Skocz do zawartości

Jagdpanzer 38(T) Hetzer-Italeri 1:72


Piotr_P

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich.

 

Pozwoliłem sobie założyć swój pierwszy warsztat w dziale pojazdów.

Jako,że dotychczas sklejałem samoloty proszę o wyrozumiałość i w miarę możliwości pomoc w pracach.

 

Startuję z modelem Italeri 7057 -Jagdpanzer 38(T) Hetzer ,którego planuję wykonać w malowaniu powstańczego "Chwata".

 

i-italeri-czolg-jagdpanzer-38-t-hetzer-7057_zpsec8a07d6.jpg

 

HETZERCHWATWarszawa_zps5d464fa3.jpg

 

Modelu nie opisuję bo jest koń każdy widzi

http://www.mojehobby.pl/products/Jagdpanzer-38-t-Hetzer-1299958.html

 

Skupię się więc na klasycznych babolach typu zapadnięty kadłub przy jarzmie armaty (chyba )czy ślady wypychaczy.

 

HETZER_zpsc191bdee.jpg

HETZER1_zps60a1313f.jpg

 

Oczywiście jako laik ignorant zamówiłem sobie Italerkę w przekonaniu ,ze przedstawia odpowiednią wersję.

Nic bardziej mylnego.Jest to wersja późna ,zaś "Chwat" był wersją wczesną.

Teraz wiem ,ze było kupić UM`a....no coż nie ma co płakać tylko trzeba wziąć sie za przeróbki

A czeka na mnie z tego co już się zorientowałem:

-poprawka tylnej płyty

-poprawka części górnych paneli

-przeróbka kół napinających

-zmiana mocowania i kształtu tłumika

-przeróbka jarzma armaty (znowu -chyba to tak się nazywa )na starszą wersję z klinem.

 

Zacząłem od najłatwiejszego tj.nawierceniu dodatkowych otworów pomiędzy już istniejącymi w kołach napinających

 

HETZER3_zpsa63422a7.jpg

oraz po zabiegu

HETZER2_zps12411298.jpg

 

zaszpachlowałem zapadnięcie kadłuba.

W ramach oglądania zdjęć okazało się ,ze na barykadzie Hetzer stał z otwartymi tylnymi włazami od silnika więc nie chcąc odstawać od prawdy historycznej,zdecydowałem się otworzyć te włazy w modelu i niestety dorobić to co jest pod spodem.

 

hetzerchwat5_zps5c1a30a5.jpg

 

Tu w tejże kwestii będę posiłkował się zdjęciami modelu Eduarda w 1:35

http://www.eduard.com/store/Eduard/Jagdpanzer-Hetzer-early-1-35.html?cur=1&force_sid=689de05a35468f2b66a75a2774694c46&listtype=search&searchparam=hetzer

 

Tak to wygląda na chwilę obecną u mnie:

 

HETZER5_zpsd94c2daa.jpg

HETZER6_zps2be813dd.jpg

HETZER7_zps60d69060.jpg

 

miałem się nie sprężać przy wnętrzu (co widać po resztach farby) ale zmiana planów zmusza mnie do zagospodarowania wnętrza.Znowu posiłkował się będę zdjęciami Edka.Trzeba będzie poprawić zamek armaty,do której też dokupiłem sobie lufę RB

 

th_HETZER4_zps7fe4dce0.jpg

 

poprowadzę tez wał ,może dorobię przekładnię z przodu,wstawię kilka pocisków ,choć nie wiem czy to zgodne z prawda bo pewnie wewnątrz ich już nie było,Pewnie powstańcy znaleźli dla nich inne przeznaczenie.Tak jak dla karabinu bo na dachu Hetzera na zdjęciach go nie ma.Więc u mnie też go nie będzie...

 

Z innych prac myślę o podmiance tłumika na ten z Pz.Kpfw I Ausf B serii FtF oraz na wykorzystaniu całego silnika lub jego części z tankietki TK-3 RPM. Jakoś nie czuje się na siłach go robić od podstaw.

Planuje też zastąpić gąski zestawem Part do Pz.Kpfw.38(T) .

