prześwitującą spod kurzu gumą jest natomiast poprawny. Polecam Ci zrobić tak, osypać pigmentem piaskowym, zakroplić fixerem, następnie przetrzeć (przy mokrym fixerze) bieżnik i ewentualnie zewn. stronę laczka. Będziesz miał efekt bieżnika nabitego piachem/kurzem, a czerń opony dookoła bieżnika wydobędzie jego rysunek. Jeśli masz aerograf możesz napylić "piasek" na opony i na to dać pigment będzie lepiej trzymać. Zawsze zrób próbkę na złomie modelarski by mieć pogląd jeśli robisz coś nowego. Mam stare zdjęcia warsztatowe z przykurzonymi oponami, zobacz: Felga uwalona gliną (symulowałem pojazd terenowy jeżdżący w różnych warunkach) u Ciebie nie trzeba, nie ma żadnego washa w biezniku tylko kolor piasku. Sorry za jakość - stare zdjęcia z komórki. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michal_G Posted May 30, 2013 Author Share Posted May 30, 2013 Washa z zasady też robię "od ręki" z olejnej farby dla plastyków, momencik roboty malutki. Pomysł z pigmentami i przecierką dobry - spróbuję. Z uwagi na brak aerografu (a tym samym ograniczenia w skutecznym stosowaniu fixera) pewnie zrobię tak że zmontuję podwozie z kołami wciśniętymi na osie (mają dość głębokie wycięcia więc będą stabilnie siedzieć) w celu sprawdzenia geometrii a po skończeniu sklejania koła zdemontuję i zrobię na nich brudek. Przy innej kolejności obawiam się że bym zdarł pigment przy dalszych pracach. Natomiast otwarta pozostaje kwestia koloru washa do wnętrza - nie mam wyczucia, waham się miedzy brązem van Dycka a czarnym. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krisownia Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Po co Ci aero do fixera? Kładziesz pigment i zakraplasz fixerem na zasadzie kapilarnej, po wyschnięciu możesz sobie dotykać palcami i pracować na tym dalej ile dusza zapragnie nic nie zleci. Czarny wash NIE! Za duży kontrast - użyj brązów. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michal_G Posted May 30, 2013 Author Share Posted May 30, 2013 Dziękuję za rady! Czyli fixera nanosić zakraplaczem? Czy da się jako fixera (jako pigmentów używam startej suchej pasteli) użyć np. terpentyny balsamicznej? Czy tylko dedykowany fixer (np. od Mig-a) się nada? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krisownia Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Sypiesz pigment jak popiół z papierosa - wtedy tworzą się grudki - imitacja zaschniętego błota, jak tylko "rozsmarujesz" pigment, bez grudek to jest to imitacja kurzu. Zakrapla się zwykłym cienkim pędzelkiem - bierzesz kroplę fixera i dotykasz czubeczkiem do górki pigmentu na modelu fixer "zjedzie" z pędzelka i rozprzestrzeni się w pigmencie wiążąc go ale nie burząc tej górki. Tak robimy zaschnięte błoto. Jak w ten sam sposób potraktujesz fixerem pigment rozsypany na płasko to też zadziała ale nie ma faktury - mamy efekt kurzu. W moich zdjęciach zobacz - na laczku jest efekt kurzu a na feldze ten drugi zeschnięte błoto. Ja polecam fixer AK to jest na bazie farby typu emalia bardzo dobry produkt, Miga nie używałem. Terpentyna nie zwiąże a jedynie rozpuści pigment jak odparuje to pigment będzie odpadać. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michal_G Posted June 1, 2013 Author Share Posted June 1, 2013 Zmontowałem podwozie - wymagało nieznacznego skrócenia wałów napędowych. Przy oryginalnej długości mocowanie tylnego mostu wychodziło za bardzo z tyłu i koła tylnej oś zawadzały o kadłub. Górna część tylko przyłożona do zdjęć (nie przyklejona) bo z wnętrzem jeszcze sporo roboty będzie. Na zdjęciach wygląda jak by koła "lewitowały" - skutek nierównego ułożenia kartonowego tła, na płaskiej powierzchni wszystkie dotykają jej równo. Pytanie "jak zrobić od strony wewnętrznej drzwi i stanowiska strzeleckie" (jak widać w modelu jest gładki plastik...) nadal aktualne... Skłaniam się powoli ku namalowaniu krawędzi drzwi czarnym pisakiem do CD. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krisownia Posted June 1, 2013 Share Posted June 1, 2013 Trochę za późno o tym pomyślałeś, takie rzeczy najlepiej wyżłobić rylcem kiedy masz luzem elementy - rylec wymaga dość silnego nacisku + jakaś linijka w trakcie żłobienia. Przy gotowym wozie niewykonalne. Pisak zostaje, ale może ktoś będzie miał lepszy pomysł. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michal_G Posted June 1, 2013 Author Share Posted June 1, 2013 Nie jest za późno, górna część modelu nie jest przyklejona, tylko założona do zdjęć. Czyli sytuacja taka sama jak na początku, co widać na fotce z recenzji na http://www.internetmodeler.com/2006/july/first-looks/icm_btr152.php ) Dostęp rylcem ciężki, a z nawierceniem otworów strzelniczych problem jeszcze większy... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michal_G Posted July 12, 2013 Author Share Posted July 12, 2013 Nadwozie zamknięte. We wnętrzu została do zrobienia kierownica - dojdzie w następnym etapie. Obrysy drzwi od strony wewnętrznej zrobione z wygiętego drutu (dopasowanego do obrysu po stronie zewnętrznej). Zostało jeszcze parę detali i to z czym będzie największa męka - dorobienie siatek osłon reflektorów (zestawowe są bardzo toporne). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plastikk Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Z przodu maski silnika widać łączenie form...podszlifuj to jeszcze. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michal_G Posted August 28, 2013 Author Share Posted August 28, 2013 Niestety padłem przy próbie zrobienia z drutu i blachy osłon reflektorów, dałem zestawowe. Doszło trochę drobiazgów, kalki zestawowe (pomimo trzech warstw sidoluxu pod świecą się miejscami, trzeba będzie na etapie kurzenia zamaskować) i wash z farby olejnej dla plastyków (brąz van Dycka). W kolejnym etapie brudzenie (raczej delikatne, kurz i odrobinka błota na podwozie - suche pastele), obicia i pójdzie do galerii. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michal_G Posted September 6, 2013 Author Share Posted September 6, 2013 Drobne uzupełnienia, dodany kurz i błoto z suchych pasteli, wzmocniony wash. Efekt finalny w galerii http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=68&t=39674 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.