Skocz do zawartości

Hawker Hurricane MkI RFOR, 303 Sgt Josef Frantisek


tombie01

Rekomendowane odpowiedzi

..no to przed pójściem spać jeszcze raz zaktualizuję tym razem kalkowanie oraz dłubanie w drobiazgach które pokarze pewnie dopiero jutro.

 

aff9f558ff832252.jpg

c904d0d4507f7ba3.jpg

 

 

nie wiem dlaczego ale na kalkach wychodzą wykwity - gdzies czytałem na forum że to się zdarza - nie jest to przypadkiem cecha charakterystyczna Techmodu? ?

 

99c77921386ba7a6.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponowałbym Ci malowanie kamuflażu na górnych powierzchniach od razu z podziałem na plamy. Zielony kładłeś na już przykryty brązem preshading i przez to na nim żadnego efektu nie ma. Szkoda roboty.

 

Teraz możesz co nieco jeszcze wyciągnąć postshadingiem. Spód wygląda ok, ale góra mu nie dorównuje w żaden sposób.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w 100% się z wami zgadzam kamo trzeba nakładać osobno - podbija to moją ambicję aby od razu zacząć kolejny warsztat na którym to przerobię

 

dzisiaj skromnie dokończyłem kalki a reszta to drobnica

 

e41b64752e05adc9.jpg

 

jak doradzał mi jeden z was pomimo iż trafiają się zdjęcia Hurricana z całym czarnym śmigłem to żółte końcówki były proceduralne i teoretycznie powinny być

 

093eda3e74360426.jpg

 

owiewka - na razie maskowanie i wklejenie uchwytów zewnętrznych

 

83e02a17d40f7810.jpg

 

golenie osłony i koła - noszę się z zamiarem dorobienia przewodów hamulcowych (również za namową jednego z was )

 

bb15e528026173e8.jpg

 

drzwiczki położę na skrzydle

 

91b1d8f692d0035f.jpg

 

wydechy ubabrane łoszem MIGa suchym pigmentem AK końcówki przydymione Gun Metal Alclada

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...aktualizacja

 

owiewkę pomalowałem Alcladem na aluminium

 

1b27efc6fca481c0.jpg

 

natomiast na model nałożyłem dwie warstwy sidoluxu i łosza

 

d4d2c75f0f10a2a1.jpg

2d67d7cd63f1dd98.jpg

956a2abfedfd247e.jpg

 

teraz okopcenia ale raczej delikatne nie widziałem na zdjęciach aby Huriccane miał smugi sadzy na kadłubie

 

8a76c5213eb03f4d.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzisiaj zrobiłem trochę okopceń i brudu nad smugami ze spalin jeszcze kapkę popracuję

 

289460cfd42489de.jpg

51aba0024684894c.jpg

a7a476b3c86a51d6.jpg

ebbd2744fda8240b.jpg

a394c9d66f563467.jpg

1e5e3dbc9c500c29.jpg

14a179459fe8730d.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z resztą hurricany raczej nie były tak 'poobijane' jak Spity

Nie ma takiej reguły:)

Znajdziesz Hurricana poobijanego, składaka z części dwóch samolotów (albo więcej), przypalonego i zmęczonego walką.

 

Jak dla mnie to góra wyszła lepiej niż dół, który jest jednak zbyt intensywny (jak dla mnie:)) Poza tym: Wszystko wyświechtane i uwalone nieznanymi substancjami, a biel znaków dziewicza:) Tu zabrakło konsekwencji.

jak doradzał mi jeden z was pomimo iż trafiają się zdjęcia Hurricana z całym czarnym śmigłem to żółte końcówki były proceduralne i teoretycznie powinny być