 

Mam też kilka nurtujących mnie pytań ,spośród których największe to to,czy na prawej burcie też widniał napis "Chwat" czy tylko na przodzie i lewej stronie. Zdjęcia ,które znalazłem nie rozwiały moich wątpliwości

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 60
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Witam

Temat zacny. Zbudowanie Chwata z tego zestawu będzie nie lada wyczynem.

O wiele lepszym wyborem byłby wczesny Hetzer z UM nr 352, tamten ma poprawną płytę górną i osłony silnika razem z poprawnym tłumikiem, no i gąsienice o wiele lepsze niż w stareńkim Italeri/Esci. Lufę jaką kupiłeś z RB schowaj bo lufa Chwata miała odkręconą nasadkę na końcu lufy, taką lufę produkuje Aber wypadało by takową zakupić co do silnika to firma Attack nr kat AR 01 produkuje silnik Praga EPA z osprzętem i przekładnią.

W każdym bądź razie kibicuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak zacząłem czytać wątek bo wziąłem na warsztat Hetzera z Esci. Tak czytam i oglądam, że ten sam ból co mój esci czyli mamy te same formy

i ten sam ból xD

Ja musiałem odpocząć od swojego i leży czekając na gąsienice.

Będziesz mnie motywował postępami prac

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Temat zacny. Zbudowanie Chwata z tego zestawu będzie nie lada wyczynem.

O wiele lepszym wyborem byłby wczesny Hetzer z UM nr 352, tamten ma poprawną płytę górną i osłony silnika razem z poprawnym tłumikiem, no i gąsienice o wiele lepsze niż w stareńkim Italeri/Esci. Lufę jaką kupiłeś z RB schowaj bo lufa Chwata miała odkręconą nasadkę na końcu lufy, taką lufę produkuje Aber wypadało by takową zakupić co do silnika to firma Attack nr kat AR 01 produkuje silnik Praga EPA z osprzętem i przekładnią.

W każdym bądź razie kibicuję.

 

 

no i na takie informacje czekałem.

więc lufa do poczekalni,chyba jednak zbuduję sobie dodatkowego Hetzera,późnego....

 

co do płyty górnej...na zdjęciach widziałem,że dolne panele na górnej płycie są raczej zaspawane lub jest ich brak...na prawym na pewno ogniwa gąsienicy.Na tylnej płycie ogniwa tylko po lewej stronie.

 

co do samych gąsienic to będą od pz.kpfw 38 z parta....chyba że to zły pomysł...w odwodzie jeszcze jest modeltrans z kompletnym układem jezdnym.

 

lufa to ta?

 

http://www.aber.net.pl/detal,948.html

 

 

dzięki.

 

 

tak zacząłem czytać wątek bo wziąłem na warsztat Hetzera z Esci. Tak czytam i oglądam, że ten sam ból co mój esci czyli mamy te same formy

i ten sam ból xD

Ja musiałem odpocząć od swojego i leży czekając na gąsienice.

Będziesz mnie motywował postępami prac

 

 

zapraszam,jest jeszcze sporo miejsca

 

 

PS

silnik i gąski parta zamówione

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy zamówienie układu jezdnego Z model trans jest dobrym rozwiązaniem (jest to dokładnie takie zawieszenie jakie proponuje UM jedynie sklejone i odlane, gdzie tu logika). Jeżeli chcesz wykonać poprawnego Chwata to nie kombinuj zaopatrz się w ten zestaw UM o którym pisałem jest poprawny. Dokup jedynie lufę Abera silnik z Attaku i oczywiście kalkę poprawna jest z Toro model do pojazdów Powstania Warszawskiego, a jak nie to poczekaj zobaczę czy mnie gdzieś nie została jedna z Armo, bo z Toro pójdzie na mojego Chwata jak znajdę to Ci wyślę. Myślę że dobrym rozwiązaniem było by wejście do projektu grupowego na tym forum, to mobilizuje. Może i ja się wyrobię jeszcze ze swoim Chwatem w ramach tego projektu. Przemyśl sprawę bo to taniej i lepiej wyjdzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie wiedziałem,że jest grupowy projekt....chyba że chodzi o powstanczy wątek to wtedy wiedziałem :-)

 

 

modeltransa nie kupuję,nieaktualny już.

zamówilem gąski parta.

dopóki silnik nie przyjdzie muszę wstrzymac pracę w komorze silnika,bo nie wiem jak wszystko będzie pasować do tego co już zrobiłem.

 

póki co nie kupuję UM choć tego nie wykluczam.Jak wszystko dobrze pójdzie z panelami i przeróbką jarzma to zostanę przy Italerce.

Trochę szkoda by mi było zaczynać wszystko od początku.Wiem,że w tej skali koszta niewielkie, raptem trzydzieści parę złotych ale czekam jeszcze na kilka potwierdzeń zamowień do innych projektów.

 

z drugiej strony UM ma blaszane panele boczne ,osłonę tłumika i skrzynkę ( chyba) na lewy błotnik....ale działo wewnątrz kadłuba to od podstaw znowu trzeba zdziałać....trzeba pomyśleć,żeby plusy nie przysłonęły nam minusów jak powiedział prezes klubu sportowego "Tęcza" -Ryszard Ochudzki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jest, właśnie w tym projekcie przed zawodami w Bytomiu ukończyłem Panterę "Magda Pudel" w 1/72

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Model ledwo zaczęty a już piętrzą się problemy...

 

Dzięki informacjom i celnym uwagom kolegi gumowy01 trzeba będzie zmienić koncepcję modelu.

Oczywiście do tego etapu daleko ale nie będzie barykady ,a trzeba będzie pomyśleć o dziedzińcu Poczty

A dopiero co znalazłem fotkę z lewego boku.Nie ma tam napisu więc myślałem ,że kalki mówią prawdę o napisie z prawej strony i przodzie....jasne ...wogóle ich nie było ponoć...powstały po remoncie ...

 

czyli coś takiego:

 

HETZERCHWATWarszawa1_zpsa7081783.jpg

 

powoli trzeba zacząć dłubać przy zamku działa i wnętrzu.Na razie tylko tyle.

Wahaczy tez nie dokleję bo trzeba będzie szpachlować połączenie bocznych ścian w kadłubem.Kółek do wahaczy też nie dokleję bo potem nie domaluję wszystkiego.....po wnętrzu stoję w miejscu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawostka na tych zdjęciach nie widać krzyża belkowego który został zamalowany jest jedynie godło i napis "Chwat"

9r66gAB.jpg?1

0W8Pu82.jpg?1

sOyShyc.jpg?1

czyli kolejna zagadka do rozwiązania

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak...a miało być łatwo. ..ot kolejny hetzer w gąszczu innych.

 

okazuje się, że sama bryła modelu to pikuś. Zabawa sie zacznie przy malowaniu i zdobywaniu dokumentacji.

 

Pewno skończy się na przedstawieniu konkretnego malowania w konkretnym okresie popartego zdjęciem.

 

z drugiej strony ten napis na drugim zdjęciu jakoś dziwnie wyraźny na tle lekko rozmazanej sylwetki. Ciekawe czy jakiś cenzor coś działał czy na potrzeby powojennej propagandy zmajstrowano coś. A może jednak tak było. Moze napis powstał chwilę przed odwiezieniem na remont...

 

 

znalazłem też coś takiego na dzidzincu muzeum,po wojnie...brak jakby nawet krzyża

 

http://www.muzeumwp.pl/dictionary/powstancze-dzialo-samobiezne-chwat,266,duzy.jpg

 

oraz na barykadzie bez napisu ale z krzyżem

 

http://mapa.targeo.pl/Warsaw-Uprising-by-Tomaszewski-Szpitalna-chwat-1-Warszawa~5924454/Zdjecia/adres

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dobry link....dzięki.Wiem teraz ,że kolory są" odwrócone"...użyję też szablonów przygotowanych n rysunkach.

sporo też się wyjaśnło z faktów historycznych jak brak k.m czy amunicji choc to wciąż przypuszczenia...

 

bardzo ciekawy jest wątek zatrzymania - nie butelki z benzyną lecz prowizoryczne granaty,mozliwe zerwanie gąsienicy. Faktem jest,że wklejonym przeze mnie zdjęciu oraz tych z tv polonii brakuje na tylnej płycie ogniw.Znalazłem fotkę z ogniwem na dachu pomiędzy panelami oraz widoczne jest ogniwo to w prawym rogu.