Zdjęcia na filmie ortochromatycznym pokazują żółty tak samo jak czarny. TO może być jeden z powodów pozornej nieobecności żółtego na niektórych fotografiach. Nie ma żółtego na końcówkach, jeśli go nie ma i jednocześnie widać wyraźnie żółty w znakach rozpoznawczych. Poza tym żółtego było na 4 cale. Masz za dużo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzieki letalin- z tymi kokardami nie jest do końca tak jak widzisz ale faktucznie za bardzo się błyszczą-przyznaję) - spróbuję zrobić zdjęcie samego RFOR dziś wieczorem- na napisie i kokardzie jest łosz i dwa razy nałożony filtr MIGa (na cały samolot filtr położyłem jeden raz) wszytko w celu przygaszenia tej żaruwiastej kolorystyki kokardy - pewnie dożo lepsza byłaby malowana. Generalnie cały płatowiec polakierowałem satyną dlatego jeszcze spróbuje położyć łosza na sama kokardę

 

... Poza tym żółtego było na 4 cale. Masz za dużo.

 

szczerze nikt mi nigdy nie zwrócił na to wcześniej uwagi - od tego warsztatu będe pamiętał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzisiaj postawiłem sprzęt na kolach na razie bez tylnego jest obecnie w fazie półproduktu

 

pierwsze dwa zdjęcia zrobione specjalnie dla kolegi letalina ale niestety mój kunszt fotograficzny nie pozwala mi pokazać tej kokardy jak wygląda w rzeczywistości no cóż uważam że już bardziej nie wypada jej 'wybabrać' jedno co dzisiaj dołożyłem w tej kwestii to boczne kokardy pokryłem matowym lakierem

 

42fd6af0a29673ed.jpg

af8af28ae4f8cda3.jpg

 

 

48e6cca4a099fbea.jpg

ac439450faa668a7.jpg

22712d85c174635b.jpg

dc967588695f54f1.jpg

30dbdbce1952d8db.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z matem nie przesadzaj. Hurricane z fabryki wychodziły już wtedy wymalowane farbami typu "S", czyli "smooth" które były półbłyszczące. W okolicach silnika, również było dość oleju (choćby tego kapiącego i rozpylanego przez typowe nieszczelności mechanizmu zmiany skoku śmigła) który wybłyszczał blachy. Zastanów się nad zróżnicowaniem połysku, matu na modelu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... Zastanów się nad zróżnicowaniem połysku, matu na modelu...

 

na model nałożyłem trzy rodzaje lakieru, na metalowych elementach skrzydeł Super Gloss - Gunze GX; na całości Semi Gloss również Gunze, na klapach magazynków na skrzydłach Gunze matowy, spód Semi Gloss ; no i wczoraj na kokardy położyłem matowy co mocno przygasiło błyszczącej powłoki ( to zróżnicowanie starałem się uchwycić na zdjęciach z 25 lutego)

 

a faktycznie się błyszczał - sorry za powtórkę zdjęcia ale myślę że skoro jest dyskusja warto to pokazać

 

8a76c5213eb03f4d.jpg

 

Ja mam takie pytanko. Dlaczego wnętrze otworów na podwozie jest szarego koloru, a nie tego co reszta spodu?

 

 

nie jest szare tylko srebrne; jak pisałem na wstępie ściągnąłem sobie walkaroud z chomikuj nie spotkałem się z żadnym zdjęciem na którym wnęki były by inne niż srebrne a i jakiś czas temu sklejałem Hurricana Revela w 1:72 i również w wątku warsztatowym zaistniała dyskusja której rezultatem było pomalowanie wnęk właśnie na taki kolor; zdjęcia historyczne sa jak wiadomo czarno-białe ale również wydaje się być to kolor srebrny:)

 

Z tego co zauważyłem w Twojej stopce jesteś początkującym modelarzem więc przekażę ci radę którą dostałem 5 lat temu na tym forum - zawsze z rezerwą traktuj to co pokazuje instrukcja i nigdy nie uważaj jej za bezwzględną; jest tam dużo błędów zarówno w kolorystyce jak i w kamuflażach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

już wtedy wymalowane farbami typu "S", czyli "smooth" które były półbłyszczące.