 

 

przegapiłem też uniesioną w prawym rogu płytę górną uszkodzoną podobno od w/w granatu prowizorycznego

Znalazłem tez fotografie zaraz po zdobyciu,ciekawa jest ta jedna na której widać jakby stanowisko km-u (drugie zdjęcie)

 

th_chwat_dx1_zps2296e880.jpg th_chwat_b4_zps8d45320e.jpg th_chwat-hol_zpse1893dcd.jpg th_chwat_dx2_zps6048320a.jpg

 

a tu podniesiona płyta,widoczna i na barykadzie i przed remontem w warsztatach

 

th_chwat_b6_zps4f17b200.jpg th_chwat_11_zpse8895dbe.jpg th_hetzerchwat3_zpsea42761c.jpg th_hetzerchwat2_zps05c33776.jpg

th_350orpe_zpsbd6d13ab.jpg th_barykady-jagdpanzer38t-e1379016752746_zps07aad722.jpg th_Warsaw_Uprising_by_Bukowski_-_chwat_-_211_zpsc4e0cb61.jpg th_chwat3_zpsba603d93.jpg

th_Warsaw_Uprising_by_Tomaszewski___Szpitalna___chwat_1_jpg-seo_zps6c2cf25e.jpg th_chwat_pocz3_zpsa793d257.jpg th_hetzer_chwat_zps8d80886b.jpg

 

Więc dojdzie kolejne cięcie modelu...całkiem odetnę dach i może zrobię go od nowa z hipsu 0,25.

włazy komory silnikowej trzeba będzie lekko osmolić jak na zdjęciach w muzeum z grupą ludzi...

 

czekam na żywicę więc póki co mogę sobie poprzeglądać zdjęcia i wyrażać opinię....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako,żeby nie stać w miejscu zająłem się działem.Dorobiłem kilka fragmentów na podstawie zgromadzonych zdjęć.

Oczywiście nie jest super ale jestem całkiem zadowolony...jak tylko wszystko dobrze wyschnie,podszlifuję pilnikiem nieco,prysnę podkładem i pomaluję na biało i nieco przybrudzę...

uprzedzając pytania...lufa włożona tymczasowo na czas przygotowania zamka i osprzętu działa resztki farby czarnej to poprzednia koncepcja by nic nie ruszać wewnątrz...

 

PAK39L48_zps10a0f496.jpg

PAK39L481_zpsff22a97e.jpg

PAK39L482_zps7560dde1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jako,ze miałem chwile wolnego ,w sobotę pojechałem do Muzeum Wojska Polskiego przyjrzeć się wrakowi Hetzera i porobić trochę zdjęć.

 

Wczoraj natomiast odebrałem dodatki do modelu...

 

th_20140415_194508-1_zps80664934.jpg th_20140415_194727-1_zpsac6c9431.jpg th_20140415_194737-1_zps39e2ff30.jpg

 

szału ni ma ale za pięć złociszy i tak dobrze.

Ruszam więc z budową.Przekładnia z przodu już wklejona.Silnika w całości już wie ,że nie wejdzie i trzeba będzie żywicę przycinać dostosowując do komory w Hetzerze,bo zestaw jest do Pz.Kpfw 38 (T).

Zrobiłem tez stojaki do pocisków na podłodze z lewej strony oraz stojaki na prawej burcie.

Super nie jest ale i tak wszystko zginie pod płytą górną.Zresztą płytę górną też zacząłem robić z hipsu 0.25 mm.

 

Ma ktoś wiedzę jaki kolor był w komorze silnika?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolor komory silnikowej to farba antykorozyjna czyli ta koloru brunatnego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

za późno....prysnąłem już ciemno szarym podkładem vallejo ,zaś kadłub skleiłem... po prostu znalazłem fotki kilku hetzerów z takim kolorem ale to muzealne egzemplarze...

 

potem wkleję jakieś zdjęcia...

 

 

jedno w trakcie prac,przed poprawkami....

 

20140419_223820_zpsae4wtl7d.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Włazy będą otwarte bo i w oryginale były pootwierane. Założyłem jedynie górną płytę choć jest uniesiona z prawej strony po wybuchu prawdopodobnym prowizorycznego granatu.

zastanawiam się jedynie czy robić model na barykadzie czy w przejsciu pod pocztą...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.