 

Coś na poparcie? Albo wyjaśnienie.

 

 

Wszystkie, nie tylko "Sky type S" były type S. W jakiś dziwny sposób tylko przy Sky tradycja każe dodawać to rozróżnienie, ale faktura innych barw była ta sama. Zabij, nie podam teraz źródła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spotkałem się też gdzieś z taką informacją, ale też nie zakonotowałem, tyle, że to dlatego, iż nie było tam żadnego potwierdzenia źródłami.

Trochę kłopotliwy jest układ odniesienia, bo upraszczając sprawę jest tylko jeden mat i jeden połysk, a wszystko co pomiędzy to częściowy połysk/mat, czyli powszechnie półmat, czy satyna. W takim rozumieniu powierzchnie lakiernicze z połowy 1940 spokojnie mogą być półmatowe. Nie ma jednak wątpliwości, że były one zbyt matowe na potrzeby Air Ministry i dlatego później opracowano farby typu Smooth, syntetyczne, z ziarnem powierzchni dwa razy mniejszym niż we wcześniejszej wersji. Dwa razy mniejsze ziarno nie oznacza od razu znacznej różnicy w połysku. Mowa o tysięcznych milimetra i mniej . Co ciekawe farby smooth wciąż określane były jako matowe i opracowując je podkreślano konieczność zachowania matowości kamuflowanych powierzchni. Co nie zmienia oczywiście faktu, że ilość odbitego światła wzrosła i efekt przesunął się nieco w kierunku błyszczenia.

Jednak, powtórzę, nawet ten nowy półmat nadal oznaczał, że farby określano jako matowe.

 

Istnieje trochę korespondencji i materiałów źródłowych pokazujących, że przedwojenne prace nad uzyskaniem powierzchni typu smooth w farbach celulozowych napotkały na problemy i tylko w przypadku Sky - koloru w owym czasie nowego w palecie RAF i pojawiającego się w produkcji nieco inną drogą niż pozostałe DTD308 udało się to uzyskać. Stąd dodatek S w nazwie wydaje się być nieprzypadkowy.

 

osobiście podejrzewam, że teoria o identyczności powierzchni farb wzięła się właśnie z tego, że wszystkie one były DTD308 i sam ten fakt wystarczył do wniosków. Ale to tylko zgadywanie. W sumie to co napisałem oznacza jedynie, że znane są źródła potwierdzające (co nie znaczy jednoznacznie definiujące) odmienność Sky typ S, a nie spotkałem żadnych potwierdzających brak odmienności.

 

Oczywiście zupełnie inną kwestią jest jak wyglądała farba na intensywnie eksploatowanym samolocie, i czy ten konkretny Hurricane w ogóle widział Sky type S. Ale ten temat pozostawiam już autorowi modelu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...aktualizacja

 

dzisiaj pokonałem (prawie) elementy transparentne klosze reflektorów, światła sygnalizacyjne oraz rozkleiłem wiatrochron i owiewkę z brudzenia poprawiłem smugi spalin (owiewka nie jest jeszcze przyklejona)

 

e2ba32a8d2c02832.jpg

b733ebd7a6570f1d.jpg

c2d88a17befb23ce.jpg

 

model ma mocno odsunięte śmigło od kadłuba na zdjęciach dystans już zmniejszony o jakiś 1mm nie wiem czy to już tak zostawić czy szlifować dalej :-/

 

90291b4d50aed7e3.jpg

d1c3aaeddab2c3cb.jpg

a4cbfad06e2e9a53.jpg

dd8248f801898543.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jedna z ostatnich aktualizacji, w modelu pozostało dokonać montażu kilku najdrobniejszych części w tym lusterka wstecznego które może być z nich najbardziej pracochłonne (ale nie musi)

 

myślę że skończyłem etap brudzenia oraz śladów eksploatacji, no i poprawiłem śmigło

 

bardzo proszę o uwagi, sugestie co jeszcze zepsuć i takie tam - lece do Spita a wy piszcie

 

7d3343b1e792fe5d.jpg

54935070c48429b6.jpg

8470d23a20f9a77b.jpg

4986530e134b464b.jpg

04d1a169d87bf35a.jpg

6fff3a84b36a17f7.jpg

f441659e1faf9be6.jpg

b711d3f53af07751.jpg

928b667d0a4cbe07.jpg

cbc89735e95af164.jpg

c9466ce00a035f37.jpg

79702e95bba66804.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko fajnie i bardzo mi sie podoba. Jedyne co rzucilo mi sie w oczy to okopcenie na 8 i 9 zdjeciu jest takie troche nienaturalne ale to tylko moje zdanie i mozs to wina zdnecia. Ogolnie to mi sie podoba. Pozdrawiam Kuba

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

cóż można by dyskutować - ja generalnie taki efekt chciałem osiągnąć, w hurricanach zauważyłem mniej więcej taki efekt układania się smug spalin , pierwsza sprawa smuga nie tworzy się od razu za wydechem tylko na kawałem przed wiatrochronem, i na wielu zdjęciach widać jej kształt oraz punktowe wyostrzenia osadzanie się sadzy, może zaczęło to bardziej razić po wczorajszym nałożeniu pigmentu na malowane smugi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dobra robota. Podziwiam cierpliwość, dzięki Tobie i temu warsztatowi zaoszczędziłem troche kasy bo właśnie miałem sobie kupić tego Huragana a teraz chyba poczekam na Airfix-a. Jeżeli można to jedna tylko uwaga - drzwi po prawej stronie nie pełniły tej roli co w Spitach tylko były to drzwi ewakuacyjne wobec czego raczej nie powinny być otwarte chyba, że samolot wylądował po skoku pilota ze spadochronem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dobra robota. Podziwiam cierpliwość, dzięki Tobie i temu warsztatowi zaoszczędziłem troche kasy bo właśnie miałem sobie kupić tego Huragana a teraz chyba poczekam na Airfix-a. Jeżeli można to jedna tylko uwaga - drzwi po prawej stronie nie pełniły tej roli co w Spitach tylko były to drzwi ewakuacyjne wobec czego raczej nie powinny być otwarte chyba, że samolot wylądował po skoku pilota ze spadochronem

 

zgadza się - sklejając model posiadałem tą wiedzę ponieważ wygrzebałem na tym lub innym forum warsztat i/lub galerie tego modelu i wyłapałem tą funkcjonalność ale zostawiłem je otwarte ze względu na ułatwienie fotografowania wnętrza - fakt myślałem że były one od czasu do czasu zdejmowane na lotnisku i model chciałem pozostawić właśnie w takiej formie ale zastanowię się czy jeszcze je doklejać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli można to jedna tylko uwaga - drzwi po prawej stronie nie pełniły tej roli co w Spitach tylko były to drzwi ewakuacyjne wobec czego raczej nie powinny być otwarte chyba, że samolot wylądował po skoku pilota ze spadochronem

 

zgadza się - sklejając model posiadałem tą wiedzę ponieważ wygrzebałem na tym lub innym forum warsztat i/lub galerie tego modelu i wyłapałem tą funkcjonalność ale zostawiłem je otwarte ze względu na ułatwienie fotografowania wnętrza - fakt myślałem że były one od czasu do czasu zdejmowane na lotnisku i model chciałem pozostawić właśnie w takiej formie ale zastanowię się czy jeszcze je doklejać

 

Te drzwiczki były zdejmowane dla ułatwienia dostępu obsłudze. Nie jest to dziwne i w żaden sposób nie sugeruje, że samolot lądował po skoku pilota, tym bardziej gdy przedstawiasz model ze zdjętymi pokrywami silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.